Рішення
від 04.07.2012 по справі 1018/4858/12
ОБУХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Ц.с. № 2/1018/989/12

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

04.07.2012 Обухівський районний суд Київської області у складі:

головуючого судді Кулініченко Г.В.

за участю секретаря судового засідання Денисенко Ю.С.,

прокурора Паенко С.В.,

представника ОСОБА_1

розглянувши в відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Обухівського районного суду Київської області цивільну справу за позовом прокурора Обухівського району Київської області в інтересах держави, в особі Обухівської районної державної адміністрації Київської області до ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області про визнання незаконними і скасування рішень, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та державних актів на право власності на землю,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор в інтересах позивача звернувся до суду з даною позовною заявою, обґрунтовуючи яку зазначив, що в ході проведення перевірки було встановлено, що Підгірцівською сільською радою Обухівського району Київської області в порушення діючого земельного законодавства були надані у приватну власність громадянам земельні ділянки за межами населеного пункту, розпорядником яких є позивач. Будучі власниками земельних ділянок відповідачі, згідно договорів купівлі-продажу відчужили їх ОСОБА_11, яка на підставі даних договорів отримала державні акти про право власності на земельні ділянки. Відповідачами неправомірно отримані у власність земельні ділянки, а тому просить в судовому порядку поновити йому строк позовної давності, визнати незаконними, скасувати рішення Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області, визнати недійсними договори купівлі-продажу земельних ділянок укладені відповідачами, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки останніх, визнати за державою право власності та стягнути з відповідачів судові витрати. (а.с.1-6)

В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити, так як відповідачами в порушення законодавства отримані земельні ділянки та державі заподіяні збитки.

Представник позивача, Обухівської районної державної адміністрації Київської області, в судовому засіданні підтримавши позовні вимоги пояснив, що розпорядником спірних земельних ділянок є вони, але Підгірцівська сільська рада Обухівського району Київської області в порушення земельного законодавства надала дані земельні ділянки відповідачам ? чим порушила права держави, а тому просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Відповідачі, будучі повідомлені про час, місце розгляду справи, що підтверджується поштовими повідомленнями, в судове засідання не з'явились, про поважність неявки суд не повідомили, а тому суд заслухавши прокурора, представника позивача ухвалив провести заочний розгляд справи.

Суд заслухавши прокурора, представника позивача, дослідивши та оцінивши матеріали справи встановив.

07 жовтня 2004 року Підгірцівська сільська рада Обухівського району Київської області затвердила проект землеустрою та передала у власність відповідачу, ОСОБА_10 , земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, ведення особистого селянського господарства, що підтверджується копіями договорами купівлі-продажу та державними актами на право приватної власності на земельні ділянки. (а.с.33,34,55,56)

26 жовтня 2004 року Підгірцівська сільська рада Обухівського району Київської області затвердила проект землеустрою та передала у власність відповідачам -ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 , земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, ведення особистого селянського господарства, що підтверджується копіями рішення, договорів купівлі-продажу та державними актами на право приватної власності на земельні ділянки. (а.с.7,12,17-32,50-54,57-68)

17 грудня 2004 року згідно рішення Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 26 жовтня 2010 року на відповідачів, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_4 ОСОБА_2, були зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №281017 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0020), ЯБ №281003, ЯБ №281004, ЯБ №281019 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0002), ЯБ №281020 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0003), ЯБ №281006 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0011), ЯБ №281005 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0010), серії ЯБ №281016 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0005), серії ЯБ №281021 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0004), серії ЯБ №281018 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0001), що підтверджується копіями актів. (а.с.50,53,54,57-60,65,67)

17 грудня 2004 року згідно рішення Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 07 жовтня 2010 року на відповідача, ОСОБА_10, були зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №281011 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0016), ЯБ №281012 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0017), що підтверджується копіями актів. (а.с.55,56)

23 грудня 2004 року згідно рішення Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 26 жовтня 2010 року на відповідачів, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 були зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №288562 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0009), серії ЯБ №288560 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0008), серії ЯБ №288565 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0006), серії ЯБ №288558 (кадастровий номер 3223186800:05:012:0007), серії ЯБ №281001 (кадастровий номер 3223186800:05:013:0010), серії ЯБ №281002 (кадастровий номер 3223186800:05:013:0011), що підтверджується копіями актів (а.с.51,52,62,63,66,68)

29 грудня 2005 року відповідачі, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 надані їм на підставі рішень Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області земельні ділянки згідно нотаріально посвідчених договорів купівлі-продажу відчужили ОСОБА_11, що підтверджується копіями договорів. (а.с.17-34)

30 січня 2006 року на відповідача, ОСОБА_11, згідно договорів купівлі-продажу від 29 грудня 2005 року були зареєстровані державні акти на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯБ №304293 та ЯБ №304294, що підтверджується копіями актів. (а.с.85,86)

Визначивши обставини справи суд вважає, що між сторонами виникли спірні земельні правовідносини, щодо правомірності надання відповідачам земельних ділянок, їх відчуження.

Визначивши спірні правовідносини суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.10 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, ч.1 ст.11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, ч.1 ст.60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу.

Статтею 256 ЦК України встановлено, що «позовна давність -це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права та інтересу»; статтею 257 ЦК України встановлено, що «загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки», статтею 261 ЦК України встановлено, що «перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила», статтею 257 ЦК України встановлено, що «позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленої до винесення ним рішення».

Прокурор просить поновити йому строк позовної давності, а згідно п.4 ч.1 ст.268 ЦК України встановлено, що позовна давність не поширюється на вимогу власника або іншої особи про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено його право власності або інше речове право, тим самим позовна давність на вимогу про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування не поширюється.

Відповідно до ст.267 ч.4 ЦК України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові, а згідно ч.5 цієї ж статті якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

Суд враховуючи вищезазначене, приймаючи до уваги докази по справі вважає, що позивач не міг своєчасно довідатись про обставини, за яких порушено права держави в частині неправомірної передачі відповідачам спірних земельних ділянок, оскільки позивачі не наділені чинним законодавством відповідними повноваженнями для своєчасного виявлення і надання правової оцінки обставин виділення ділянки, тому їм стало достовірно про це відомо лише після проведення прокурорської перевірки в 2012 році, а тому суд вважаючи це поважними причинами пропуску строків позовної давності його відновлює.

Відповідно до ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, право власності на землю гарантується, це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Сторонами спірних правовідносини є фізичні особи, орган місцевого самоврядування та орган виконавчої влади на місці -відповідна державна адміністрація, а тому суд вирішуючи даний спір вважає за необхідне прийняти до уваги повноваження останніх щодо земельних відносин встановлених Земельним Кодексом України.

Так згідно статті 12 Земельного Кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону, а згідно статті 17 Земельного Кодексу України встановлено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл,селищ, районів, районів у містах та міст; здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; координація діяльності державних органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Виходячи з вищезазначеного встановлюється, що орган місцевого самоврядування -Підгірцівська сільська рада Обухівського району Київської області та місцевий орган виконавчої влади -Обухівська районна державна адміністрація, мають відповідні повноваження, серед яких є також розпорядження землями, але орган місцевого самоврядування має право розпоряджатися землями територіальної громади, а місцевий орган виконавчої влади землями державної власності в межах, визначених Земельним Кодексом України.

Як вбачається з матеріалів справи, що не спростовується відповідачами спірна земельна ділянка знаходиться на території Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області, але поза межами населеного пункту (а.с.9-12), а згідно п.12 розділу Х перехідних положень Земельного Кодексу України встановлено, що «до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади, тим самим розпорядником спірних земельних ділянок є позивач -Обухівська районна державна адміністрація Київської області, а відповідач -Підгірцівська сільська рада виходячи з цього не мала права розпоряджатися даними земельними ділянками, а тому суд вважає, що остання перевищивши надані їй законодавством повноваження прийняла незаконні рішення.

Згідно ч.1 ст.155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Встановивши, що відповідач, Підгірцівська сільська рада Обухівського району Київської області, перевищивши свої повноваження розпорядилась земельними ділянками прийнявши незаконні рішення суд вважає за необхідне дані рішення скасувати.

Згідно ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, ст.216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю, ст.317 ЦК України лише власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном, а згідно ст.658 ЦК України право продажу товару, крім випадків примусового продажу та інших випадків, встановлених законом, належить власникові товару.

Статтею 81 ЗК України встановлено, що громадяни України набувають право власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Згідно ст.152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання угоди недійсною.

Визнаючи незаконними та скасовуючи рішення Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області суд вважає за необхідне визнати недійсними державні акти відповідачів та договори купівлі-продажу укладені між ними, так як вони не мали законних прав на дані земельні ділянки.

При цьому суд також вважає за необхідні визнати недійсними державні акти ОСОБА_11

Задовольняючи позовні вимоги прокурора щодо визнання незаконними та скасування рішень відповідача, визнання недійсними договори купівлі-продажу земельних ділянок, державних актів на них, суд не вбачає підстав для задоволення інших вимог, а тому в даній частині позовних вимог вважає за необхідне відмовити.

Прокурор звільнений від сплати судового збору при зверненні до суду, а тому відповідно до статті 88 ЦПК України вони підлягають стягненню з відповідачів в межах задоволених позовних вимог.

Керуючись, ст.121 Конституції України, ст.ст.10,11,15,57,60,209,212-214,224,225 ЦПК України, ст.ст.78,81,116,118,152,153 ЗК України, ст.ст.321,373,386,387,388,391,392 ЦК України, ст.ст.5,31,57 ЛК України, ст.ст.3,21,43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», суд -

ВИРІШИВ:

Позов прокурора Обухівського району Київської області в інтересах держави, в особі Обухівської районної державної адміністрації Київської області задовольнити частково.

Відновити строк позовної давності.

Визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівсьої сільської ради Обухівського району Київської області від 07 жовтня та 26 жовтня 2004 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 на території Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №281017 зареєстрований на ОСОБА_2.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №281018 зареєстрований на ОСОБА_2.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №288560 зареєстрований на ОСОБА_5.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №288562 зареєстрований на ОСОБА_5.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №281003 зареєстрований на ОСОБА_8.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №281004 зареєстрований на ОСОБА_8.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №281011 зареєстрований на ОСОБА_10.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №281012 зареєстрований на ОСОБА_10.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №281019 зареєстрований на ОСОБА_3.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №281020 зареєстрований на ОСОБА_3.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №281005 зареєстрований на ОСОБА_9.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №281006 зареєстрований на ОСОБА_9.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №288565 зареєстрований на ОСОБА_12.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №288558 зареєстрований на ОСОБА_12.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №281021 зареєстрований на ОСОБА_4.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №281016 зареєстрований на ОСОБА_4.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га. серії ЯБ №281001 зареєстрований на ОСОБА_7.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га. серії ЯБ №281002 зареєстрований на ОСОБА_7.

Визнати недійсними договори купівлі-продажу земельних ділянок на території Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області, які посвідчені приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_13 та укладені 29 грудня 2005 року між ОСОБА_11 та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 3,6000 га. серії ЯБ №304293 зареєстрований на ОСОБА_11.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 2,2500 га. серії ЯБ №304294 зареєстрований на ОСОБА_11.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області в рівних частинах судовий збір на користь держави 3219 грн..

Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Київської області через Обухівській районний суд протягом десяти днів з дня проголошення рішення, а особами, які були відсутні при проголошенні рішення потягом даного строку з дня отримання копії рішення суду.

Суддя

СудОбухівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення04.07.2012
Оприлюднено31.10.2012
Номер документу25107456
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —1018/4858/12

Рішення від 04.07.2012

Цивільне

Обухівський районний суд Київської області

Кулініченко Г. В.

Ухвала від 25.06.2012

Цивільне

Обухівський районний суд Київської області

Кулініченко Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні