Рішення
від 03.07.2012 по справі 28пд/5014/1292/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03.07.12 Справа № 28пд/5014/1292/2012

Суддя Семендяєва І.В., при секретарі судового засідання Мартинцевій Н.М., розглянувши матеріали за позовом

Луганської міської ради, м. Луганськ

до Приватного підприємства «СВ-Строй», м. Луганськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області, м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19.04.2004, державна реєстрація від 12.05.2004 № 4990

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_2, довіреність № 01/03-31./1781/0/2-12 від 19.03.2012, головний спеціаліст-юрисконсульт відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;

від відповідача: представник не прибув;

від третьої особи: представник не прибув

в с т а н о в и в:

Позивач -Луганська міська рада звернулася до господарського суду Луганської області з позовом до Приватного підприємства «СВ-Строй»про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19.04.2004, державна реєстрація від 12.05.2004 № 4990:

- викласти п. 2.1 розділу «2. Орендна плата»договору в новій редакції:

«2.1 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5.

2.1.1 На момент внесення змін до договору оренди землі розмір річної орендної плати згідно визначеної мети використання складає 38 344 грн. 57 коп. (тридцять вісім тисяч триста сорок чотири гривні 57 копійок)»;

- доповнити п. 2.13 розділу «2. Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент внесення змін до договору оренди землі розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складає 1 095 559 грн. 00 коп. (один мільйон дев'яносто п'ять тисяч п'ятсот п'ятдесят дев'ять грн.) 00 коп.»;

- пункт 2.5 розділу «2. Орендна плата»договору викласти в новій редакції: «У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу».

Ухвалою господарського суду Луганської області від 29.05.2012 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області.

Третя особа підтримала позовні вимоги у повному обсязі, про що зазначила у відзиві на позовну заяву від 07.06.2012 № 3309/4-5-14.

У клопотанні від 19.06.2012 третя особа просить справу розглянути без участі свого представника.

Відповідач до судового засідання не прибув, про час та місце слухання справи був належним чином повідомлений, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення від 13.06.2012, причини неявки суду не повідомив, відзив на позовну заяву не надав, своїми процесуальними правами, передбаченими ст. 22 ГПК України, не скористався.

Суд, враховуючи думку позивача, вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача, явка якого не визнавалась судом обов'язковою, за наявними у неї матеріалами, неподання відповідачем відзиву на позов не є перешкодою для розгляду справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, які прибули у судове засідання, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.

Позивач підставою свого позову зазначив те, що між позивачем та відповідачем укладено договір оренди землі від 09.04.2004, державна реєстрація № 4990 від 12.05.2004, за умовами якого орендодавець (позивач) на підставі рішення Луганської міської ради від 02.03.2004 № 18/113, за плату надає в оренду земельну ділянку, а орендар (відповідач) приймає в оренду земельну ділянку, на умовах визначених даним договором, площею 0,2300 га за адресою: м. Луганськ, вул. Оборонна (напроти автовокзалу).

Земельна ділянка надається орендарю терміном на 49 років під будівництво та розміщення будівлі торговельного комплексу та благоустрій прилеглої території.

Згідно п. 2.1. договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 2, 5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.1999 № 7/9 (довідка про розмір земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки додається до даного договору та є його невід'ємною частиною.

Пунктом 2.1.1. договору визначено, що на момент укладання договору річна орендна плата складає 9701 грн. 93 коп., що не перевищує 10% нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.

Відповідно до п. 2.5 договору у разі несвоєчасного внесення орендної плати орендар повинен сплатити пеню, яка нараховується на суму боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120% річних облікової ставка НБУ, діючої на день виникнення такого боргу, або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті, згідно з законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»від 21.12.2000 № 2181.

Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки».

Луганською міською радою було прийнято рішення від 27.05.2011 № 9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську», пунктом 1 якого передбачено, що при внесенні змін до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих договорах у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки. Пунктом 7 додатку до даного рішення передбачено, що при розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки, які використовують супермаркети, гіпермаркети та об'єкти торгівлі, які є нерухомим майном, що розміщуються на земельній ділянці площею більш 1000 кв.м. повинен бути застосований договірний коефіцієнт до розміру земельного податку у розмірі 3,5.

За таких підстав, позивач вважає за необхідне викласти п. 2.1 розділу «2. Орендна плата»договору в новій редакції: «2.1 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5. 2.1.1 На момент внесення змін до договору оренди землі розмір річної орендної плати згідно визначеної мети використання складає 38 344 грн. 57 коп. (тридцять вісім тисяч триста сорок чотири гривні 57 копійок)».

Позивач, посилаючись на ст. 18 Закону України «Про оцінку земель»(яка передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років) та на рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 (яким була затверджена нормативна грошова оцінки земель м. Луганська, яка набрала чинності 01.03.2008, та яка повинна бути застосована до усіх землекористувачів м. Луганська), просить доповнити п. 2.13 розділу «2. Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент внесення змін до договору оренди землі розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складає 1 095 559 грн. 00 коп. (один мільйон дев'яносто п'ять тисяч п'ятсот п'ятдесят дев'ять грн.) 00 коп.»

Також позивач просить пункт 2.5 розділу «2. Орендна плата»договору викласти в новій редакції: «У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу».

Дану вимогу позивач обґрунтовує тим, що Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»втратив чинність у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України, пунктом 129.4 ст. 129 якого передбачено, що пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120% річних облікової ставки НБУ, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

З метою приведення даного договору у відповідність до вимог чинного законодавства, Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів було надіслано пропозицію про внесення змін до договору з проектом договору про внесення змін до договору (лист № 0765 від 03.04.2012).

Відповідач відповіді на пропозицію не надав, що стало підставою для звернення з даним позовом.

Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд приходить до наступного.

У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України „Про оренду землі" та ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.

Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 4.2 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач виявив намір внести зміни до укладеного договору оренди землі від 09.04.2004, які розглядаються судом. Відповідна пропозиція позивачем було направлена відповідачу листом № 0765 від 03.04.2012.

Відповіді на пропозицію щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідачем надано не було.

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, визначається у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

У зв'язку з тим, що з 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, позивач обґрунтовано посилається на положення статей 274 та 288 цього Кодексу, якими аналогічним чином врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме:

- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);

- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274).

Суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість та підставність внесення змін до договору оренди землі.

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.

Згідно ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, які передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки в порядку, встановленому законом або договором оренди.

Відповідно до змісту статей 759, 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Рішенням Луганської міської ради п'ятого скликання від 22.12.2007 № 28/10 «Про затвердження нормативної грошової оцінки»затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка набрала чинності 01.03.2008.

Додатком до рішення Луганської міської ради шостого скликання дев'ятої сесії від 27.05.2011 № 9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську»визначено, що до супермаркетів, гіпермаркетів та об'єктів торгівлі, які є нерухомим майном, що розміщуються на земельній ділянці площею більше 1000 кв.м. застосовується договірний коефіцієнт 3,5.

За умовами договору земельна ділянка надана під будівництво та розміщення торговельного комплексу.

Пунктом 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до п. 4 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів питання правильності застосування порядку та визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки належить до компетенції Державного комітету України із земельних ресурсів.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держкомзему України в м. Луганську Луганської області від 30.06.2011 № 4-2-14/2536 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що передана відповідачу в оренду, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Оборонна (напроти автовокзалу), складає 1095559 грн. 00 коп.

За таких обставин, є обґрунтованими вимоги позивача про внесення змін договору, зазначених вище.

Суд враховує про те, що позивач зробив належну пропозицію відповідачу про внесення змін у спірний договір. З метою приведення спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність з вимогами чинного законодавства України та чинних нормативно-правових актів Луганської міської ради було надіслано відповідачу цю пропозицію про внесення змін до договору листом № 0765 від 03.04.2012, а також проект договору про внесення змін. В даному листі зазначено, що у разі згоди з пропозиціями в подальшому буде прийматися відповідне рішення Луганської міської ради.

Згідно з постановою КМУ від 09.09.2009 № 1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі" повноваження ведення книги записів відкривається та ведеться у паперовому вигляді - територіальним органом Держкомзему.

Отже, підлягають державній реєстрації третьою особою зміни, які вносяться до договору оренди земельної ділянки.

Відповідачем заперечень щодо внесення змін до договору не надано.

За таких обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, враховуючи наведені приписи чинного законодавства України.

Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1. Позов Луганської міської ради до Приватного підприємства «СВ-Строй»про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19.04.2004, державна реєстрація від 12.05.2004 № 4990, задовольнити повністю.

2. Викласти п. 2.1 розділу «2. Орендна плата» договору в новій редакції:

«2.1 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5.

2.1.1 На момент внесення змін до договору оренди землі розмір річної орендної плати згідно визначеної мети використання складає 38 344 грн. 57 коп. (тридцять вісім тисяч триста сорок чотири гривні 57 копійок)».

3. Доповнити п. 2.13 розділу «2. Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент внесення змін до договору оренди землі розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складає 1 095 559 грн. 00 коп. (один мільйон дев'яносто п'ять тисяч п'ятсот п'ятдесят дев'ять грн.) 00 коп.»

4. Пункт 2.5 розділу «2. Орендна плата»договору викласти в новій редакції: «У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу».

5. Датою внесення змін до договору вважати дату набрання чинності рішення суду.

6. Стягнути з Приватного підприємства «СВ-Строй», м. Луганськ, вул. Дзержинського, б. 1в, к. 315, ідентифікаційний код 30279424, судовий збір у сумі 1073 грн. 00 коп. на розрахунковий рахунок 31111095700006, МФО 804013, код 35079336, УДК у м. Луганську, ГУДКУ у Луганській області, м. Луганськ, видати наказ Луганській міській раді.

Дане рішення є підставою для реєстрації змін до договору оренди землі відповідними органами.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 06.07.2012.

Суддя І.В. Семендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення03.07.2012
Оприлюднено09.07.2012
Номер документу25103844
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —28пд/5014/1292/2012

Рішення від 03.07.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 12.06.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні