ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"06" червня 2012 р.Справа № 1/29/5022-377/2012
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Чопка Ю.О.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго", м.Тернопіль, вул. Енергетична, 2 Шумського району електричних мереж, м. Шумськ, вул. Енергетична,8
до Управління праці та соціального захисту населення Шумської районної державної адміністрації, м. Шумськ, вул. Українська,59
про стягнення 14159 грн. 36 коп.
представники від сторін:
позивача: Бойко Лариса Олександрівна -юрисконсульт І категорії юридичного відділу ВАТ "Тернопільобленерго"
Керея Юлія Борисівна -юрисконсульт Шумського РЕМ
відповідача: не з"явився
Суть справи:
Відкрите акціонерне товариство "Тернопільобленерго", м.Тернопіль, вул. Енергетична,2 Шумського району електричних мереж, м. Шумськ, вул. Енергетична,8
звернулося до господарського суду з позовом про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Шумської районної державної адміністрації, м. Шумськ, вул. Українська,59 - 14159 грн. 36 коп. витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію.
Учасникам судового процесу в засіданні роз'яснено права і обов'язки передбачені ст.ст. 22, 80-1 ГПК України.
Ухвалою господарського суду Тернопільської області від 17.05.2012р. порушено провадження у даній справі, та призначено її розгляд на 06.06.2012р. на 14 год. 30хв.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем, як головним розпорядником коштів місцевого бюджету на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту (в тому числі з надання пільг), покладено обов"язки по формуванню місцевого бюджету, фінансування заходів, передбачених відповідним бюджетом, внаслідок неналежного виконання своїх обов"язків допущено заборгованість з відшкодування збитків позивача від надання пільг "звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років працівникам міліції, " звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років особам начальницького складу податкової міліції " за період з 01.02.2011р. по 01.01.2011р. в розмірі 14 159 грн. 36 коп.
Уповноважені представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Відповідач у відзиві на позов № 01-14/1348 від 24.05.2012р. проти позову заперечує, просить відмовити в позову з наступних підстав. При відшкодуванні витрат ВАТ "Тернопільобленерго" за надані пільги звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років працівниками міліції Управління праці та соціального захисту населення Шумської райдержадміністрації керується Законом України "Про міліцію", Законом України "Про державний бюджет" на відповідні роки, Постановою Кабінету Мнінстрів України від 01.08.1996р. № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати", використовує лист-роз"яснення Міністерства фінансів України від 13.08.2009р. № 31-19010-18-5/21986 "Про надання пільг окремим категоріям громадян" як головного розпорядника коштів державного бюджету щодо відшкодування пільг. Виходячи з вищевказаних норм вважає, що управління відшкодовує організаціям-надавачам послуг за надані пільги громадянам в межах норм встановлених вищезазначеними нормативними актами. Крім того, зазначає, що у січні 2012р. рішенням Конституційного суду України у справі за конституційним поданням Управління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення деяких положень та статей Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв"язку з окремими положеннями Конституції України і визначив, що Кабінет міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції України та законів України. В зв"язку з вищезазначеним, Управління праці та соціального захисту населення Шумської райдержадміністрації вважає, що не може нести відповідальність за недосконалість законодавства (його неоднозначне трактування), відсутність у попередні роки чіткої визначеності питання надання пільг звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років працівниками міліції неузгодженість нормативно-правових актів, які регулюють дане питання, суперечність між законодавчими та нормативно-правовими актами України. Разом з тим, Управління праці та соціального захисту населення Шумської райдержадміністрації клопотанням № 01-14/1391 від 30.05.2012р. просить розглянути дану справу без участі представника управління.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача , суд встановив наступне:
В період з 01 лютого 2011 року по 01 грудня 2011 року позивачем ВАТ "Тернопільобленерго" (Шумського району електричних мереж) надавалася електроенергія зі знижкою в сумі оплати пільговим категоріям :
- "звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років працівникам міліції, "
- " звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років особам начальницького складу податкової міліції " в зв"язку з тим, що вищезазначеним категоріям надано пільги по оплаті за спожиту електроенергію у відповідності до Бюджетного кодексу України, Закону України "Про міліцію", Закону України "Про державну податкову службу в Україні", Закону України "Про електроенергетику" та інших нормативних документів.
Відповідно до ч. ч. 4, 7 ст. 22 Закону України "Про міліцію" працівникам міліції та членам їх сімей надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива в межах норм, встановлених законодавством (ч. 4 ст. 22 із змінами, внесеними згідно із Законом N107-VI від 28.12.2007 - зміну визнано неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду N10-рп/2008 від 22.05.2008 р.); за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою або вислугою років, зберігається право на пільги за цим Законом за умови, якщо середньомісячний сукупний доход сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч. 7 ст. 22 із змінами, внесеними згідно із Законами N 2484-12 від 19.06.92 р., N107-VI від 28.12.2007р. - зміну визнано неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду N 10-рп/2008 від 22.05.2008 р.). До прийняття змін, визнаних Рішенням Конституційного Суду N10-рп/2008 від 22.05.2008р. неконституційними, ч. ч. 4, 7 зазначеної статті були викладені в наступній редакції: "працівникам міліції та членам їх сімей надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива; за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою або вислугою років, зберігається право на пільги за цим Законом".
Згідно ст.26 Закону України "Про державну податкову службу в Україні", держава гарантує правовий і соціальний захист осіб начальницького складу податкової міліції та членів їх сімей. На них поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені ст..20-23 Закону України "Про міліцію".
Згідно п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 р. № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати" саме Державному комітету по житлово-комунальному господарству, Міністерству палива та енергетики надано право давати в межах своєї компетенції роз'яснення щодо реалізації пільг на житлово-комунальні послуги.
Листом № 32-01/6-2934 від 17.12.2009р. Департамент електроенергетики Міністерства палива та енергетики України повідомив, що постанова Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 р. № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати" (із змінами і доповненнями) є підзаконним нормативно-правовим актом, якою керуються відповідні органи, установи та організації у разі, коли на це є пряме посилання у відповідних законах України, відповідно до яких споживачам надаються пільги на користування житлово-комунальними послугами. А також, зазначено, що працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років згідно з чинним законодавством надається 50% знижка по оплаті за всю спожиту електроенергію за місяць.
Матеріали справи свідчать, що ВАТ "Тернопільобленерго" в період з лютого 2011р. по грудень 2011р. постачало споживачам, згідно списку осіб, які мають право на пільги в оплаті за спожиту електроенергію у відповідності до Закону України "Про міліцію", Закону України "Про державну податкову службу в Україні" електроенергію зі знижкою в сумі її оплати по категорії "звільнені зі служби за віком, хворобою або вислугою років працівники міліції", оскільки вони мають пільги в оплаті за спожиту електроенергію у відповідності до вищезазначених законів, Закону України "Про електроенергетику" від 16.10.1997р. №575/97, Правил користування електричною енергією для населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1999р. №1357 та інших нормативних документів.
Спір винник внаслідок того, що Управління праці та соціального захисту населення Шумської районної державної адміністрації (далі - відповідач) не погодилось відшкодувати витрати по наданню пільг в розмірі 14 159 грн. 36 коп.
Порядок відшкодування суми витрат, які виникли внаслідок постачання електричної енергії пільговим категоріям споживачів, визначено у Бюджетному кодексі України в редакції що діяла до 2011р., Законі України "Про Державний бюджет України на 2011 рік", Положенні про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003р. № 117 (надалі - Положення) та Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256.
У Бюджетному кодексі України в редакції, що діяла до 2011 р., під субвенціями розуміють міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному тим органом, який прийняв рішення про надання субвенції (пункт 37 частини 1 статті 2) у Державному бюджеті України можуть передбачатися такі міжбюджетні трансферти місцевим бюджетам: 1) дотація вирівнювання бюджету Автономної Республіки Крим, обласним бюджетам, бюджетам міст Києва та Севастополя, районним бюджетам та бюджетам міст республіканського Автономної Республіки Крим та міст обласного значення; 2) субвенція на здійснення програм соціального захисту; 3) субвенція на компенсацію втрат доходів бюджетів місцевого самоврядування на виконання власних повноважень внаслідок надання пільг, встановлених державою; 4) субвенція на виконання інвестиційних проектів; 5) інші субвенції (частина 1 статті 97).
Відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло -, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот надаються житлові субсидії населенню та пільги зазначеним в даній категорії громадян. Кабінет Міністрів України згідно п.6 ст.102 Бюджетного кодексу України може здійснювати перерозподіл загального обсягу субвенцій з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту між їх видами та між місцевими бюджетами, виходячи з фактично нарахованих обсягів відповідних пільг, субсидій та допомоги населенню в межах загального обсягу таких субвенцій.
Забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із чинним законодавством, здійснюється за допомогою Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, в тому числі працівникам міліції та та особам начальницького складу податкової міліції, звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. №256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (надалі -Порядок), який серед іншого передбачає порядок надання пільг працівникам міліції, звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років.
Даним Порядком визначено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, в тому числі надання пільг працівникам міліції, звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років, шляхом надання субсидій населенню на оплату зокрема електроенергії, за рахунок субвенцій з державного бюджету (п. 1 Порядку).
В силу п. 2 Порядку, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів (якими згідно п. 3 Порядку є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення) ведуть персоніфікований облік отримувачів за видами пільг в тому числі звільнених із служби за віком, хворобою або вислугою років військовослужбовців Служби безпеки, працівників міліції, осіб начальницького складу податкової міліції, рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої системи, державної пожежної охорони, а також здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі отриманих від них щомісячних звітів щодо послуг, наданих отримувачам, які мають право на відповідні пільги.
Також ВАТ "Тернопільобленерго", керуючись п.2 Постанови КМУ від 01.08.1996р. № 879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пильги щодо їх оплати" зверталося до Міністерства палива та енергетики України з прооханням дати роз"яснення щодо необхідності обмеження обсягу електроенергії нормами , вказаними в постанові КМУ № 879 від 01.08.1996р. , на що отримано відповідь з підтвердженням законності дій ВАТ "тернопільобленерго" -, а саме -" працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років згідно з чинним законодавством надається 50% знижка по оплаті за всю спожиту електроенергію за місяць.
З матеріалів справи вбачається, що в період з 01 лютого 2011 року по 01 грудня 2011 року позивачем ВАТ "Тернопільобленерго" (Шумського району електричних мереж) надавалася електроенергія зі знижкою в сумі оплати пільговим категоріям :
- "звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років працівникам міліції, "
- " звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років особам начальницького складу податкової міліції "
Управління праці та соціального захисту населення Шумської районної державної адміністрації як головний розпоряднихк коштів місцевого бюджету на здійснення заходів з виконання програм соціального захисту ( в тому числі надання пільг) , не відшкодувало витрати на надання пільг в розмірі 141598 грн.36 коп.
У відповідності до п.23 "Порядку підтвердження заборгованості, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №191 від 22.02.2006 р., ВАТ "Тернопільобленерго" надавав Управлінню праці та соціального захисту населення Шумської райдержадміністрації акти звіряння розрахунків в двох екземплярах про наявність та розмір заборгованості з пільг, наданих звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років працівникам міліції та звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років особи начальницького складу податкової міліції.
Управління праці та соціального захисту населення Шумської райдержадміністрації не виконало своїх обов'язків по здійсненню заходів соціального захисту, а саме відшкодування збитків від наданих позивачем вищезазначеній категорії громадян пільг по оплаті електроенергії в спірний період.
При цьому, посилання відповідача на інші підзаконні нормативно-правові акти суд розцінює критично, так як за загальним правилом вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Зазначене правило підпорядкованості таких актів законам закріплене у положеннях Конституції України. Отже, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
Питання застосування нормативно-правових актів, виданих одним і тим же органом, які мають різну юридичну силу та не узгоджуються між собою, відображені у листі Міністерства юстиції від 26 грудня 2008 року N 758-0-2-08-19 "Щодо практики застосування норм права у випадку колізії". Зокрема, у пункті 3 листа зазначається, що у разі існування неузгодженості між актами, виданими одним і тим же органом, але які мають різну юридичну силу, застосовується акт вищої юридичної сили. Наприклад, у випадку суперечності норм закону та Конституції України, які прийняті Верховною Радою України, колізія вирішується на користь Конституції, яка має найвищу юридичну силу.
Крім того судом враховано, що у Законі України "Про Державний бюджет" Законі України "Про Державний бюджет на 2011 р." у Бюджетному Кодексі України відсутні посилання на обмеження нормами споживання електроенергії, про які вказує відповідач.
А тому, в даному випадку відсутні підстави для застосовування положень постанови КМУ від 01.08.1996 р. №879, на які посилається відповідач, так як, відсутнє посилання на норми споживання у Законі.
Також, суд бере до уваги те, що згідно п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 р. №879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати", Державному комітетові по житлово-комунальному господарству, Міністерству палива та енергетики надано право давати в межах своєї компетенції роз'яснення щодо реалізації пільг на житлово-комунальні послуги. Міністерство палива та енергетики України, в межах компетенції наданої постановою КМУ від 01.08.1996 р. №879, листом від 17.12.2009 р. за №32-01/6-2934 надало роз'яснення щодо застосування норм, визначених вищезазначеною постановою КМУ, в якому наведено: "Працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років згідно з чинним законодавством надається 50% знижка по оплаті за всю спожиту електроенергію за місяць.
Таким чином, суд вважає безпідставною відмову відповідача відшкодовувати витрати по наданню пільг в розмірі 14159 грн. 36 коп.
Згідно вимог ст. ст. 32, 33 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Враховуючи вищезазначене, оцінивши докази у їх сукупності, розглянувши усі обставини справи та враховуючи, що відповідач, станом на день розгляду справи, заявлену в позові суму заборгованості не погасив, належних доказів протилежного не представив, а тому позовні вимоги про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Шумсмької районної державної адміністрації 14159 грн. 36 коп. витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію, підлягають задоволенню, як обґрунтовано заявлені, підтверджені матеріалами справи та не спростовані відповідачем.
Витрати по сплаті судового збору, згідно ст. 49 ГПК України, покладаються на відповідача.
Враховуючи наведене та керуючись ст. ст. 4 2 -4 7 , 22, 32, 34, 36, 44, 49, 82-85, 116-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Шумської районної державної адміністрації в Тернопільській області, 47100 м. Шумськ, вул. Українська, буд. 59 (код ЄДРПОУ 03195627) в користь ВАТ "Тернопільобленерго" в особі Шумського РЕМ, 47100 м. Шумськ, вул. Енергетична, буд.8 (код ЄДРПОУ 24632064):
- 14159 (чотирнадцять тисяч сто п"ятдесят дев"ять) грн. 36 коп. витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію на поточний рахунок із спеціальним режимом використання 26035340116 у філії Кременецьке відділення ВАТ "Державний Ощадний Банк України", МФО 398262, код 22601510;
- 1609 (одну тисячу шістсот дев"ять) грн. 50 коп. судового збору на рахунок 260053000146, МФО 338545, в ТОУ ВАТ "Ощадбанк" м.Тернопіль, код 00130725.
Протягом десяти днів з дня складання повного тексту цього рішення сторони мають право подати апеляційну скаргу до Львівського апеляційного господарського суду через цей суд.
Повний текст рішення виготовлено 8 червня ц.р.
Суддя Ю.О. Чопко
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2012 |
Оприлюднено | 03.07.2012 |
Номер документу | 24929939 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Чопко Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні