Рішення
від 18.06.2012 по справі 8/5007/20/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "18" червня 2012 р. Справа № 8/5007/20/12

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Давидюка В.К.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - дов. №26/589 від 14.07.11р.

від відповідача: Мельник В.С. - керівник товариства

прокурор: Дереча І.В. - посв. №62

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Прокурора м.Житомира в інтересах держави в особі Житомирської міської ради (м.Житомир)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарант" (м. Житомир)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Строк розгляду спору продовжено за клопотанням сторони у відповідності до ч.3 ст. 69 ГПК України.

Прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом до відповідача про внесення змін до п.3 та п.5 договору оренди земельної ділянки від 08.12.06р., укладеного між Житомирською міською радою та ТОВ "Гарант", виклавши його в наступній редакції: "п.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 645213,29 грн."; "п.5 Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Податкового кодексу України у розмірі трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України".

Представник позивача та прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. Просили суд задовольнити позов.

Представник відповідача в засіданні суду позовні вимоги визнав.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

08.12.06р. між сторонами був укладений договір оренди земельної ділянки (а.с.15), відповідно до умов якого позивач (орендодавець) на основі рішень 7 сесії 4 скликання від 12.11.02р. №77 та 6 сесії 5 скликання від 31.10.06р. №99 Житомирської міської ради надав, а відповідач (орендар) прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для іншої промисловості за адресою: м. Житомир, пров. 5-й Магазинний, 19 (п. 1 договору).

Згідно з п.2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1896 га, в тому числі під будівлями та спорудами - 0,0767 га, під проходами, проїздами та площадками - 0,1129 га. Кадастровий номер земельної ділянки 1810136600:08:015:0004.

Відповідно до 3 вказаного договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 154614,33 грн.

Договір укладено на 10 років (п. 4 договору).

Пунктом 5 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить 2319,21 грн. в рік.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.6, п.7 договору).

02.12.10р. прийнято Податковий кодекс України, який набрав чинності з 01.01.11р.

Прокурор в обгрунтування позовних вимог зазначає, що у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України було внесено зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема, до законодавчих актів, які регламентують розмір орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, що є підставою для внесення змін до вказаного договору оренди земельної ділянки від 08.12.06р.

Рішенням Житомирської міської ради двадцять восьмої сесії п'ятого скликання від 29.12.08р. №842 "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення" було затверджено нові розміри річної орендної плати та нормативну грошову оцінку за земельні ділянки несільськогосподарського призначення наступним юридичними та фізичними особами-суб'єктами підприємницької діяльності, громадянам згідно з додатками (додатки 1 - 92) та зобов'язано внести зміни шляхом укладання додаткової угоди в існуючи договори оренди земельних ділянок (а.с.19-20).

Згідно додатку 75 до вказаного рішення Житомирської міської ради передбачено внести зміни шляхом укладання додаткової угоди в договір оренди земельної ділянки, укладеного між Житомирською міською радою та ТОВ "Гарант" в пункт 3 та 5 (договір оренди земельної ділянки площею 0,1896 га за адресою: пров. 5-ий Магазинний, 19, від 08.12.06р. (для іншої промисловості), зареєстрований у Житомирському міському відділі Житомирської регіональної філії Центру ДЗК 19.12.2006р. №040620900546), виклавши їх в наступній редакції:

- пункт 3 замість "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 154614,33 грн." читати "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 645213,29 грн.";

- пункт 5 замість "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить - 2319,21 в рік" читати "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить - 19356,40 грн. в рік" (а.с.21).

Пунктом 5 рішення Житомирської міської ради від 29.12.08р. №842 визначено, юридичним та фізичним особам - суб'єктам підприємницької діяльності, громадянам - звернутися з клопотанням до Житомирського міського відділу Житомирської філії регіонального центру ДЗК для внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок та в місячний термін після прийняття рішення привести у відповідність договори оренди земельних ділянок.

Виконавчий комітет Житомирської міської ради 18.08.10р. та 31.01.11р. листами №15/5452 та №15/832 відповідно повідомив відповідача про те, що відповідно до вимог чинного законодавства річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходять до відповідних бюджетів, розподіляються і використовуються відповідно до закону і не може бути меншою трикратного розміру земельного податку. У зв'язку з цим, відповідачу було наголошено про необхідність в найкоротший термін після отримання листа звернутися в управління регулювання земельних відносин Житомирської міської ради для приведення у відповідність умов договору оренди в розділі річної орендної плати за земельну ділянку по провул. 5-му Магазинному, 19 у м.Житомирі (а.с.23-25).

Крім того, в засобах масової інформації, а саме в газеті "Місто" від 11.10.07р. №4 (559) було повідомлено землекористувачів (орендарів), в тому числі і ТОВ "Гарант" про необхідність проведення нового розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки та внесення відповідних змін в договори оренди. Також в газеті опубліковано попередження про те, що у разі не приведення діючих договорів оренди у відповідність до прийнятого законодавства Житомирська міська рада буде змушена звернутися до суду про примусове внесення змін в діючі договори оренди та стягнення заборгованості по орендній платі (а.с.22). Також, повідомлення про необхідність внесення змін в договори оренди опубліковано на офіційному веб-сайті Житомирської міської ради.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем не було вчинено жодних дій стосовно внесення змін у договір оренди земельної ділянки від 08.12.06р. та укладення додаткової угоди до даного договору.

Тому прокурор звернувся з даним позовом до господарського суду в інтересах позивача.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, враховуючи наступне.

Статтею 11 ЦК України передбачено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, передбачає договори та інші правочини.

Господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, із господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.(ст.174 ГК України).

Згідно зі ст.193 ГК України, ст.526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цих Кодексів, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ч.ч.1-4 ст.188, ч.7 ст.193 ГК України, ст.525 ЦК України).

Відповідно до ч.3 ст.6 ЦК України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Згідно ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.10р. № 2755-VI, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно зі ст.632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.(ст.188 ГК України).

Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст.652 ЦК України).

Згідно ст.274.1 Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011р., - cтавка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу (до останніх віднесено: земельні ділянки сільськогосподарських угідь (незалежно від місцезнаходження); земельні ділянки, надані на землях лісогосподарського призначення (незалежно від місцезнаходження; земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами; земельні ділянки, надані для підприємств промисловості, зайняті землями тимчасової консервації (деградовані землі).

Статтею 288 цього кодексу встановлено, що розмір орендної плати для інших, крім земель сільськогосподарського призначення, категорій земель не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Оскільки, статтею 144 Конституції України передбачено що, органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, - в разі прийняття відповідним органом самоврядування рішення про внесення змін до ставок орендної плати за користування земельними ділянками та затвердження нових коефіцієнтів, які застосовуються в розрахунку орендної плати за земельні ділянки - ці обставини можуть бути не прийняті до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Як вбачається з матеріалів справи і встановлено судом - земельна ділянка, що є об'єктом оренди згідно договору відноситься до комунальної власності; розташована у межах населеного пункту і не відноситься до земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 ПК України. Орендна плата за користування даної земельною ділянкою встановлена рішеннями Житомирської міської ради від 12.11.02р., 31.10.06р., 29.12.08р. у відповідності до вимог законодавства. Дані рішення чинні і оскарженні не були.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до ст.23 зазначеного Закону, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Отже, з огляду на зазначені приписи законодавства та обставини справи, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі - спір вирішується в судовому порядку.

Суд приходить до висновку, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору як в добровільному порядку так і в разі незгоди однієї із сторін - за рішенням суду на вимогу іншої сторони, у випадках встановлених законом або договором.

Пунктом 8 договору оренди сторони передбачили, що розмір орендної плати щорічно переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Отже, нормами чинного законодавства передбачене право сторін змінити умови договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки, сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, - то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовам договору.

Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідач позов щодо підстав та предмету не оспорив, доказів внесення змін до договору оренди суду не надав, в судовому засіданні позовні вимоги визнав.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги прокурора обгрунтованими, заявленими відповідно до вимог чинного законодавства, такими, що підтверджується належними доказами, наявними в матеріалах справи та підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача, оскільки він спонукав прокурора звернутись з позовом до суду.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до пункту 3 та пункту 5 договору оренди земельної ділянки від 08.12.06р., укладеного між Житомирською міською радою (10014, м.Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, 4/2, ідентифікаційний код 13576954) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гарант" (10002, м. Житомир, пров. 5-й Магазинний, 19, код ЄДРПОУ 13578479), виклавши їх в наступній редакції:

"п.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 645213,29 грн.";

"п.5 Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Податкового кодексу України у розмірі трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарант", 10002, м. Житомир, пров. 5-й Магазинний, 19, код ЄДРПОУ 13578479

- в доход Державного бюджету України - 1073,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання: 22/06/12

Суддя Давидюк В.К.

Віддрукувати:

1 - в справу

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення18.06.2012
Оприлюднено26.06.2012
Номер документу24908348
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/5007/20/12

Ухвала від 04.04.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Рішення від 18.06.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні