Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 червня 2012 р. Справа № 2а/0570/6873/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 10:15
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Папазової Г.П.
при секретарі Нетреба А.Ю.
за участю
позивача ОСОБА_1
представників відповідача ОСОБА_2 за дов. від 22.06.12р.
ОСОБА_3 за дов. від 22.06.12р.
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області про визнання дій незаконними, зобов,язання провести перерахунок грошового утримання та видачу нової довідки про грошове утримання,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області про визнання дій незаконними, зобов,язання провести перерахунок грошового утримання та видачу нової довідки про грошове утримання.
В обґрунтування позову зазначив наступне. У період проходження служби на посаді інспектора ВПЧ-13 ОВПО-7 УПО УВС Донецького облвиконкому у спеціальному званні старшого лейтенанта внутрішньої служби, він у період з 20 травня 1989р. по 21 червня 1989 року, з 20 липня по 20 серпня 1989р. та з 20 вересня 1989р. по 20 жовтня 1989р. приймав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 30 -км зоні відчуження із цілодобовим перебуванням в м. Чорнобиль. За зазначений період по ліквідації йому було нарахована заробітна плата.
В лютому 2012 року він письмово звернувся до відповідача із проханням видачі йому довідки про заробітну плату за період перебування у зоні відчуження Чорнобильської АЕС для перерахунку йому пенсії з урахуванням чинного законодавства.
Відповідачем на підставі його облікових даних по заробітній платі, що зберігаються у даному підрозділі, 28 травня 2012 року була видна довідка за № 397 про заробітну плату за період перебування в зоні відчуження Чорнобильської АЕС з якою він категорично незгодний.
Дана довідка не враховує підвищення його грошового забезпечення збільшеного у два рази, згідно до постанови ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС № 524-156 від 07 травня 1986 року, нарахування премії - 60 % на нарвану підвищену заробітну плату (постанова Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС № 665-195 від 05 червня 1986 року) та нарахування грошового забезпечення за знаходження у стані бойової готовності, що є порушенням, на його думку, визначених нормативних актів.
Позивач просить визнати дії Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області незаконними та зобов,язати Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області провести у відповідності з вищезазначеними нормативними актами перерахунок грошового утримання за період його роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 20 травня 1989р. по 21 червня 1989 року, з 20 липня по 20 серпня 1989р. та з 20 вересня 1989р. по 20 жовтня 1989р. та видати нову довідку про грошове утримання з урахуванням перерахунку з 20 травня 1989р. по 21 червня 1989 року на суму 1784,34 руб., з 20 липня по 20 серпня 1989р. на суму 1680, 54 руб., з 20 вересня 1989р. по 20 жовтня 1989р. на суму 1773, 32 руб. для подання її до Управління Пенсійного фонду України для нарахування пенсії.
У судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити.
Представники відповідача у судовому засіданні зазначили, що при наданні довідки про нараховану та виплачену заробітну плату за час роботи у зонах небезпеки з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Управлінням внесені лише ті записи, які відображені у розрахунковому листі про нарахування грошового забезпечення у період перебування у зонах небезпеки. Інших документів про виплату та донарахування будь-яких сум грошового забезпечення за час перебування у зонах небезпеки у розпорядженні відповідача не має.
Заслухавши пояснення позивача та представників відповідача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Позивач, ОСОБА_1 проходив службу на посаді інспектора ВПЧ-13 ОВПО-7 УПО УВС Донецького облвиконкому у спеціальному званні старшого лейтенанта внутрішньої служби.
Позивач має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1), про що свідчить посвідчення серії НОМЕР_1 видане Донецькою обласною державною адміністрацією 08 жовтня 1997 року, копія якого міститься у матеріалах справи справі.
В лютому 2012 року він письмово звернувся до відповідача із проханням видачі йому довідки про заробітну плату за період перебування у зоні відчуження Чорнобильської АЕС для перерахунку йому пенсії з урахуванням чинного законодавства.
Відповідачем на підставі його облікових даних по заробітній платі, що зберігаються у даному підрозділі, 28 травня 2012 року була видна довідка за № 397 про заробітну плату за період перебування в зоні відчуження Чорнобильської АЕС.
Позивач не погоджується із діями відповідача щодо нарахування заробітної плати за період роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та вважає, що відповідачем порушуються його права, у зв'язку із чим звернувся до суду із зазначеним позовом.
Згідно з частини 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Конституція України у статті 46 встановлює, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, визначений Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Відповідно до статті 70 Закону громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, мають право захищати у відповідних державних, судових органах, зокрема, свої законні інтереси.
Суд вважає, що відповідачем не доведено правомірності своїх дій щодо нарахування позивачу грошового утримання за період роботи з ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС з огляду на наступне.
Так, у листі Міністерства праці та соціальної політики України від 13 квітня 2001 року № 03-3/1652-018-2 «Про оплату праці у зоні відчуження ЧАЕС у 1986-1990 років осіб, які виконували робот, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС і запобіганням забрудненню навколишнього середовища» зазначено, що листом Держкомпраці УРСР від 13 червня 1989 року N 10-769 повідомлено, що Рада Міністрів СРСР зняла гриф «секретно» з постанов ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 року N 524-156, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 05 червня 1986 року N 665-195, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 29 грудня 1987 року N 1497-378, розпоряджень від 3 вересня 1986 року N 1767-рс і від 11 грудня 1986 р. N 2488-рс. Повідомлялось також, що розсекречуються прийняті до виконання постанови Ради Міністрів УРСР від 8 травня 1986 року №168-5, від 10 червня 1986 р. №207-7, розпорядження Ради Міністрів УРСР від 10 вересня 1986 року №530-рс, від 16 грудня 1986 року №694-рс, від 6 січня 1988 р. №12-рс та листи Держкомпраці УРСР, якими доводились зазначені рішення Ради Міністрів УРСР: №4с від 9 травня 1986 року, №58с від 11 червня 1986 року, №132с від 16 вересня 1986 року, №179с від 25 грудня 1986 року, №8с від 22 січня 1988 року. Знято гриф секретності з низки інших нормативних актів, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.
Постанова Кабінету Міністрів СРСР та ВЦРПС «Про умови оплати праці та матеріального забезпечення, працівників підприємств, організацій і установ, зайнятих на роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобігання забрудненню навколишнього середовища» від 05 жовтня 1986 року № 665-195 передбачає встановлення за працівниками, направленими для виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобігання забрудненню навколишнього середовища, збереження середньої заробітної плати.
Оплата праці робітників і службовців (відряджених у зону ЧАЕС та призваних на військові збори), за якими відповідно до чинного законодавства зберігалась за основним місцем роботи середньомісячна заробітна плата, відповідно до абзацу четвертого підпункту 1 пункту 1 постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 року N 207-7 (абзац четвертий пункту 1 постанови Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 року N 665-195) провадилась у III, II, I зонах небезпеки у 4-кратному, 3-кратному та 2-кратному розмірі (із врахуванням 100 % тарифної ставки), виходячи з тарифної ставки, встановленої за основним місцем роботи.
Відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 р. N 665-195 «Про оплату праці і матеріальне забезпечення працівників підприємств, організацій і установ, які виконували роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобіганням забрудненню навколишнього середовища» (постанова Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 р. N 207-7) оплата праці працівників підприємств, організацій і установ (надалі - підприємств), розташованих у зоні ЧАЕС, які виконували роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, повинна провадитись з дня аварії в розмірах, передбачених розпорядженням Ради Міністрів СРСР від 17 травня 1986 р. N 964 - у III, II, I зонах небезпеки у 5-, 4-, 3-кратному розмірах в порівнянні з нормами, встановленими діючим законодавством.
Пунктом 1 Постанови ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 року № 524-156 «Про умови оплати праці й матеріального забезпечення працівників підприємств і організацій зони Чорнобильської АЕС» передбачено підвищення тарифних ставок (посадових окладів) працівників підприємств і організацій, безпосередньо зайнятим на роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, до 100%.
Постановою Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 05 червня 1986 року N 665-195 (постанова Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 року N 207-7) було дозволено підприємствам залучати працівників на роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС у зоні відчуження і запобіганням забрудненню навколишнього середовища, у вихідні і святкові дні з оплатою у подвійному розмірі.
Відповідно до постанови Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 07 травня 1986 року N 153/10-43 премія за роботу в зоні ЧАЕС виплачувалась у відповідності з діючими на підприємстві системами преміювання. Встановлені граничні розміри премій було дозволено підвищувати до 60 % тарифної ставки (окладу) на місяць (підпункт 4 пункту 1 постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 року N 207-7).
Виходячи з пункту 1 постанови ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР, ВЦРПС № 524-156 від 07 травня 1986 року, пунктів 1,4 постанови Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС № 665-195 від 05 червня 1986 року, пункту 1 постанови Ради Міністрів УРСР і Української республіканської Ради професійних Спілок № 207-7 від 10 червня 1986 року, оплата за роботу у зонах небезпеки провадитися з урахуванням кратності зони небезпеки по тарифній ставці (посадовий оклад + оклад за спеціальне звання), підвищеної у два рази (наказ МВС СРСР № 0130 від 11 травня 1986 року та № 0189 від 30 червня 1986 року, вказівка МВС СРСР № 35з від 30 травня 1986 року.
На підставі вказівки МВС СРСР № 1/5725 від 21 жовтня 1986 року видана вказівка ГУ ДПО № 3/7/1587 від 17 грудня 1986 року «Про компенсацію робітникам зведеного закону протипожежної служби за постійне перебування у місті Чорнобилі в резерві у стані бойової готовності», якою визначена тарифна ставка години надходження у стані бойової готовності, як одна третина години робочого часу з виплатою за обліковий період одинарної тарифної ставки, а робітникам із числа начальницького складу окладу з спеціальне звання.
Крім того, постановою Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 07 жовтня 1986 року № 153/10-43 встановлено, що працівникам, безпосередньо зайнятим на роботах по усуненню наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, премії, заохочення й винагороди нараховувати відповідно до діючих положень на збільшені, згідно п. 1 постанови ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 року № 524-156 тарифні ставки (відрядні розцінки) і посадові оклади.
Також, оскільки статтею 3 Закону України «Про правонаступництво України» передбачене, що закони та інші нормативні акти відповідних установ СРСР діють на території України, оскільки вони не суперечать законам України, прийнятим після проголошення незалежності України. Порядок та умови оплати праці осіб, що приймали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, крім перерахованих вище, іншими нормативними актами не передбачені, отже, вони є діючими на цей час.
Згідно вимог статті 8 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
З урахуванням зазначеного позивачу повинно бути зроблений перерахунок заробітної плати, оскільки його робота за період ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС повинна бути оплачена з обліком всіх зазначених вище постанов, що регламентують порядок оплати праці робітників та службовців з нарахуванням премії в розмірі 60 % тарифної ставки, що повинна бути підвищена на 100 %, тобто вдвічі, а також подвійною оплатою за роботу у вихідні дні, з урахуванням кратності зони небезпеки та обчислення за одну годину як 1/3 години робочого часу за період несення служби у стані бойової готовності, понад середньомісячної заробітної плати, у порівняннями із установленими чинним законодавством нормами.
Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846.
У відповідності до пункту 7 Порядку, до заяви про призначення пенсії за віком додається, у тому числі, посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, форма якої затверджена постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09 березня 1988 № 122; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи (при призначенні пенсії із використанням норм статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»).
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, відповідач у даних правовідносинах діяв у межах повноважень, але не у спосіб, що передбачений діючим законодавством, у зв'язку із чим суд вважає обґрунтованим позов у частині визнання дій відповідача щодо нарахування позивачу грошового утримання без врахуванням вказаних нормативно-правових актів, незаконними та зобов'язання його зробити перерахунок грошового утримання з урахуванням зазначених нормативно-правових актів та видати відповідну довідку для пред'явлення до органів УПФУ для нарахування пенсії.
Вимоги позивача про зобов'язання відповідача видати довідку про його грошове утримання із зазначенням конкретної суми, зазначеної позивачем, суд вважає передчасними, оскільки відповідача зобов'язано перерахувати суму грошового утримання.
Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області про визнання дій незаконними, зобов,язання провести перерахунок грошового утримання та видачу нової довідки про грошове утримання підлягають частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2-15, 17-18, 33-35, 45-46, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 160, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов ОСОБА_1 до Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області про визнання дій незаконними, зобов,язання провести перерахунок грошового утримання та видачу нової довідки про грошове утримання - задовольнити частково.
Визнати дії Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області щодо нарахування ОСОБА_1 грошового утримання за період роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 20 травня 1989р. по 21 червня 1989 року, з 20 липня по 20 серпня 1989р. та з 20 вересня 1989р. по 20 жовтня 1989р. без урахування постанови Ради міністрів СРСР та ВЦРПС № 655-195 від 05 червня 1986 року, постанови Ради Міністрів УРСР і Української республіканської Ради професійних Спілок від 10 червня 1986 року № 207-7, постанова Ради Міністрів СРСР № 524-156 від 07 травня 1986 року, а також наказів МВС СРСР № 0130 від 11 травня 1986 року та № 0189 від 30 червня 1986 року, вказівки МВС СРСР № 35з від 30 травня 1986 року, постанови Держкомітету СРСР з праці і ВЦРПС № 153/10-43 від 07 травня 1986 року, вказівки УПО МВС № 3/7/1587 від 17 грудня 1986 року та МВС СРСР № 1/5725 від 21 жовтня 1986 року, роз'яснення ГУ ДПО МВС України № 12/8/1763 від 29 травня 2002 року, незаконними.
Зобов'язати Управління Міністерства надзвичайних ситуацій в м. Горлівці Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області провести ОСОБА_1 перерахунок грошового утримання за період роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 20 травня 1989р. по 21 червня 1989 року, з 20 липня по 20 серпня 1989р. та з 20 вересня 1989р. по 20 жовтня 1989р. з урахуванням постанови Ради міністрів СРСР та ВЦРПС № 655-195 від 05 червня 1986 року, постанови Ради Міністрів УРСР і Української республіканської Ради професійних Спілок від 10 червня 1986 року № 207-7, постанова Ради Міністрів СРСР № 524-156 від 07 травня 1986 року, а також наказів МВС СРСР № 0130 від 11 травня 1986 року та № 0189 від 30 червня 1986 року, вказівки МВС СРСР № 35з від 30 травня 1986 року, постанови Держкомітету СРСР з праці і ВЦРПС № 153/10-43 від 07 травня 1986 року, вказівки УПО МВС № 3/7/1587 від 17 грудня 1986 року та МВС СРСР № 1/5725 від 21 жовтня 1986 року, роз'яснення ГУ ДПО МВС України № 12/8/1763 від 29 травня 2002 року, та видати відповідну довідку про грошове утримання з урахуванням перерахунку для пред'явлення до органів Управління пенсійного фонду України для нарахування пенсії.
У задоволенні інших вимог позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.
Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено в судовому засіданні 25 червня 2012 року, повний текст постанови виготовлений 27 червня 2012 року.
Суддя Папазова Г.П.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2012 |
Оприлюднено | 05.07.2012 |
Номер документу | 24954391 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Папазова Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні