ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" червня 2012 р.Справа № 18/24/5022-442/2012 Господарський суд Тернопільської області у складі судді Охотницької Н.В.
Розглянув матеріали справи:
за позовом Тернопільського міжрайонного природоохоронного прокурора Тернопільської області в інтересах держави, вул. Білецька, 51, м. Тернопіль, в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль
до відповідача Романовоселівської сільської ради, с. Романове село Збаразького району Тернопільської області
про стягнення 2 315,28 грн. збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів речовин в атмосферне повітря.
За участю представників сторін:
прокурора: Козар С.В. - помічник Тернопільського міжрайонного природоохоронного прокурора, посвідчення № 60;
позивача: не прибув;
відповідача: не прибув.
В судовому засіданні прокурору роз'яснено процесуальні права та обов'язки, передбачені ст. 20, 22, 29, 81-1 ГПК України. Технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть справи: Тернопільський міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду із позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Романовоселівської сільської ради про стягнення 2 315,28 грн. збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів речовин в атмосферне повітря.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що державною екологічною інспекцією проведено перевірку дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства та встановлено порушення порядку здійснення сільською радою викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря під час спалювання природного газу без відповідного дозволу, що є порушенням вимог ст.ст. 11, 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", внаслідок чого державі завдано збитків в заявленій до стягнення сумі.
В підтвердження викладеного додано акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 06.03.2012 р., претензію №1-1/1511 від 11.04.2012 р., розрахунок розміру відшкодування збитків, протокол про адміністративне правопорушення від 06.03.2012 р., постанову про накладення адміністративного стягнення №17 від 06.03.2012 р., довідку відповідача №30-03/03-22 від 06.03.2012р. та інші документи, належним чином засвідчені копії яких знаходяться в матеріалах справи.
Ухвалою суду від 01.06.2012 р. порушено провадження по справі та її розгляд призначено на 14.06.2012 р., який відкладався до 25.06.2012 р.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просить суд позов задоволити.
Позивач явки уповноваженого представника в судове засідання 25.06.2012р. не забезпечив; до початку судового засідання від нього надійшло клопотання №1-1/2531 від 22.06.2012р. про розгляд справ без участі представника Інспекції у зв'язку з перебуванням у Львівському апеляційному господарському суді. Позовні вимоги позивач підтримує.
Відповідач явки уповноваженого представника в судові засідання не забезпечив, відзиву на позовну заяву не подав, хоча про час і місце слухання справи був повідомлений належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення процесуальних документів із датою вручення 08.06.2012 р. (знаходяться в матеріалах справи).
Зважаючи на те, що явка представників сторін не визнавалась судом обов'язковою, а наявних матеріалів справи достатньо для прийняття законного та обґрунтованого рішення, справа розглядається без участі повноважного представника відповідача відповідно до ст. 75 ГПК України за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши думку прокурора, оцінивши представлені докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.
Згідно вимог ст. 121 Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", ст. 29 ГПК України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом. Прокурор має право звернутися до господарського суду з позовом в інтересах держави або громадянина. В силу ст. ст. 20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб при наявності порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Згідно ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. №1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
Згідно ст. 20 Закону України №1264-ХІІ державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки відноситься до компетенції спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
Згідно зі статтею 2 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 р. №2707-XII відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України №2707-XII викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Згідно із п. 4 ст. 33 Закону України №2707-XII особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність, згідно із законом.
Стаття 68 Закону України №1264-ХІІ передбачає, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та poзмipі, встановлених законодавством України, які кореспондуються зі ст. 34 Закону України №2707-XII.
06.03.2012 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Тернопільській області Яковцем О.В. в присутності сільського голови ОСОБА_1 було здійснено планову перевірку Романовоселівської сільської ради на предмет дотримання нею природоохоронного законодавства. За результатами перевірки складено акт перевірки від 06.03.2012 р., у якому зафіксовано порушення порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу уповноваженого органу виконавчої влади, що є порушенням ст. ст. 11, 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
06.03.2012 р. державним інспектором складено протокол про адміністративне правопорушення та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 17, згідно якої на посадову особу -сільського голову ОСОБА_1 накладено адміністративне стягнення за вчинення адміністративного правопорушення згідно ст. 82 КУпАП у вигляді штрафу у розмірі 850 грн., який сплачений ним 19.03.2012 р. (копія квитанції № k21/J/216 знаходиться в матеріалах справи).
З метою досудового врегулювання спору Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області направлено відповідачу претензію №1-1/1511 від 11.04.2012 р. для добровільного відшкодування відповідачем збитків, заподіяних державі в результаті викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, яка залишена відповідачем без відповіді та задоволення.
Як вбачається із матеріалів справи, зокрема довідки сільського голови № 30-03/03-22 від 06.03.2012 р. встановлено, що для опалення приміщення адміністративного будинку Романовоселівської сільської ради по вул. Надзбруччя,10, с. Романове Село Збаразького району Тернопільської області відповідачем за період з 01.02.2009 р. по 06.03.2012 р. використано 23 110 м. куб. природного газу.
Позивачем представлено розрахунок розміру відшкодування збитків, проведених у відповідності до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 р. № 639, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064), з якого вбачається, що державі при спалюванні відповідачем 23 110 м. куб. природного газу без дозволу держуправління охорони навколишнього природного середовища заподіяні збитки на суму 2 315,28 грн.
Відповідно до ст. 11, ч. 1 ст. 1166 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
За загальними правилами відшкодування шкоди, визначеними у ст. 1192 ЦК України, особа, яка завдала шкоди майну, може відшкодувати її способом відшкодування в натурі або відшкодуванням завданих збитків.
Згідно вимог ст.ст. 32, 33 ГПК України, доказами у справі є будь - які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що відповідач не надав суду доказів погашення заподіяних державі збитків, суд визнає позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 2 315,28 грн. збитків правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. ст. 1, 2, 33, 43, 44, 49, 82, 84, 85, 115-117 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Романовоселівської сільської ради (с. Романове село Збаразького району Тернопільської області, ідентифікаційний код 03348399) на р/р 33117331700229 спеціального фонду місцевого бюджету Романовоселівської сільської ради Збаразького району Тернопільської області, код бюджету 24062100, МФО 838012, ідентифікаційний код одержувача 37753768 в ГУДК у Тернопільській області 2315 (дві тисячі триста п'ятнадцять) грн. 28 коп. збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
3. Стягнути з з Романовоселівської сільської ради (с. Романове село Збаразького району Тернопільської області, ідентифікаційний код 03348399) 1 609 (одну тисячу шістсот дев'ять) грн. 50 коп. судового збору (одержувач УДКСУ м. Тернопіль, р/р 31217206783002 у ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012, код ЄДРПОУ одержувача 37977726, код ЄДРПОУ суду 03500022, код класифікації доходу 22030001).
4. Накази видати стягувачам після набрання судовим рішенням законної сили.
Сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили протягом десяти днів з дня його підписання "25" червня 2012 р. через місцевий господарський суд.
Суддя Н.В. Охотницька
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2012 |
Оприлюднено | 03.07.2012 |
Номер документу | 24929929 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Охотницька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні