ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05.07.12р. Справа № 18/280-07
За позовом Заступника прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави
в особі Державного комітету України по земельних ресурсах, м. Київ
до Дніпропетровської районної державної адміністрації,
смт. Ювілейне, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл.
треті особи
на стороні
позивача: 1 - Комунальне спеціалізоване сільськогосподарське авіаційне підприємство
"Агроавіадніпро", смт. Ювілейне, Дніпропетровський р-н,
Дніпропетровська обл.
2 - Дніпропетровський районний відділ земельних ресурсів
смт. Ювілейне, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл.
треті особи
на стороні
відповідача: 1 - Закрите акціонерне товариство "Кондитерська фабрика А. В. К.
м. Дніпропетровськ", м. Дніпропетровськ
2 - Ювілейна селищна рада,
смт. Ювілейне, Дніпропетровський р-н, Дніпропетровська обл.
про визнання недійсним та скасування розпоряження
Суддя Петрова В.І.
Представники:
від прокурора: Горан Ю.М. посв. №313
від позивача: не з'явився
від відповідача: не з'явився
від третьої особи 1 на стороні позивача: не з"явився
від третьої особи 2 на стороні позивача: не з"явився
від третьої особи 1 на стороні відповідача: не з"явився
від третьої особи 2 на стороні відповідача: не з"явився
СУТЬ СПОРУ:
Заступник прокурора Дніпропетровської області звернувся до господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Державного комітету України по земельних ресурсах з позовом до Дніпропетровської районної державної адміністрації, в якому просить визнати недійсним та скасувати розпорядження в. о. голови Дніпропетровської районної державної адміністрації від 29.09.2004 р. № 694-р "Про надання земельної ділянки в оренду АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" терміном на 49 років та площею 12,00 га для будівництва регіональних складів.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що при прийнятті рішення про надання земельної ділянки в оренду Дніпропетровська районна державна адміністрація порушила ст.ст. 123, 149, 151 Земельного кодексу України щодо порядку зміни цільового використання земельної ділянки, вилучення її у Комунального спеціалізованого сільськогосподарського підприємства авіаційного підприємства "Агроавіадніпро" та надання цієї земельної ділянки в оренду АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика".
Позивач - Державний комітет України по земельних ресурсах пояснення по суті спору не подав.
Відповідач - Дніпропетровська районна державна адміністрація позов не визнає, зазначає, що земельна ділянка надана у порядку, встановленому чинним законодавством. У листі від 05.07.2012р. просив спірне питання розглянути без участі його представника.
Третя особа 1 на стороні відповідача - Закрите акціонерне товариство "Кондитерська фабрика А. В. К. м. Дніпропетровськ" зазначає, що виділення земельної ділянки було здійснено відповідно до норм чинного законодавства. Будівництво регіональних складів здійснюється з метою обслуговування жителів територіальної громади району, на території якої вони будуються.
Треті особи 1, 2 на стороні позивача та третя особа 2 на стороні відповідача в судове засідання не з"явилися, пояснення по суті спору не надали.
05.07.12 року по даній справі оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до ст. 85 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, представників сторін, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням в.о. голови Дніпропетровської районної державної адміністрації Желяб"євим І.В. від 29.09.04р. №694-р. "Про надання земельної ділянки в оренду" затверджено проект відведення земельної ділянки розміром 12.00га для передачі в довгострокову оренду АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика", вилучено земельну ділянку вказаного розміру із землекористування попереднього землекористувача Комунального спеціалізованого сільськогосподарського підприємства авіаційного підприємства "Агроавіадніпро" та передано її в довгострокову оренду АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" строком на 49 років для будівництва регіональних складів.
Згідно ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
У статті 19 Земельного кодексу України наведений перелік категорій, на які поділяються землі України.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісового фонду; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Землі промисловості, транспорту, зв"язку, енергетики, оборони та іншого призначення надаються в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної господарської діяльності.
Від інших категорій земель вони відрізняються своїм основним цільовим призначенням, яке й відображається в найменуванні видів цих земель. Для земель промисловості, транспорту, зв"язку, енергетики, оборони та іншого призначення характерним є те, що в межах основного цільового призначення вони використовуються для різних конкретних цілей. Правовий режим цих земель як єдиної і самостійної категорії характеризується деякими специфічними загальними рисами. Особливості правового регулювання використання та охорони окремих видів земель, що входять до складу зазначеної категорії, обумовлені специфікою їх цільового призначення. Суб"єктами земельних прав у цих випадках виступають як державні, так і недержавні юридичні особи. Тут важливо лише те, щоб діяльність, яка обумовлена цільовим призначенням даних земель, здійснювалась юридичними особами, які наділені спеціальною (статутною) правоздатністю.
03.05.1994р. Комунальному спеціалізованому сільськогосподарському підприємству авіаційному підприємству "Агроавіадніпро" (КССПАП "Агроавіадніпро") на підставі ст. 6 Постанови Верховної Ради УРСР від 18.12.1990р. "Про земельну реформу" було надано земельну ділянку площею 193.47га у постійне користування під споруди аеропорту (т.1, а.с.123).
Із наданого акту вибору та обстеження земельної ділянки, передбаченої для комерційного використання (будівництво регіональних складів) АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" на території Ювілейної селищної ради від 12.08.2004р. вбачається, що вибір земельної ділянки, передбаченої для комерційного використання (будівництво регіональних складів) АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика", проведено за рахунок земель, наданих в постійне користування Дніпропетровському підприємству цивільної авіації "Агроавіадніпро". Земельна ділянка, яка відводиться для комерційного використання (будівництва регіональних складів), розташована за межами населеного пункту на території Ювілейної селищної ради і використовується для транспорту та зв"язку під аеропортами (т.1, а.с.68).
До земель транспорту стаття 67 Земельного кодексу України відносить землі, надані підприємствам, установам та організаціям , зокрема, авіаційного транспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об'єктів транспорту (будівель, споруд тощо).
Відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ) спірна земельна ділянка відноситься до земель, які використовуються для транспорту та зв"язку (код цільового використання - 3.2).
Отже, землі, які були надані КССПАП "Агроавіадніпро" під споруди аеропорту, відносяться до земель транспорту і при наданні в оренду земельної ділянки АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" під будівництво регіональних складів, Дніпропетровська районна державна адміністрація повинна була дотримуватися вимог ст.ст. 123,149, 151 Земельного кодексу України.
Згідно ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Передача в оренду земельних ділянок юридичним особам із зміною цільового призначення під забудову, здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно ст. 123 Земельного кодексу України, що діяла в період надання земельної ділянки в оренду, юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Враховуючи, що спірна земельна ділянка була надана в постійне користування АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика", до правовідносин, які виникли з вилученням та наданням в оренду земельної ділянки, застосовуються ст.ст. 149 та 151 Земельного кодексу України.
Згідно ст.149 Земельного кодексу України районним державним адміністраціям надано право вилучати земельні ділянки державної власності, що знаходяться на їх території, перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб. Вони також мають право вилучати відповідні землі за межами населених пунктів для визначених у статті цілей, а саме: а) сільськогосподарського використання; б) ведення лісового і водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
Погодження питань, пов"язаних з вилученням (викупом) земельних ділянок, є обов"язковою умовою при вилученні земельних ділянок, наданих у постійне користування із земель державної та комунальної власності (с. 151 Земельного кодексу України).
Згідно ст. 151 Земельного кодексу України (чинній на момент погодження питань, пов"язаних із вилученням земельної ділянки) юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, зобов'язані до початку проектування погодити із власниками землі і землекористувачами та сільськими, селищними, міськими радами, державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінетом Міністрів України і Верховною Радою України місце розташування об'єкта, розмір земельної ділянки та умови її вилучення (викупу) з урахуванням комплексного розвитку території, який би забезпечував нормальне функціонування на цій ділянці і прилеглих територіях усіх об'єктів, умови проживання населення і охорону довкілля. Погодження місць розташування об'єктів, розмірів передбачуваних для вилучення (викупу) земельних ділянок та умов їх відведення провадиться відповідними сільськими, селищними, міськими радами, державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінетом Міністрів України відповідно до їх повноважень щодо вилучення цих ділянок, а також Верховною Радою України. Юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, звертаються з клопотанням про погодження місць розташування об'єктів до відповідної сільської, селищної, міської ради, місцевої державної адміністрації. Клопотання щодо об'єктів, вилучення яких провадиться Кабінетом Міністрів України, подаються до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Севастопольської міської державної адміністрації. До клопотання додаються необхідні матеріали та розрахунки. Відповідна сільська, селищна, міська рада чи місцева державна адміністрація згідно із своїми повноваженнями розглядає клопотання і в п'ятиденний строк з дня реєстрації направляє його разом з матеріалами, передбаченими частиною п'ятнадцятою цієї статті, на розгляд органів земельних ресурсів, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Зазначені органи протягом двох тижнів з дня одержання клопотання надають свої висновки відповідній сільській, селищній, міській раді чи місцевій державній адміністрації, які з урахуванням одержаних висновків протягом десяти днів приймають рішення про погодження місця розташування того об'єкта, під який мають право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотивоване рішення про відмову.
14.09.04р. Дніпропетровська районна державна адміністрація, розглянувши клопотання АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика", рішення Ювілейної селищної ради ХІV сесії XXIV скликання від 22.07.04, лист Дніпропетровського підприємства цивільної авіації "Агроавіадніпро" від 29.07.04 №142, прийняла рішення, яким попередньо погодила АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" місце розташування земельної ділянки для комерційного використання (будівництва регіональних складів загальною площею 12.0га за рахунок земель, які знаходяться в постійному користуванні Дніпропетровського підприємства цивільної авіації "Агроавіадніпро" за межами населеного пункту на території Ювілейної селищної ради та надала дозвіл АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" на складення проекту відведення земельної ділянки.
29.09.2004р. Дніпропетровська районна державна адміністрація прийняла рішення про надання земельної ділянки в оренду, яким затвердила проект відведення земельної ділянки в оренду, розроблений ДП "Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", вилучила земельну ділянку площею 12.0га із землекористування попереднього землекористувача КССПАП "Агроавіадніпро" та передала її АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" для будівництва регіональних складів.
Доводи прокурора про те, що розпорядження № 694-р від 29.09.2004 р. прийнято з порушенням ст.ст. 123,149,151 Земельного кодексу України, не підтверджуються матеріалами справи. Прокурор не довів, що Дніпропетровська районна державна адміністрація прийняла рішення про надання земельної ділянки в оренду АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика" з перевищенням повноважень, а будівництво регіональних складів не пов"язано з обслуговуванням жителів територіальної громади району, на території якої вони будуються.
На підставі викладеного, суд вважає, що позовні вимоги прокурора не підлягають задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позивачу в позові відмовити.
Суддя В.І. Петрова
Повне рішення складено 11.07.2012р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2012 |
Оприлюднено | 25.07.2012 |
Номер документу | 25177368 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова Валентина Іванівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова Валентина Іванівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова Валентина Іванівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова Валентина Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні