номер провадження справи 7/67/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.07.12 Справа № 5009/2112/12
За позовом : Першого заступника прокурора м. Запоріжжя, - орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах:
позивач Запорізька міська рада, м. Запоріжжя
до відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю "КАМЕЛОТ", м. Запоріжжя
Суддя Н.С. Кутіщева - Арнет
Представники:
від прокуратури: Понятенко К.А., посвідчення № 184 від 09.07.2012р.
від позивача: Зубар О.А., довіреність № 01-17/01726
від відповідача: не з'явився.
Заявлено позов про внесення змін до договору оренди землі.
Ухвалою суду від 07.06.2012р. позовну заяву прийнято до розгляду, судове засідання призначено на 25.06.2012 р.
Згідно п. 26.4.7-1 Роз'яснення президії Вищого господарського суду України № 04-5/609 від 31.05.2002р. "Про внесення змін і доповнень і про визнання таким, що втратило чинність, деяких роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України", особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною у позовній заяві .
Згідно зі ст. 93 ЦК України, місцезнаходженням юридичної особи є адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.
Саме за юридичною адресою здійснюється державна реєстрація юридичної особи. У разі зміни місцезнаходження юридичної особи її засновники або уповноважений ними орган мають ініціювати процедуру проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи в порядку, передбаченому ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців".
Згідно спеціального витягу з Єдиного державного реєстру, підприємство відповідача зареєстровано за тою ж адресою, що вказана позивачем в позовній заяві. Виходячи з вищевикладеного, сторони належним чином були сповіщенні судом про час і місце судового засідання.
В судове засідання 25.06.2012р. судове засідання, представник відповідача не з'явився, про причини неявки свого представника відповідач суд не повідомив.
Згідно ст. 4-5 ГПК України, невиконання вимог рішень, ухвал, постанов господарських судів тягне відповідальність, встановлену цим кодексом та іншими законами України.
Згідно ст. 22 ГПК України, сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їх процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
Згідно ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Докази додаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно зі ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
В зв'язку з неявкою представника відповідача, а також з метою надання сторонам додаткового часу для підготовки всіх витребуваних судом документальних доказів, судове засідання відкладалось до 12.07.2012р.
Представник відповідача, в продовжене 12.07.2012р. судове засідання не з'явився повторно, про причини неявки суд не повідомив.
Від прокуратури 09 липня 2012р. до канцелярії господарського суду Запорізької області надійшла заява про уточнення позовних вимог.
Заява подана згідно зі ст. 22 ГПК України, судом долучена до матеріалів справи в судовому засіданні, продовженому 12.07.2012р. .
Згідно ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.
Судовий процес ведеться без застосування засобів технічної фіксації судового процесу.
Судовий процес завершено 12.07.2012р. оголошенням рішення суду в повному об'єм в присутності представників прокуратури та позивач.
Заслухавши представників прокуратури та позивача, вивчивши матеріали справи, суд встановив:
Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону згідно п.5 ст.126 Земельного кодексу України.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин;
Запорізька міська рада у земельних відносинах за законом набуває повноважень суб'єкта права комунальної власності на землю, виконуючи надані їй територіальною громадою повноважень і, відповідно, набуває статусу виконавчого органу влади у системі органів : самоврядування на території населеного пункту.
Перевіркою прокуратури м. Запоріжжя встановлено, що між Запорізькою міською радою та ТОВ «КАМЕЛОТ»укладений договір оренди земельних ділянок, загальною площею 0,9627 га, які знаходяться по вул. Карпенка-Карого, 47 у м.Запоріжжі (кадастрові номери: 2310100000:07:040:0060, 2310100000:07:040:0065), для розташування плодоовочевої бази, який 06.12.2004 року зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040426100118 (далі договір).
Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 20868 грн. 45 коп. за календарний рік в цінах на 2004 рік.
Пунктом 11 договору передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
Згідно з п. 12 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.
Згідно п. 32 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору, спір розглядається у судовому порядку.
03.03.2008 р. Запорізька міська рада прийняла рішення №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", відповідно до якого вирішено: затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Діпромісто" (п.1); затвердити базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в позовному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та несе ленних пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17«Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя»таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п. 10).
27.07.2011 року на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання було прийнято рішення №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя»відповідно до якого визначений коефіцієнт, згідно якого визначається розмір орендної плати за земельні ділянки.
Керуючись ст. 188 ЦК України, Запорізька міська рада звернулася до ТОВ «КАМЕЛОТ»з письмовою пропозицією від 06.12.11 за № 01-32/4031 "Про внесення змін до договору оренди землі", що підтверджується копією поштового повідомлення про вручення листа уповноваженому представнику відповідачу 28.12.11 року.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №309-VI від 03.06.2008 року в Закон України "Про оренду землі" були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: "Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині". Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008 року.
В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI) Закон України „Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 22 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Згідно із статтею 287 Податкового кодексу, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
Податковим кодексом України, який набрав чинності з 01.01.2011 року внесені зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" та визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди .
Відповідно до ст.288 Податкового кодексу України, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, надану в оренду, не може бути меншим трикратного розміру земельного податку.
Згідно ст. 290 Податкового кодексу України, плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Статтею 240 Цивільного кодексу України передбачено, що договір, який підлягає державній реєстрації, вважається укладеним з моменту його реєстрації.
Нормами цивільного законодавства встановлено, що зміни до договору вчиняються в такій самій формі, що й договір, що змінюється, (ст.654 ЦК України).
Таким чином, зміни (додаткова угода) до договору оренди землі набирає чинності з моменту її державної реєстрації у порядку, встановленому законом.
Як зазначає позивач, відповідач не повідомив про результати розгляду пропозиції щодо внесення змін до договору.
Зазначене стало підставою для звернення позивача до суду з вимогою про внесення змін до договору оренди землі.
- приписами ст.ст. 12,13,14,20 ЦК України встановлено, що особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд, у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. Цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Із аналізу вищенаведеного слідує, що особа може звернутися до суду за захистом свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб, що встановлений договором або законом.
Згідно п. 4 ст.179 ГК України, при укладанні господарських договорів сторони можуть визначити зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.
Як встановлено в ході розгляду справи, договір оренди землі укладений у відповідності до норм чинного законодавства.
Під час дії договору сторони належним чином виконували прийняті на себе зобов'язання.
Відповідно до ст. 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна сторона надіслати пропозицію про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Як вже було зазначено вище, листом від 06.12.2011р. відповідач був повідомлений про необхідність внесення змін в договір оренди землі, внаслідок змін до законодавства, яке регулює правовідносини сторін.
Відповідно до ст.188 ГК України, відповідач повинен був у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомити позивача про результати розгляду додаткової угоди.
В той же час, відповідач правом погодитися або надати заперечення на отриману пропозицію позивача не скористався.
П.2 ст.651 ЦК України встановлено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладанні договору, тобто йдеться про таке порушення договору однією із сторін, яке тягне для другої сторони неможливість досягнення нею цілей договору.
Пунктом 32 договору сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку .
Пунктом 4.3 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік і разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки з вини орендаря, що підтверджується документами;
- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати;
- в інших випадках, передбачених законом.
Ст. 652 ЦК України встановлено, що, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності
одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Отже, враховуючи вищезазначені норми закону, та приймаючи до уваги той факт, що, дійсно, настали істотні зміни обставин, якими сторони керувалися при укладанні договору, а саме: зміна законодавства, заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Позов слід задовольнити.
Судові витрати, згідно ст. 49 ГПК України, покладаються на відповідача, оскільки спір виник з його вини.
Керуючись ст.ст. 3, 22, 33, 34, 43, 49, 75, 82, 84, 85 ГПК України, ст. 188 ГК України, ст. ст. 651, 652, 653 ЦК України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни в 9 договору оренди землі, укладеного відносно земельних ділянок, загальною площею 0,9627 га, які знаходяться по вул. Карпенка-Карого, 47 у м.Запоріжжі (кадастрові номери: 2310100000:07:040:0060, 2310100000:07:040:0065) зареєстрованого 06.12.2004 року у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040426100118, укладеного між Запорізькою міською радою, 69015, м. Запоріжжя, пр.Ленана, 206 та Товариством з обмеженою відповідальністю «КАМЕЛОТ», 69063, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 32 (ЄДРПОУ 30651338), виклавши його в наступній редакції:
«Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 221148 грн. 67 коп. (двісті двадцять одна тисяча сто сорок вісім грн.. 67 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах на 2011р.».
Стягнути з Товариством з обмеженою відповідальністю «КАМЕЛОТ», 69063, м.Запоріжжя, вул. Гоголя, 32 (ЄДРПОУ 30651338) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДУСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район), 22030001, код ЄДРПОУ 38025409, банк одержувача: ГУДКСУ в Запорізькій області, МФО 813015, р/р 31215206783007), стягувач Запорізька міська рада (69015, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 02140892) 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00коп. судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає чинності протягом 10 днів із дня його прийняття.
Присутнім в судовому засіданні представником прокуратури і позивача судом роз'яснено порядок і строк отримання (направлення) копій рішення суду (ст.. 87 ГПК України).
Суддя Н.С. Кутіщева-Арнет
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2012 |
Оприлюднено | 26.07.2012 |
Номер документу | 25177546 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Кутіщева-Арнет Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні