ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2012 року 14:00 Справа № 0870/252/12
Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Авдєєва М.П.,
при секретарі судового засідання Задунайському І.О.,
за участю представників:
позивача - ОСОБА_1 (довіреність б/н від 10.05.2012);
відповідача - ОСОБА_2 (довіреність №1572/10/10-014 від 02.12.2011),
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Альпіна»
до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя
про визнання дій та наказу перевірки №1394 від 18.08.2011 протиправними
ВСТАНОВИВ:
11.01.2012 Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Альпіна» звернулося до суду із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя, в якому проси
- визнати протиправним наказ Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя №1394 від 18.08.2011 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки»;
- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя з проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ «Торговий дім Альпіна» (код ЄДРПОУ 32765365) з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість при здійсненні фінансово-господарських відносин з ПП «Старкад-Пром» за період з 01.05.2011 по 31.05.2011, результати якої оформлено актом №1578/2302/32765365 від 26.08.2011.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя було видано наказ №1394 від 18.08.2011 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки» ТОВ «Торговий дім Альпіна» на підставі п.п.78.1.1, п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України. На підставі наказу №1394 ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя було проведено позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ «Торговий дім Альпіна» з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість при здійсненні фінансово-господарських відносин з ПП «Старкад-Пром» за період з 01.05.2011 по 31.05.201, за наслідками якої складено акт №1578/2302/32765365 від 26.08.2011. Позивач вказує на п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового Кодексу України, відповідно до яких обов'язковою умовою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки є наявність запиту податкового органу, на який платник податків протягом 10 робочих днів з дня отримання повинен надати відповідь, але її не надав. В запиті ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя №6667/10/23-217 від 22.07.2011 в якості підстави зазначено пп.20.1.6 п.20.1 ст.20, пп.78.1.1 та пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України. Пп.20.1.6 п.20.1 ст.20 визначає лише право податкового органу на отримання інформації в порядку та на підставах, визначених ПК України та не може бути зазначена в якості підстави для надіслання запиту. Пп. 78.1.1 та пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України визначають підстави для проведення позапланової перевірки в разі ненадання платником податків відповіді на запит податкового органу, складений із дотриманням вимог абз. 1-3 п.73.3 ст.73 ПК України та не визначають підстави для надсилання такого запиту. Таким чином, пп.78.1.1 та пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України не можуть бути зазначені в якості підстави для надіслання запиту.
Ухвалою судді від 02.02.2012 відкрито провадження у справі №0870/252/12, закінчено підготовче провадження та справа призначена до розгляду на 09.02.2012.
Провадження у справі зупинялося до 27.02.2012, 21.03.2012, 23.04.2012, 21.05.2012.
Відповідачем подані письмові заперечення на позов, відповідно до яких на підставі направлень від 19.08.2011 №1321, виданих ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя, фахівцем відділу перевірок ризикових операцій управління податкового контролю юридичних осіб ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя на підставі пп.78.1.1, пп.78.1.4 п.78.1 ст. 78 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI, та відповідно до наказу ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя від 25.07.2011 №1203 проведена позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ «Торговий дім Альпіна» (код ЄДРПОУ 32765365) з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість при здійсненні фінансово-господарських відносин з ПП «Старкад-Пром» (код ЄДРПОУ 32765365) за період з 01.05.2011 по 30.05.2011. При цьому, повноваження податкового органу щодо підстав для проведення перевірки передбачені п.20.1.6. п.20.1 ст.20, п.78.1.1 п.78.1 ст.78, п.73.3 ст.73 Податкового Кодексу України. Запит від 22.07.2011 №6667/10/23-217 був направлений на адресу ТОВ «Торговий дім Альпіна» у зв'язку з необхідністю надання пояснень та їх документального підтвердження по операціям з придбання товарів у ПП «Старкад-Пром» (код ЄДРПОУ 36945503) та включення результатів таких операцій до податкового обліку з відповідним їх відображенням у податкових деклараціях, розрахунках, звітах тощо. Таким чином, податковим органом не порушено вимоги Податкового Кодексу України щодо проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податків.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, зазначених у позовній заяві. Просив позов задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечував з підстав, викладених у наданих письмових запереченнях. Просив у задоволенні позову відмовити.
У судовому засіданні, відповідно до ст.160 КАС України, сторонам проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Розглянувши подані документи, заслухавши пояснення сторін, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
22.07.2011 за №№6667/10/23-217 ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя на адресу ТОВ «Торговий дім Альпіна» направлено запит про надання пояснень та їх документальних підтверджень по господарським операціям з ПП «Старкад-Пром» за травень 2011. При цьому запит винесений на підставі п.п.20.1.6 п.20.1 ст.20, пп.78.1.1, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового Кодексу України.
При цьому, з яких саме питань податковий орган бажає отримати від ТОВ «Торговий дім Альпіна» пояснення у запиті не зазначено. Запит містить у собі лише вимогу надання документів, зокрема: угод (контрактів) на придбання товарів, накладних на придбання, довіреностей на отримання товарів (послуг), платіжних документів, згідно яких здійснювались розрахунки, інформації про дебіторську або кредиторську заборгованість з зазначеними контрагентами, на дату надання інформації, про транспортування поставленого товару та вантажні роботи - договори на перевезення, транспортне експедирування та документи про їх виконання (товарно-транспортні накладні, путьові листи тощо), проведені розрахунки з перевізниками (номери та дати платіжних доручень, інші документи, що підтверджують факт поставки ПП «Старкад-Пром» товару на адресу ТОВ «Торговий дім Альпіна».
ТОВ «Торговий дім Альпіна» 12.08.2011 за №201 надано відповідь щодо надання письмових пояснень та їх документальних підтверджень, згідно з якою відповідач не обґрунтував, відповідно до яких підстав, передбачених абз.1-3 п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України витребувано інформацію та документи. Тому, на підставі абз.5 п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України ТОВ «Торговий дім Альпіна» не вбачає правових підстав для надання інформації та її документальних підтверджень.
18.08.2011 в.о. начальником ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя виданий наказ №1394 від 18.08.2011 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки», яким наказано з 19.08.2011 провести позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ «Торговий дім Альпіна» (код ЄДРПОУ 32765365), з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість при здійсненні фінансово-господарських відносин з ПП «Старкад-Пром» (код ЄДРПОУ 36945503), за період з 01.05.2011 по 31.05.2011, тривалістю 5 робочих днів.
Наказ виданий на підставі пп.78.1.1, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового Кодексу України.
За результатами наказу №1394 складений акт №1578/2302/32765365 від 26.08.2011 «Про результати позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ «Торговий дім Альпіна» (код ЄДРПОУ 32765365) з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість при здійснені фінансово-господарських відносин з ПП «Старкад-Пром» (код ЄДРПОУ 36945503) за період з 01.05.2011 по 31.05.2011.
Перевірка проведена на підставі пп.78.1.1, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового Кодексу України та відповідно до наказу ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя від 18.08.2011 №1394.
Наказ в.о. начальника ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя №1394 від 18.08.2011 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки» та акт перевірки №1578/2302/32765365 від 26.08.2011 не містять в собі відомостей про підстави для проведення позапланової документальної виїзної перевірки ТОВ «Торговий дім Альпіна». Не зазначено у вказаних документах і підстав перевірки питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість при здійснені фінансово-господарських відносин саме з ПП «Старкад Пром.
Згідно з пп.20.1.6 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право: для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності)) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом.
Як зазначено у п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом. Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі. Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит. "…" Порядок отримання інформації органами державної податкової служби за їх письмовим запитом визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вимог п.10 «Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом», затвердженого 27.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1245, запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу. У запиті зазначаються: посилання на норми закону, відповідно до яких орган державної податкової служби має право на отримання такої інформації; підстави для надіслання запиту; опис інформації, що запитується, та в разі потреби перелік документів, що її підтверджують.
У п.1 «Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом», затвердженого 27.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1245, зазначено, що податкова інформація - це сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі діяльності і необхідні для реалізації покладених на органи державної податкової служби завдань і функцій.
Питання збору податкової інформації регламентовані ст.72 Податкового кодексу України.
Таким чином, ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя у запиті від 22.07.2011 за №№6667/10/23-217 «Про надання письмових пояснень та їх документальних підтверджень» підстави для надіслання запиту (передбачені п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України), опис інформації, що запитується не зазначені. Податковим органом вимагалися пояснення без зазначення питань, які необхідно висвітлити платнику податків. Будь-яку податкову інформацію, у розумінні ст.ст.72-73 Податкового кодексу України, п.1 «Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом» відповідачем не витребувано.
З вказаних причин суд вважає, що запит відповідача складено з порушенням вимог, викладених в абз.1 та 2 п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України.
Згідно з п.15 «Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом», затвердженого 27.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1245, лист суб'єкта інформаційних відносин, що надсилається на запит органу державної податкової служби, повинен містити: номер та дату запиту органу державної податкової служби, на який надається відповідь; інформацію, що запитується органом державної податкової служби.
Згідно з п.16 «Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом», затвердженого 27.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1245, у разі коли запит складено з порушенням вимог, визначених у пунктах 9 і 10 цього Порядку, суб'єкт інформаційних відносин звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
З урахуванням викладеного, позивач, відповідно до вимог п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України звільнений від обов'язку надати відповідь на запит відповідача від 22.07.2011 за №№6667/10/23-217.
Податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи "…" (п.61.1 ст.61 Податкового кодексу України).
Відповідно до ст.10 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані спеціалізовані державні податкові інспекції виконують такі функції: «... проводять перевірки фактів приховування і заниження сум податків та зборів (обов'язкових платежів) у порядку, встановленому цим Законом та іншими законами України.
Згідно з пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Відповідно до п.78.1.1 п.78.1 ст.78 ПК України документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
Згідно з п.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України документальна позапланова виїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби у разі, якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту.
Оскільки підставою для видання наказу №1394 від 18.08.2011 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки» ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя зазначено саме пп.78.1.1, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового Кодексу України, то обов'язковою умовою здійснення виїзної позапланової перевірки ТОВ «Торговий дім Альпіна» повинен бути факт не надання таким платником податків протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту податкового органу пояснень та їх документального підтвердження.
Позивач, згідно з приписами п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України звільнений від обов'язку надавати відповідь на запит відповідача від 22.07.2011 за №№6667/10/23-217.
У зв'язку з цим, наказ №1394 від 18.08.2011 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки» прийнятий органом державної податкової служби з порушенням вимог податкового законодавства України.
Таким чином, у відповідача були відсутні необхідні обставини для проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Торговий дім Альпіна», визначені пп.78.1.1., пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України. Звідси перевірка призначена та проведена протиправно.
Наявність інших обставин для проведення документальної перевірки, визначених ст.78 Податкового кодексу України, відповідачем у судовому засіданні не доведено.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Згідно статті 9 ч. 1 та ч. 2 КАСУ суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ч.2, 4 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 161, 162, 163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов - задовольнити.
2. Визнати протиправним наказ Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя №1394 від 18.08.2011 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки».
3. Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя з проведення позапланової виїзної документальної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Альпіна» (код ЄДРПОУ 32765365) з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість при здійсненні фінансово-господарських відносин з ПП «Старкад-Пром» за період з 01.05.2011 по 31.05.2011, результати якої оформлено актом №1578/2302/32765365 від 26.08.2011.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Альпіна» (код ЄДРПОУ 32765365) судовий збір у розмірі 32 (тридцять дві гривні) 20 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня отримання такої постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя М.П. Авдєєв
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2012 |
Оприлюднено | 22.06.2012 |
Номер документу | 24808729 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Авдєєв Максим Петрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Авдєєв Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні