ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" червня 2012 р.Справа № 10/5025/575/12
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Виноградової В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький
до комунального підприємства "Комунальник" "СБ" ст. Богданівці Хмельницького району
про стягнення 356438,50 грн. шкоди завданої внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1- за довіреністю від 03.01.2012р.
від відповідача: Микитюк В.Г.- керівник
ОСОБА_3- за довіреністю №1 від 25.06.2012р.
помічника прокурора в Хмельницькому районі - Фоміна Ю.А.
В судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Суть спору: прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 356438,50 грн. шкоди завданої внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища - скиду зворотних вод в р. Південний Буг. В обґрунтування вимог посилається на матеріали перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства (акт перевірки від 17.05.2011р., розрахунок розміру шкоди, протокол вимірювання складу та властивостей проб вод від 22.05.2011р., протокол про адміністративне правопорушення від 17.05.2011р.), ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 44, 110, 111 Водного кодексу України.
Ухвалою суду від 31.05.2012р. відповідно до ст. 25 ГПК України, проведено заміну позивача - Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області на правонаступника Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області.
Відповідач проти позовних вимог заперечує, при цьому зазначає, що 21.04.2011р. сталася аварія щодо живлення на трансформаторну підстанцію , яка подає напругу на очисні споруди КП "Комунальнкик СБ" і був направлений відповідний лист ПАТ ЕК "Хмельницькобленерго" з проханням ліквідувати аварію, однак роботи по ремонту не проводились. Вважає , що забруднення вод р. Південний Буг не відбулося, оскільки стічні води, які надходять на очисні споруди проходять самоочищення у 5-ти басейнах, проходять через штучну канаву . Звертає увагу, що відбір проб води відбувався представниками інспекції без представників підприємства .
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Працівниками державної екологічної інспекції проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунального підприємства "Комунальник" "СБ", ст. Богданівці Хмельницького району, про що складено акт № 97/08 від 17.05.2011р. В акті перевірки зафіксовано, що метою водокористування підприємства є забезпечення господарсько-побутових потреб населення, скид зворотних вод здійснювався у вигріб; біологічна очистка стоків не проводилась, оскільки комплекс очисних споруд відключений від електропостачання. Електропостачання було припинено 21.04.2011р. о 20 год. 30хв. внаслідок аварії електричної підстанції. Акт підписано представником відповідача без зауважень та заперечень.
Старшим державним інспектором з хорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області , в присутності представника відповідача виконано відбір проб зворотних вод КП "Комунальник СБ" та поверхневих вод р. Південний Буг, про що складено акти відбору проб вод № 49 від 16.05.2011р., № 50 від 17.05.2011р. , які підписані представником підприємства без зауважень та заперечень.
На підставі вищезазначених актів відбору проб вод, відділом інструментально-лабораторного контролю екологічної інспекції проведено вимірювання показників складу та властивостей зворотних вод КП "Комунальник СБ" та поверхневих вод р. Південний Буг, про що складено протоколи вимірювань показників складу та властивостей проб вод №49 від 22.05.2011р. та №50 від 23.05.2011р., в яких зафіксовано перевищення по БСКп, сульфатах, фосфатах, нітритах, АПАР, азоту амонійному.
Відносно керівника КП "Комунальник СБ" 17.05.2011р. складено протоколи про адміністративне правопорушення № № 010194, 010195, в яких зафіксовано вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч. 2 ст. 59 та ч. 2 ст. 61 КУпАП, а саме здійснення експлуатації очисних споруд, на яких не відбувається повний комплекс очистки, а саме відсутність біологічної очистки стоків, внаслідок чого відбувається забруднення річки Південний Буг, чим порушеного ст.ст. 44, 70 Водного кодексу України.
На підставі зазначених протоколів було винесено постанову від 18.05.2011р. № 010194/08 про притягнення керівника відповідача до адміністративної відповідальності у вигляді накладення штрафу за порушення правил експлуатації очисних споруд , не здійснення комплексу по біологічній очистці вод.
Листом від 19.08.2011р. №174 КП "Комунальник "СБ" повідомило Державну екологічну інспекцію , що обсяг скинутих зворотних вод за період з 21.04.2011р. по 19.05.2011р. склав 1986 м. куб. Подані дані зазначено і в звіті КП "Комунальник "СБ" про використання води за 4 кв. 2011р. від 16.01.2012р..
Інспектором позивача, враховуючи акти відбору проб вод від 16.05.2011р., 17.05.2011р., протоколи вимірювань показників складку та властивостей проб вод №№ 49, 50 від 22.05.2011р. та 23.05.2011р., було проведено розрахунок розміру збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до забруднення р. Південний Буг пов'язаного з аварійним скидом забруднюючих речовин із зворотними водами КП "Комунальник" "СБ" за формулою 17 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за № 767/16783. Розмір збитків заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до забруднення р. Південний Буг пов'язаного з аварійним скидом забруднюючих речовин із зворотними водами склав 356438,50 грн .
Позивач направив на адресу відповідача лист від 13.02.2012р. №581/07 з вимогою сплатити 356438,50 грн. шкоди завданої природному навколишньому середовищу внаслідок скиду зворотних вод у р. Південний Буг.
Оскільки відповідач в добровільному порядку шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до забруднення р. Південний Буг в розмірі 356438,50грн. не сплатив, прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся до суду з позовом про її стягнення з відповідача.
Аналізуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом приймається до уваги наступне:
Відповідно до ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.
Згідно зі ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до ст. 35 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюється Радами та їх виконавчими і розпорядчими органами, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, та іншими спеціально уповноваженими державними органами.
Як передбачено ст.ст. 20, 35 Закону України „ Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать, зокрема, державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, а також за додержанням норм екологічної безпеки, подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Прокурор в інтересах позивача звернувся із позовом про стягнення з відповідача 356438,50 грн. шкоди заподіяної внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища , а саме про охорону та раціональне використання водних ресурсів , які призвели до забруднення р. Південний Буг , пов'язаного із аварійним скидом забруднюючих речовин із зворотними водами КП "Комунальник "СБ".
Відповідно до ст. 95 Водного кодексу України усі води (водні об'єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров'ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об'єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод.
Згідно зі ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані, зокрема дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; не допускати заподіяння шкоди господарським об'єктам та об'єктам навколишнього природного середовища; утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої; вести контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об'єктів у контрольних створах; здійснювати погоджені у встановленому порядку технологічні, лісомеліоративні, агротехнічні, гідротехнічні, санітарні та інші заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод.
Відповідно до ст.70 Водного кодексу України скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Водокористувачі зобов'язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення.
Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", п.1 ст.111 Водного Кодексу України підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Водного кодексу України, наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 20.07.2009р. N389, затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, яка встановлює єдині вимоги до визначення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів суб'єктами господарювання (фізичними і юридичними особами) ( п.1.3)( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (надалі Методика).
Зокрема Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до забруднення водних об'єктів, у тому числі пов'язаного із самовільними та аварійними скидами у водний об'єкт забруднюючих речовин із зворотними водами або речовин у складі сировини, продукції чи відходів ( п. 1.2 Методики).
Відповідно до п.1.4 Методики, вона застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог суб'єктами господарювання природоохоронного законодавства. Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і на підставі цієї Методики, розраховують розмір відшкодування збитків.
У п. 1.7. Методики дається визначення терміну аварійний скид, як скид забруднюючих речовин із зворотними водами, який стався внаслідок промислової чи транспортної аварії.
В розділі 2 даної Методики зазначено, що наднормативними скидами забруднюючих речовин у водний об'єкт з перевищенням ГДС вважаються в тому числі: скиди зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС, що підлягають нормуванню згідно із законодавством, або таких, що не підлягають нормуванню згідно із законодавством; скиди забруднюючих речовин внаслідок порушення регламенту санкціонованого скиду зворотних вод з перевищенням за окремими показниками нормативів ГДС регламенту; скиди забруднюючих речовин внаслідок аварійного скиду зворотних вод; самовільний скид зворотних вод без дозволу на спеціальне водокористування.
Відповідно до п.п. 2.2-2.4 Методики факт наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об'єкт зі зворотними водами встановлюється державними інспекторами за результатами інструментально-лабораторних методів контролю, документальної перевірки суб'єктів господарювання та розрахунковим методом. При визначенні наднормативних скидів забруднюючих речовин у водний об'єкт зі зворотними водами використовуються результати інструментально-лабораторних вимірювань лабораторій, які атестовані на право проведення відповідних інструментально-лабораторних вимірювань, або розрахункові методи.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Як вбачається з матеріалів справи, під час перевірки позивачем дотримання вимог природоохоронного законодавства КП "Комунальник "СБ" було зафіксовано порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в результаті здійснення аварійного скиду зворотних вод в р.Південний Буг , що призвело до забруднення річки.
На підставі акту перевірки , актів відбору проб вод, протоколів вимірювань показників складу та властивостей проб вод, позивачем було проведено розрахунок збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до забруднення р. Південний Буг, пов'язаного з аварійним скидом забруднюючих речовин із зворотними водами КП "Комунальник" "СБ" за формулою 17 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів. Розмір збитків заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які призвели до забруднення р. Південний Буг пов'язаного з аварійним скидом забруднюючих речовин із зворотними водами склав 356438,50 грн .
Відповідачем не надано суду будь-яких доказів на спростування висновків акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 97/08 від 17.05.2011р., актів відбору проб вод, протоколів вимірювань показників складу та властивостей проб вод, розрахунку розміру збитків. Не надано також і доказів відшкодування в добровільному порядку 356438,50грн. шкоди заподіяної внаслідок порушенням вимог природоохоронного законодавства .
При цьому судом враховується, що акт перевірки, акти проб вод підписані представником КП "Комунальник "СБ" без зауважень та заперечень, що спростовує доводи відповідача про здійснення відбору проб вод за відсутності представника підприємства.
Відповідно до ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності керуючись законом.
З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача шкоди у сумі 356438,50 грн., зумовленої порушенням вимог природоохоронного законодавства є обґрунтованими, підтверджені доказами та такими що підлягають задоволенню.
При стягненні шкоди судом враховується, що відповідно до п. 28 ст. 4 Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" встановлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2012 рік у частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, а в п.1 ст.11 вказаного закону установлено, з урахуванням положень ч.2 ст.69 Бюджетного кодексу України, що джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2012 році є, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків .
В главі 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.2000р. №131 передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами. Аналогічна правова позиція викладена в постановах ВГСУ від 04.04.2012р. №41/106, № 35/5005/13150/2011.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 1, 12, 32, 33, 44, 49, 82, 84, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області м. Хмельницький до Комунального підприємства "Комунальник" "СБ", ст. Богданівці Хмельницького району про стягнення 356438,50 грн. шкоди задовольнити.
Стягнути з комунального підприємства "Комунальник" "СБ", ст. Богданівні, вул. Першотравнева, 7/1, Хмельницького району, Хмельницької області ( код 34282630) 356438,50 грн. (триста п'ятдесят шість тисяч чотириста тридцять вісім гривень 50 коп.) шкоди заподіяної навколишньому природному середовищу, на користь Державного бюджету України, місцевих бюджетів Копистинської сільської ради та Хмельницької обласної ради, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державної казначейської служби України у Хмельницькій області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій за наступними реквізитами: одержувач коштів Копистинська сільська рада, розрахунковий рахунок 33114331700591, код бюджетної класифікації доходів 24062100, код одержувача 37852525, МФО 815013, банк одержувача ГУДКСУ у Хмельницькій області.
Видати наказ.
Стягнути з комунального підприємства "Комунальник" "СБ" ст. Богданівні, вул. Першотравнева, 7/1, Хмельницького району, Хмельницької області ( код 34282630) в доход Державного бюджету України по коду класифікації доходів 22030001, символ звітності 206, р/р 31218206783002 УДКСУ у м. Хмельницькому, код 38045529, ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) судовий збір в розмірі 7128,77 грн. (сім тисяч сто двадцять вісім гривень 77 коп.).
Видати наказ.
Повний текст рішення складено 02.07. 2012р.
Суддя В.В. Виноградова
Віддрук. 4 прим.:1 - до справи, 2 - позивачу, (м. Хмельницький, вул. І . Франка, 2/2), 3 - відповідачу.( ст. Богданівці Хмельницького району, вул. Першотравнева, 7/1), 4-прокуратура Хмельницького району (м. Хмельницький вул. Ульни Громової, 10) ( всім рекомендованим)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2012 |
Оприлюднено | 05.07.2012 |
Номер документу | 24977615 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Виноградова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні