cpg1251
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
07 червня 2012 р. (16:00) Справа №2а-3576/12/0170/5
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:
судді Сидоренка Д.В., при секретарі Павленко Н.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за адміністративним позовом Заступника прокурора м.Ялта в інтересах держави в особі:
Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим,
Державного підприємства «Лівадія»,
до відповідача Управління Держкомзему в м.Ялта АР Крим,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Дубрава ЮБК»,
про визнання бездіяльності протиправною та спонукання до виконання певних дій,
Обставини справи: Заступник прокурора м.Ялта в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим та Державного підприємства «Лівадія» звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом про:
- визнання протиправною бездіяльності Управління Держкомзему в м.Ялта АРК щодо відмови у скасуванні державної реєстрації запису договору оренди земельної ділянки площею 0,6000 га (кадастровий номер 0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м. Ялта, між вул. ПБШ і хлібокомбінатом у користування ДП «Лівадія» та відповідно до нормативно-грошової оцінки вартістю 751439,46 грн., який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №040800700059;
- про зобов'язання Управління Держкомзему в м.Ялта АРК вчинити дії щодо скасування державної реєстрації запису договору оренди земельної ділянки площею 0,6000 га (кадастровий номер 0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м. Ялта, між вул. ПБШ і хлібокомбінатом у користування ДП «Лівадія» та відповідно до нормативно-грошової оцінки вартістю 751439,46 грн., який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №040800700059.
Позовні вимоги зокрема мотивовані тим, що рішенням Господарського суду АР Крим від 23.09.2010р. у справі №5002-16/3666.1 визнано недійсним рішення 17 сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради №519 від 11.06.2008р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дубрава ЮБК» загальною площею 1,5462 га. для будівництва та обслуговування індивідуальних жилих будинків, які розташовані за адресою: м.Ялта, між вул.ПБШ та хлібокомбінатом» та рішенням Господарського суду АР Крим від 25.07.2011р. у справі №5002-1/1935-2011 визнано недійсним договір оренди земельної ділянки площею 0,6000 га. (кадастровий №0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м.Ялта, між вул.ПБШ та хлібокомбінатом, укладений між Ялтинською міською радою та ТОВ «Дубрава ЮБК».
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 24.04.2012 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено Товариство з обмеженою відповідальністю «Дубрава ЮБК».
Прокурор та позивач Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим надали клопотання про розгляд справи без їх участі. Позивач Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим адміністративний позов підтримав в повному обсязі.
Позивач Державне підприємство «Лівадія» та відповідач Управління Держкомзему в м.Ялта АР Крим явку своїх представників в судове засідання не забезпечили, про дату, час і місце розгляду справи повідомлялися судовими повістками. Письмових пояснень та заперечень на адміністративний позов не надали.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ТОВ «Дубрава ЮБК» в судове засідання 07.06.2012р. явку свого представника не забезпечила, направила клопотання про відкладення розгляду справи без зазначення підстав неможливості прибуття в судове засідання. Крім того, у клопотанні посилалась на не отримання копії позовної заяви.
Враховуючи наявність в матеріалах справи реєстру поштового відправлення від 03.04.2012р., згідно якого прокурором була направлена третій особі копія адміністративного позову з додатками, та відсутність в клопотанні поважності причин неможливості явки в судове засідання представника третьої особи, суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, суд-
ВСТАНОВИВ:
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до п. 5 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
На органи прокуратури відповідно до ст.121 Конституції України покладено функцію здійснення представництва інтересів держави в судах у випадках, передбачених законом. Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах громадянина та держави передбачено статями 60-61 КАС України та п.6 ст.20,21, ст.ст. 35, 36-1 Закону України «Про прокуратуру».
Відповідно до статті 1 Закону України «Про прокуратуру» прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, органами державного і господарського управління та контролю, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими Радами, їх виконавчими органами, військовими частинами, політичними партіями, громадськими організаціями, масовими рухами, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про прокуратуру» прокуратура України становить єдину систему, на яку відповідно до Конституції України та цього Закону покладаються такі функції: 1) підтримання державного обвинувачення в суді; 2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом; 3) нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство; 4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
Статтею 60 КАС України передбачено, що з метою представництва інтересів громадянина або держави в адміністративному суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з адміністративним позовом, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за адміністративним позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами для представництва інтересів громадянина або держави. При цьому прокурор повинен надати адміністративному суду докази, які підтверджують неможливість громадянина самостійно здійснювати представництво своїх інтересів.
Пунктом 8 частини першої статті 3 КАС України визначено, що позивачем в адміністративній справі може бути суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.
Відповідно до п.6 ч.2 ст.20 Закону України «Про прокуратуру» при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Відповідно до ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Однією із форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб.
Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Предметом адміністративного позову є визнання бездіяльності Управління Держкомзему в м.Ялта АР Крим протиправною та зобов'язання останнього скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки.
Враховуючи суб'єктний склад сторін та правову природу спірних правовідносин, а також те, що спір, який виник між сторонами по справі, є публічно-правовим, справу належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
26.06.2008р. між Ялтинською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дубрава ЮБК» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (а.с. 20-23), згідно умов якого орендодавець надає, орендар приймає у оренду земельну ділянку (згідно Українського класифікатору цільового призначення землі -УКЦПЗ): «жилої забудови та громадського призначення», код - 1.13.3, розташовану за адресою: АР Крим, м.Ялта, між вул.ЮБШ та хлібокомбінатом (кадастровий №0111900000:01:016:0059), площею 0,6000 га. нормативною оцінкою 751439,46 грн.
Зазначений договір оренди земельної ділянки зареєстрований у КРФ ДП «ЦДЗК» при Держкомземі України, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.11.2008р. за №040800700059.
Рішенням Господарського Суду АР Крим від 23.09.2010р. у справі №5002-16/3666.1 (а.с. 12-15), яке залишено без змін постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 04.01.2011р., визнано недійсним рішення 17 сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради №519 від 11.06.2008р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дубрава ЮБК» загальною площею 1,5462 га. для будівництва та обслуговування індивідуальних жилих будинків, які розташовані за адресою: м.Ялта, між вул.ПБШ та хлібокомбінатом».
В подальшому, рішенням Господарського суду АР Крим від 25.07.2011р. у справі №5002-1/1935-2011 (а.с. 16-19) визнано недійсним договір оренди земельної ділянки площею 0,6000 га. (кадастровий №0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м.Ялта, між вул.ПБШ та хлібокомбінатом, укладений між Ялтинською міською радою та ТОВ «Дубрава ЮБК».
Згідно листа Господарського суду АР Крим від 31.05.2012р. №02-20/530 (а.с.54), станом на 31.05.2012р. на рішення господарського суду АР Крим від 25.07.2011р. у справі №5002-1/1935-2011 апеляційні скарги не подані, строк на подання апеляційних скарг закінчився, а відтак рішення набрало законної сили.
Заступником прокурора м.Ялта до Управління в м. Ялта АР Крим направлено звернення з проханням скасувати реєстрацію запису про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки від 26.06.2008р.
Листом від 20.03.2012 року №1218-2/25-4 Управлінням Держкомзему в м. Ялта було надано відповідь на звернення прокуратури м.Ялта, де було зазначено про те, що у наданому рішенні Господарського суду АР Крим від 25.07.2011р. відсутнє зазначення відносно управління, щодо внесення запису в Книгу реєстрації про скасування державної реєстрації договору оренди, внаслідок чого в Управлінні відсутні підстави для скасування.
Статтею 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинен він дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта., встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно із ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Статтею 93 ЗК України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 83 ЗК України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Територіальні громади сіл, селищ, міст можуть об'єднувати на договірних засадах належні їм земельні ділянки комунальної власності. Управління зазначеними земельними ділянками здійснюють районні або обласні ради.
Серед передбачених ст. 12 ЗК України повноважень сільських, селищних , міських рад в галузі земельних відносин є передача земельних ділянок комунальній власності у власність громадянам та юридичним особам, надання їх у користування відповідно до вимог цього кодексу.
Згідно зі ст. 116 ЗК України (в редакції на момент державної реєстрації договору оренди) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ст.122 ЗК України).
Статтею 125 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною п'ятою статті 126 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі встановлений Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 року № 43.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Статтею 204 Земельного кодексу України визначено, що державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.
Порядок ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі затверджений Постановою Кабінету Міністрів № 1021 від 09.09.2009 року (далі по тексту - Порядок №1021).
Згідно з п. 1 Порядку №1021 порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь. Поземельна книга є власністю держави.
Відповідно до п. 3 Порядку №1021 територіальний орган Держземагентства забезпечує зберігання поземельних книг з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання поземельних книг несе керівник територіального органу Держземагентства згідно із законодавством. Поземельні книги зберігаються довічно
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється після визначення кадастрового номера в установленому порядку та прийняття відповідним органом, який здійснює розпорядження землями, рішення про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність (користування) чи після формування земельної ділянки на підставі документації із землеустрою за рішенням власника земельної ділянки про поділ або об'єднання земельних ділянок (п.13-1 Порядку №1021).
Відповідно до п.27 Порядку №1021 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, та формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства (п.28 Порядку №1021).
Як зазначалося вище, рішенням Господарського суду АР Крим від 25.07.2011р. у справі №5002-1/1935-2011 визнано недійсним договір оренди земельної ділянки площею 0,6000 га. (кадастровий №0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м.Ялта, між вул.ПБШ та хлібокомбінатом, укладений між Ялтинською міською радою та ТОВ «Дубрава ЮБК».
Рішення суду обґрунтовано тим, що рішенням Господарського суду АР Крим від 23.09.2010р. у справі №5002-16/3666.1 визнано недійсним рішення 17 сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради №519 від 11.06.2008р. «Про затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дубрава ЮБК» загальною площею 1,5462 га. для будівництва та обслуговування індивідуальних жилих будинків, які розташовані за адресою: м.Ялта, між вул.ПБШ та хлібокомбінатом», у зв'язку з відсутністю у Ялтинської міської ради повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою державної форми власності.
Згідно з ч. 2 ст. 255 КАС України обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.
Аналогічне правило встановлено ч. 1 ст. 72 КАС України, а саме обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Враховуючи зазначене вище, приймаючи до уваги те, що у судовому порядку визнано недійсним договір оренди земельної ділянки площею 0,6000 га. (кадастровий №0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м.Ялта, між вул.ПБШ та хлібокомбінатом, укладений між Ялтинською міською радою та ТОВ «Дубрава ЮБК», суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та, як наслідок, необхідність задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
Вступну та резолютивну частину постанови проголошено у судовому засіданні 07.06.2012 року.
У повному обсязі постанову складено та підписано 08.06.2012 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Управління Держкомзему в м.Ялта АР Крим щодо скасування державної реєстрації запису договору оренди земельної ділянки площею 0,6000 га (кадастровий номер 0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м. Ялта, між вул. ПБШ і хлібокомбінатом у користування ДП «Лівадія» та відповідно до нормативно-грошової оцінки вартістю 751439,46 грн., який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №040800700059.
Зобов'язати Управління Держкомзему в м.Ялта АРК вчинити дії щодо скасування державної реєстрації запису договору оренди земельної ділянки площею 0,6000 га (кадастровий номер 0111900000:01:016:0059), що розташована за адресою: м. Ялта, між вул. ПБШ і хлібокомбінатом у користування ДП «Лівадія» та відповідно до нормативно-грошової оцінки вартістю 751439,46 грн., який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №040800700059.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Сидоренко Д.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2012 |
Оприлюднено | 22.08.2012 |
Номер документу | 25171416 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Сидоренко Д.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Сидоренко Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні