Ухвала
від 24.04.2012 по справі 2а-17397/11/2070
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2012 р.Справа № 2а-17397/11/2070 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Гуцала М.І.

Суддів: Зеленського В.В. , П'янової Я.В.

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 26.01.2012р. по справі № 2а-17397/11/2070

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-Агротрейд"

до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби

про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Паритет-Агротрейд", звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова, в якому просив визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо складання акту від 18.10.2011 року № 1757/235/36988641 про неможливість проведення зустрічної звірки щодо нього, зобов'язати ДПІ у Київському районі м. Харкова вважати зустрічну звірку виконаною та скласти довідку про підтвердження господарських відносин, що здійснювалися між ним та СГ "Моноліт", ПАТ "Балаклійське Хлібоприймальне підприємство", ТОВ "Харківагро-2000", ПП "Мечніково", СГ ТОВ "Надія", ПСП імені Леніна, зобов'язати ДПІ у Київському районі м. Харкова довести довідку про підтвердження господарських відносин до органів державної податкової служби - ініціаторів зустрічної звірки.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 26.01.2012 р. позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо складання акту від 18.10.2011 року № 1757/235/36988641 про неможливість проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-Агротрейд".

В іншій частині позовних вимог в задоволенні - відмовлено.

Не погодившись з прийнятою постановою, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Сторони в судове засідання не з'явились, були повідомлені належним чином про дату, час та місце слухання справи.

Суд апеляційної інстанції розглядає справу відповідно до ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2012 року здійснено заміну відповідача - Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова на її правонаступника - Державну податкову інспекцію у Київському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено при розгляді справи в суді апеляційної інстанції, що 16.03.2010 року ТОВ "Паритет-Агротрейд" пройшло процедуру державної реєстрації та значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за ідентифікаційним кодом: 36988641, тобто, є юридичною особою, обліковується в ДПІ у Київському районі м. Харкова як платник податків, зборів (обов'язкових платежів), починаючи з 17.03.2010 року.

12 грудня 2011 року позивачу стало відомо про існування акту про неможливість проведення зустрічної звірки від 18.10.11р. № 1757/235/36988641, складеного ДПІ у Київському районі м. Харкова щодо нього.

Запитом про надання інформації та її документального підтвердження від 14.10.2011 р., вих. № 20710/18-018 відповідач витребував у позивача копії документів, що підтверджують реальність господарських операцій із контрагентами, за якими було сформовано податкові зобов'язання за серпень 2011 року.

18.10.2011 р. податковим органом було винесено вищевказаний акт, яким встановлено неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Паритет-Агротрейд" та відсутність факту реального вчинення господарських операцій за серпень 2011 року

Задовольняючи позовні вимоги в частині визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо складання акту від 18.10.2011 року № 1757/235/36988641 про неможливість проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-Агротрейд", суд першої інстанції виходив з того, що в даному випадку відповідна сторона не дотримала вимоги закону про захист охороняємих прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому її дії щодо складання оскаржуваного акту є неправомірними, що дає суду правові підстави для задоволення адміністративного позову в цій частині.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду з огляду на таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Пунктом 73.5. ст. 73 Податкового Кодексу України передбачено, що органи державної податкової служби мають право з метою отримання податкової інформації проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року №1232, передбачено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних (п.3,4).

Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

Крім того, Наказом ДПА України від 22 квітня 2011 року N 236 затверджені Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок деталізовані положення ПК України та постанови КМУ № 1232, а саме: пункт 4.4 передбачає, що у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

При подальшому залученні суб'єкта господарювання (посадових осіб суб'єкта господарювання) до проведення зустрічної звірки відповідальний підрозділ органу ДПС забезпечує проведення такої звірки.

В пункті 4.5 зазначено, що при отриманні від суб'єкта господарювання (у встановлений статтею 73 Кодексу термін) інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження відповідальний підрозділ проводить зустрічну звірку суб'єкта господарювання протягом 3 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої інформації та її документального підтвердження. За результатами проведення зустрічної звірки складається Довідка про результати проведення зустрічної звірки.

Згідно з пунктом 4.7 довідка підписується та вручається суб'єкту господарювання у порядку, передбаченому пунктом 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. N 1232 "Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок", не пізніше наступного робочого дня від дати її складання.

Отримана від суб'єкта господарювання інформація та її документальне підтвердження в подальшому використовується для проведення зустрічних звірок та повинна бути відпрацьована в комплексі з іншими документами суб'єкта господарювання при проведенні чергової документальної планової або позапланової перевірки суб'єкта господарювання із метою підтвердження повноти відображення результатів здійснених господарських операцій у податковому та бухгалтерському обліку.

Додатками до наказу № 236 затверджено форми запиту про надання інформації та її документальне підтвердження в рамках проведення зустрічної звірки, акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.

Відповідно до п. 73.3 ПК України платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту.

У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (п.6 Порядку).

Таким чином, запит відповідача № 20710/18-018 від 14 жовтня 2011 року, був надісланий позивачеві поштою, а акт про неможливість проведення зустрічної звірки за цим запитом складено 18 жовтня 2011 року.

Матеріали справи свідчать, що 31.10.2011 р. згідно штампу вхідної кореспонденції ДПІ у Київському районі м. Харкова позивач надав відповідь на запит № 20710/18-018 від 14.10.2011р., тобто в межах 10-денного строку після отримання вказаного запиту.

Крім того, слід зауважити на те, що п. 4.4 Наказу № 236 передбачено, що акт про неможливість проведення зустрічної звірки складається у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою).

Проте, з матеріалів справи вбачається, що на час складання оскаржуваного акту позивач обліковувався в ДПІ у Київському районі м. Харкова як платник податків, починаючи з 17.03.2010 року.

Місцезнаходження позивача: м Харків, вул. Артема, 24, кв. 28; за цією адресою знаходиться офіс підприємства, бухгалтерія, документація.

Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що в акті про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання лише засвідчується факт неможливості її проведення без встановлення висновків стосовно документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Окрім того, Додатком 3 до вищевказаних Методичних рекомендацій чітко встановлений зразок форми акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, яким взагалі не передбачено необхідність робити висновок щодо реальності (нереальності) вчинення господарських операцій платником податків.

Законодавець іншого порядку дій органу ДПС, як суб'єкта владних повноважень, у спірних взаємовідносинах не передбачає.

Також, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне зауважити на той факт, що відповідно до п. 73.5 ст.73 Податкового Кодексу України зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Висновки суб'єкта владних повноважень про нереальність ТОВ "Паритет-Агротрейд" здійснення господарських відносин із постачальниками та покупцями ґрунтуються виключно на підставі даних, зазначених у інформаційних базах, котрі ведуться в органах державної податкової служби України та в документах обов'язкової звітності платника податків.

При цьому, відомості первинних документів, які відповідно до ч.1 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій, фіксують факти здійснення господарських операцій та повинні бути складені під час здійсненні господарської операції, а також дані розрахункових документів, котрі згідно з Законом України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" опосередковують рух коштів у безготівковій формі, податковим органом в ході проведення спірної зустрічної звірки не досліджувались.

Відповідно до ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України: з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок, щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення.

Виходячи з вищезазначеного, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо складання акту від 18.10.2011 року № 1757/235/36988641 про неможливість проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Паритет-Агротрейд", оскільки відповідач не дотримав вимоги закону про захист охороняємих прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому його дії щодо складання оскаржуваного акту є неправомірними, що дає суду правові підстави для задоволення адміністративного позову в цій частині.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в частині зобов'язання ДПІ у Київському районі м. Харкова вважати зустрічну звірку виконаною та скласти довідку про підтвердження господарських відносин, що здійснювалися між ним та СГ "Моноліт", ПАТ "Балаклійське Хлібоприймальне підприємство", ТОВ "Харківагро-2000", ПП "Мечніково", СГ ТОВ "Надія", ПСП імені Леніна, а також зобов'язання ДПІ у Київському районі м. Харкова довести довідку про підтвердження господарських відносин до органів державної податкової служби - ініціаторів зустрічної звірки, суд першої інстанції виходив з того, що вони є необґрунтованими та недоведеними.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції та зауважує на той факт, що ані позивачем, ані відповідачем постанова суду в цій частині в апеляційному порядку оскаржена не була.

Згідно з ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Виходячи з вищезазначеного, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують з підстав, наведених вище.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції підтверджує, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому посилання відповідача в апеляційній скарзі на порушення судом ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України є безпідставними.

Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 197, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 26.01.2012р. по справі № 2а-17397/11/2070 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя (підпис)Гуцал М.І. Судді (підпис) (підпис) Зеленський В.В. П'янова Я.В. ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: П'янова Я.В.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2012
Оприлюднено25.06.2012
Номер документу24849355
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-17397/11/2070

Ухвала від 24.04.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П'янова Я.В.

Ухвала від 02.03.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П'янова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні