Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2012 року Справа № 1170/2а-1663/12
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді -Сагуна А.В.;
при секретарі -Мітіній І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Кіровограді адміністративну справу за позовом Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства "Казка" про стягнення адміністративно-господарської санкції у розмірі 3180 грн. та пені у розмірі 18,56 грн., -
ВСТАНОВИВ:
Кіровоградське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі за текстом -позивач) звернулось в Кіровоградський окружний адміністративний суд із позовною заявою до приватного підприємства "Казка" (далі за текстом - ПП "Казка" або відповідач), в якій, просило стягнути з відповідача адміністративно-господарської санкції у розмірі 3180 грн. та пеню 18,56 грн.
В обґрунтування вимог позивач зазначив, що відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, які використовують найману працю та на яких середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду адміністративно -господарські санкції.
Відповідачем своєчасно подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів, проте норматив по працевлаштуванню інвалідів не виконано, оскільки на підприємстві працює не працює жодного інваліда з передбачених - 1, адміністративно -господарські санкції у сумі 3180 грн. не сплачено.
За несвоєчасну сплату адміністративно -господарських санкцій відповідачеві нараховано - 18,56 грн. пені.
Таким чином, загальна сума заборгованості відповідача зі сплати адміністративно-господарських санкцій та пені складає 3198,56 грн.
Представником відповідача надано до суду письмові заперечення, в яких просив відмовити в задоволенні позовних вимог пославшись на те, що у відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" обов'язковою умовою для створення робочого місця за рахунок коштів суб'єкта господарювання є рішення органу місцевої влади. Інших підстав для створення робочого місця за рахунок власних коштів немає.
Про наявність у відповідача кількості працівників, з якої з'являється обов'язок створити робоче місце, директором ПП "Казка" вчасно повідомлено позивача, надавши в установлений строк звіт 10-ПІ. А тому, у представника позивача відсутні підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій. (а.с. 31-32).
Заслухавши представників сторін, оцінивши наявні в матеріалах справи та досліджені в судовому засіданні докази, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити повністю.
Відповідно до ч.ч. 1,2,3 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"від 21.03.1991 р. №875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
На підставі ст. 18 вказаного Закону забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості. Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 1 статті 20 вказаного Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Згідно ч. 4 ст. 20 вказаного Закону адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону
В судовому засіданні встановлено, що відповідач самостійно подав звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів (форма N10-ПІ) за 2011 рік, згідно якого, середньооблікова кількість штатних працівників відповідача у 2011 році складала 10 осіб, середньорічна заробітна плата штатного працівника склала 6360 грн., норматив створення робочих місць для інвалідів складає 1 робоче місце. (а.с. 8).
Відповідно до абз. 3 п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. № 70 інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
Подання відповідного звіту до центру зайнятості є належним (єдиним) підтвердженням наявності на підприємстві створеного та введеного в дію місця для працевлаштування інваліда.
Поданий звіт про наявність вакансій станом на 28.07.2011 (а.с. 33), не є доказом належного виконання позивачем обов'язку працевлаштування інвалідів, оскільки у звіті відсутня інформація про наявність вакансії саме для інвалідів.
Крім того, відповідачем не надано доказів щомісячного подання звіту до центру зайнятості.
Враховуючи викладене, суд прийшов до висновку, що відповідачем порушено вимоги Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 р. №875-ХІІ щодо необхідності створення робочих місць для інвалідів, а тому позовні вимоги про стягнення з відповідача адміністративно-господарської санкції в розмірі 3180 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно до ч. 2 ст. 20 вказаного Закону порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Відповідачем на день розгляду справи адміністративно-господарські санкції не сплачено.
Нарахування пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій здійснюється відповідно до Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15.05.2007 року №223, п.п.3.4 п.3 якого передбачено, що нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно.
Згідно із п.п. 3.1. пункту 3 вказаного Порядку порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України за кожен календарний день прострочення (наведених у постановах Правління Національного банку України), що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Одноденний розмір пені при розрахунку округлюється до другого знака після коми в загальному порядку арифметичного округлення.
Відповідно п. 2.2 зазначеного Порядку, пеня - це штрафна санкція, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно сплаченої адміністративно-господарської санкції, передбаченої Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"за кожний календарний день прострочення виконання зобов'язання.
Враховуючи те, що відповідачем сума адміністративно-господарської санкції не сплачена то йому правомірно нараховано пеню в розмірі 18,56 грн., яка також підлягає стягненню з відповідача.
Суд критично ставиться до доводів відповідача щодо не можливості працевлаштовувати інваліда на підприємстві до тих пір, поки позивачем не буде профінансовано відповідача на створення спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів або ж лише за умови наявності відповідного рішення місцевої ради, яким буде зобов'язано ПП "Казка" створити такі місця, за рахунок власних коштів.
Так, у чинному Законі України "Про реабілітацію інвалідів" від 6 жовтня 2005 року N 2961-IV визначені поняття робочих місць для працевлаштування інвалідів. А саме: "робоче місце інваліда" - місце або виробнича ділянка постійного або тимчасового знаходження особи у процесі трудової діяльності на підприємствах, в установах і організаціях;
"спеціальне робоче місце інваліда" - окреме робоче місце або ділянка виробничої площі, яка потребує додаткових заходів з організації праці особи з урахуванням її індивідуальних функціональних можливостей, обумовлених інвалідністю, шляхом пристосування основного і додаткового устаткування, технічного обладнання тощо.
Тобто, законодавством України розмежовується поняття робоче місце інваліда та спеціальне робоче місце інваліда. Тому, суд вважає, що відсутність спеціального робочого місця інваліда, не звільняє відповідача від обов'язку працевлаштування інваліда на загальному робочому місці, відповідно до вимог ст.ст.18,19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"
Таким чином, суд враховуючи обставини справи, дійшов висновку, що в позовній заяві наведені обставини, які підтверджуються достатніми доказами, що свідчать про обґрунтованість позовних вимог.
Згідно ч.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійсненні позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст.94, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Стягнути з приватного підприємства "Казка", пл.. Леніна, 3, м. Олександрія, Кіровоградська область, код ЄДРПОУ 20643898, розрахунковий рахунок: 26003201221800, акціонерний комерційний інноваційний банк "УкрСиббанк" адміністративно-господарські санкції у розмірі 3180 грн. та пені у розмірі 18,56 грн., всього 3198 гривень 56 коп. (три тисячі сто дев'яносто вісім гривень 56 коп.) на користь Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, вул. 50 років Жовтня, 7 а, м. Кіровоград, УДКСУ м. Олександрія, ГУДКСУ у Кіровоградській області, рахунок: 31216221800006, код одержувача -37944584, МФО: 823016, код ЄДРПОУ 22217316.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подання в 10-денний строк з дня її проголошення, а у разі відкладення складання постанови в повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, -впродовж десяти днів з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Дата складання постанови в повному обсязі - 18.06.2012.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду А.В. Сагун
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2012 |
Оприлюднено | 21.06.2012 |
Номер документу | 24787854 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
А.В. Сагун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні