ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
ПОСТАНОВА
Іменем України
11.05.12Справа №2а-925/12/2770
Окружний адміністративний суд міста Севастополя в складі:
судді - Кравченко М.М.;
при секретарі - Коваль К.М.,
за участю:
представник позивача (Севастопольська міська організація товариства сприяння оборони України) ОСОБА_1 довіреність № 52 від 19.04.12 особу встановлено на підставі паспорту;
представник відповідача (Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради) у судове засідання не з'явився повідомлений належним чином, надав заяву з клопотанням про розгляд справи у відсутність представника;
представник відповідача (Комунальне підприємство "Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна" Севастопольської міської Ради) у судове засідання не з'явився повідомлений належним чином, надав заяву з клопотанням про розгляд справи у відсутність представника;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Севастополі адміністративну справу за позовом Севастопольської міської організації товариства сприяння оборони України до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради, Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна" Севастопольської міської Ради про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Севастопольська міська організація товариства сприяння оборони України звернулася до суду з адміністративним позовом до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради, Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна" Севастопольської міської Ради про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги мотивовані незаконністю дій відповідачів з відмови належної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що належать позивачу на праві власності.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24 квітня 2012 р. відкрито провадження в адміністративній справі № 2а-925/12/2770.
24 квітня 2012 р. підготовче провадження по справі закінчене, справа призначена до судового розгляду.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив задовольнити позов з підстав, що у ньому наведені.
Представник відповідача Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради у судове засідання не з'явився повідомлений належним чином, надав заяву з клопотанням про розгляд справи у відсутність представника.
Представник відповідача Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна" Севастопольської міської Ради у судове засідання не з'явився повідомлений належним чином, надав заяву з клопотанням про розгляд справи у відсутність представника.
За таких обставин суд не вбачає перешкод для розгляду справи за відсутність представників відповідачів.
Заслухавши думку представника позивача, дослідивши матеріали справи та наявні докази, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов - таким, що підлягає задоволенню виходячи з такого.
Як зазначив представник позивача, Севастопольська міська організація Товариства сприяння оборони України (ДТСААФ) 14.02.2012 звернулося до Фонду комунального майна Севастопольської міської ради із заявою про оформлення свідоцтва про право власності на нерухоме майно, яке розташовано за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1-Б.
Вказане майно складається з залізобетонного пірсу на свайній основі протяжністю 41,25 м, бутобетонної підпірної стіни, навісу для човнів (елінгу), берегоукріплення, яке знаходиться на балансі Севастопольської МО ТСО України та будувалося за власний кошт громадської організації.
Відповіддю від 17.02.2012 Фонд комунального майна Севастопольської міської ради відмовив видати свідоцтво про право власності на нерухоме майно, мотивуючи свою відмову не виконанням у повному обсязі вимог Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002, а точніше п. 8.1. вказаного Положення, де вказано, що оформлення права власності на новозбудовані або реконструйовані об'єкти нерухомого майна здійснюється при наявності документа, який підтверджує право на земельну ділянку та при наявності документа, який згідно законодавству посвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектної документації, державним будівельним нормам, стандартам та правилам.
Суд не може погодитися із законністю дій відповідачів виходячи з такого.
Діяльність вказаної громадської організації розпочалась організаційним оформленням Всесоюзної громадської організації із затвердження у червні 1953 року статуту ДТСААФ СРСР, який з відповідними змінами діяв до листопада 1991 року, тобто до реорганізації ДТСААФ СРСР.
Статтею 53 вказаного статуту зазначено, що ЦК ДТСААФ союзної республіки, як і всі інші комітети товариства та створені ним підприємства, установи і організації, мали відокремлене майно, знаходились на самостійному балансі та були юридичними особами. Цією ж статтею було також передбачено, що згідно з чинним законодавством республіканські комітети ДТСААФ і підвідомчі їм організації мали право розпоряджатися, реалізовувати та орендувати майно, необхідне для виконання завдань товариства.
Вказане положення було закріплено належним чином на VII позачерговому з'їзді оборонного товариства України, який перейменував ДТСААФ УРСР у товариство сприяння обороні України, затвердивши статут цього товариства, який зареєстровано Міністерством юстиції України 10.10.1991 (свідоцтво № 131), в якому ТСО України проголошено правонаступником ДТСААФ УРСР (пункт 1.4 статуту).
Згідно статті 4.1 статуту ТСО України, товариство будується за виробничо-територіальним принципом, основу якого складають первинні організації, що об'єднуються по території в районні, міжрайонні, міські організації, які входять до складу обласних та Автономної Республіки Крим організацій і які є для них вищестоящими та утворюють товариство сприяння обороні України.
Відповідно до статей 1, 3 Закону України «Про об'єднання громадян» від 16.06.1992 об'єднанням громадян є добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод. Об'єднання громадян, незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до цього Закону визнається політичною партією або громадською організацією.
Громадською організацією є об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів.
Відповідно до ст.ст. 21-24 Закону України «Про об'єднання громадян» об'єднання громадян може мати у власності кошти та інше майно, необхідне для здійснення його статутної діяльності. Об'єднання громадян набуває право власності на кошти та інше майно, передане йому засновниками, членами (учасниками) або державою, набуте від вступних та членських внесків, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, а також на майно, придбане за рахунок власних коштів чи на інших підставах, не заборонених законом. Право власності об'єднань, громадян реалізують їх вищі статутні органи управління (загальні збори, конференції, з'їзди тощо) в порядку, передбаченому законодавством України та статутними документами.
Севастопольська міська організація товариства сприяння обороні України є юридичною особою, яка зареєстрована 14.09.1993 Управлінням юстиції Севастопольської міської державної адміністрації за реєстровим номером 41, перереєстрована 05.02.2001, є громадським добровільним оборонно-патріотичним і спортивно-технічним об'єднанням громадян, невід'ємною частиною Товариства сприяння обороні України.
Відповідно до п. 4 статуту Севастопольська МО ТСО України є правонаступником Севастопольської міської організації Добровільного товариства сприяння армії, авіації і флоту. До 1993 року ця організація підпорядковувалась Кримській організації ТСОУ. У 1993 році постановою Центрального комітету ТСО України від 30.03.1993, протокол № 6, Севастопольська міська організація була виділена з підпорядкування Кримського республіканського комітету Товариства сприяння обороні України у зв'язку із зміною статусу міста Севастополя, до складу міської організації включені міський комітет, Севастопольські автомобільна та морська школи, авіаційно-спортивний клуб та дитячо-юнацька спортивно-технічна школи ТСО України.
На виконання вказаної постанови Центральним комітетом ТСО України виданий наказ № 37 від 28.04.1993 «Щодо виділення Севастопольської міської організації ТСО України із організації ТСО України Республіки Крим та перепідпорядкування її ЦК ТСО України» яким Севастопольська МО ТСО України виведена з підпорядкування комітету організацій ТСО України Республіки Крим і переведена у пряме підпорядкування ЦК ТСО України. Цим же наказом до складу Севастопольської МО ТСО України було включена морська школа та передані по актам та інвентарним відомостям нерухоме майно, у тому числі залізобетонний пірс.
Таким чином, Севастопольська МО ТСО України є єдиним власником зазначених будівель по вул. Ушакова Балка, 1-Б, як правонаступника Севастопольської міської організації ДТСААФ УРСР.
Крім того, вказане майно побудоване на земельній ділянці площею 0,6810 га, яка знаходиться у постійному користуванні Севастопольської МО ТСО України на підставі державного акту на право постійного користування землею І-КМ № 005187, виданого на підставі рішення виконавчого комітету Севастопольської міської Ради народних депутатів «Про відведення земельних ділянок для будівництва» за № 5 від 15.04.1961.
Об'єкти нерухомості, а саме: пірс на свайній основі протяжністю 41,25 м, бутобетонна підпірна стіна, навіс для човнів (елінг), берегоукріплення, які розташовані по вул. Ушакова Балка, 1-Б в м. Севастополі були побудовані за власні кошти Севастопольської міської організації Добровільного товариства сприяння армії, авіації і флоту та прийняті актом прийомки до експлуатації державною приймальною комісією закінченого будівництвом об'єкта від 30.09.1980, замовником будівництва за яким була Севастопольська морська школа ДТСААФ, яка входила до складу Севастопольської МО ДТСААФ.
Будівельні роботи щодо будівництва водної станції дозволено на підставі рішення виконавчого комітету Севастопольської Ради депутатів трудящих, протокол № 17 від 05.09.1967.
На підставі акту щодо відкриття причалу № 70 водної станції Севастопольської морської школи ДТСААФ від 12.07.1982 стан причалу визнано задовільним та таким, що відповідає вимогам рішення Виконавчого комітету Народних депутатів та може бути відкритий для учбових і спортивних зайнятій з курсантами Морської школи та учнями шкіл.
Згідно розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації № 07-р від 06.01.1999 та додатку № 1 до нього пірсу «Причал № 70» привласнений новий обліковий номер, а саме: № 81, власником якого є ТСО України (ДТСААФ).
Факт будівництва названого об'єкта нерухомості за власні кошти організації підтверджується також й іншими документами, а саме:
- річний підрядний договір № ІІ на 1979 рік укладений між генеральним підрядником Будівельне управління - 432 треста «Кримморгідрострой» та замовником Севастопольською морською школою ДТСААФ, на підставі якого підрядником були виконані будівельні роботи щодо будівництва пірсу замовника, а замовник розрахувався у повному обсязі за виконані роботи підрядником.
- договором № 259 на виконання проектних та пошукових робіт від 23.11.1976 укладеного між Севастопольською морською школою ДТСААФ (замовник) та військовою частиною № 39052 (підрядник) та додаткової угоди № 29 від 26.01.1977 до вказаного договору;
- листом голови ЦК ДТСААФ СРСР за № 264 від 12.03.1976, на підставі якого підрядним організаціям, які виконували будівельні роботи на об'єктах організації ДТСААФ, надано роз'яснення, що будівництво в організаціях ДТСААФ ведеться не по централізованим капітальним вкладенням, а по планам капітальних вкладень суспільних організацій за рахунок їх власних засобів та згідно листа Стройбанку СРСР від 31.12.1973 за № 285 фінансування затрат, пов'язаних з перевиконанням річного плану дозволяється.
На підставі листа начальника Севастопольської морської школи від 06.01.1981 за № 5 заступнику голови Кримського Обласного комітету ДТСААФ направлено формуляр, донесення та звідні дані споруд, введених в експлуатацію та прийнятих на баланс у 1980 році Севастопольською морською школою ДТСААФ, згідно з яким у формулярі зазначено короткий опис пірса та його стан: залізобетонний, довжиною 41 м та шириною 8 м, стан - хороший. Також доданий перелік споруд, які входять в пірс, де поміж іншого також зазначено: критий навіс для зберігання 16 ялів та берегове укріплення.
Таким чином, вказане майно є нерухомим і його право власності підлягає реєстрації.
Цивільним кодексом України встановлені поняття речі, нерухомих та рухомих речей.
Згідно ст. 179 ЦК України річчю є предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов'язки.
На підставі ст. 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.
На підставі ч. 1 ст. 182 ЦК України, право власності та інші права та нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Реєстрація права власності на нерухоме майно на даний час в Україні здійснюється реєстраторами БТІ на підставі «Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно» (далі - Тимчасове положення), затвердженого в Міністерстві юстиції України 18.02.2002 за № 157/6445.
На підставі п. 1.4 Тимчасового положення обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.
Пунктом 1.5 Тимчасового положення передбачено, що державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на таке нерухоме майно: житлові будинки; квартири; будівлі, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо; споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій.
Згідно з п. 1.6 Тимчасового положення державній реєстрації підлягає право власності на закінчене будівництвом нерухоме майно, яке прийнято в експлуатацію у встановленому законом порядку.
На підставі п. 1.7 Тимчасового положення державна реєстрація прав проводиться реєстратором БТІ за наявності матеріалів технічної інвентаризації, підготовлених тим БТІ, реєстратор якого проводить державну реєстрацію прав на цей об'єкт.
На підставі повторної інвентаризації, проведеної 17.02.2012 техніком КП «БТІ та БРОНМ» СМР на земельній ділянці за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова балка № 1-Б, яка належить Севастопольській МО ТСО України на праві постійного користування знаходяться наступні об'єкти нерухомого майна, а саме: 1) будівля елінгу (літ. «А»); 2) прибудова та крильцо (літ. «а»); 3) господарська прибудова, погріб (літ. «Б»); 4) причал (пірс) № 81; 5) сходини № 6-№ 9; 6) огородження 1-3; 7) інші споруди № 4, №5.
Зазначені обставини дозволяють суду зробити висновок про те, що Фонд комунального майна СМР неправомірно відмовив у видачі свідоцтва на право власності на об'єкти нерухомого майна, зазначеного у інвентарній справі, що є підставою для задоволення адміністративного позову.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Як визначено положеннями частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Отже, з наведеного випливає, що позивач може обрати будь-який спосіб захисту свого порушеного права, який не заборонено законом, а суд повинен захистити таке право, якщо буде встановлено його порушення.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Системно аналізуючи докази по справі у їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено правомірності своїх дій та рішень.
Керуючись ст. ст. 158-163, 167 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною відмову Фонду комунального майна Севастопольської міської ради у видачі свідоцтва про право власності Севастопольській міській організації Товариства сприяння оборони України (код юридичної особи 02728214) на об'єкти нерухомого майна: комплекс будівель та споруд, які складаються з 1) будівля елінгу (літ. «А») з прибудовою (літ. «а»), загальною площею 189,1 м2 з крильцем, 2) господарська будівля (літ. «Б»), загальною площею 53,8 м2 та погребом загальною площею 40,6 м2; 3) причал (пірс) № 81; 4) огородження з № 1 по № 3; 5) інші споруди № 4, № 5; 6) сходини з № 6 по № 9; 7) мощення І, які розташовані за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1-Б.
Зобов'язати Фонд комунального майна Севастопольської міської ради оформити право власності та видати Свідоцтво про право власності Севастопольській міській організації Товариства сприяння оборони України (код юридичної особи 02728214) на об'єкт нерухомого майна: комплекс будівель та споруд, які складаються з: 1) будівля елінгу (літ. «А») з прибудовою (літ. «а»), загальною площею 189,1 м2 з крильцем, 2) господарська будівля (літ. «Б»), загальною площею 53,8 м2 та погребом загальною площею 40,6 м2; 3) причал (пірс) № 81; 4) огородження з № 1 по № 3; 5) інші споруди № 4, № 5; 6) сходини з № 6 по № 9; 7) мощення І, які розташовані за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1-Б.
Зобов'язати Комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації об'єктів нерухомого майна» Севастопольської міської ради здійснити державну реєстрацію права власності Севастопольської міської організації Товариства сприяння оборони України (код юридичної особи 02728214) на об'єкт нерухомого майна: комплекс будівель та споруд, які складаються з: 1) будівля елінгу (літ. «А») з прибудовою (літ. «а»), загальною площею 189,1 м2 з крильцем, 2) господарська будівля (літ. «Б»), загальною площею 53,8 м2 та погребом загальною площею 40,6 м2; 3) причал (пірс) № 81; 4) огородження з № 1 по № 3; 5) інші споруди № 4, № 5; 6) сходини з № 6 по № 9; 7) мощення І, які розташовані за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1-Б.
Копію постанови направити відповідачам.
Повний текст постанови складений 11.05.2012 р.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України, та може бути оскаржена до Севастопольського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені ст. 186 КАС України.
Постанова не набрала законної сили.
Суддя М.М. Кравченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2012 |
Оприлюднено | 20.06.2012 |
Номер документу | 24739831 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Кравченко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні