Постанова
від 12.07.2012 по справі 2а/0470/6267/12
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2012 р. Справа № 2а/0470/6267/12 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіГорбалінського В.В. при секретаріКошлі А.О. за участю: представника позивача - Малофей І.А. представника відповідача - Чорнило О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом ТОВ "Трейдмаркет 2004" до управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області про визнання дій протиправними

ВСТАНОВИВ:

06.06.2012 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом було відкрито провадження у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» до управління Держкомзему у м.Дніпропетровськ Дніпропетровської області, в якому позивач просить:

визнати протиправними дії управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області з приводу відмови товариству з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» у наданні даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську для розрахунку плати за землю на 2012 рік із застосуванням Кф=0,5;

скасувати рішення управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області про відмову товариству з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» у наданні даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську для розрахунку плати за землю на 2012 рік із застосуванням Кф=0,5;

зобовязати управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області надати товариству з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» дані Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську для розрахунку плати за землю на 2012 рік із застосуванням Кф=0,5.

В обґрунтування позову зазначено, що 25.04.2012 року позивач звернувся до управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області із заявою про надання данних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську, які перебувають у користуванні позивача, для розрахунку плати за землю за 2012 рік із застосуванням коефіценту функціонального призначення Кф=0,5, оскільки вказані земельні ділянки відносяться до категорії зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво. Однак 15.05.2012 року позивач отримав відмову у надані даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок із застосування Кф=0,5 без жодного обґрунтування такої відмови положеннями чинного законодавства. А тому, позивач вважає таку відмову безпідставною та неправомірною, винесеною з порушеннями норм діючого законодавства України в сфері нарахування плати за землю.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та навів обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судове засідання з'явився, позовні вимоги не визнав, просив в задоволенні позову відмовити.

Суд, заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, та дослідивши письмові докази в ній, встановив.

03.09.2005 року між Дніпропетровською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Трейдмаркет 2004» було укладено чотири договори оренди землі, згідно яких Дніпропетровська міська рада передала, а позивач прийняв в строкове платне користування земельні ділянки, які розташовані за адресою: Дніпропетровськ, пр. Гагаріна, 8А, а саме:

земельна ділянка загальною площею 0,0045 га, зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:272:0045;

земельна ділянка загальною площею 0,6041 га, зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:272:0046;

земельна ділянка загальною площею 0,0016 га, зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:272:0047;

земельна ділянка загальною площею 0,1983 га, зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:272:0048.

30.03.2010 року між сторонами було укладено додаткові договори до договорів оренди землі, якими встановлено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої законом України «Про оренду землі».

На підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок ТОВ «Трейдмаркет 2004» від 23.02.2010 року № № 627/1, 627/2 627/3, 627/4, сплачує орендну плату з урахуванням коефіцієнту функціонального використання земельних ділянок Кф=2,5, як за землі комерційного використання.

26.05.2011 року ТОВ «Трейдмаркет 2004» отримало висновок Головного архітектурно-планувального управління міської ради про можливість проектування і будівництва торговельного центру (з реконструкцією існуючих будівель та споруд) по пр. Гагаріна, 8А в межах землекористування.

12.09.2011 року виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради було прийнято рішення № 1199 про надання дозволу ТОВ «Трейдмаркет 2004» на проектування і будівництво торговельного центру (з реконструкцією існуючих будівель та споруд) у межах наданих земельних ділянок по пр. Гагаріна, 8А (Жовтневий район). Пунктом 4 даного рішення встановлено, що питання зміни розміру грошової оцінки земельної ділянки вирішується після отримання в Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області документів, необхідних для виконання будівельних робіт.

08.02.2012 року ТОВ «Трейдмаркет 2004» було отримано Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, підготовлені Головним архітектурно-планувальним правлінням міської ради. Також позивачем були отримані необхідні технічні умови, дозволи а погоджувальні документи від уповноважених організацій в порядку, визначеному законодавством України.

18.06.2012 року в Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області було зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську від 13.06.2012 року, що відповідно до статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» надає позивачу право виконувати будівельні роботи.

Порядок справляння плати за землю та визначення її розміру визначені нормами Податкового кодексу України.

Так, відповідно до пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Статтею 286 цього Кодексу передбачено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а статтею 288 - що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. При цьому, згідно ст. 288 Кодексу, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок здійснює центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр містить сукупність відомостей і документів, у тому числі, про оцінку земельних ділянок.

Згідно ст. 194 цього Кодексу призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, визначення розміру плати за землю тощо.

Відповідно до статей 5, 13, 20 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, у тому числі, у разі визначення розміру земельного податку і розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 204 Земельного кодексу України державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року № 445/2011, та пункту 2 даного Указу центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів і правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів є Державне агентство земельних ресурсів України, яке входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Згідно пункту 7 вказаного Положення Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.

Пунктами 1, 3, 4 Положення про управління (відділ) Держкомзему в місті (обласного та районного значення), затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 17.06.2008 року № 123 та яке діяло до 22.06.2012 року передбачено, що управління є територіальним органом Держкомзему, підзвітним та підконтрольним Держкомзему та відповідно Республіканському комітету із земельних ресурсів Автономної Республіки Крим, головному управлінню Держкомзему в області, одним з основних завдань управління є ведення державного земельного кадастру, і відповідно до покладених на нього завдань управління видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Аналогічна норма міститься в Положенні про Управління (Відділ) Держземагентства в місті, яке затверджено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 року № 258.

Згідно з Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яку затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 213 від 23.03.1995 року (з наступними змінами та доповненнями) (далі -Методика) нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (пункт 1 Методики) інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування грунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території (пункт 2 Методики). Також, вказаною методикою встановлено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:

В х Нп

Цн = ---------- х Кф х Км, (7)

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в

розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6 %);

Нк - норма капіталізації (3 %);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджено спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року за № 388/12262 (далі - Порядок), нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою

В х Нп

Цн = ------------- х Кф х Км, (8)

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить:

- для категорії земель за функцією використання - землі житлової забудови (склад категорії земель - землі індивідуального житлового будівництва і господарських будівель, землі малоповерхової і багатоповерхової несадибної забудови, землісільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами) Кф=1,0 ;

- землі промисловості -Кф=1,2;

- землі комерційного використання Кф= 2,5;

- інші землі, до яких за функцією використання віднесено землі, зайняті поточним будівництвом, та землі, відведені під майбутнє будівництво, - Кф=0,5.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 року № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 року за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Таким чином, враховуючи те, що згідно п. 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та п. 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою, яка включає Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, та серед видів земель за функціональним використанням, встановлених додатком № 1 (таблиця 1.1) зазначеного Порядку, є відокремлені землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво, із застосуванням до їх нормативної грошової оцінки коефіцієнту функціонального використання у розмірі 0,5, суд дійшов висновку, що у орендованих ТОВ «Трейдмеркет 2004» земельних ділянках змінився вид їх функціонального використання, а тому до її нормативної грошової оцінки повинен застосовується коефіцієнт функціонального використання у іншому розмірі, ніж це було раніше, тобто Кф=0,5.

Судом з'ясовано, що 25.04.2012 року позивач звернувся до управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області із заявою про надання даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку зазначених земельних ділянок для розрахунку плати за землю за 2012 рік із застосування коефіцієнту функціонального ризначення Кф=0,5, однак, 15.05.2012 року позивачем було отримано відмову.

Так як, судом встановлено, що зміна виду функціонального використання земельної ділянки потребує застосування до її нормативної грошової оцінки коефіцієнту функціонального використання у іншому розмірі, суд вважає, що відмова відповідача є безпідставною та необґрунтовано, а, отже, протиправною.

Відповідно до ч.2 ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії. Таким чином, суд вважає за необхідне зобовязати управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області надати товариству з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» дані Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, кадастрові номери: 1210100000:03:272:0045, 1210100000:03:272:0046, 1210100000:03:272:0047, 1210100000:03:272:0048 по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську для розрахунку плати за землю на 2012 рік із застосуванням Кф=0,5.

Водночас суд зазначає, що дійшовши висновку щодо задоволення адміністративного позову ТОВ «Трейдмаркет 2004» в частині скасувати рішення управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області про відмову у наданні позивачу даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську для розрахунку плати за землю на 2012 рік із застосуванням Кф=0,5, суд вважає достатніми заходами щодо відновлення порушеного права позивача з боку суб'єкта владних повноважень скасування оспорюваного рішення. При цьому суд вважає, що скасування цього рішення не передбачає додаткового визнання дій відповідача по прийняттю цього рішення протиправними, оскільки встановлення судом протиправного характеру оскаржуваного рішення виключає законність дій по його прийняттю.

Враховуючи, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними конкретними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування, суд прийшов до висновку, що в позовній заяві наведені обставини, які підтверджуються достатніми доказами, які свідчать про обґрунтованість позовних вимог. Докази, подані позивачем, підтверджують обставини, на які позивач посилається на їх обґрунтування.

Вирішуючи спір, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» до управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області про відмову у наданні товариству з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську для розрахунку плати за землю на 2012 рік із застосуванням Кф=0,5.

Зобовязати управління Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області надати товариству з обмеженою відповідальнісю «Трейдмаркет 2004» дані Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, кадастрові номери: 1210100000:03:272:0045, 1210100000:03:272:0046, 1210100000:03:272:0047, 1210100000:03:272:0048 по пр. Гагаріна, 8А в м. Дніпропетровську для розрахунку плати за землю на 2012 рік із застосуванням Кф=0,5.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Текст постанови у повному обсязі виготовлений 06 липня 2012 року.

Суддя В.В. Горбалінський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2012
Оприлюднено21.08.2012
Номер документу25148340
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0470/6267/12

Ухвала від 06.06.2012

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Постанова від 12.07.2012

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні