Постанова
від 18.06.2012 по справі 5002-28/373-2012
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 червня 2012 року Справа № 5002-28/373-2012

Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Маслової З.Д.,

суддів Фенько Т.П.,

Воронцової Н.В.,

за участю представників сторін:

позивача: товариство з обмеженою відповідальністю "Чисте небо" - 29.05.2012 р., 18.06.2012 р. ОСОБА_2, дов. б/н від 14.02.2012 р.,

відповідача: Алупкінська міська рада - 29.05.2012 р., 18.06.2012 р. ОСОБА_3, дов. б/н від 24.05.2012 р.,

третьої особи: Кримська регіональна філія Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру" - 29.05.2012 р., 18.06.2012 р. не з'явився,

третьої особи: Республіканський комітет по земельним ресурсам АРК - 18.06.2012 р. не з'явився,

розглянувши апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Чисте небо" на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Лукачов С.О.) від 3 квітня 2012 року у справі № 5002-28/373-2012

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Чисте небо" (вулиця Ленінградська, 15, м. Ялта, АР Крим, 98612, код ЄДРПОУ 34559496)

до Алупкінської міської ради (вулиця Червоногвардійська, 32, м. Алупка, АР Крим, 98676)

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача

Кримської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" (вулиця Київська, 77/4, м. Сімферополь, АР Крим, 95000)

Республіканського комітету по земельним ресурсам АРК (95038, м. Симферополь, вул. Кечкеметская, 114).

про визнання рішення недійсним

ВСТАНОВИВ:

01 лютого 2012 року ТОВ „Чисте небо" на підставі ст.ст. 177, 181, 324 ЦК України звернулось до господарського суду АР Крим з позовною заявою до Алупкінської міської ради про визнання недійсним рішення 11-ої сесії 6-го скликання Алупкінської міської ради № 1 від 14.06.2011 р., яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Алупка.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем в супереч діючому законодавству встановлений інший коефіцієнт 1 для визначення орендної плати за земельну ділянку, на якій здійснюється будівництво (т.1 а.с. 3-5).

Рішенням господарського суду АР Крим від 3 квітня 2012 року у справі № 5002-28/373-2012 у задоволені позовних вимог відмовлено.

Рішення суду мотивовано тим, що оскаржене рішення прийнято на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в м. Алупка, яке виконано Кримською регіональною філією ДП „Центр державного земельного кадастру" та результати проведення якої ніким не оскаржені, а тому зазначена технічна документація відповідає вимогам чинного законодавства (т.2 а.с. 31-36).

В апеляційній скарзі ТОВ "Чисте небо" просить скасувати рішення господарського суду, в позові відмовити.

Доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що застосування коефіцієнту функціонального використання 1,00 до земельної ділянки площею 0,3770 га суперечить нормам діючого законодавства України та меті використання земельної ділянки (т.3 а.с. 8-10).

У зв'язку з відпусткою головуючого судді Ткаченка М.І. та відрядженням судді Проценко О.І., їх замінено на суддів Маслову З.Д. та Воронцову Н.В., головуючим суддею по справі призначено суддю Маслову З.Д. за розпорядженням в.о. секретаря 2-ої судової палати САГС Остапової К.А. від 28.05.2012 р.

У судовому засіданні 18 червня 2012 року представник ТОВ "Чисте небо" підтримав доводи апеляційної скарги з підстав, викладених в ній, а також заявив клопотання про призначення у справі експертизи, представник Алупкінської міської ради проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважаючи рішення суду 1-ої інстанції законним та обґрунтованим, заперечував проти призначення експертизи.

Представники КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" та Республіканського комітету по земельним ресурсам АРК не з'явився, про час і місце судового засідання повідомлений своєчасно та належним чином ухвалою суду від 29.05.2012 р., клопотання про відкладення розгляду справи суду не заявили.

Оскільки явка в судове засідання згідно статті 22 Господарського процесуального кодексу України -це право, а не обов'язок сторін, справа може розглядатися без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи те, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, а явку представників обов'язковою визнано не було, колегія вважає за можливе переглянути рішення суду першої інстанції за відсутності не з'явившихся представників 3-іх осіб.

Розглянувши справу повторно в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія вважає апеляційну скаргу не підлягаючою задоволенню з наступних підстав.

Встановлено, що рішенням 32 сесії 5 скликання Алупкінської міської ради № 23/8 від 02 квітня 2009 року: - затверджено проект землеустрою та передачу в оренду ТОВ «Чисте небо»земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоповерхового житлового будинку строком на 49 років для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку у м. Алупка по вул. 1-го Травня, в районі буд. № 2-А, передано в оренду строком на 49 років ТОВ «Чисте небо»земельну ділянку загальною площею 0,3770 га (кадастровий номер 0111970200:01:004:0115) з земель рекреаційного призначення Алупкінської міської ради (т.1 а. с. 56).

18 травня 2009 року між Алупкінською міською радою (орендодавець) та ТОВ «Чисте небо»(орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано в Ялтинському відділі КРФ ДП «ЦДЗК»про що в Державному реєстрі земельних ділянок зроблено запис від 23.12.2009 р. за № 040900700037 (т.1 а. с. 7-12).

Відповідно до п. 1.1 договору, орендодавець передає, а орендар приймає в тимчасове користування на умовах оренди земельну ділянку загальною площею 0,3770 га розташовану у м. Алупка по вул. 1 Травня в районі буд, № 2-а, (кадастровий № 0111970200:01:004:0115) для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку із земель рекреаційного призначення земель Алупкінської міської ради (ряд 7.3, шифр 86, форми 6-зем).

Цільове призначення (використання) земельної ділянки згідно рішення 9-ої черговий сесії 5-го скликання Алупкінської міської ради № 20/3 від 28.11.2006 р.: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (п. 1.4 договору).

Відповідно до п. 1.7 договору, грошова оцінка земельної ділянки, що надається в оренду, згідно виписки з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки від 30.04.2009 р. № 11644-1/10-25, складає 855198,65 грн.

Договір оренди є довгостроковим, укладений на 49 років з 02.04.2009 р. по 02.04.2058р. (розділ 3 договору).

Розділом 4 договору визначено, що орендна плата визначається орендарю в грошовій формі і встановлюється орендодавцем у розмірі 25655, 95 грн. за рік (не включаючи суму ПДВ), і вноситься орендарем щомісячно в строк до 30 числа місяця, наступного за розрахунковим, на вказаний орендодавцем розрахунковий рахунок.

Розмір орендної плати щорічно переглядається, у тому числі зміною грошової оцінки , ставок орендної плати, індексації , у тому числі внаслідок інфляційних процесів. Індексація і перерахунок сум орендної плати проводиться орендодавцем після ухвалення сесією Алупкінської міської ради рішення «Про проведення індексації грошової оцінки земель»;

18 травня 2009 року між сторонами підписано та скріплено печатками акт прийому-передачі орендованої земельної ділянки (т.1 а. с. 20).

Рішенням 10 сесії 6 скликання Алупкінської міської ради від 30 травня 2011 року № 9 встановлено річний розмір орендної плати на території м. Алупки, що складає трикратний розмір земельного податку. Дане рішення введено в дію з 01.07.2011 р. (т.1 а. с. 67).

Рішенням 9 позачергової сесії 6-го скликання Алупкінської міської ради від 04 травня 2011 року № 7 «Про оприлюднення проекту регуляторного акту «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Алупка, АР Крим»(додаток № 1, т.2 а. с. 18).

Відповідно до норм Закону України «Про основи державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»від 11.09.2003 р. зазначене рішення Алупкінської міської ради було опубліковано в місцевих засобах масової інформації, а саме: газеті «Южна газета»№ 18 (372) від 13.05.2011 р., чим доведено до відома орендаря (т2. а.с. 26-27).

Рішенням № 1 від 14 червня 2011 р. 11-ої сесії 6-го скликання Алупкінської міської ради на підставі ст. 12 ЗК України затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Алупка, розроблену на замовлення виконавчого комітету Алупкінської міської ради Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру»(Кримська регіональна філія). Зобов'язано територіальні органи Держземагенства України забезпечити оформлення та видачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок. Відповідно до п. 3 зазначеного рішення, останнє введено в дію з 01.07.2011 р. (т.1 а. с. 57)

Відповідно до ст. 18 Закону України від 11.12.2003 р. «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Вона проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Судом встановлено, що рішенням № 7 від 22 січня 2009 року 31-ої сесії 5-го скликання Алупкінської міської ради проведено нормативноу грошовоу оцінки земель м. Алупки», яким вирішено укласти договір на проведення робіт по нормативній грошовій оцінці земель м. Алупки за рахунок коштів місцевого бюджету.

Матеріали справи містять технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Алупка, яка була виконана Кримською регіональною філією Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру»(а. с. 89-179, т. 1).

Як вбачається, технічна документація з нормативної грошової оцінки розроблена згідно з вимогами Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку земель», Закону України «Про плату за землю», постанови КМУ від 23.03.1995 р. № 213 «Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», спільного наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів».

14 березня 2011р. Республіканським комітетом по земельних ресурсах АР Крим надано висновок Державної експертизи землевпорядної документації № 200/25 (т.1 а. с. 60).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» від 17.06.2004 р. № 1808-IV, державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Відповідно до зазначеного висновку, державна експертиза виконана на замовлення Виконавчого комітету Алупкінської міської ради, проведена у відділі держземекспертизи та контролю за додержанням ліцензійних умов Рескомзему АР Крим шляхом розгляду матеріалів з залученням експерта (ст. 9 Закону № 1808-IV).

Статтею 9 Закону № 1808-IV передбачено, що обов'язковій державній експертизі підлягає технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Відповідно до ст. 32 Закону № 1808-IV, державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості). При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються: питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень; відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства; еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативного впливу на стан земельних ресурсів, суміжні земельні ділянки, ландшафт.

З матеріалів справи вбачається, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Алупка не повною мірою відповідала вимогам діючого земельного законодавства України, встановленим нормам та правилам, у зв'язку з чим була направлена на доопрацювання. 21.04.2011 р. було усунено зазначені зауваження, після доопрацювання середня вартість 1 кв.м. земель міста Алупка склала 371,22 грн.

Відповідно до ст. 35 Закону № 1808-IV, результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.

Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.

У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи.

Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об'єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.

Статтею 37 Закону передбачено порядок спростування висновків державної експертизи: замовники або розробники об'єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

При цьому, у разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об'єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.

В матеріалах справи відсутні докази спростування висновків державної експертизи, іншого апелюючою стороною не доказано.

Судова колегія прийшла до висновку, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Алупки повністю відповідає вимогам законодавства та встановленим стандартам та нормам, у зв'язку з чим відсутні підстави для призначення судової експертизи і зупинення провадження у справі.

Слід зазначити, що умовами договору оренди від 18.05.2009 р. (розділ 4) передбачено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у тому числі, при зміні грошової оцінки землі.

Відповідно до ч. 1 статті 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

П. 2 роз'яснень Президії господарського суду України № 02-5/35 від 26.01.2000 р. «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів»передбачено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Враховуючи викладені вище обставини, суд констатує відсутність доказів того, що спірне рішення прийнято з порушенням норм цивільного законодавства, а також доказів, що зазначеним рішенням порушуються законні права та інтереси позивача.

З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції відповідає вимогам діючого законодавства, прийняте при правильному застосуванні норм матеріального та процесуального права, підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

Керуючись ст. 101, п. 1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Чисте небо" залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 03 квітня 2012 року у справі № 5002-28/373-2012 залишити без змін.

Головуючий суддя З.Д. Маслова

Судді

Т.П. Фенько

Н.В. Воронцова

Розсилка:

1. ТОВ "Чисте небо" (вул. Ленінградська, 15, місто Ялта, АР Крим, 98612)

2. Алупкінській міській раді (вул. Червоногвардійська, 32, м. Алупка, 98676)

3. Кримській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" (вул. Київська, 77/4, м. Сімферополь, 95000)

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.06.2012
Оприлюднено22.06.2012
Номер документу24824355
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-28/373-2012

Постанова від 18.06.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Маслова Зінаїда Дмитрівна

Ухвала від 15.05.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Ткаченко Михайло Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні