ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2012 р. Справа № 2а/0470/15187/11
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Павловського Д.П.
при секретарі Лобі Е.Г.
за участі представника позивача Корнієнко Н.А.
представника відповідача Гнучих Р.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства «Елія»до Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, третя особа -управління з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради, про визнання дій неправомірними та скасування розпорядження,-
в с т а н о в и в :
15 листопада 2011р. до суду надійшов даний адміністративний позов, у якому позивач просить визнати неправомірними дії Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, щодо рекомендацій Публічному акціонерному товариству «Елія»використовувати Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 08.06.2010 року № 858 «Щодо порядку заміни або відмови у заміні свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку з прийняттям на одних загальних зборах закритого чи відкритого акціонерного товариства рішення про зміну форми існування акцій та зміну найменування акціонерного товариства»як правову підставу для визначення порядку заміни свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства; визнати недійсним та скасувати розпорядження Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 95-В від 03.08.2011 року, про відмову Публічному акціонерному товариству «Елія»(ідентифікаційний код за ЄДРПОУ - 00308904) в заміні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій; зобов'язати Дніпропетровське територіальне управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку винести рішення про заміну Публічному акціонерному товариству «Елія»свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, реєстраційний №44/04/1/06, від 23.11.2006 року на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі.
Позовні вимоги обґрунтовано адміністративним позовом від 15.11.2011р. та доповненнями до позовної заяви.
Представник позивача просила задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, за підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на заперечення на адміністративний позов, наявне у матеріалах справи, яким обґрунтована така позиція.
Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи. 17.01.2012р. від нього надійшло клопотання про розгляд даної справи за його відсутності.
Також, у судовому засіданні були досліджені письмові докази, а саме: копії розпорядження від 22.07.2011 року № 424-ДН, розпорядження від 22.07.2011 року № 627-ДН, заяви про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства від 29.06.2011 року, заяви від 07.07.2011 року № 7, листа від 08.07.2011 року № 3043/01-16/04, заяви про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій від 21.07.2011 року № 18, супровідний лист від 03.08.2011 року № 3846/0116/04, розпорядження від 03.08.2011 року № 95-В, свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, розпорядження № 119-В-ЗС від 22.11.2011 року - для підтвердження факту користування позивачем нормами рішення № 858, статуту ПАТ «Елія», протоколу позачергових загальних зборів Дніпропетровського ВАТ «Елія»від 31.05.2011р., виписки із протоколу позачергових загальних зборів Дніпропетровського ВАТ «Елія»від 31.05.2011р., виписки з ЄДР ПАТ «Елія», довідки від 29.06.2011р. ПАТ «Елія», свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, протоколу №1 засідання реєстраційної комісії позачергових загальних зборів Дніпропетровського ВАТ «Елія», протоколу лічильної комісії позачергових загальних зборів Дніпропетровського ВАТ «Елія».
Дослідивши матеріали справи, вислухавши доводи сторін, суд встановив наступні обставини.
Так, 29.06.2011 року позивач керуючись Положенням №1638, подав відповідачу заяву (встановленого додатком 9 Положення № 1638 зразка), та надав пакет документів, які подаються для заміни свідоцтва (свідоцтв) визначених главою 2 Положення № 1638. Про, що свідчить штемпель відповідача на вказаній вище заяві, вхідний № 3170/04-03/04 від 29.06.2011 року.
Службовцем відповідача в усній формі було повідомлено, що позивачем подано заяву, яка не відповідає вимогам, встановлених Дніпропетровським територіальним правлінням, та зауважив що при написанні подібної заяви необхідно керуватися Рішенням № 858 від 08.06.2010 року Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку «Щодо порядку заміни або відмови у заміні свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку з прийняттям на одних загальних зборах закритого чи відкритого акціонерного товариства рішення про зміну форми існування акцій та зміну найменування акціонерного товариства»(далі по тексту Рішення № 858).
07.07.2011 року Позивач звернувся до Відповідача із заявою, у якій просив повернути пакет документів на доопрацювання, у зв'язку з неправильно складеною заявою.
08.07.2011 року Відповідачем повернуто документи на заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною найменування товариства, надані Позивачем 29.06.2011 року, що підтверджується листом № 3043/01-16/04 від 08.07.2011 року.
21.07.2011 року Позивач знову звернувся до Відповідача з заявою про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій (складеної з рахуванням вимог Рішення № 858).
03.08.2011 року уповноваженою особою Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку винесено Розпорядження № 95-В, яким відмовлено Публічному акціонерному товариству «Елія»в заміні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій, на підставі підпункту а) пункту 8 глави 1 Положення № 1638 (невідповідність поданих документів вимогам законодавства) та п. 7 Положення про порядок заміни свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною форми випуску, затвердженого рішенням Державної комісії з пінних паперів та фондового ринку від 26.01.2005 року № 21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.02.2005 року за № 267/10547 (далі по тексту Положення № 21) (тобто, невідповідності поданих документів вимогам цього Положення; відсутності будь-якого з документів, визначених у пункті 4 або 5 цього Положення).
На початку листопада 2011 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою про заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, але розпорядженням № 119-В-ЗС від 22.11.2011 року відповідачем було відмовлено у заміні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною форми існування акцій.
Правові засади державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначаються Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».
Згідно до статті 6 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні»Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку є державним органом, підпорядкованим Президенту України та підзвітним Верховній Раді України. До системи цього органу входять Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, її центральний апарат і територіальні органи.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку як колегіальний орган утворюється у складі Голови Комісії та шести членів Комісії. Основною формою роботи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку як колегіального органу є засідання.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи. Комісія може делегувати надані їй повноваження центральному апарату і територіальним органам шляхом прийняття відповідного рішення, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 16 частини 2 статті 7 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку бере участь у розробці та вносить на розгляд у встановленому порядку проекти актів законодавства, що регулюють питання розвитку фондового ринку України, а також, бере участь у підготовці відповідних проектів міжнародних договорів України, здійснює співробітництво з державними органами і неурядовими організаціями іноземних держав, міжнародними організаціями з питань, віднесених до їх компетенції.
Відповідно до пункту 13 частини 1 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право розробляти і затверджувати з питань, що належать до її компетенції, обов'язкові для виконання нормативні акти.
Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №858 від 08.07.2010р. «Щодо порядку заміни або відмови у заміні свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку з прийняттям на одних загальних зборах закритого чи відкритого акціонерного товариства рішення про зміну форми існування акцій та зміну найменування акціонерного товариства»(далі - Рішення N 858) розроблено відповідно до статей 6, 7 та 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Положення про порядок заміни свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.2009 р. N 1638 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 09.02.2010 р. за N 145/17440 (далі - Положення N 1638), Положення про порядок заміни свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною форми випуску, затвердженого рішенням Комісії від 26.01.2005 р. N 21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.02.2005 р. за N 267/10547 (далі - Положення N 21), рішення Комісії від 02.03.2010 N 244 «Про делегування повноважень щодо заміни або відмови у заміні свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства»з метою забезпечення однакової практики у Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо заміни або відмови у заміні свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку з прийняттям на одних загальних зборах закритого чи відкритого акціонерного товариства рішення про зміну форми існування акцій та зміну найменування акціонерного товариства.
В позовній заяві ПАТ «Елія»стверджує, що Розпорядження №95 від 03.08.2011р. винесено уповноваженою особою Комісії з перевищенням своїх повноважень та не відповідає вимогам чинного законодавства, тому що Рішення ДКЦПФР №858 від 08.07.2010р. не пройшло державної реєстрації та не зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
З цього приводу необхідно зазначити, що таке твердження є безпідставним у зв'язку із наступним.
Відповідно до пункту 1 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. №731 (далі - Положення №731), державна реєстрація нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, які виступають суб'єктами нормотворення здійснюється відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р. "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" та цього Положення.
Згідно пункту 3 Положення №731 на державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб'єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
Пунктом 4 Положення №731 встановлено, що державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що: а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні
інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України,
Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до
неї, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням практики Європейськогосуду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації; б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.
В той же час пунктом 5 Положення №731 передбачено акти, які не подаються на державну реєстрацію, а саме акти:
а) персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і звільнення з неї,заохочення працівників тощо); б) дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми; в) оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення); г) якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів; д) спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм; е) рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного характеру (методичні рекомендації, роз'яснення, у тому числі податкові, тощо), нормативно-технічні документи(національні та регіональні стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики, форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інші).
Таким чином, враховуючи на вищевикладене, Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 08.07.2010р. №858 не є таким нормативно-правовим актом, що підлягає державній реєстрації відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р. «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади»та Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. №731.
Стосовно інших тверджень позивача, які стосуються неправомірного застосування Дніпропетровським територіальним управлінням ДКЦПФР норм Положення про порядок заміни свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.2009 р. №1638 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 09.02.2010 р. за N 145/17440 (далі - Положення 1638), необхідно зазначити про таке.
Поданий ПАТ «Елія»29.06.2011р. до Дніпропетровського територіального управління ДКЦПФР пакет документів було повернуто емітенту для доопрацювання на підставі листа ПАТ «Елія»від 07.07.2011р., що підтверджується листом Дніпропетровським територіальним управлінням ДКЦПФР №3043/01-16/04 від 08.07.2011 року.
21.07.2011р. емітентом ПАТ «Елія»повторно було подано до Дніпропетровського територіального управління ДКЦПФР пакет документів для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій відповідно до прийнятого загальними зборами акціонерів відкритого акціонерного товариства, які відбулись 31.05.2011р., рішення про зміну форми існування акцій та зміну найменування акціонерного товариства.
Таким чином, 31.05.2011р. відбулись загальні збори відкритого акціонерного товариства «Елія», на яких, зокрема, було прийнято рішення про зміну найменування товариства, що пов'язано із приведенням діяльності товариства у відповідність до вимог Закону України "Про акціонерні товариства".
Так, пп.1 п.2 ст.5 Розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства»встановлено, що приведенням діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із цим Законом є здійснення таких дій: внесення змін до статуту товариства, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого акціонерного товариства на публічне акціонерне товариство чи з відкритого або закритого акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство за умови, що кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також виконання всіх інших вимог цього Закону у статуті товариства.
Отже, ствердження Позивача, що загальними зборами акціонерів відкритого акціонерного товариства, які відбулись 31.05.2011р., було прийнято рішення про зміну організаційно-правової форми, а не про зміну найменування товариства є безпідставним та таким, що суперечить пп.1 п.2 ст.5 Розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства».
Відповідно до Рішення ДКЦПФР від 08.07.2010р. №858 у разі, якщо на одних загальних зборах акціонерів відкритого акціонерного товариства або закритого акціонерного товариства прийнято рішення про зміну форми існування акцій та приведення діяльності товариства у відповідність до вимог Закону України "Про акціонерні товариства" шляхом внесення змін до статуту, які, в тому числі, передбачають зміну найменування товариства, таке товариство подає до департаменту корпоративних відносин Комісії або територіального органу Комісії, який відповідно до повноважень, установлених Комісією, зареєстрував випуск акцій товариства, щодо якого прийнято рішення про зміну форми існування, та видав свідоцтво про реєстрацію випуску акцій, яке підлягає заміні, відповідні документи для здійснення заміни свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у разі зміни найменування товариства та у зв'язку з прийняттям рішення про зміну форми існування акцій, передбачені Положенням N1638 (крім документа, передбаченого підпунктом 1.1 пункту 1 глави 2), заяву про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій (до Рішення ДКЦПФР від 08.07.2010р. №858) та документ, передбачений підпунктом 2 пункту 5 Положення №21. Департамент корпоративних відносин Комісії або територіальний орган Комісії, відповідно до повноважень, розглядає ці документи у встановленому порядку.
Таким чином, враховуючи на вищевикладене, Рішення ДКЦПФР від 08.07.2010р. №858 не є таким, що встановлює:
- строки та порядок заміни Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у разі зміни найменування товариства та у зв'язку з прийняттям рішення про зміну форми існування акцій,
- перелік документів, необхідних для заміни свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів,
- порядок відмови у заміні свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів,
- вимоги до оформлення документів, які подаються на заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у разі зміни найменування товариства та у зв'язку з прийняттям рішення про зміну форми існування акцій, крім оформлення заяви про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій (заява оформлюється згідно додатку 1 до Рішення ДКЦПФР від 08.07.2010р. №858).
Встановлення вищезазначених вимог до документів міститься у Положенням №1638 та у Положенні №21.
03.08.2011 року уповноваженою особою Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку за результатами розгляду поданих ПАТ «Елія»документів було винесено Розпорядження № 95-В, яким відмовлено Публічному акціонерному товариству «Елія»в заміні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій, на підставі підпункту а) пункту 8 глави 1 Положення № 1638 та п. 7 Положення № 21. Безпосередньо в Розпорядженні уповноваженої особи Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 95-В від 03.08.2011 року зазначені невідповідності у документах, що подавались ПАТ «Елія»до Дніпропетровським територіальним управлінням ДКЦПФР, вимогам законодавства.
Відповідно до підпункту а) пункту 8 глави І Положення №1638 підставами для відмови в заміні свідоцтва (свідоцтв) є, зокрема, невідповідність поданих документів вимогам законодавства.
Відповідно до пункту 7 Положенням №21, відмова в заміні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій при зміні їх форми випуску складається у разі:
1) невідповідності поданих документів вимогам цього Положення;
2) відсутності будь-якого з документів, визначених у пункті 4 або 5 цього Положення.
Інші причини не можуть бути підставами для відмови в заміні свідоцтва.
Отже, відмова територіального органу Комісії в заміні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною найменування акціонерного товариства та зміною форми існування акцій є правомірною та видана в межах повноважень, наданих чинним законодавством України, а тому підстави для визнання неправомірними дій Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку та визнання недійсним та скасування Розпорядження Дніпропетровського територіального управління Державної комісії №95-В від 03.08.2011р. відсутні.
Отже, вимоги про зобов'язання Дніпропетровського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку винести рішення про заміну Публічному акціонерному товариству «Елія»свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, реєстраційний №44/04/1/06, від 23.11.2006 року на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі, також, не підлягають задоволенню, оскільки випливають із п.п.1-2 позовних вимог, які задоволенню не підлягають.
Виходячи із вищевикладеного, суд доходить висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
п о с т а н о в и в:
У задоволенні адміністративного позову - відмовити повністю.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова складена у повному обсязі 21.02.2012р.
Суддя Д.П. Павловський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2012 |
Оприлюднено | 25.06.2012 |
Номер документу | 24834982 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Павловський Дмитро Павлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні