Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Харків
27 червня 2012 р. №2а-5756/12/2070
Харківський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого судді - Ізовітової - Вакім О.В.,
при секретарі судового засідання - Шевчук А.В.,
за участю: представника відповідача - Кузіної К.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" про стягнення заборгованості, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом, в якому просить суд стягнути з Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" на користь Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції за не зайняті робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів у сумі 21505,00 грн., та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в сумі 30,10 грн., всього 21535,10 грн.
Представник позивача у судове засідання не з'явилась, на адресу суду надала заяву про розгляд справи без участі представника Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, в якій також просила суд позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача - Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" - у судовому засіданні проти позову заперечувала та просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування заперечень зазначила, що Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" є неприбутковою організацією та згідно рішення ДПІ у Фрунзенському районі м.Харкова №201 від 29.11.2006р. внесена до Реєстру неприбуткових організацій (установ). З позиції відповідача, згідно листів Фонду соціального захисту інвалідів №1/5-375 від 26.04.2007р. та №1/6-313 від 06.07.2007р. підприємство як неприбуткова організація не має обов'язку сплачувати адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця призначені для працевлаштування інвалідів.
Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши подані сторонами документи, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Вирішуючи спірні правовідносини по суті суд враховує, що згідно положень частини 1 статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" №875-XII від 21.03.1991р. (із змінами та доповненнями), для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч.2 статті 19 Закону України №875-XII).
Відповідно до частини 3 статті 19 зазначеного Закону, підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Як вбачається зі Звіту Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" (вх. №8898 від 02.04.2012р.) про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2011 рік (форма №10-ПІ), який подано до Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, середньооблікова кількість штатних працівників у 2011 році становила 20 особи, чисельність інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених, відповідно до вимог ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" у цей період складає 1 особа, тоді як працевлаштованих інвалідів у відповідача протягом 2011 року фактично не було.
Відповідно до ч.1 ст.20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Вказана вище адміністративно-господарська санкція застосовується за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Так, відповідно до ч.5 ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, для яких це місце роботи є основним.
Працевлаштування - це система організаційних, економічних і правових заходів, направлених на забезпечення трудової зайнятості населення.
Відповідно до ч.3 ст.18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, суд приходить до висновку, що покладення на підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, обов'язку працевлаштування інвалідів, передбачає виділення та створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальних робочих місць, створення для них умов праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечення інших соціально-економічних гарантій, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування інвалідів.
Відповідно до ч.4 ст.20 Закону України "Про зайнятість населення" №803-ХІІ від 01 березня 1991 року підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструються у місцевих центрах зайнятості за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адміністративні дані у повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбачено трудовим договором, або не працюють у зв'язку з простоєм виробництва з не залежних від них причин, і в десятиденний строк - про всіх прийнятих працівників у порядку, встановленому законодавством. Несвоєчасна реєстрація або відмова від неї, порушення порядку подання адміністративних даних тягне за собою відповідальність, передбачену законом.
Враховуючи наведене, законодавством передбачений обов'язок щомісячного подання підприємствами, установами і організаціями незалежно від форми власності звітності про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, до місцевих центрів зайнятості.
Об'єдання житлових кооперативів "Сфера" не подавало до Харківського міського центру зайнятості звіти за формою 3-ПН "Про наявність вакансій" із зазначенням вакансій для інвалідів, наявних на підприємстві у 2011 році, що підтверджується довідкою №9420 від 07.05.2012 року.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідачем не було вжито належних заходів для виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Відповідно до ч.4 ст.20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" адміністративно - господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою ст. 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Процедура сплати підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів регламентована "Порядком сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів", який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. №70 (далі - Порядок № 70).
Відповідно до пп. 2, 3 Порядку №70 роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. У разі коли роботодавець не одержує прибутку, сума адміністративно-господарських санкцій сплачується за рахунок інших джерел відповідно до законодавства.
Таким чином, відповідачем не виконано норматив робочих місць з працевлаштування інвалідів у кількості 1 особи. Середньорічна заробітна плата штатного працівника за 2011 рік на Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" становила 21505,00 грн. (графа 05 звіту), тому сума адміністративно-господарських санкцій за 1 робоче місце, не зайняте інвалідом становить 21505,00 грн.
Останнім днем сплати адміністративно-господарських санкцій в розмірі 21505,00 грн. є 17 квітня 2012 року. Сума пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 17.04.2012 по 23.04.2012 (7 днів), виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України становить 30,10 грн. (розрахунковий розмір пені 7,50%*120%:100:366=0,02%; сума пені (21505,00 грн. (сума несплачених адміністративно - господарських санкцій) * 0,02% (розрахунковий розмір пені) * 7 (кількість днів несплати санкцій) = 30,10 грн.), що підтверджується розрахунком позивача. Таким чином, загальна сума заборгованості складає 21535,10 грн.
Відповідно до розрахунку позову Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування інвалідів і не зайнятих інвалідами зобов'язано самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 21505,00 грн. та пеню за несвоєчасну сплату адміністративно-господарської санкції у розмірі 30,10 грн.
Під час розгляду справи судом не встановлено обставин, які б звільняли відповідача від сплати наявної суми заборгованості, а доказів самостійної оплати податкового боргу у добровільному порядку відповідачем до суду не надано.
Щодо посилань представника відповідача на той факт, що вказане підприємство є неприбутковою організацією та відповідно до роз'яснень Фонду соціального захисту інвалідів №1/5-375 від 26.04.2007р. та №1/6-313 від 06.07.2007р. не має обов'язку сплачувати адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця призначені для працевлаштування інвалідів, суд виходить із наступних обставин.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від сплати штрафних санкцій звільнено установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
У розумінні пункту 6 статті 2 Бюджетного кодексу України бюджетною установою є орган, установа чи організація, визначена Конституцією України, а також установа чи організація, створена у встановленому порядку органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування, яка повністю утримується за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевих бюджетів. Бюджетні установи є неприбутковими.
Пунктом 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування встановлено, що роботодавці, які утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, подають (надсилають) копію довідки органу державної податкової служби про включення їх до реєстру неприбуткових установ. Оригінал довідки пред'являється під час подання звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів. У разі надсилання звіту поштою копія довідки засвідчується нотаріально.
Суд зазначає, що законодавство України встановлює рівні умови господарської діяльності для всіх підприємств, у тому числі бюджетних та неприбуткових установ (організацій), в аспекті дотримання нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів.
Таким чином, відповідно до вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" та постанови Кабінету Міністрів України "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" №70 від 31.01.2007р., від сплати штрафних санкцій звільняються лише установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, з урахуванням того, що вказані підприємства належать до неприбуткових та взагалі не мають відповідного обов'язку сплачувати відповідні санкції, про що зазначено у листах Фонду соціального захисту інвалідів №1/5-375 від 26.04.2007р. та №1/6-313 від 06.07.2007р.
Щодо інших підприємств, установ та організацій Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" жодних виключень не містить. Неприбуткові організації згідно з частиною першою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" не звільняються від виконання вимог цієї статті та повинні виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів. При цьому, відсутність прибутку за звітний період у підприємства, яке не виконало встановленого нормативу для працевлаштування інвалідів, не звільняє його від застосування санкцій.
Таким чином, оскільки відповідач не вжив усіх необхідних заходів для недопущення порушення законодавства, застосування адміністративно-господарських санкцій до нього за невиконання нормативу робочих місць є законним, тому заявлений позов підлягає задоволенню.
Із врахуванням вищевикладених обставин, суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані та з відповідача підлягають стягненню адміністративно-господарські санкції в сумі 21535,10 грн.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.8-14, 71, 86, 94, 159, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" про стягнення заборгованості - задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Об'єднання житлових кооперативів "Сфера" (код ЄДРПОУ 03105644, юридична адреса: 61171, м.Харків, вул. Корчагінців, б.13, кв.473, р/р 260045618 у ПАТ "Мегабанк" у м.Харкові МФО 351629) на користь Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 14070760, юридична адреса: 61022, м. Харків, Держпром, 1 під., 1 пов., к.16, одержувач: р/р 31219230700003, МФО 851011, код одержувача: 37999654, УДКСУ у Дзержинському районі м.Харкова) адміністративно-господарські санкції за не зайняті робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів у сумі 21505,00 грн., та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в сумі 30,10 грн., всього на суму 21535.10 грн. (двадцять одна тисяча п'ятсот тридцять п'ять гривень десять копійок).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків для подачі апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено 05.07.2012 року.
Суддя Ізовітова-Вакім О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2012 |
Оприлюднено | 09.07.2012 |
Номер документу | 25125984 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ізовітова-Вакім О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні