Рішення
від 18.06.2012 по справі 13/5025/406/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" червня 2012 р.Справа № 13/5025/406/12

За позовом прокурора Хмельницького району, м. Хмельницький в інтересах держави

в особі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області м. Хмельницький

до Шаровечківської сільської ради с. Шаровечка, Хмельницького району

районного кооперативно-державного міжгосподарського будівельно-

монтажного об'єднання "Райагробуд" с. Шаровечка, Хмельницького

району

про визнання недійсним державного акту на право постійного користування

земельною ділянкою та скасування реєстрації державного акту серії І-

ХМ №000305 на право постійного користування земельною ділянкою

площею 3,14 га, виданого Шаровечківською сільською радою народних

депутатів 28.12.1998 р.

Суддя Матущак О.І.

За участю представників сторін:

позивача: ОСОБА_1 -за довіреністю від 24.05.2012 р.;

відповідача: ОСОБА_2 -за довіреність №222 від 25.04.2012 р. від

Шаровечківської сільської ради;

ОСОБА_3 по довіреності від 20.04.2012р. від РКДМБМО

„Райагробуд";

за участю: прокурора відділу прокуратури області Параскевича О.Г.

Рішення приймається 18.06.2012 р., оскільки в судовому засіданні 11.06.2012 р. оголошувалася перерва.

Прокурор Хмельницького району в інтересах держави в особі головного управління Держкомзему в Хмельницькій області м. Хмельницький у позові просить господарський суд визнати недійсним державний акт на право постійного користування Хмельницьким колективним міжгосподарським будівельно-монтажним підприємством "Райагробуд" земельною ділянкою площею 3,14 га, виданого Шаровечківською сільською радою народних депутатів 28.12.1998 р., серії І-ХМ №000305 та скасувати державну реєстрацію даного державного акту.

Підставою подання такого позову стало те, що оспорюваний державний акт постійного землекористування виданий Шаровечківською сільською радою без рішення вказаного органу місцевого самоврядування, що суперечить ст. 19 Земельного кодексу України в редакції, яка діяла на час видання такого акту. Крім цього, прокурором у позові звернуто увагу на те, що у такому акті відсутнє посилання на конкретне рішення ради та його дату.

У відповідності до ст. 25 Господарського процесуального кодексу України, ухвалою суду від 25.04.2012 р. замінено позивача - головне управління Держкомзему в Хмельницькій області на його правонаступника Державну інспекцію сільського господарства в Хмельницькій області м. Хмельницький.

Перший відповідач у відзиві на позов, поданий у судовому засіданні, яке відбулося 11.06.2012 р. позовні вимоги визнав у повному об'ємі а також зазначив, що в архівних матеріалах сільської ради, а також тих, які передавалися радою до державного архіву Хмельницького району, відсутнє рішення про надання другому відповідачу у постійне землекористування земельної ділянки.

Другий відповідач у відзиві на позов від 11.06.2012 р. просив суд відмовити у задоволенні позову у зв'язку із пропуском прокурором трирічного строку позовної давності так як вважає, що попереднику позивача у даній справі -управлінню Держкомзему у Хмельницькій області було відомо про існування акту постійного землекористування ще у 2008 році.

Прокурор, представник позивача та представник першого відповідача у судових засіданнях просили позовні вимоги задовольнити у повному об'ємі. Крім цього, прокурор висловив заперечення щодо доводів представника другого відповідача щодо пропуску строку позовної давності і зазначив, що ні прокурор ні первинний позивач у даній справі можливо і знали про існування оспорюваного державного акту, проте довідалися про відсутність з цього приводу рішення органу місцевого самоврядування лише за наслідками проведеної прокуратурою Хмельницького району перевірки заяви мешканців гуртожитку у с.Шаровечка Хмельницького району по вул. Будівельній, 1 у лютому 2012 року, який обслуговується саме районним кооперативно-державним міжгосподарським будівельно-монтажним об'єднанням "Райагробуд".

Керівник і представник другого відповідача просили суд у задоволенні позову відмовити, додатково обґрунтовуючи свої заперечення тим, що на їх думку підставою видачі оспорюваного акту постійного землекористування є рішення другої сесії Шаровечківської сільської ради XXIII скликання № 10 „а" від 18.11.1998 р., яким затверджено матеріали інвентаризації земель Хмельницького Райагробуду у тому розмірі, які налічуються по фактичним обмірам.

Враховуючим доводи та заперечення представників сторін, розглядом матеріалів справи господарським судом встановлено наступне.

Шаровечківською сільською радою народних депутатів 18.12.1998 р. видано державний акт на право постійного користування Хмельницькому колективному міжгосподарському будівельно-монтажному підприємству "Райагробуд" земельною ділянкою площею 3,14 га серії І-ХМ №000305 для виробничих потреб.

У графі вказаного акту зазначено, що такий акт виданий на підставі рішення сесії Шаровечківської сільської ради народних депутатів, проте відсутні будь-які реквізити такого рішення (дата, номер і т.д.).

Вказаний акт підписано головою вказаної ради та скріплено круглою гербовою печаткою.

До дати прийняття спірного акту постійного користування земельною ділянкою, за даними позивача, такою земельною ділянкою користувалася Хмельницька МПМК-21 згідно рішення зборів уповноважених колгоспників колгоспу ім. Димитрова с.Малиничі Хмельницького району від 05.03.1988 р.

Правонаступником Хмельницької МПМК-21 у відповідності до ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 18.10.2011 р. у справі № 2-а-7400/10/2270, є РКДМ БМО „Райагробуд".

У прокуратурі Хмельницького району за вх. № 05-4069 від 08.02.2012 р., зареєстровано заяву мешканців гуртожитку у с.Шаровечка Хмельницького району по вул. Будівельній, 1, у якій крім усього іншого, просять прокурора перевірити законність користування земельною ділянкою Хмельницьким районним кооперативно-державним міжгосподарським будівельно-монтажним об'єднанням "Райагробуд".

На запит адвоката ОСОБА_5, начальником архівного відділу Хмельницької райдержадміністрації за вих. № 302 від 24.11.2006 р., надано відповідь, що Шаровечською сільською радою рішення в період часу з 1992 по 1998 роки рішення ради та виконавчого комітету про виділення земельної ділянки Хмельницькому Райагробуду, не приймалося.

У відповідності до повідомлення Шаровечського сільського голови за вих. № 68 від 07.03.2012 р. в адресу прокурора Хмельницького району, рішення сесії ради за 1998 рік здані на постійне зберігання в архівний відділ Хмельницької райдержадміністрації.

Згідно повідомлення начальника Хмельницької регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру" за вих. № 2871 від 08.10.2009 р., адресованого РК ДМБМО „Райагробуд", у книгах реєстрації Шаровечківської сільської ради є в наявності інформація про реєстрацію 25.12.1998 р. державного акту постійного користування земельною ділянкою „Райагробуд" серії I-ХМ № 000305 площею 3.14 га, виданого на підставі рішенням сесії Шаровечківської сільської ради № 6 від 12.02.1998 р.

Згідно повідомлення начальника архівного відділу Хмельницької райдержадміністрації за вих. № 25 від 07.03.2012 р., адресованого прокурору Хмельницького району, в документах фонду „Шаровечківська сільська рада та виконавчий комітет" за 1998 рік, сесія від 12.02.1998 р. не значиться. Значиться сесія від 19.02.1998 року, проте, на такій сесії рішення щодо надання земельної ділянки в постійне користування підприємству „Райагробуд" не приймалося.

Аналогічного змісту архівні довідки видавалися архівним відділом Хмельницької райдержадміністрацією і в адресу виконавчого комітету Шаровечківської сільської ради за вих. № 82 від 15.02.2008 р.

У відповідності до повідомлення начальника управління Держкомзему у Хмельницькому районі за вих. № 4-1-5/1436 від 21.10.2009 р., адресованого голові РК ДМБМО „Райагробуд" Стратійчуку П.В., при виготовленні державного акту на право постійного землекористування серії I-ХМ № 000305 від 28.12.1998 р., даному підприємству при внесенні даних у графу „землекористувач", було допущена помилка у назві організації, а оскільки чинним законодавством не передбачається внесення змін до державних актів, рекомендовано звернутися до суду.

Рішенням другої сесії Шаровечківської сільської ради XXIII скликання № 10 „а" від 18.11.1998 р., вирішено затвердити матеріали інвентаризації земель Хмельницького Райагробуду у тому розмірі, які налічуються по фактичним обмірам, а землевпорядника сільської ради уповноважено внести відповідні зміни в земельно-облікові документи.

Спільним оглядом земельно-кадастрової книги, поданої для огляду у судовому засіданні 18.06.2012 р. представником Шаровечківської сільської ради на клопотання представника РК ДМБМО "Райагробуд", встановлено, що записи реєстрації землекористувачів починають вестися з 1994 року. У таких книгах відсутня інформація про реєстрацію постійного землекористувача - РК ДМБМО "Райагробуд".

У відповідності до ст. 19 Земельного кодексу України, в редакції Закону № 3179-XII (3179-12) від 05.05.1993 р., чинній станом на дату видачі оспорюваного акту постійного землекористування, сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок.

Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації.

Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві Ради народних депутатів, підприємства, установи і організації.

Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.

Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки. Клопотання про відведення ділянок, що надаються Верховною Радою України, подаються до обласної, Київської, Севастопольської міської Ради народних депутатів.

До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обгрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали.

Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель.

Згідно вимог ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Навіть якщо і припустити, що можливо і мало місце прийняття рішення Шаровечківською сільською радою про виділення другому відповідачу земельної ділянки у постійне користування, таким відповідачем не доведено та не подано будь-яких доказів вчинення дій, передбачених зазначеною вище ст. 19 чинного на той час Земельного кодексу України. Окрім рішення, такий відповідач у разі б прийняття можливо втраченого рішення органом місцевого самоврядування, повинен був вчинити чималий перелік дій, які знайшли б своє документальне підтвердження перед тим, як було б прийняте таке рішення (звернення із заявою до ради, виготовлення проекту відведення земельної ділянки і т.д.)

Таким чином, враховуючи відсутність доказів про прийняття рішення Шаровечківською сільською радою якою виділялася другому відповідачу у постійне користування спірна земельна ділянка а також відсутність самого рішення такої ради та нормативно встановлений перелік документів, які повинні були б стати підставою прийняття такого рішення, господарський суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання недійсним державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, виданого Шаровечківською сільською радою народних депутатів 28.12.1998 р., тому він підлягає задоволенню.

Доводи другого відповідача про пропуск первісним позивачем - головним управлінням Держкомзему в Хмельницькій області та прокурором трирічного строку позовної давності, передбаченого ст. 257 Цивільного кодексу України, господарським судом відхиляється, оскільки у відповідності до ч.1 ст. 261 зазначеного кодексу, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

В зазначених вище матеріалах справи в наявності є докази того, що факт відсутності рішення органу місцевого самоврядування, на підставі якого видано акт постійного користування земельною ділянкою, було встановлено у лютому 2012 року під час проведення прокурорської перевірки, проте, відсутні докази, що первісному позивачу чи прокурору було відомо про відсутність такого рішення раніше, враховуючи також те, що окремою перепискою була раніше встановлена саме відсутність в архівних документах такого рішення, проте не відсутність його в цілому.

Що стосується позовних вимог про скасування державної реєстрації акту постійного користування земельною ділянкою, то господарським судом враховується наступне.

Вчинення дій пов'язаних із державною реєстрацією прав, здійснюється уповноваженим органом державної влади або місцевого самоврядування, які не вирішують питання наявності чи відсутності певного права, а лише виконуючи владні повноваження, надані чинними нормами права, здійснюють таку державну реєстрацію.

Спори пов'язані із здійсненням суб'єктами владних повноважень своїх функцій, не є спорами, які з урахуванням вимог ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, підсудні господарським судам України.

Крім цього, прокурором в позові не зазначено ким саме здійснено державну реєстрацію державного акту, на самому акті відсутні дані його державну, а не будь-яку іншу реєстрацію. Хоча на такому акті і значиться запис про те, що його зареєстровано у книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №6, проте, такий запис не може визнаватися як дія пов'язана з державною реєстрацією, оскільки про таке не зазначається, а книга записів господарським судом оцінюється як збірних інформації про видані документи, що посвідчують права землекористувачів.

Таким чином, господарський суд приходить до висновку, що провадження у справі в частині вимог скасування державної реєстрації акту права постійного користування земельною ділянкою належить припинити, оскільки такий спір не підлягає розгляду в господарських судах України.

Оскільки спір виник внаслідок неправомірних дій першого відповідача, саме Шаровечківської сільської ради, на неї належить покласти обов'язок сплати судового збору до державного бюджету.

Керуючись ст.ст. 33, 34, ч.1 ст. 80,ст. ст. 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов задовільнити частково.

Визнати недійсними державний акт на право постійного користування Хмельницьким колективним міжгосподарським будівельно-монтажним підприємством „Райагробуд" земельною ділянкою площею 3,14 га, серії І-ХМ №000305, виданий Шаровечківською сільською радою народних депутатів 28.12.1998 р.

В частині позовних вимог щодо скасування державної реєстрації державного акту серії І-ХМ №000305 на право постійного користування земельною ділянкою площею 3,14 га, виданого Шаровечківською сільською радою народних депутатів 28.12.1998 р., провадження у справі припинити.

Стягнути з Шаровечківської сільської ради, с. Шаровечка, вул. Сапунова, 37/2 Хмельницького району (ідентифікаційний код 04403918) в дохід державного бюджету України (по коду бюд жетної класифікації 22030001, символ звітності 095 через відділення державного казначейства на рахунок 31218206783002 УДКСУ м. Хмельницького, банк отримувача ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код 38045529, МФО 815013) судового збору у розмірі 1 073,00 (одна тисяча сімдесят три гривень, 00 коп.).

Видати наказ.

Оскільки в судовому засіданні 18.06.2012 р. оголошувалася вступна та резолютивна частини рішення, його повний текст виготовлений та підписаний 25.06.2012 р.

Суддя О.І. Матущак

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення18.06.2012
Оприлюднено09.07.2012
Номер документу25104562
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/5025/406/12

Ухвала від 25.05.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О. І.

Ухвала від 25.04.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О. І.

Рішення від 18.06.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О. І.

Ухвала від 05.04.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Матущак О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні