КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 квітня 2012 року місто Київ № 2а-1327/12/1070
18.10
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого -судді Шевченко А.В., при секретарі судового засідання Коваленко О.О., за участю представників
позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2
відповідача: не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «СКС-ПЛЮС» доВідділу Держкомзему у місті Ірпінь Київської області провизнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «СКС-ПЛЮС», звернувся до суду з адміністративним позовом до Відділу Державного комітету із земельних ресурсів України у місті Ірпінь Київської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.
З урахуванням зміни позовних вимог, позивач просив суд визнати протиправними дії Відділу Держкомзему у місті Ірпінь Київської області щодо видачі витягу № 54 від 27.01.2012 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4500, 00 кв. м., що розміщена за адресою -селище Ворзель, вулиця Ковельська, 2, яка належить ТОВ «СКС-ПЛЮС»із зазначенням коефіцієнту функціонального використання у розмірі 2,5, зазначений витяг скасувати; зобов'язати Відділ Держкомзему у місті Ірпінь Київської області видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4500, 00 кв. м., що розміщена за адресою -селище Ворзель, вулиця Ковельська, 2, яка належить ТОВ «СКС-ПЛЮС»із зазначенням коефіцієнту функціонального використання у розмірі 0,5.
Ухвалою судді Київського окружного адміністративного суду від 22.03.2012 року відкрито провадження в адміністративній справі. 22.03.2012 року закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 11.04.2012 року.
11.04.2012 року розгляд справи відкладено на 19.04.2012 року.
В призначений день та час в судове засідання з'явилися представники позивача, представник відповідача в судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, про причини неприбуття суд не повідомив.
Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають юридичне значення, суд дійшов наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СКС-ПЛЮС»є юридичною особою, зареєстрованою Виконавчим комітетом Ірпінської міської ради Київської області 23.01.2003 року, адреса місцезнаходження: 08290, Київська область, селище міського типу Гостомель, вулиця Чкалова, будинок 43, ідентифікаційний номер: 32231075.
З матеріалів справи вбачається, що позивач орендує у Ворзельської селищної ради земельну ділянку площею 0, 4500 га, що знаходиться за адресою: смт. Ворзель, вул. Ковельська, 2 на підставі договору оренди земельної ділянки від 20.08.2003 року, зареєстрованого в Ірпінському міському відділі земельних ресурсів під номером 27 від 20.08.2003 року.
20.08.2003 року між позивачем та Ворзельською селищною радою підписаний Акт прийому-передачі земельної ділянки та прийнято в користування земельну ділянку по вул. Ковельська, 2 в смт. Ворзель.
На момент укладання вищезгаданого договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складала 242 616, 00 гривень, що підтверджується довідкою про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що була видана Ірпінським міським відділом земельних ресурсів 11.09.2006 року.
Після укладення договору оренди позивач почав здійснювати дії, направлені на розробку проекту будівництва об'єктів на земельній ділянці -кафе, готелю, сезонного майданчику, сауни. Для цього позивачем було подано заяву до Ворзельського селищного голови з проханням надати дозвіл на корегування проектних робіт та будівництва.
У відповідь Ворзельська селищна рада 14.06.2006 року винесла рішення № 88, яким дозволила проектно-вишукувальні роботи по корегуванню проекту будівництва кафе з готелем, сауною та сезонним майданчиком.
Відділом містобудування та архітектури виконкому Ірпінської міської ради було надано дозвіл на проектно-вишукувальні роботи по корегуванню проекту будівництва кафе з готелем, сауною та сезонним майданчиком 08.06.2006 року № 784.
13.12.2006 року між позивачем та Ворзельською селищною радою була укладена угода про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 27 від 20.08.2003 року. вищевказана угода належним чином зареєстрована в Ірпінському міському управлінні земельних ресурсів 02.04.2007 року за № 2/27.
15.01.2010 року Відділ Держкомзему у місті Ірпінь Київської області надав позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 170, відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки вже склала 681 410, 74 гривень із застосуванням Кф 2, 5.
На підставі вищезгаданого витягу позивачу вказали, що він зобов'язаний платити орендну плату за договором оренди не в розмірі, встановленому договором, а відповідно до Витягу у сумі 20 442, 33 гривень на рік, замість 2 012, 00 гривень. В подальшому позивачу було надано наступний витяг № 54 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, де була вказана нормативна оцінка вже в сумі 948 888, 73 гривень.
Позивач неодноразово звертався до відповідача з проханням змінити коефіцієнт функціонального використання і надав пояснення та докази того, що земельна ділянка не має рентного доходу, оскільки триває будівництво і планується майбутнє будівництво. Даний факт підтверджується довідкою, виданою Відділом містобудування та архітектури Ірпінської міської ради відділу Держкомзему у місті Ірпінь № 290 від 19.04.2011 року про проведення обстеження земельної ділянки площею 0, 45 га за адресою: селище Ворзель, вулиця Ковельська, 2-а, в якій вказано, що станом на 19.04.2011 року на даній ділянці побудовано кафе загальною площею 336, 00 кв. м., тимчасова будівля кафетерію та сторожка. На готель, сауну, літній майданчик розробляється проектна документація.
Також слід зазначити, що при складанні витягу № 54 відповідач на жодне рішення про переоцінку земель не посилався.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно статті 2 Закону України «Про плату за землю»№ 2535 від 03.07.1992 року, використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Статтею 201 Земельного кодексу України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та врегулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель, визначено Законом України «Про оцінку земель»№ 1378 від 11.12.2003 року.
Визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок наведено у статті 1 Закону України «Про оцінку земель»№ 1378 від 11.12.2003 року, як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно частини п'ятої статті 5 Закону України «Про оцінку земель»№ 1378 від 11.12.2003, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на підставі рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, а також може проводитися на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку (стаття 15 Закону України «Про оцінку земель»№ 1378 від 11.12.2003).
При цьому залежно від місцезнаходження земель та їх функціонального призначення законодавством закріплено різні правила проведення нормативної грошової оцінки. Так, для земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів існує Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, та Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року за № 388/12262 (далі -Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів).
Відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яку затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 213 від 23.03.1995 року (далі -Методика) нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою: Цн = В х НП: Нк х Кф х Км, де Цн -нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (далі - Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить: - для категорії земель за функцією використання - землі житлової забудови (склад категорії земель - землі індивідуального житлового будівництва і господарських будівель, землі малоповерхової і багатоповерхової не садибної забудови, землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами) Кф = 1,0 ; землі промисловості -Кф = 1,2; землі комерційного використання Кф = 2,5; інші землі, до яких за функцією використання віднесено -землі зайняті поточним будівництвом та землі, відведені під майбутнє будівництво Кф = 0,5.
Так, до земель комерційного використання відносяться: землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі; землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт; землі готелів та ресторанів; землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування; землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо). Вказаний перелік земель є вичерпним.
Згідно пункту 3.1. Порядку, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
В пункті 3.5. Порядку зазначено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, зокрема, у відповідності до Додатку 1 (табл. 1.1) Порядку, землі готелів та ресторанів є землями комерційного використання та мають коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки - 2,50; разом з тим, землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво віднесено за функціональним використанням до інших земель та визначено коефіцієнт їх використання - 0,50. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням проводиться спеціально уповноваженими органами державної влади з питань земельних ресурсів, підпорядкованими Держкомзему України, відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377 (зареєстровано в Мін'юсті України 14.12.98 року за № 788/3228, за текстом - Інструкція), яка визначає положення щодо заповнення даних державного земельного кадастру. Згідно цієї Інструкції у графі 34 відображаються дані про забудовані землі, а саме: сума граф 35 - 38, 42 - 45, 50, 55.
Ця категорія охоплює всі землі, зайняті об'єктами промисловості, забудовані житловими будинками, дорогами, шахтами, відкритими розробками та будь-якими іншими спорудами, створеними для здійснення різних видів людської діяльності, включаючи території для їх обслуговування. До цієї категорії також включаються деякі види відкритих земель (незабудованих земель), які тісно пов'язані з такою діяльністю, наприклад: звалища; землі, відведені під будівництво, зайняті поточним будівництвом. Не включаються до цієї категорії господарські будівлі й двори, господарські шляхи на сільськогосподарських землях, а також на сільськогосподарських угіддях земель інших категорій (відображаються у відповідних графах сільськогосподарських земель).
У графі 58 зазначеної Інструкції відображаються дані про землі, зайняті поточним будівництвом: відкриті землі, на яких на сьогодні ведеться будівництво (будівельні майданчики).
У графі 59 - дані про землі, відведені під будівництво (будівництво на яких не розпочато): землі, в установленому порядку відведені під будівництво, але будівельні роботи на яких не розпочато.
З матеріалів справи не вбачається, яким чином відповідно до договору оренди землі № 27 від 20.08.2003 року та угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 13.12.2006 року було вирахувано оренду плату за земельну ділянку. Відповідно до довідки про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.09.2006 року не вбачається який коефіцієнт застосовувався для визначення функціонального використання земельної ділянки.
Відповідно до довідки від 19.04.2011 року № 290, виданої Відділом містобудування та архітектури Ірпінської міської ради відділу Держкомзему у місті Ірпінь про проведення обстеження земельної ділянки площею 0, 45 га за адресою: селище Ворзель, вул. Ковельська, 2-а станом на 19.04.2011 року на даній ділянці побудована загальною площею 336, 0 кв. м. тимчасова будівля кафетерію та сторожка. На готель, сауну та літній майданчик розробляється технічна документація, про що зазначалося вище
Слід зазначити, що Додаток №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів містить таку категорію земель за функцією використання як землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво із значенням коефіцієнта Кф 0, 5.
Тобто у разі, якщо земельна ділянка перебуває на стадії будівництва або відведена під майбутнє будівництво, до завершення будівництва при проведенні нормативної грошової оцінки, застосовується коефіцієнт 0,5, що передбачено Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Таким чином, з урахування того, що на земельній ділянці побудована тимчасова будівля кафетерію та сторожка, на інші будівлі тільки розробляється технічна документація відповідач при проведенні нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки безпідставно визначив коефіцієнт функціонального використання землі 2,5.
Щодо посилань відповідача у своїх відповідях на те, що для застосування коефіцієнту 0,5 при проведені розрахунку на земельну ділянку, необхідно провести інвентаризацію земельної ділянки для внесення змін до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми 6-зем), слід зазначити, що проведення такої інвентаризації відбувається в порядку, передбаченому Положенням про земельно-кадастрову інвентаризацію земель населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету по земельних ресурсах № 85 від 26.08.1997 року.
Відповідно до вказаного Положення № 85 замовником робіт по інвентаризації земель є виконавчі органи міських, селищних рад.
Як вбачається з Положення № 85 є певний порядок проведення інвентаризації земель метою проведення інвентаризації земель населених пунктів є створення інформаційної бази для ведення державного земельного кадастру, регулювання земельних відносин, раціонального використання і охорони земельних ресурсів, оподаткування.
Перед початком проведення робіт по інвентаризації земель населених пунктів Верховна Рада Автономної Республіки Крим та відповідні обласні, міські, селищні, сільські ради за поданням Республіканського комітету по земельних ресурсах і єдиному кадастру Автономної Республіки Крим, обласних та міських управлінь і районних відділів земельних ресурсів затверджують порядок, обсяги, черговість і строки проведення робіт по інвентаризації.
Тобто, вказана відповідачем інвентаризація не може бути проведена позивачем, а застосовування коефіцієнту 2,5 до земельної ділянки, будівництво на якій ще не завершено свідчить про необґрунтоване застосування коефіцієнту функціонального використання землі у розмірі 2, 5.
Відповідачем не надано жодних доказів щодо того, що з вказаної земельної ділянки позивач отримує прибуток, а тому визначення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту 2,5 є неправомірними.
З огляду на ту обставину, що земельна ділянка передана в оренду позивачеві для обслуговування кафе та готелю, а будівлі та споруди позивача на ній недобудовані, прибутковості вказаної земельної ділянки не встановлено, відповідач повинен був застосувати коефіцієнт 0,5 - землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво.
За таких обставин суд дійшов висновку, що застосування коефіцієнту функціонального використання землі з зазначенням коефіцієнту 2,5 при здійсненні розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача є протиправним, позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню, з чого випливає необхідність зобов'язати відповідача здійснити перерахунок нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту у розмірі 0,5 ( інші землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво), про що видати позивачеві відповідний витяг з технічної документації.
З урахуванням вказаних вище обставин, суд дійшов висновку про відсутність комерційного використання позивачем зазначеної земельної ділянки та про відсутність підстав для застосування для розрахунку річної орендної плати нормативної грошової оцінки у розмірі 948 888, 73 гривні зазначеної у витязі із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки № 54 із встановленим коефіцієнтом функціонального використання 2,5.
За загальним правилом, що походить з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Водночас, відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Тобто, законодавець в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, покладає саме на суб'єкта владних повноважень обов'язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності, спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів та довести його недобросовісність.
На виконання цих вимог відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду жодних доказів, які спростовували б твердження позивача, а відтак, не довів правомірності своїх дій і прийнятих рішень.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа). Жодних заяв з приводу відшкодування судових витрат позивачем суду не заявлено, у зв'язку з чим судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 157, 159 -163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Відділу Держкомзему у місті Ірпінь Київської області щодо видачі витягу № 54 від 27.01.2012 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4500, 00 кв. м., що розміщена за адресою - селище Ворзель, вулиця Ковельська, 2, яка належить ТОВ «СКС-ПЛЮС» із зазначенням коефіцієнту функціонального використання у розмірі 2, 5.
Скасувати витяг № 54 від 27.01.2012 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4500, 00 кв. м., що розміщена за адресою - селище Ворзель, вулиця Ковельська, 2, яка належить ТОВ «СКС-ПЛЮС» із зазначенням коефіцієнту функціонального використання у розмірі 2, 5.
Зобов'язати Відділ Держкомзему у місті Ірпінь Київської області видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4500, 00 кв. м., що розміщена за адресою - селище Ворзель, вулиця Ковельська, 2, яка належить ТОВ «СКС-ПЛЮС» із зазначенням коефіцієнту функціонального використання у розмірі 0,5.
Присудити Товариству з обмеженою відповідальністю «СКС-ПЛЮС» судові витрати з Державного бюджету шляхом зобов'язання Державної казначейської служби України безспірно списати з рахунку Відділу Держкомзему у місті Ірпені Київської області грошові кошти в розмірі 32 (тридцять дві) гривні 19 копійок.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд.
Згідно з частиною другою статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Шевченко А.В.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 24 квітня 2012 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2012 |
Оприлюднено | 25.06.2012 |
Номер документу | 24868923 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Шевченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні