Рішення
від 21.06.2012 по справі 1пд/5014/1022/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21.06.12 Справа № 1пд/5014/1022/2012

За п о з о в о м Виконавчого комітету Луганської міської ради,

Луганської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авіа", м. Луганськ

Суддя Зюбанова Н.М.

П р е д с т а в н и к и:

від позивачів - ОСОБА_1, довіреності від 11.11.11 № И01/03-30./7222/0/2-11; № И01/03-30./7227/0/2-11;

від відповідача - не прибув;

Суть пору: про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 10.02.98 /державна реєстрація від 10.02.98 № 2342/ у редакції Луганської міської ради.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав, його представник у засідання суду не прибув.

Неприбуття вдруге у судове засідання відповідача, який був належним чином повідомлений про час і місце проведення судового засідання не перешкоджає розгляду спору по суті згідно положень ст. 75 ГПК України, оскільки до повноважень господарських суддів не віднесено встановлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій.

Тому направлення кореспонденції на адресу відповідача відповідно до інформації, що міститься в матеріалах справи, є належним доказом виконання господарським судом обов'язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення судом певних процесуальних дій та створення судом з урахуванням вимог ст. 43 ГПК України всіх необхідних умов для вирішення спору на принципах змагальності, рівності учасників процесу перед законом.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивачів, суд дійшов до наступного.

Так, 22.09.97 Луганською міською радою було прийняте рішення № 290/12 "Про надання у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди терміном на 5 років земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авіа" під проектування та будівництво охороняємої автостоянки на кв. Мирном".

На підставі вказаного рішення 10.02.98 між виконавчим комітетом Луганської міської ради /1-им позивачем/ та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авіа" /відповідачем/ було укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), зареєстрований у встановленому законом порядку 10.02.98 за № 2342, за умовами якого відповідачу було передано в оренду земельну ділянку у відповідності до плану землекористування.

За змістом п. 1.2 договору земельна ділянка надана орендарю терміном на 20 років з часу прийняття відповідного рішення (з урахуванням рішення № 38/16 від 23.01.98).

Пунктом 2.1 укладеного договору встановлено, що плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати у розмірі земельного податку щомісячно рівними частками.

Також сторони дійшли згоди, орендодавець має право змінювати орендну плату при зміні грошової оцінки земель та ставки земельного податку, визначати розмір орендної плати на наступний період у встановленому порядку (п. 3.1 договору).

Як вбачається з матеріалів справи, позивачі звернулися до суду з урахуванням рішення Луганської міської ради від 29.04.10 № 65/150, яким Управлінню нерухомим майном Луганської міської ради було доручено провести ґрунтовний аналіз договорів, що посвідчують право оренди земельних ділянок, які розташовані на території м. Луганська, на предмет відповідності їх вимогам діючого законодавства, та за результатами аналізу направити від імені Луганської міської ради пропозиції відповідним землекористувачам про внесення змін до договорів, оскільки повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів згідно п. 12 розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.

Тому на виконання положень цивільного законодавства, яке регулює порядок внесення змін до договору, 2-ий позивач у встановленому порядку (з урахуванням рішення Луганської міської ради від 27.05.11 № 9/12) надіслав на адресу відповідача проект договору про внесення змін до договору оренди землі, за змістом якого запропонував у розділі "Плата за землю" :

- викласти п. 2.1. розділу 2 "Плата за землю" договору у новій редакції : "2.1. Розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3";

- доповнити п. п. 2.1 розділу 2 "Плата за землю" договору новим абзацом наступного змісту: "Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно на протязі 30 календарних днів, наступним за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця";

- викласти абзац 11 п. п. "б" п. 3.2 розділу 3 "Права та обов'язки сторін" договору в новій редакції: "Своєчасно вносити обумовлену даним договором орендну плату за землю. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), з орендаря стягується пеня у розмірі пені, передбаченому діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочки";

- доповнити договір новим п. 4 наступного змісту: "На цей договір розповсюджується дія Закону України "Про оренду землі".

У якості належних доказів надіслання проекту за матеріалами справи надано реєстр рекомендованої пошти від 17.08.11, а також повідомлення про вручення поштового відправлення з відмітками одержувача, які прийняті судом як належні докази (арк. справи 19-21).

Факт оформлення змін 2-им позивачем при тому, що договір укладено з 1-им позивачем не є перешкодою для розгляду справи, оскільки за приписами Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчі органи рад -органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами (ст. 1 Закону), а сільський, селищний, міський голова представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства (п. 14 ч. 4 ст. 42 Закону).

З наведеного вбачається, що фактично предметом спору є внесення змін до договору № 2342 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди).

Оцінивши доводи позивачів, обставини справи у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що підлягає повному задоволенню, з огляду на наступне.

Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 ЗК України).

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 ЗК України).

Матеріалами справи підтверджено факт належного укладання договору № 2342 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), п. 3.1 якого передбачено право орендодавця змінювати орендну плату при зміні грошової оцінки земель та ставки земельного податку, визначати розмір орендної плати на наступний період у встановленому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що роботу у частині внесення змін до укладеного з відповідачем договору оренди землі 2-им позивачем було розпочато у тому числі у зв'язку з набранням чинності з 01.01.11 Податковим кодексом України, яким зокрема врегульовано обчислення та сплата орендної плати за землю, а с а м е :

- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);

- податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за її місцезнаходженням за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.3 ст. 287 ПК України)";

Враховуючи вищевказане, розмір річної орендної плати за відповідну земельну ділянку позивачі пропонують встановити у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3 та відповідним чином врегулювати строк внесення орендної плати, що відповідає законодавству.

Щодо редакції абзацу 11 п. п. "б" п. 3.2 розділу 3 "Права та обов'язки сторін" договору про відповідальність орендаря у вигляді пені у розмірі, передбаченому діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу, то таке визначення обґрунтоване тим, що за нормами п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Оскільки предметом регулювання за договором № 2342 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) є правовідносини землекористування щодо земельної ділянки площею 0,2881 га, то на них розповсюджується дія Закону України "Про оренду землі", тому доповнення договору п. 4 є обгрунтованим.

Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору /ст. 652 ЦК України/.

Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки, тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Тому суд дійшов висновку, що позивачами доведено обґрунтованість та під ставність внесення змін до договору оренди землі до п. 2.1, п. 3.2 та п. 4.

Суд звертає увагу сторін на необхідність застосування при розгляді даної справи господарським судом на підставі ст. 111 28 ГПК України рішення Верховного Суду України у подібних правовідносинах по справі № 41/81пд від 04.07.11, у якій наголошується, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

У відповідності до ст. 653 ЦК України у разі зміни договору у судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Відповідачем позов не оспорений, зміни до договору № 2342 від 10.02.98 не внесені.

За вказаних обставин позовні вимоги задовольняються судом повністю з відшкодуванням 2-му позивачу за рахунок відповідача судового збору згідно ст. 49 ГПК України за розгляд позовної вимоги немайнового характеру у розмірі 1073 грн. 00 коп., передбаченому ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.11 № 3674-VІ.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 44, 49, 75, 82, 84, 85, 111 28 ГПК України, суд

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору № 2342 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), укладеного між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авіа", м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, б. 10, кв. 1, ідент. код 24845239 :

- виклавши п. 2.1. розділу 2 "Плата за землю" договору у новій редакції : "2.1. Розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3";

- доповнити п. п. 2.1 розділу 2 "Плата за землю" договору новим абзацом наступного змісту: "Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно на протязі 30 календарних днів, наступним за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця";

- викласти абзац 11 п. п. "б" п. 3.2 розділу 3 "Права та обов'язки сторін" договору в новій редакції: "Своєчасно вносити обумовлену даним договором орендну плату за землю. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), з орендаря стягується пеня у розмірі пені, передбаченому діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочки";

- доповнити договір новим п. 4 наступного змісту: "На цей договір розповсюджується дія Закону України "Про оренду землі".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Авіа", м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, б. 10, кв. 1, ідент. код 24845239 на користь Луганської міської ради, м. Луганськ, вул. Коцюбинського, б. 14, ідент. код 26070794 - 1073 грн. 00 коп. судового збору, видати на виконання наказ 2-му позивачу після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складене 25.06.12.

Суддя Н.М.Зюбанова

Помічник судді Г.А.Кравцова

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення21.06.2012
Оприлюднено03.07.2012
Номер документу24923579
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1пд/5014/1022/2012

Рішення від 21.06.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 05.06.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 17.05.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні