Постанова
від 18.06.2012 по справі 5382/12/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3 ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2012 р. Справа №2а - 5382/12/2070

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевченко О.В.,

при секретарі - Нікітенко Л.Ю.,

за участю представників: позивача - Безверхній О.В., відповідача - Шостак Ю.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Шатівської сільської ради до Управління Пенсійного фонду України в Лозівському районі Харківської області про скасування рішень,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Шатівська сільська рада, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Лозівському районі Харківської області, в якому просить суд скасувати фінансові санкції застосовані до Шатівської сільської ради згідно рішень Управління Пенсійного фонду України в Лозівському районі: рішення №21-Р про застосування фінансових санкцій за заниження страхувальником сум заробітної плати на які нараховуються страхові внески частково на суму 24003,32грн., нараховану за порушення 2010 року; рішення№22-Р про застосування фінансових санкцій за неподання звітності до територіальних органів Пенсійного фонду, визначеної законодавством на суму 844, 92грн.; рішення №23-Р про застосування фінансових санкцій за донарахування сум своєчасно не обчислених та несплачених страхових внесків частково на суму 6804,79 грн., нараховану за порушення 2010року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 20.01.2012року управлінням Пенсійного Фонду України у Лозівському районі Харківської області було складено акт планової перевірки №11-р щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та інших платежів, контроль за нарахування та сплатою яких покладено на Пенсійний Фонд України, а також достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування за період з 01.05.2000 року по 20.12.2011 року. За результатами Акта перевірки в.о. начальника УПФУ в Лозівському районі Харківської обласі на підставі п.3 ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»було прийнято рішення № 21-р від 23.01.2012 року про застосування фінансових санкцій за заниження страхувальником сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески у розмірі 24550,76 грн., на підставі п. 5 ч.9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»було прийнято рішення №22-Р від 23.01.2012року про застосування фінансових санкцій за неподання звітності до територіальних органів Пенсійного фонду, визначеної законодавством у розмірі 844,92грн., на підставі п.4 ч.9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»було прийнято рішення № 23-Р від 23.01.2012року про застосування фінансових санкцій за донарахування сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків в розмірі 7529,15грн.

Позивач вважає, що оскаржувані рішення є протиправними, таким, що не відповідають існуючим фактам та діючому законодавству, а тому підлягають скасуванню.

В судовому засіданні представник позивача просив позов задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позові.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись на письмові заперечення, які приєднані до матеріалів справи.

Вислухавши пояснення представників сторін по справі, дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Позивач, Шатівська сільська рада Лозівського району Харківської області, перебуває на обліку з 08.10.1991року в Управлінні Пенсійного Фонду України в Лозівському районі Харківської області, реєстраційний номер 2019010135.

20.01.2012року Управлінням Пенсійного Фонду України у Лозівському районі Харківської області було проведено планову перевірку Шатівської сільської ради щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та інших платежів, контроль за нарахування та сплатою яких покладено на Пенсійний Фонд України, а також достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування за період з 01.05.2000 року по 20.12.2011 року, про що складено акт №11-р.

За результатами Акта перевірки першим в.о. начальника УПФУ в Лозівському районі Харківської області на підставі п.3 ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»було прийнято рішення № 21-Р від 23.01.2012 року про застосування фінансових санкцій за заниження страхувальником сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески у розмірі 24550,76 грн., на підставі п. 5 ч.9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»було прийнято рішення №22-Р від 23.01.2012року про застосування фінансових санкцій за неподання звітності до територіальних органів Пенсійного фонду, визначеної законодавством у розмірі 844,92грн., на підставі п.4 ч.9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»було прийнято рішення № 23-Р від 23.01.2012року про застосування фінансових санкцій за донарахування сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків в розмірі 7529,15грн.

Не погодившись з винесеними рішеннями № 21-Р, №22-Р, №23-Р від 23.01.2012року позивачем подано скаргу до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яка рішенням від 25.11.2011 року №26182/09-10 була залишена без розгляду.

Відповідно до п. 3,4,5 ч.9 ст. 109 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»в редакції від 01.07.2010 року виконавчі органи Пенсійного фонду застосовують до страхувальників такі фінансові санкції: за приховування (заниження) страхувальником суми заробітної плати (виплат, доходу), на які нараховуються страхові внески, накладається штраф у розмірі всієї суми прихованої (заниженої) заробітної плати (виплат, доходу), а в разі повторного протягом року такого порушення - штраф у триразовому розмірі суми прихованої (заниженої) заробітної плати (виплат, доходу); за донарахування територіальним органом Пенсійного фонду або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків накладається штраф у розмірі 5 відсотків зазначених сум за кожний повний або неповний місяць, за який донараховано ці суми; за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою або подання недостовірних відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку та іншої звітності, передбаченої законодавством, до територіальних органів Пенсійного фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, за кожний повний або неповний місяць затримки подання відомостей, звітності, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а в разі повторного протягом року такого порушення - у розмірі 20 відсотків зазначених сум та не менше 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дана норма, як і статті 17, 19 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», яка регламентує порушення, встановлені відповідачем у акті перевірки Шатівської сільської ради втратила чинність згідно із Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»з 01 січня 2011 року, тобто, не діяла на дату прийняття спірних рішень.

Представник відповідача в судовому засіданні в обґрунтування законності оскаржуваних рішень послався на п.7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", згідно якого на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Суд зазначає, що при застосуванні вказаного положення, слід враховувати норми ст.58 Конституції України та дію нормативних актів в часі.

Згідно з ч.1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Як випливає з Рішення Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року № 1/99-рп, частину першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Відповідно, правомірність поведінки особи, зокрема, дотримання нею норм законодавства, що регулює порядок надання до органів Пенсійного фонду обов'язкової звітності, слід визначати із застосуванням законодавства, яке діяло на момент вчинення відповідних дій або бездіяльності такої особи.

В свою чергу, заходи відповідальності, які можуть бути застосовані до особи-порушника слід визначати на підставі законодавства, яке є чинним на момент виявлення та застосування відповідних санкцій.

Виходячи з викладеного, якщо певне діяння було правопорушенням на момент його вчинення і за таке діяння до особи було застосовано заходи відповідальності, передбачені чинним на той час нормативним актом, відповідні санкції підлягають стягненню з особи і після втрати чинності нормативним актом, що визначив зміст відповідальності.

В той же час, якщо діяння перестало бути порушенням в зв'язку зі втратою чинності нормативним актом, що регулював відповідальність за таке порушення, то і санкції, передбачені не чинним нормативним актом, не можуть бути застосовані.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що пункт 7 Перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»в частині повноважень органів пенсійного фонду щодо нарахування та стягнення санкцій слід застосовувати таким чином:

- органи пенсійного фонду можуть стягувати ті недоїмки, штрафи та пеню, які виникли до 01.01.2011 року. Механізм стягнення цих сум відповідає змісту статті 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»та застосовується з посиланням на пункт 7 Перехідних положень Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування";

- органи пенсійного фонду з 01.01.2011 року не вправі за порушення, вчинені до 01.01.2011 року, нараховувати штрафи та пені, визначені статтею 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», оскільки передбачені відповідними нормами склади правопорушень та санкції втратили чинність, і їх застосування з 01.01.2011 року суперечить статті 58 Конституції України незважаючи на зміст пункту 7 Перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

За таких обставин, суд приходить до висновку, що прийняті відповідачем оскаржувані рішення №№ 21-Р,22-Р,23-Р від 23.01.2012року не ґрунтується на нормах матеріального права та суперечать приписам ст. 58 Конституції України, ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»та пункту 7 Перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», оскільки такі санкції було застосовано до позивача після 01.01.2011 року.

Згідно ч.2 ст.11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Оскільки судом встановлено, що оскаржувані рішення є незаконними, то суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог позивача та скасувати рішення №№ 21-Р та 23-Р в повному обсязі.

Таким чином, позовні вимоги щодо скасування рішень від 23.01.2012року №№21-Р, 22-Р, 23-Р Управління Пенсійного фонду України в Лозівському районі Харківської області підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, суд присуджує позивачу з Державного бюджету України фактично понесені ним витрати по сплаті судового збору.

Керуючись ст.ст. 2, 8-14, 71, 94, 159, 160-164, 167, 186 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Шатівської сільської ради до Управління Пенсійного фонду України в Лозівському районі Харківської області про скасування рішення - задовольнити.

Скасувати рішення Управління Пенсійного фонду України в Лозівському районі Харківської області від 23.01.2012року №21-Р, №22-Р, №23-Р в повному обсязі.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Шатівської сільської ради (код 23008843) 349.35 грн. (триста сорок дев'ять) грн. 35коп. сплаченого судового збору.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення та з дня отримання копії постанови, у разі проголошення постанови суду, яка містить вступну та резолютивну частини, а також прийняття постанови у письмовому провадженні.

Якщо суб'єкта владних повноважень, у випадках та порядку, передбаченому частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строків для подачі апеляційної скарги.

Повний текст постанови виготовлено 22 червня 2012року

Суддя Шевченко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2012
Оприлюднено05.07.2012
Номер документу24964428
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —5382/12/2070

Постанова від 18.06.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 29.05.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 04.05.2012

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні