9/200-66/178-2012 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ Справа № 9/200-66/178-2012 11.06.12 Суддя господарського суду міста Києва Гончаров С.А. при секретарі судового засідання Климович М.І. розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовною заявою: Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Херсонській області до відповідача-1: Херсонської обласної державної адміністрації до відповідача-2: Генічеської районної державної адміністрації до відповідача-3: Відділу Держкомзему у Генічеському районі Херсонської області до відповідача-4: Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" про визнання протиправним і скасування розпорядження голови облдержадміністрації від 15.10.2009 р., визнання недійсним договору оренди від 07.12.2009 р., зобов'язання відповідача-3 скасувати державну реєстрацію договору, зобов'язання відповідача-4 повернути земельну ділянку вартістю 16580,20 грн. за участю представників сторін: від позивача: не з'явились від відповідача-1: не з'явились від відповідача-2: не з'явились від відповідача-3: не з'явились від відповідача-4: не з'явились від прокурора: Бєрова О.В. посвідчення №23 від 23.01.12 СУТЬ СПОРУ: Заступник прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Херсонській області (далі по тексту - Позивач) звернувся до Господарського суду м. Києва з позовною заявою до Херсонської обласної державної адміністрації (далі по тексту –відповідач-1), Генічеської районної державної адміністрації (далі по тексту –відповідач-2), Відділу Держкомзему у Генічеському районі Херсонської області (далі по тексту –відповідач-3), Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" (далі по тексту –відповідач-4) про: - визнання протиправним і скасування розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 15.10.2009 “Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування”; - визнання недійсним на майбутнє договору оренди землі від 07.12.2009, укладеного між Генічеською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" щодо земельної ділянки площею 0,5658 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району, зареєстрованого у Генічеському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП “Центр державного земельного кадастру” 15.02.2010 запис № 4АА002179-041072000001; - зобов'язання відділу Держкомзему у Генічеському районі скасувати державну реєстрацію договору оренди землі площею 0,5658 га від 07.12.2009 року, проведену Генічеським районним відділом Херсонської регіональної філії ДП “Центр державного земельного кадастру”, про що 15.02.2010 року у Книзі реєстрації державних актів та договорів оренди земельної ділянки внесено запис № 4АА002179- 041072000001; - зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю фірма “ВАМ” (код 22760024) повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації земельну ділянку площею 0,5658 га вартістю 16580,20 грн., надану згідно зазначеного договору оренди. Рішенням господарського суду міста Києва від 25.10.2011 року у справі № 9/200, залишеним без змін Постановою Київського апеляційного господарського суду від 18.01.2012 року, відмовлено у задоволенні наведених позовних вимог Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Херсонській області. Постановою Вищого господарського суду України від 03.04.2012р. рішення господарського суду міста Києва від 25.10.2011 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 18.01.2012 року у справі № 9/200 скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду міста Києва. Розпорядженням керівника апарату Господарського суду міста Києва від 10.04.2012р. за № 04-1/316 призначено проведення повторного автоматичного розподілу даної справи, за результатом проведення якого справа № 9/200 передана на розгляд судді Гончарову С.А. В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на те, що розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 15.10.2009 року “Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду змеленої ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування нею”№1265 видано з порушенням вимог чинного законодавства та підлягає скасуванню з підстав того, що передача земельної ділянки в оренду мала здійснюватись на конкурентних засадах, а вказаним розпорядженням порушено визначений ст.ст. 123, 124, 134 Земельного кодексу України порядок надання в оренду юридичним особам земельних ділянок, оскільки передано земельну ділянку в строкове платне користування без проведення конкурсу (земельних торгів); договір оренди землі укладений між Генічеською районною державною адміністрацією та ТОВ фірма “ВАМ”, який зареєстровано у Генічеському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП “Центр ДКЗ”15.02.2010 року укладений на підставі незаконного розпорядження, а отже має бути визнаний недійсним в судовому порядку, земельна ділянка має бути повернута державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації. Відповідачем-1, 11.06.2012 року надано суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач-1 проти задоволення позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що ТОВ «Вірма ВАМ»звернулось до Геніченської РДА за виділенням земельної ділянки до внесення відповідних змін до статті 124 Земельного кодексу України, якими передбачено надання земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, виключно на аукціонах. Відповідач-2 та Відповідач-3 при новому розгляді справи відзиву на позовну заяву не надали, не використали своє право на участь у судовому засіданні, представників в судове засідання не направили. При первісному розгляді справи проти позову заперечували з тих підстав, що погодження матеріалів відбору земельної ділянки відбулось до 01 січня 2008 року, а тому передача в оренду спірної земельної ділянки була здійснена без проведення земельних торгів у відповідності до Перехідних положень Земельного кодексу України, а отже з дотриманням діючого законодавства. Відповідач-4 про день та час розгляду справи був повідомлений належним чином, але відзиву на позовну заяву не подав, не використав своє право на участь у судовому засіданні, представника в судове засідання не направив. Згідно із п.3.9.2 Постанови №18 від 26.12.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України “Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції” у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. За висновками суду, незважаючи на те, що відповідачі в судове засідання не з'явились, у матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору та є необхідними для прийняття повного і обґрунтованого судового рішення, внаслідок чого справа розглядається по суті відповідно до норм ст.75 Господарського процесуального кодексу України. Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ: У 2007 році ТОВ фірма «ВАМ»звернулось до Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області із клопотанням щодо відведення земельної ділянки. Розпорядженням Голови районної державної адміністрації від 23.11.2007 року «Про надання згоди на підготовку матеріалів погодження місця розташування об'єктів (пляжна зона) на земельних ділянках, розташованих на території Арбатської стрілки»надано згоду ТОВ фірмі «ВАМ»на підготовку матеріалів погодження місця розташування пляжної зони для відпочиваючих, яка прилягає до території земельної ділянки, право довгострокової оренди якої придбано на конкурентних засадах, під розміщення дитячого розважального центру орієнтованою площею 0,75 га (піски, код згідно з формою 6-зем 69) із земель державної власності (землі запасу рекреаційного призначення), розташованих за межами населеного пункту Стрілкове на території Стрілківської сільської ради, для оформлення права користування землею шляхом укладення договору оренди строком на 49 років. Як вбачається з наявного в матеріалах справи акта вибору та обстеження земельної ділянки, передбаченої під розміщення пляжної зони для відпочиваючих Товариству з обмеженою відповідальністю «ВАМ»від 27.11.2007 року, постійно діюча комісія, створена розпорядженням голови Генічеської райдержадміністрації від 05.06.2006р. № 385 та від 07.08.2007р. № 816, дійшла висновків, що обстежена земельна ділянка придатна для розміщення пляжної території для відпочиваючих, яка прилягає до території земельної ділянки, право довгострокової оренди якої придбано на конкурентних засадах, під розміщення дитячого розважального центру ТОВ «ВАМ». Надано згоду приступити до розміщення після оформлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки згідно до Земельного кодексу України та отримання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою у відповідності до ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Згідно висновку Відділу земельних ресурсів у Генічеському районі № 07/61 від 18.01.2008 року погоджено місце розташування пляжної зони для відпочиваючих для оформлення права користування на земельну ділянку на умовах оренди на 49 років Товариству з обмеженою відповідальністю "ВАМ" орієнтованою площею 0,75 га піски. При цьому зазначено, що зібрані матеріали в місячний термін необхідно направити на розгляд в Генічеську районну державну адміністрацію для отримання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Пунктом 2 розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду (пляжна зона) на території Арбатської Стрілки»№ 96 від 01.02.2008 року надано дозвіл ТОВ фірма «ВАМ» на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтованою площею 0,75 га для розміщення пляжної зони для відпочиваючих із земель запасу рекреаційного призначення за межами населеного пункту села Стрілкове на території Стрілківської сільської ради. Розпорядженням голови Генічеської районної державної адміністрації №1 від 08.01.2009 "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 01.02.2008 №96" пункт 2 розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації № 96 від 01.02.2008 року викладено в новій редакції: «затвердити матеріали погодження місця розташування пляжної зони для відпочиваючих та дати дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю фірмі «ВАМ»на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтованою площею 0,75 га для розміщення пляжної зони для відпочиваючих із земель запасу рекреаційного призначення за межами населеного пункту села Стрілкове на території Стрілківської сільської ради. На замовлення ТОВ фірма «ВАМ»Товариством з обмеженою відповідальністю «Санта»розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років для розміщення пляжної зони для відпочиваючих площею 0,5658 га, розташованої за межами населеного пункту с. Стрілкове на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області, із земель рекреаційного призначення Стрілківської сільської ради (кадастровий номер земельної ділянки 6522185200:11:014:1693). Згідно висновку № 07/709 від 08.05.2008 року щодо надання земельної ділянки та погодження землевпорядної документації Відділом земельних ресурсів у Генічеському районі погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років Товариству з обмеженою відповідальністю фірма «ВАМ»для розміщення пляжної зони для відпочиваючих площею 0, 5658 га із земель запасу рекреаційного призначення на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області. Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Голови районної державної адміністрації № 741 від 13.10.2009 року погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 49 років Товариству з обмеженою відповідальністю фірма «ВАМ»для розміщення пляжної зони для відпочиваючих площею 0,5658 га із земель запасу рекреаційного призначення, розташованої на території Стрілківської сільської ради. Пунктами 1, 2, 3 розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації № 1265 від 15.10.2009 року «Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування нею»затверджено Товариству з обмеженою відповідальністю фірмі «ВАМ»проект землеустрою, щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 0,5658 га (землі рекреаційного призначення, піски) із земель, розташованих на території Стрілківської сільської ради Генічеського району, для розміщення пляжної зони для відпочиваючих; надано Товариству з обмеженою відповідальністю фірма «ВАМ» в оренду земельну ділянку, вказану в пункті 1 даного розпорядження; установлено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, зазначеною в пункті 2 цього розпорядження, - 1989,62 грн. на рік, що становить 12% від нормативної грошової оцінки. На підставі розпорядження № 1265 від 15.10.2009 року між Генічеською райдержадміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «ВАМ»07.12.2009 року було укладено договір оренди землі б/н, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове (строком на 49 років) платне користування земельну ділянку загальною площею 0,5658 га, із земель рекреаційного призначення, яка розташована за межами населеного пункту с. Стрілкове Генічеського району Херсонської області, на території Стрілківської сільської ради для розміщення пляжної зони для відпочиваючих. Оцінивши наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, суд приходить до висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне. Відповідно до частини другої ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. В силу приписів ст.ст. 6, 21, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та ст. 17 Земельного кодексу України районні державні адміністрації мають право розпоряджатися землями державної власності відповідно до закону шляхом прийняття відповідних актів. При цьому, місцеві державні адміністрації, відповідно до ст.6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами. Згідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (в редакції, чинній на момент прийняття акта вибору та обстеження земельної ділянки від 27.11.2007 року) місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону. Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (в редакції, чинній на момент прийняття акта вибору та обстеження земельної ділянки від 27.11.2007 року) голови місцевих державних адміністрацій, зокрема, утворюють для сприяння здійсненню повноважень місцевих державних адміністрацій консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи, служби та комісії, члени яких виконують свої функції на громадських засадах, а також визначають їх завдання, функції та персональний склад. Пунктами 1, 3 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів" № 427 від 31.03.2004р. закріплено, що цей Порядок визначає механізм вибору юридичними особами земельних ділянок для розміщення об'єктів. Юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки. Пункт 4 зазначеного Порядку передбачає, що сільська, селищна, міська рада, районна, Київська чи Севастопольська міська держадміністрація реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією. До складу комісії включаються заступник голови сільської, селищної, міської ради або заступник голови місцевої держадміністрації (голова комісії), а також представники районного (міського) органу земельних ресурсів, природоохоронного органу, санітарно-епідеміологічної служби, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Результати роботи комісії оформляються актом. В силу приписів ст. 124 Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент прийняття спірного розпорядження, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Згідно з абз. 3 п. 1 Перехідних положень Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року, передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). У п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України зазначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - органи виконавчої влади. На підставі викладеного суд робить висновок про те, що Постійно діюча комісія, створена Розпорядженнями голови Генічеської райдержадміністрації від 05.06.2006 №385 та 07.08.2007 №816, якою було прийнято акт вибору та обстеження земельної ділянки, передбаченої під розміщення пляжної зони для відпочиваючих товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ", від 27.11.2007 року, не наділена повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками державної власності. За таких обставин, акт вибору та обстеження земельної ділянки від 27.11.2007 року не є відповідним рішенням органу, яким погоджено місце розташування спірного об'єкта в розумінні абз. 3 п. 1 Перехідних положень Земельного кодексу України. Разом з тим, як встановлено судом, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтованою площею 0,75 га для розміщення пляжної зони для відпочиваючих із земель запасу рекреаційного призначення за межами населеного пункту села Стрілкове на території Стрілківської сільської ради надано товариству з обмеженою відповідальністю фірмі «ВАМ»розпорядженням голови Генічеської районної державної адміністрації № 96 від 01.02.2008 року. Тобто, до спірних правовідносин не підлягає застосуванню положення абзацу 3 пункту 1 Перехідних положень Земельного кодексу України, згідно якого, у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року, передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Як зазначалось, згідно ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Судом встановлено відсутність у даному випадку передбачених ч.ч. 2, 3 ст. 134 Земельного кодексу України підстав для надання спірної земельної ділянки в оренду відповідачу-4 без проведення земельних торгів, об'єкти нерухомого майна на земельній ділянці відсутні. З огляду на викладене, суд робить висновок про те, що передача відповідачу-4 земельної ділянки площею 0,5658 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району, мала бути здійснена виключно за результатами проведення земельних торгів, у відповідності до положень ст. 124 Земельного кодексу України у відповідній редакції. Проте, як вбачається з матеріалів справи та підтверджено письмовими поясненнями сторін, земельні торги щодо набуття права оренди на земельну ділянку площею 0,5658 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району не проводились, що у даному випадку свідчить про суттєві порушення законодавства щодо порядку надання земельних ділянок в користування, яких припустився відповідач-1 при прийнятті спірного розпорядження, що свідчить про неправомірність цього розпорядження. Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Таким чином, обов'язковими умовами скасування розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 15.10.2009 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування" є невідповідність останнього нормам чинного законодавства та порушення ним прав та законних інтересів позивача. Відповідно до ст.ст. 2, 5, 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. До повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належать: а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю. Відповідно до п. 1, підпункту 38 п. 4 Положення про Головне управління Держкомзему у Херсонській області, затвердженого наказом Держкомзему України від 09.02.2010 №132 Головне управління Держкомзему у Херсонській області є територіальним органом Держкомзему, на виконання покладених на нього завдань здійснює державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»та інших законів. Тобто позивач, Головне управління Держкомзему у Херсонській області, є особою, яка уповноважена здійснювати державний контроль за використанням та охороною земель на території області. З огляду на викладене, позовні вимоги в частині визнання протиправним і скасування розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 15.10.2009 “Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування” є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. Прокурор також завернувся до суду з вимогою про визнання недійсним на майбутнє договору оренди землі від 07.12.2009, укладеного між Генічеською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" щодо земельної ділянки площею 0,5658 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району, зареєстрований у Генічеському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП “Центр державного земельного кадастру” 15.02.2010 запис № 4АА002179-041072000001. Такі вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне. Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину. Так, згідно ч. 1 зазначеної статті Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України). Згідно ст. 6 Закону України „Про оренду землі” орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Підстави набуття права на землю передбачені статтею 116 Земельного кодексу України. У цій статті врегульовані відносини щодо набуття громадянами та юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності. Згідно наведеної статті, в редакції, яка була чинна на дату укладання спірного договору, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. При цьому, як встановлено судом, передача відповідачу-4 земельної ділянки, що була надана в оренду спірним договором оренди землі, мала бути здійснена виключно за результатами проведення земельних торгів, у відповідності до положень ст. 124 Земельного кодексу України у відповідній редакції. Як вбачається з тексту спірного договору оренди землі, його укладено на підставі розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації № 1265 від 15.10.2009 року «Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування нею». Проте, як зазначено вище, наведене розпорядження є таким, що прийнято всупереч вимогам законодавства України та підлягає визнанню недійсним. Прийняття інших рішень органами виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень щодо надання в користування відповідачу-4 земельної ділянки, що була надана в оренду спірним договором оренди землі, матеріалами справи не доводиться. Судом встановлено відсутність передбачених Земельним кодексом України підстав для набуття Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" права оренди земельної ділянки площею 0,5658 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району. Частиною 2 ст. 15 Закону України “Про оренду землі” передбачено, що порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону. Судом встановлено порушення при укладанні наведеного договору статті 6 Закону України “Про оренду землі” щодо підстав набуття права оренди земельної ділянки та наведені обставини, згідно приписів ч. 2 ст. 15 Закону України “Про оренду землі”, є достатньою підставою для визнання спірного договору недійсним. Щодо позовних вимог прокурора про зобов'язання відділу Держкомзему у Генічеському районі скасувати державну реєстрацію договору оренди землі площею 0,5658 га від 07.12.2009 року, проведену Генічеським районним відділом Херсонської регіональної філії ДП “Центр державного земельного кадастру”, про що 15.02.2010 року у Книзі реєстрації державних актів та договорів оренди земельної ділянки внесено запис № 4АА002179- 041072000001, то такі вимоги задоволенню не підлягають з огляду на наступне. Відповідно до ст.1 Господарського процесуального кодексу України, підприємства, установи, організації мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів. Згідно зі ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачений перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, згідно з якими кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового права та інтересу. Приписи даної норми кореспондуються із ст. 20 Господарського кодексу України, якою також закріплені способи захисту суб'єктом господарювання своїх прав і законних інтересів. Предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідачів, а підставою –посилання на належне йому право та обґрунтування необхідності його захисту. Згідно приписів ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна із сторін повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень. Позивач не надав суду документи, які б свідчили про те, що відповідач-3 - Відділ Держкомзему у Генічеському районі Херсонської області відмовляється скасувати державну реєстрацію договору оренди землі площею 0,5658 га від 07.12.2009 року. За висновками суду, такі вимоги, заявлені до Відділу Держкомзему у Генічеському районі Херсонської області є передчасними Як зазначалося вище, правовою підставою для звернення до господарського суду є захист порушених або оспорюваних прав, а право на позов у особи виникає після порушення або невизнання відповідачем цих прав. З огляду на вищевикладене, правових підстав звертатися до суду за захистом свого права в частині зобов'язання відділу Держкомзему у Генічеському районі скасувати державну реєстрацію договору оренди землі площею 0,5658 га від 07.12.2009 року, проведену Генічеським районним відділом Херсонської регіональної філії ДП “Центр державного земельного кадастру”, про що 15.02.2010 року у Книзі реєстрації державних актів та договорів оренди земельної ділянки внесено запис № 4АА002179- 041072000001, у позивача не було, оскільки право його саме в цій частині ніяким чином не обмежувалось та не порушувалось. Враховуючи викладене, з огляду на безпідставність позовних вимог в цій частині, вони є такими, що задоволенню не підлягають. Прокурором заявлено також вимогу про зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю фірма “ВАМ” (код 22760024) повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації земельну ділянку площею 0,5658 га вартістю 16580,20 грн. Як зазначалось, судом встановлено відсутність передбачених Земельним кодексом України підстав для набуття Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" права оренди земельної ділянки площею 0,5658 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району. Відповідно до ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними. Судом встановлено, що спірна земельна ділянка передавалась відповідачу-4 на підставі розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації № 1265 від 15.10.2009 року «Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування нею», яке, за висновками суду, є таким, що прийнято всупереч вимогам законодавства України та підлягає визнанню недійсним. Прийняття інших рішень органами виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень щодо надання в користування відповідачу-4 земельної ділянки, що була надана в оренду спірним договором оренди землі, матеріалами справи не доводиться; в матеріалах справи відсутні вчинені відповідачем та дійсні правочини щодо спірної земельної ділянки. Тобто, спірна земельна ділянка використовується відповідачем самовільно, з порушенням земельного законодавства, що не спирається на закон і відбувається з порушенням визначеного порядку надання земельних ділянок, що здійснюється без наявності відповідного рішення та/або вчинення правочину щодо спірної земельної ділянки. Згідно статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Підприємства, установи, організації та громадяни, винні у самовільному зайнятті земель, зобов'язані самостійно (за власний рахунок) привести ділянку до стану, придатного для використання, відновити порушені межові знаки, знести самовільно зведені будівлі. Відповідно до ч.3 ст.212 цього Кодексу повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду. Таким чином, позовні вимоги в частині зобов'язання відповідача-4 повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації земельну ділянку площею 0,5658 га вартістю 16580,20 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. Щодо підвідомчості даної справи господарському суду суд зауважує наступне. Імперативні приписи норм статей 13, 14 Конституції України, статей 177 і 181 Цивільного кодексу України та статей 1, 6-17 Земельного кодексу України прямо визначають, що земля та її надра, які знаходяться в межах території України - є об'єктами права власності Українського народу. При цьому, від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією. Означені норми вказують не тільки те, що земля є об'єктом цивільного права з усіма необхідними ознаками нерухомої речі, але й те, що реалізація визначених частиною 1 статті 319 Цивільного кодексу України повноважень власника цієї нерухомої речі здійснюється відповідними органами державної влади та органами місцевого самоврядування, на підставі відповідних законів, причому суб'єкти прав є рівними у праві на користування природними об'єктами права власності Українського народу. Участь державних органів та органів місцевого самоврядування у земельних відносинах як колегіальних представників, які реалізують права держави, територіальних громад та Українського народу в цілому, як власників землі - докорінно відрізняється від участі цих органів у земельних відносинах, як суб'єктів владних повноважень. Зокрема, юридичний факт участі у спорі суб'єкта владних повноважень не є вирішальним критерієм віднесення цього спору до такого, який підлягає розгляду виключно адміністративним судом. При розмежуванні компетенції адміністративних і господарських судів ключове значення мають саме ознаки „предмет спору" та „підстави заявленого спору", які розкривають характер спірних правовідносин між сторонами і вказують на рівність або адміністративне підпорядкування сторін спору. Пунктом 6 частини 1 статті 12 ГПК України визначено господарську підвідомчість справ у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів. При цьому, чинне законодавство України, зокрема, норми статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 Цивільного кодексу України, статей 2, 8, 133 Господарського кодексу України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України встановлюють, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (надання земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або у користування, відчуження земельних ділянок державної або комунальної власності, укладення, зміна, розірвання договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки, про встановлення сервітуту, суперфіцію, емфітевзису та інших договорів щодо земельних ділянок, в тому числі прийняття державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) - діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. У відповідності до п. 1.2.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року “Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин”виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок. Реалізуючі відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності. Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам. На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст.ст. 1, 6-17, 17, 116, 127, 134, 212, Перехідними положеннями Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 16, 21, 177, 181, 203, 215, 319 Цивільного кодексу України, ст. 20 Господарського кодексу України, ст.ст. 6, 21, 39, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.ст. 1, 2, 5, 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», ст.ст. 6, 15 Закону України „Про оренду землі”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 35, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, - ВИРІШИВ: Позовні вимоги Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Херсонській області до Херсонської обласної державної адміністрації, Генічеської районної державної адміністрації, Відділу Держкомзему у Генічеському районі Херсонської області, Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" про визнання протиправним і скасування розпорядження голови облдержадміністрації від 15.10.2009 р., визнання недійсним договору оренди від 07.12.2009 р., зобов'язання відповідача-3 скасувати державну реєстрацію договору, зобов'язання відповідача-4 повернути земельну ділянку вартістю 16580,20 грн. –задовольнити частково. Визнати протиправним і скасувати розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 15.10.2009 № 1265 “Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування”. Визнати недійсним на майбутнє договір оренди землі від 07.12.2009 року, укладений між Генічеською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ" щодо земельної ділянки площею 0,5658 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району, зареєстрований у Генічеському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП “Центр державного земельного кадастру” 15.02.2010 запис № 4АА002179-041072000001. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю фірма “ВАМ” (м. Херсон, вул. Енгельса, 90, ЄДРПОУ 22760024) повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації (73000, м. Херсон, пл. Свободи, 2) земельну ділянку площею 0,5658 га вартістю 16580,20 грн., надану згідно договору оренди землі від 07.12.2009 року, укладеного між Генічеською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма ВАМ". У задоволенні позовних вимог в іншій частині –відмовити. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма “ВАМ” (м. Херсон, вул. Енгельса, 90, ЄДРПОУ 22760024) на користь Державного бюджету України (Рахунок 31215206783001, одержувач: ГУ ДКСУ у м. Києві, банк одержувача: ГУ ДКСУ у м. Києві, ЄДРПОУ 37993783, МФО 820019, Код платежу 22030001) судовий збір в розмірі 804,75 грн. Суддя С.А. Гончаров Згідно з оригіналом Помічник судді Н.В. Пруднікова В судовому засіданні 11.06.2012 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.Рішення складено в повному обсязі та підписане 18.06.2012р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2012 |
Оприлюднено | 20.06.2012 |
Номер документу | 24756550 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Гончаров С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні