Постанова
від 12.06.2012 по справі 2а/1270/3678/2012
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Категорія №6.3

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 червня 2012 року Справа № 2а/1270/3678/2012

Луганський окружний адміністративний суд у складі :

судді Ковальової Т.І.

при секретарі судового засідання Ворошило О.Є.

за участю :

представника позивача - Архітової Н.В.

від відповідача - не прибув

від третьої особи - не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Луганську адміністративну справу за позовом Відділу освіти Антрацитівської міської ради Луганської області до Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Антрацитівська міська рада Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення від 04.01.2012 року та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

11 травня 2012 року до Луганського окружного адміністративного суду звернувся Відділ освіти Антрацитівської міської ради Луганської області з адміністративним позовом до Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» про визнання протиправним та скасування рішення від 04.01.2012 року та зобов'язання вчинити певні дії.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 29 травня 2012 року залучено до участі у розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Антрацитівську міську раду Луганської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що до складу відділу освіти Антрацитівської міської ради входять загальноосвітні, дошкільні та позашкільні навчальні заклади усіх типів і форм власності, які розташовані на території міста Антрацит.

Антрацитівська спеціалізована школа І - III ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області (далі АСШ № 5), назва якої визначена рішенням Антрацитівської міської ради від 18.05.2004р. № 17/25, яка раніше іменувалася спеціалізована загальноосвітня середня школа № 5 з російською мовою навчання та поглибленим вивченням іноземної мови м. Антрацит, створена рішенням Антрацитівської міської ради від 27.05.1999р. № 180 та знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Антрацит.

Відповідно до Положення відділу освіти, АСШ № 5 безпосередньо підпорядковується відділу освіти Антрацитівської міської ради.

Позивач є виконавчим органом Антрацитівської міської ради Луганської області, підзвітний та підконтрольний раді, міському голові, а з питань здійснення делегованих повноважень підконтрольний управлінню освіти і науки Луганської обласної адміністрації.

Відділ освіти сприяє фінансовому, матеріально - технічному забезпеченню навчальних закладів, організовує підготовку навчальних закладів до нового навчального року, проведення поточного та капітального ремонту приміщень, тощо.

Загальноосвітні заклади, в тому числі і АСШ № 5, знаходяться на балансі Позивача і безпосередньо підпорядковуються відділу освіти, вони не здійснюють самостійно бухгалтерський облік, оскільки бухгалтерський облік здійснюється через централізовану бухгалтерію позивача.

Згідно Генерального Плану 1964 року, складеного відповідачем, на земельній ділянці площею 19778,0 розташована будівля школи № 5, за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, 1, яка складалася за наступною схемою: А-2, А-3 - основна частина, Пд- підвал, У б -убиральня, 1- ворота, 2- забор.

Рішенням сесії Антрацитівської міської ради від 24 квітня 2008 року 30/32-2 відділу освіти Антрацитівської міської ради була виділена у постійне користування земельна ділянка площею 1,3022 га для обслуговування АСШ І-Ш ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області, яка розташована за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, 1.

20 грудня 2011 року позивач звернувся до Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» з заявою № 1888 про оформлення права власності на будівлю Антрацитівської спеціалізованої школи І-Ш ступенів № 5, розташованої за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, буд. 1.

В результаті проведення відповідачем технічної інвентаризації об'єкта 12.07.2011 р. був складений технічний паспорт на зазначену будівлю, де було зазначено, будівля АСШ № 5, що розміщена по вул. Паркова, 1, м. Антрацит, розташована на земельній ділянці площею 13600. Експлікація будівлі школи - А - нежитлова будівля, А1 - прибудова, а, а1, а2,а3 ґанок, пд - підвал, Г - гараж, №1-3,1- огор.спор.

Тобто, згідно проведеної технічної інвентаризації будівлі АСШ № 5 в 2011 році на земельній ділянці, відведеній для потреб школи, був збудований гараж площею 45,9 м2, без одержаного у встановленому порядку дозволу на будівництво.

Відділ освіти Антрацитовської міської ради являється балансоутримувачем будівлі АСШ № 5 - інвентарний номер 10310500 та гаражу - 10318050. Самовільно збудований гараж в 1964 році не порушує прав інших осіб, оскільки він знаходиться на відведеній земельній ділянці позивачу для обслуговування саме АСШ № 5.

04 січня 2012 року відповідач в особі реєстратора Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» Астаф’євою І.О. своїм рішенням відмовив позивачу в державній реєстрації права власності на нерухоме майно - нежитлову будівлю, з господарськими спорудами, розташованими за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, буд.1. на підставі п. 3.4. Тимчасового положення про порядок реєстрації права власності на нерухоме майно затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 року № 7/5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.02.2002 року за № 157/6445 (зі змінами та доповненнями, що набрали чинності 01.10.2010 року): подані документи не дають змоги установити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства.

Вважає, що відмова відповідача здійснена без належних на то підстав з порушенням Конституції України та Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, дії відповідача повинні бути визнані протиправними, а його самого зобов'язано здійснити реєстрацію права власності.

Тому, позивач просить суд адміністративний позов відділу освіти Антрацитівської міської ради Луганської області до Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» про визнання протиправними дій та провести реєстрацію права власності на нерухоме майно - задовольнити повністю.

Визнати протиправними рішення суб'єкта владних повноважень - реєстратора Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» Астаф’євої І.О. від 04 січня 2012 року щодо відмови в реєстрації права власності.

Скасувати рішення реєстратора Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» Астаф’євої І.О. від 04 січня 2012 року щодо відмови відділу освіти Антрацитівської міської ради Луганської області в реєстрації права власності нежитлову будівлю з господарськими будівлями та спорудами, що розташована в м. Антрацит, вул. Паркова, будинок 1 .

Зобов'язати Антрацитівське комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації» (вул. Молодогвардійська, 1/77, м. Антрацит, Луганської області) зареєструвати за відділом освіти Антрацитівської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 02141851) право власності на нежитлову будівлю з господарськими будівлями та спорудами, що розташована в м. Антрацит, Луганської області, вул. Паркова, будинок 1.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд задовольнити їх.

Відповідач № 2 належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення судового засідання не прибув до суду, розгляд справи просив провести без участі представника відповідача.

Третя особа належним чином повідомлена про дату, час та місце проведення судового засідання не прибула до суду, розгляд справи просила провести без участі представника Антрацитівської міської ради.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.69-72 КАС України, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню із наступних підстав.

Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, та принципом рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом.

Згідно із частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

У судовому засіданні встановлено, що відділ освіти Антрацитівської міської ради є виконавчим органом Антрацитівської міської ради Луганської області, підзвітний та підконтрольний раді, міському голові, а з питань здійснення делегованих повноважень підконтрольний управлінню освіти і науки Луганської обласної адміністрації.

Відділ освіти Антрацитівської міської ради є юридичною особою та діє на підставі "Положення про відділ освіти Антрацитівської міської ради", затвердженого рішенням Антрацитівської міської ради від 25 лютого 2011 року 5/21, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку (а.с.11-16).

До складу відділу освіти Антрацитівської міської ради входять загальноосвітні, дошкільні та позашкільні навчальні заклади усіх типів і форм власності, які розташовані на території міста Антрацит.

Антрацитівська спеціалізована школа І - III ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області (далі АСШ № 5), назва якої визначена рішенням Антрацитівської міської ради від 18.05.2004р. № 17/25, яка раніше іменувалася спеціалізована загальноосвітня середня школа № 5 з російською мовою навчання та поглибленим вивченням іноземної мови м. Антрацит, створена рішенням Антрацитівської міської ради від 27.05.1999р. № 180 та знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Антрацит (а.с.41-46).

Матеріально-технічна база АСШ №5 включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності. Майно, закріплене за АСШ №5 належить їй на правах оперативного управління, та не може бути вилучено у неї, якщо інше не передбачено чинним законодавством(зворот. сторінка а.с. 82)

Майно, що використовується в діяльності навчального закладу є комунальною власністю територіальної громади міста Антрацита та закріплене за відділом освіти Антрацитівської міської ради Луганської області на праві оперативного управління (зворт.стр. а.с.85).

Відповідно до Положення відділу освіти, АСШ № 5 безпосередньо підпорядковується відділу освіти Антрацитівської міської ради.

Антрацитівська спеціалізована школа І - III ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області має свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності № 21837541 (а.с.47).

Відповідно до уставу Антрацитівська спеціалізована школа І - III ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області знаходиться у комунальній власності територіальної громади міста Антрацит.

В уставі зазначено, що засновником АСШ №5 єх Антрацитівська міська рада. Є юридичною особою та має гербову печать, штамп. Також є власником та розпорядником рухомого та не рухомого майна. Має право на розвиток власної соціальної бази, мережі оперативно - оздоровчих та культурних структур (а.с. 70-86).

Відповідно до довідки № 17 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України Антрацитівська спеціалізована школа І - ІІІ ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області є комунальною організацією з комунальною власністю (а.с.70).

Рішенням двадцять третього сесії шостого скликання Антрацитівської міської ради від 31.05.2012 року № 23/12 були внесені зміни до статуту Антрацитівської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області, де зокрема зазначено, що майно, яке використовується в діяльності навчального закладу, є комунальною власністю територіальної громади м. Антрацита та закріплене за відділом освіти Антрацитівської міської ради Луганської області на праві оперативного управління (а.с.85,86)

Згідно Генерального Плану 1964 року, складеного відповідачем, на земельній ділянці площею 19778,0 розташована будівля школи № 5, за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, 1, яка складалася за наступною схемою: А-2, А-3 - основна частина, Пд- підвал, У б -убиральня, 1- ворота, 2- забор (а.с.18).

Рішенням сесії Антрацитівської міської ради від 24 квітня 2008 року 30/32-2 відділу освіти Антрацитівської міської ради була виділена у постійне користування земельна ділянка площею 1,3022 га для обслуговування АСШ І-Ш ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області, яка розташована за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, 1 (а.с.17).

20 грудня 2011 року позивач звернувся до Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» з заявою № 1888 про оформлення права власності на будівлю Антрацитівської спеціалізованої школи І-Ш ступенів № 5, розташованої за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, буд. 1 (а.с.23).

В результаті проведення відповідачем технічної інвентаризації об'єкта 12.07.2011 р. був складений технічний паспорт на зазначену будівлю, де було зазначено, будівля АСШ № 5, що розміщена по вул. Паркова, 1, м. Антрацит, розташована на земельній ділянці площею 13600. Експлікація будівлі школи - А - нежитлова будівля, А1 - прибудова, а, а1, а2,а3 ґанок, пд - підвал, Г - гараж, №1-3,1- огор.спор (а.с.19-22).

Згідно проведеної технічної інвентаризації будівлі АСШ № 5 в 2011 році на земельній ділянці, відведеній для потреб школи, був збудований гараж площею 45,9 м2, без одержаного у встановленому порядку дозволу на будівництво (а.с.25).

Відділ освіти Антрацитовської міської ради являється балансоутримувачем будівлі АСШ № 5 - інвентарний номер 10310500 та гаражу - 10318050. Самовільно збудований гараж в 1964 році не порушує прав інших осіб, оскільки він знаходиться на відведеній земельній ділянці позивачу для обслуговування саме АСШ № 5.

04 січня 2012 року реєстратором Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» Астаф’євою І.О. своїм рішенням було відмовлено позивачу в державній реєстрації права власності на нерухоме майно - нежитлову будівлю, з господарськими спорудами, розташованими за адресою: м. Антрацит, вул. Паркова, буд.1. на підставі п. 3.4. Тимчасового положення про порядок реєстрації права власності на нерухоме майно затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 року № 7/5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.02.2002 року за № 157/6445 (зі змінами та доповненнями, що набрали чинності 01.10.2010 року), у зв'язку з тим, що подані документи не дають змоги установити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства (а.с.10).

Згідно із частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, та принципом рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом.

На підставі Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом N 7/5, 07.02.2002 року -

1.6. Державній реєстрації підлягає право власності на закінчене будівництвом нерухоме майно, яке прийняте в експлуатацію у встановленому законодавством порядку.

2.1. Для проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно власник (власники), інший правонабувач (правонабувачі) або уповноважена ним (ними) особа подає реєстратору БТІ заяву про державну реєстрацію прав за формою, визначеною у додатку 1.

2.2. Заява про державну реєстрацію прав подається реєстратору того БТІ, яке здійснює свою діяльність відповідно до договору з Адміністратором Реєстру прав на території адміністративно-територіальної одиниці, на якій розташований об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації.

До заяви про державну реєстрацію прав додаються правовстановлювальні документи (додаток 2 п.6 - свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування) їх нотаріально засвідчені копії, документи, що підтверджують оплату за проведення державної реєстрації прав та видачу витягу про державну реєстрацію прав, а також інші документи, визначені Положенням.

Відповідальність за достовірність та повноту інформації у заяві про державну реєстрацію прав та доданих документах несе(уть) заявник (заявники).

8.1. Оформлення права власності на нерухоме майно проводиться з видачею свідоцтва про право власності за заявою про оформлення права власності на нерухоме майно:

а) органами місцевого самоврядування:

фізичним та юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об'єкти нерухомого майна за наявності документа, що посвідчує право на земельну ділянку, та документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам;

фізичним та юридичним особам у разі виділення окремого об'єкта нерухомого майна зі складу об'єкта нерухомого майна, що складається із двох або більше об'єктів (будинків, будівель або споруд), окрім випадків, коли такі об'єкти є приналежністю головної речі, складовою частиною речі або утворюють з іншими об'єктами складну річ;

фізичним та юридичним особам у разі об'єднання двох або більше суміжних об'єктів нерухомого майна;

фізичним та юридичним особам на об'єкти нерухомого майна, які в установленому порядку переведені з житлових у нежитлові і навпаки, за умови надання рішення відповідного органу;

фізичним та юридичним особам на підставі документів, установлених законодавством, які підтверджують право власності на об'єкти нерухомого майна та не віднесені до правовстановлювальних документів, передбачених у додатку 2 до Положення; та іншим…..

б) органами приватизації:

наймачам житлових приміщень, які приватизували їх відповідно до Законів України "Про приватизацію державного житлового фонду" та "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків";

в) Державним управлінням справами:

суб'єктам, що беруть участь разом з Державним управлінням справами в будівництві нового житла, на їх частку (житлові та нежитлові об'єкти).

На підставі ст. 26 (п.30) Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» N 280 від 21.05.1997 виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об'єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, в тому числі відноситься, власні (самоврядні) повноваження:

управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Із аналізу вищенаведених норм вбачається, що органи місцевого самоврядування повинні приймати рішення щодо комунальної власності територіальної громади.

Як було встановлено судом - Антрацитівська спеціалізована школа І - III ступенів № 5 Антрацитівської міської ради Луганської області знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Антрацит.

Матеріально-технічна база АСШ №5 включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності. Майно, закріплене за АСШ №5 належить їй на правах оперативного управління, та не може бути вилучено у неї, якщо інше не передбачено чинним законодавством.

Майно, що використовується в діяльності навчального закладу є комунальною власністю територіальної громади міста Антрацита та закріплене за відділом освіти.

Оскільки, ні Антрацитівська міська рада, ні виконком ніяких рішень щодо комунальної власності та оперативного управління майном школи не приймалося, то і у реєстратора Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» були відсутні підстави для реєстрації права власності.

З таких підстав позовні вимоги не можуть бути задоволені.

Керуючись ст. ст. 9, 10, 11, 17, 18, 71, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Відділу освіти Антрацитівської міської ради Луганської області до Антрацитівського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Антрацитівська міська рада Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення від 04.01.2012 року та зобов'язання вчинити певні дії відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено та підписано 18 червня 2012 року.

Суддя Т.І. Ковальова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2012
Оприлюднено25.06.2012
Номер документу24838952
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/1270/3678/2012

Ухвала від 13.07.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 01.08.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 13.07.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Постанова від 12.06.2012

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Ковальова

Ухвала від 14.05.2012

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Ковальова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні