Постанова
від 07.10.2008 по справі 3/110-08-1920
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

          

  ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


 

П О С Т

А Н О В А ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

 

"07"

жовтня 2008 р.

Справа

№ 3/110-08-1920

Одеський апеляційний

господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді  Савицького Я.Ф.,

суддів 

Гладишевої Т.Я., Лавренюк О.Т.,

при секретарі судового

засідання Кубік О.В.

за

участю представників сторін в судовому засіданні від 12.08.2008 р.

від

позивача :ОСОБА_1,

довіреність №01-13/3651 від 07.04.2008р.;

від

відповідача: не

з'явився;

за

участю представників сторін в судовому засіданні від 07.10.2008 р.

від

позивача : не

з'явився;

від

відповідача: не

з'явився;

розглянувши

у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Представництва по управлінню

комунальною власністю Одеської міської ради

на

рішення

господарського суду Одеської області

від

03 липня 2008 року

по

справі №

3/110-08-1920

за

позовом:

Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради

до

відповідача: Фізичної

особи підприємця -ОСОБА_2

про

внесення змін до

договору оренди

 

Сторони

належним чином повідомлені про час і місце засідання суду.

Згідно

зі ст. 129 Конституції України та ст. 4-4 Господарського процесуального Кодексу

здійснювалась повна фіксація судового процесу.

Відповідно

до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України розгляд апеляційної

скарги відкладено на 07.10.2008р..

Ухвалою

Одеського апеляційного господарського суду від 23.09.2008р. по справі

№3/110-08-1920 розгляд справи продовжено до 22.10.2008р..

                                                 

В С Т А Н О В И В :

Рішенням

господарського суду Одеської області від 03.07.2008р. по справі №3/110-08-1920

(суддя Д'яченко Т.Г.) відмовлено у задоволенні позову Представництва по

управлінню комунальною власністю Одеської міської ради до ФО-П ОСОБА_2. про

внесення змін до договору оренди, з посиланням на те, що: 1) доказів внесення

відповідних змін до Методики розрахунку граничних розмірів орендної плати за

оренду майна, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади м.

Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 09.11.2005 року

№4840-ІV, відповідно до положень якої розраховувався розмір орендної плати,

позивач у встановленому законом порядку не надав, а тому відсутні достатні

правові підстави для зміни умов договору оренди; 2) посилання позивача на

внесення змін до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду

державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995р.

№786, у зв'язку з прийняттям Закону України „Про державний бюджет України на

2007 рік” не приймається судом до уваги в якості підстави, передбаченої ст. 21

Закону України „Про оренду державного та комунального майна”, оскільки

відповідно до ст. 19 цього Закону Методика розрахунку та порядок використання

орендної плати для об'єктів, що перебувають у комунальній власності

визначається органами місцевого самоврядування, як вбачається зі змісту

розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.05.2007р. №301-р „Про

індикативні ставки орендної плати за використання комунального майна”, ст. 118

Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік” органам місцевого

самоврядування рекомендовано застосовувати у 2007 році орендні ставки за

використання цілісних майнових комплексів державних підприємств та нерухомого

державного майна, під час визначення розміру орендної плати за комунальне

майно, разом з тим, прийняття зазначеного розпорядження не зумовлює автоматичне

розповсюдження на комунальне майно затверджених Кабінетом Міністрів України

орендних ставок без внесення органом місцевого самоврядування, у даному випадку

Одеською міською радою, відповідних змін до нормативних актів, що регулюють

відносини, пов'язані з орендою комунального майна; 4)не заслуговує на увагу

також посилання Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської

міської ради на Наказ Фонду Державного майна України від 18.01.2007р. №43 про

затвердження порядку перегляду договорів оренди нерухомого державного майна,

оскільки по-перше, вказаний порядок регулює перегляд договорів оренди

державного майна у зв'язку з прийняттям змін до вищезазначеної методики КМУ

№786, а по-друге, згідно з п.4 цього порядку, орендодавці мають письмово

попередити орендарів не пізніше 28 лютого 2007р., та пропонувати орендарям у

додаткових угодах першим місяцем оплати за новими ставками також визначати

січень 2007р.; 5) вимоги позивача про внесення змін до договору оренди з

01.01.2007р. не відповідають принципам цивільного та господарського права, взагалі,

та приписам ст.188 Господарського кодексу України та ст.653 Цивільного кодексу

України.

Не

погоджуючись з оскаржуваним рішенням місцевого господарського суду до Одеського

апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося

Представництво по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради, в

якій просить скасувати рішення господарського суду Одеської області від

03.07.2008р. і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги

Представництва, мотивуючи це тим, що : 1) господарським судом першої інстанції

не прийнято до уваги роз'яснення Президії Вищого господарського суду України із

змінами та доповненнями від25.05.2005р. №02-5/237, в якому вказано, що за ст.

21 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” збільшення цін

та тарифів може бути підставою для відповідної зміни на вимогу однієї із сторін

розміру орендної плати, хоча б це і погіршувало фінансове становище орендаря,

тобто збільшення цін і тягарів тягне за собою внесення відповідних змін до

договору оренди, ст. 193 Господарського кодексу України та ст. ст. 525, 526

Цивільного кодексу України, якими встановлено, що одностороння зміна умов

зобов'язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом,

зокрема таким законом є Закон України „Про Державний бюджет України на 2007

рік”, яким передбачено, що договори оренди державного та комунального майна,

укладені до 01.01.2007р., підлягають обов'язковому перегляду в частині розміру

орендної плати у відповідності до порядку, встановленого Методикою розрахунку і

порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою

Кабінету Міністрів України від 04.10.1995р. №786; 2) розпорядженням Кабінету

Міністрів України від 23.05.2007р. №301-р „Про індикативні ставки орендної

плати за використання комунального майна”, ст. 118 Закону України „Про

Державний бюджет України на 2007 рік” органам місцевого самоврядування

рекомендовано застосовувати у 2007 році орендні ставки за використання цілісних

майнових комплексів державних підприємств та нерухомого державного майна, під

час визначення розміру орендної плати за комунальне майно, однак слід

зазначити, що у вказаних нормативних актах не зазначено, що органи місцевого

самоврядування повинні внести зміни у нормативний акт, який регулює відносини,

пов'язані з орендою комунального майна, тому посилання суду є незаконним.

12.08.2008р.

до Одеського апеляційного господарського суду від ФО-П ОСОБА_2. надійшов відзив

на апеляційну скаргу Представництва по управлінню комунальною власністю

Одеської міської ради, в якому відповідач просить рішення господарського суду

Одеської області залишити без змін, оскільки воно відповідає обставинам справи

та чинному законодавству, а апеляційну скаргу -без задоволення.

Розглянувши

матеріали справи та доводи апеляційної скарги Представництва по управлінню

комунальною власністю Одеської міської ради, заслухавши представника позивача,

перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин

справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та

процесуального права при прийнятті рішення, колегія суддів Одеського

апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду першої

інстанції слід залишити без змін, а апеляційну скаргу -без задоволення, з

огляду на таке.

Дослідивши

матеріали справи, колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду

встановила, що 21.10.2004р. між Представництвом по управлінню комунальною

власністю Одеської міської ради (орендодавець) та ФО-П ОСОБА_2 (орендар)

укладено договір оренди №116/30, відповідно до умов якого орендодавець передає,

а орендар приймає у строкове платне користування нежитлові приміщення першого

поверху та підвалу, загальною площею 307,8 кв.м., розташованих за адресою: м.

Одеса, вул. Толстого Льва, б. 21.

23.11.2005р.

Представництво по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради та

ФО-П ОСОБА_2. на підставі ст. 793 Цивільного кодексу України за взаємною згодою

виклали та посвідчили нотаріально договір оренди нежитлового приміщення №116/30

від 21.10.2004р. у новій редакції.

Відповідно

до умов п.2.1 договору (нова редакція) орендна плата визначена сторонами на

підставі ст. 19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” та

рішення сесії Одеської міської ради від 09.11.2005р. №4840-IV „Про нову редакцію

методики розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна, що

знаходиться у комунальній власності територіальної громади міста Одеси”.

Згідно

з п.п. 2.2, 2.4 договору оренди нежитлового приміщення №116/30 від 21.10.2004р.

(у новій редакції від 23.11.2005р.) за орендоване приміщення орендар

зобов'язується сплачувати орендну плату відповідно до розрахунку, приведеного у

додатку 1 до договору, що становить за перший після підписання договору оренди

місяць 2260,863 грн., без урахування податку на додану вартість та індексу

інфляції (розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом

коригування розміру орендної плати за минулий місяць на щомісячний індекс

інфляції, що друкується Мінстатом України), орендар вносить орендну плату

щомісячно до 15 числа поточного місяця, незалежно від результатів його

господарської діяльності.

Пунктом

2.5 договору оренди нежитлового приміщення №116/30 від 21.10.2004р. (у новій

редакції від 23.11.2005р.) встановлено, що за повідомленням орендодавця розмір

орендної плати змінюється у випадках зміни методики її розрахунку, цін і

тарифів, та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України та

рішеннями міської ради з дня їх вступу у законну силу.

Пунктом

1.3 названого договору передбачено, що термін дії договору оренди у новій

редакції з 23.11.2005р. до 23.11.2015р..

26.06.2007р.

Представництво по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради

звернулося до ФО-П ОСОБА_2. з пропозицією №01-15/903 про внесення змін до

договору оренди №116/30 від 21.10.2004р. (у новій редакції від 23.11.2005р.) в

частині розміру орендної плати на виконання ст. 118 Закону України „Про

Державний бюджет України на 2007 рік”, в якій пропонувало орендарю внести зміни

до договору оренди в частині розміру орендної плати, починаючи з 01.01.2007

року, шляхом підписання відповідного додаткового погодження до договору оренди

від 22.06.2007р., відповідно до якої орендна плата розрахована, виходячи зі

ставок, встановлених змінами до Методики розрахунку і порядку використання

плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів

України від 04.10.1995р. №786, а саме 18% (товари підакцизної групи), 8%

(продовольчі товари),35% (пункт обміну валюти), 12% (склад) від експертної

вартості приміщення, і складає за перший місяць -січень 2007р., з урахуванням

податку на додану вартість та індексу інфляції, 4923,37 грн..

ФО-П

ОСОБА_2. відповіді на вказану пропозицію орендодавця не надав, додаткове

погодження не підписав, у зв'язку з чим Представництво по управлінню

комунальною власністю звернулося до господарського суду Одеської області з

позовом до ФО-П ОСОБА_2. про внесення змін до договору оренди, посилаючись при

цьому на ст. 118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”,

Закон України „Про оренду державного та комунального майна”, розпорядження

Кабінету Міністрів України від 23.05.2007р. №301-р „Про індикативні ставки

орендної плати за використання комунального майна”, Методику розрахунку і

порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою

Кабінету Міністрів України від 04.10.1995р. №786 (зі змінами).

За

ст. 118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік” встановлено,

що у 2007 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється

виключно на конкурсних засадах; орендна плата за

державне та комунальне майно визначається відповідно до її ринкової вартості у

порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; надано право Кабінету

Міністрів України затверджувати індикативні ставки орендної плати для

державного та комунального майна, яке передається в оренду в містах обласного

значення, містах Києві та Севастополі; договори оренди державного та

комунального майна, укладені до 01.01.2007р. (крім договорів на оренду

державного та комунального майна, укладених бюджетними установами, Пенсійним

фондом України та його органами, а також щодо цілісних майнових комплексів), у

шестимісячний термін підлягають обов'язковому перегляду відповідно до

встановленої норми.

Розпорядженням

Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 р. № 301-р „Про індикативні

ставки орендної плати за використання комунального майна” визначено, що

відповідно до статті 118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007

рік” рекомендувати органам місцевого самоврядування застосовувати у 2007

році орендні ставки за використання цілісних майнових комплексів державних

підприємств та нерухомого державного майна, затверджені постановою Кабінету

Міністрів України від 04.10.1995р. № 786, під час визначення розміру орендної

плати за комунальне майно, що передається в оренду в містах обласного значення,

мм. Києві та Севастополі.

Відповідно

до ст. 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов'язання,

які виникають між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами

-юридичними особами на підставі господарських договорів, є

господарсько-договірними зобов'язаннями, господарські договори укладаються за

правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей,

передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих

видів договорів.

За

ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських

договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено

законом або договором, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або

розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за

договором, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання

договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу

сторону про результати її розгляду; у разі якщо сторони не досягли згоди щодо

зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений

строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право

передати спір на вирішення суду, якщо судовим рішенням договір змінено або

розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності

даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням

суду.

Приймаючи

до уваги, що майно, яке виступає предметом договору, належить до комунальної

власності, до спірних правовідносин застосовуються також норми Закону України

„Про оренду державного та комунального майна”.

Згідно

з ч. 2 ст. 19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”

Методика розрахунку, пропорції розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем

і балансоутримувачем та порядок використання орендної плати визначаються:

Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній

власності; органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим,

- для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого

самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.

Рішенням

Одеської міської ради від 09.11.2005р. №4840-ІV „Про нову редакцію Методики

розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна, що знаходиться у

комунальній власності територіальної громади м. Одеси” затверджено Методику

розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна, що знаходиться у

комунальній власності територіальної громади м. Одеси.

На

підставі п.8 затвердженої Методики, яка є чинною станом на день розгляду

справи, розмір плати за оренду нерухомого майна на рік встановлюється у

відсотках від експертної вартості цього майна.

Відповідно

до п. 2.2 договору оренди нежитлового приміщення №116/30 від 21.10.2004р. (у

новій редакції від 23.11.2005р.) за орендоване приміщення орендар

зобов'язується сплачувати орендну плату відповідно до розрахунку, приведеного у

додатку 1 до договору, що становить за перший після підписання договору оренди

місяць 2260,863 грн., без урахування податку на додану вартість та індексу

інфляції

Частиною

4 ст.10 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”

встановлено, що умови договору оренди є чинними на весь строк дії договору і у

випадках, коли після його укладення (приведення у відповідність з цим Законом)

законодавством встановлено правила, які погіршують становище орендаря.

Згідно

зі ст.193 Господарського кодексу України, яка цілком кореспондується зі ст.

525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним

чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів

цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до

звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння

відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання

нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення

загальногосподарського інтересу.

Пунктом

2.5 договору оренди нежитлового приміщення №7/055 від 11.04.2000р. (у новій

редакції від 13.09.2006р.) встановлено, що за повідомленням орендодавця розмір

орендної плати змінюється у випадках зміни методики її розрахунку, цін і

тарифів, та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України та

рішеннями міської ради з дня їх вступу у законну силу.

Відповідно

до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України кожна

сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу

своїх вимог і заперечень, при цьому, докази подаються сторонами та іншими

учасниками судового процесу. Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на

підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює

наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення

сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення

господарського спору.

Дослідивши

матеріали справи, колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду

приходить до висновку, що Представництвом по управлінню комунальною власністю

Одеської міської ради не надано до матеріалів справи доказів в розумінні ст.ст.

32-34 Господарського процесуального кодексу України на підтвердження внесення

змін до Методики розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна,

що знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Одеси,

затвердженої Рішенням Одеської міської ради від 09.11.2005 року №4840-ІV.

Таким

чином, господарський суд першої інстанції дійшов вірного висновку про

відсутність достатніх підстав для зміни умов договору оренди, виходячи з п.2.5

договору №116/30 від 21.10.2004р. (в редакції від 23.11.2005р.), оскільки

доказів внесення відповідних змін до Методики розрахунку граничних розмірів

орендної плати за оренду майна, що знаходиться у комунальній власності

територіальної громади м. Одеси, затвердженої Рішенням Одеської міської ради

від 09.11.2005 року №4840-ІV, відповідно до положень якої розраховувався розмір

орендної плати.

Посилання

скаржника на внесення змін до Методики розрахунку і порядку використання плати

за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України

від 04.10.1995 року №786, у зв'язку з прийняттям Закону України „Про Державний

бюджет України на 2007рік”, не приймається апеляційним господарським судом до

уваги в якості підстави для внесення змін до умов договору, передбаченої ст.21

Закону України „Про оренду державного та комунального майна”, так як відповідно

до ст.19 цього Закону Методика розрахунку та порядок використання орендної

плати для об'єктів, що перебувають у комунальній власності визначається саме

органами місцевого самоврядування.

Оцінюючи

посилання Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської

ради на розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.05.2007р. №301-р „Про

індикативні ставки орендної плати за використання комунального майна”, слід

відмітити, що, як вбачається із змісту названого розпорядження, ним, відповідно

до ст. 118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”, рекомендовано

органам місцевого самоврядування застосовувати у 2007 році орендні ставки за

використання цілісних майнових комплексів державних підприємств та нерухомого

державного майна, під час визначення розміру орендної плати за комунальне майно.

Прийняття

зазначеного розпорядження не зумовлює автоматичне розповсюдження на комунальне

майно затверджених Кабінетом Міністрів України орендних ставок без внесення

органом місцевого самоврядування, у даному випадку Одеською міською радою,

відповідних змін до нормативних актів, що регулюють відносини, пов'язані з

орендою комунального майна.

Не

заслуговує на увагу також посилання Представництва по управлінню комунальною

власністю Одеської міської ради на Наказ Фонду Державного майна України від

18.01.2007р. №43 „Про затвердження порядку перегляду договорів оренди

нерухомого державного майна”, оскільки, по-перше, вказаний порядок регулює

перегляд договорів оренди державного майна у зв'язку з прийняттям змін

до вищезазначеної методики, визначеної Кабінетом Міністрів України №786, а

по-друге, згідно з п.4 цього порядку, орендодавці мають письмово попередити

орендарів не пізніше 28 лютого 2007р., та пропонувати орендарям у

додаткових угодах першим місяцем оплати за новими ставками також визначати

січень 2007р..

Як

вбачається із матеріалів справи (а.с.14), позивач звернувся до орендаря ФО-П

ОСОБА_2. з пропозицією про внесення змін до договору оренди лише 26.06.2007р.,

додавши при цьому додаткове погодження, підписане 22.06.2007р. (а.с.15), а з

позовом до господарського суду Одеської області, як свідчить штамп канцелярії

суду (а.с.2), Представництво по управлінню комунальною власністю Одеської

міської ради звернулось лише 08.05.2008р..

За

таких обставин, господарським судом першої інстанції правомірно встановлено, що

вимоги про внесення змін до договору оренди з 01.01.2007р. не відповідають

принципам цивільного та господарського права, взагалі, та приписам ст.188

Господарського кодексу України та ст.653 Цивільного кодексу України, зокрема.

Не

приймаються також до уваги колегії суддів Одеського апеляційного господарського

суду пояснення позивача, в обґрунтування того, що внесення змін до договору

повинно відбутися з 01.01.2007р., оскільки моментом початку перебігу

шестимісячного терміну, встановленого ст. 118 Закону України „Про Державний

бюджет України на 2007 рік”, є дата прийняття розпорядження Кабінетом Міністрів

України №310-р від 23.05.2007р., не приймаються до уваги як необґрунтовані та

не підтверджені нормами чинного законодавства.

Враховуючи

вищенаведене, колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду

приходить до висновку, що рішення господарського суду першої інстанції цілком

відповідає вимогам чинного законодавства та обставинам справи, а отже його слід

залишити без змін, а апеляційну скаргу Представництва по управлінню комунальною

власністю Одеської міської ради -без задоволення.

 

Керуючись

ст. ст. 99, 101-103, 105 Господарського процесуального кодексу України,

Одеський апеляційний господарський суд, -

 

П

О С Т А Н О В И В:

 

Рішення

господарського суду Одеської області від 03.07.2008р. по справі №3/110-08-1920

залишити без змін, апеляційну скаргу -без задоволення.

Постанова

набирає законної сили з дня її проголошення та може бути оскаржена в

касаційному порядку.

 

Головуючий

суддя:                                                                               

Я.Ф. Савицький    

Суддя:                                                                       

Т.Я. Гладишева

Суддя:                                                                                      О.Т.

Лавренюк

 

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.10.2008
Оприлюднено16.12.2008
Номер документу2505631
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/110-08-1920

Постанова від 07.10.2008

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні