ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 липня 2012 року Справа № 18/5026/643/2012
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,
секретар судового засідання -Гень С.Г.,
за участю представників сторін:
від Генеральної прокуратури України -Шестаков С.М. -старший помічник прокурора Черкаської області,
від першого позивача -Тимощук А.В. -представник за довіреністю,
від другого позивача -представник не з'явився,
від третього позивача -Думанецький В.В. - представник за довіреністю,
від першого відповідача -Солодухіна В.В. - представник за довіреністю,
від другого відповідача -представник не з'явився,
від третього відповідача -Дорошенко Р.Ю. - представник за довіреністю,
від третіх осіб:
від Малосмілянської сільської ради - представник не з'явився,
від Великояблунівської сільської ради -Комнатна Т.Б. -сільський голова,
від фізичної особи -підприємця ОСОБА_11 - ОСОБА_12. - представник за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом заступника Генерального прокурора України, м. Київ в інтересах
держави в особі
Кабінету Міністрів України, м. Київ;
Національної академії аграрних наук України, м. Київ;
державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське"
Черкаської державної сільськогосподарської дослідної станції
Національного наукового центру "Інститут землеробства
Національної академії аграрних наук України", с. Холоднянське,
Смілянський район, Черкаська область
до 1. Смілянської районної державної адміністрації, м. Сміла,
Черкаська область;
2. фермерського господарства "ІНФОРМАЦІЯ_1", с. Ташлик,
Смілянський район, Черкаська область;
3. міськрайонного управління Держкомзему у м. Сміла та
Смілянському районі Черкаської області, м. Сміла,
Черкаська область
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні Смілянської районної державної адміністрації:
1. Малосмілянської сільської ради, с. Мала Смілянка, Смілянський район, Черкаська область;
2. Великояблунівської сільської ради, с. Велика Яблунівка, Смілянський район, Черкаська область;
3. фізичної особи -підприємця ОСОБА_11, АДРЕСА_1
про визнання недійсними та скасування розпоряджень, визнання
недійсними договорів оренди земельних ділянок та скасування їх
державної реєстрації, та зобов'язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Черкаської області з позовом звернувся заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Національної академії аграрних наук України, державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України до Смілянської районної державної адміністрації та до фермерського господарства "ІНФОРМАЦІЯ_1" про:
1) визнання недійсними та скасування розпоряджень Смілянської районної державної адміністрації:
- від 20 жовтня 2010 року за №318, яким вилучено із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельні ділянки загальною площею 138,25 га та з користування державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук - загальною площею 329,5 га;
- від 22 грудня 2010 року за №423, яким вилучено із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельну ділянку загальною площею 2,01 га;
- від 01 квітня 2011 року за №159, яким вилучено із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельну ділянку загальною площею 124,2 га;
- від 15 липня 2011 року за №296, яким надано в оренду фермерському господарству "ІНФОРМАЦІЯ_1" земельні ділянки площею 582,346 га строком на 5 років для ведення фермерського господарства;
2) визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок від 20 липня 2011 року укладених між Смілянською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "ІНФОРМАЦІЯ_1", зокрема:
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 36,3429 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000568 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 45,2115 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000567 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 32,3676 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000566 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 83,6306 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000565 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 116,7508 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000564 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 158,4133 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000563 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 76,8470 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000562 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 23,4620 га, з яких: 5,0821 га ріллі та 18,3799 га багаторічних насаджень, зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000561 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку площею 9,3203 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000560 від 22 липня 2011 року;
3) скасування державної реєстрації вищезазначених договорів оренди;
4) зобов'язання фермерське господарство "ІНФОРМАЦІЯ_1" повернути земельні ділянки загальною площею 582,346 га державному підприємству "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 19 квітня 2012 року порушено провадження у справі, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - міськрайонне управління Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 08 травня 2012 року залучено до участі у справі в якості відповідача -міськрайонне управління Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 22 травня 2012 року залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні Смілянської районної державної адміністрації Малосмілянську сільську раду, Великояблунівську сільську раду та фізичну особу -підприємця Голобороду Галину Миколаївну.
Розгляд справи здійснюється після відкладення.
Прокурор, представники першого та третього позивачів в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили суд позов задовольнити повністю.
Представник першого відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву від 08 травня 2012 року №01-01-30/334 (а.с. 115-117 т.1) та зазначав, що за оскаржуваними розпорядженнями райдержадміністрації та спірними договорами оренди відчуження земельних ділянок з державної власності не відбулося.
Своїми постановами Президія Національної академії аграрних наук від 15 вересня 2010 року припинила право на спірні земельні ділянки в добровільному порядку. Скасування Президією зазначених постанов, на думку першого відповідача, є незаконним, оскільки ці постанови є актом одноразового застосування та вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, яке відбулося після прийняття райдержадміністрацією розпоряджень №318 від 20 жовтня 2010 року та №423 від 22 грудня 2010 року, згідно яких були вилучені землі із користування державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук та державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук, а тому ці постанови не могли бути скасовані чи змінені після їх фактичного виконання без погодження Смілянської районної державної адміністрації.
Щодо відсутності розроблених проектів відведення земельних ділянок при передачі їх спочатку громадянину ОСОБА_10, а потім переоформлення права оренди на фермерське господарство "ІНФОРМАЦІЯ_1", перший відповідач у своєму відзиві зазначив наступне:
Смілянською міжрайонною прокуратурою було вилучено землевпорядну документацію, якою було встановлено межі земельних ділянок, переданих в оренду, координати, конфігурація, площа земельних ділянок точно збігається з тими, які були передані в оренду райдержадміністрацією, а тому виготовлення проекту відведення землі за вказаних умов, оскільки межі земельних ділянок встановлені, відповідно до вимог Земельного кодексу України не передбачено.
З огляду на вищевказане, перший відповідач вважає, що оскаржувані розпорядження та укладені на їх підставі діючі договори оренди земельних ділянок відповідають чинному законодавству, а вимоги прокурора є безпідставними.
Крім того у своєму клопотанні від 08 травня 2012 року №01-01-30/335 (а.с. 112-114 т.1) представник першого відповідача вказував, що в розумінні п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України та з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 01 квітня 2010 року №10-рп/2010, спір щодо визнання незаконними та скасування розпоряджень Смілянської районної державної адміністрації, який є предметом з даного спору, є публічно -правовим, в зв'язку з чим провадження у справі в частині позовних вимог про визнання недійсними розпоряджень райдержадміністрації слід закрити, як таке, що підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Представник третього відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, а також просив суд провадження в частині позовних вимог про визнання недійсними та скасування розпоряджень Смілянської районної державної адміністрації закрити, в зв'язку з тим, що спір, який виник між сторонами у даній справі є публічно -правовим, оскільки однією із його сторін є суб'єкт владних повноважень -орган виконавчої влади, що реалізовував у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції, тому відповідний спір підвідомчий адміністративному суду і повинен розглядатися за правилами КАС України (клопотання про закриття провадження від 08 травня 2012 року №361/06-28 (а.с.110-111 т.1)).
Також у своєму запереченні від 08 травня 2012 року №362/06-28 (а.с. 108-109 т. 1) третій відповідач зауважував, зокрема, що у державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук та державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук відсутні державні акти на право постійного користування спірними земельними ділянками, а отже, відсутнє право постійного користування ними.
У своєму поясненні від 05 липня 2012 року №513/06-28 міськрайонне управління Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області вказувало, що згідно ч. 9 ст. 149 Земельного кодексу України Кабінет Міністрів України вилучає землі державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, однак спірними розпорядженнями райдержадміністрації від 20 жовтня 2010 року №318 та від 01 квітня 2011 року №159 вилучались саме земельні ділянки сільськогосподарського призначення (рілля), а розпорядженням від 15 липня 2011 року №296 надавались в оренду фермерському господарству "ІНФОРМАЦІЯ_1" земельні ділянки виключно сільськогосподарського призначення (рілля) для ведення фермерського господарства, що відповідає вимогам п. "а" ч. 5 ст. 149 Земельного кодексу України, згідно норм якої районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності (крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті), які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання, а також п."а" ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, якою визначено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Що стосується клопотань першого та третього відповідачів про закриття провадженя у справі в частині позовних вимог про визнання незаконними та скасування розпоряджень Смілянської районної державної адміністрації, як таких, що підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, слід зазначити наступне:
В пункті 1.2.4. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вказано, що за змістом статей 13, 14 Конституції України, статті 11 ЦК України, статей 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).
Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.
Крім того в листі Вищого господарського суду України від 01 січня 2010 року "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами" зазначено, що помилковим є віднесення спорів за участю органів виконавчої влади та самоврядування, пов'язаних з наданням земельної ділянки господарюючим суб'єктам у власність або у користування, з оформленням цих прав, укладенням договору, реєстрацією прав на земельну ділянку, договорів оренди земельної ділянки, суперфіцію тощо, видачею документів, що посвідчують право власності або користування земельними ділянками, до публічно-правових. Вищевказані адміністративні правовідносини між органами місцевого самоврядування або виконавчої влади та господарюючими суб'єктами не надають спору, що з них виник, публічно-правового характеру, оскільки повноваження, які реалізуються органами місцевого самоврядування або виконавчої влади у цих відносинах, не є владними, а мають лише організаційно-розпорядчий характер.
Віднесення до адміністративного судочинства правовідносин, пов'язаних з набуттям права власності (оренди) на землю, має наслідком порушення засад цивільного і земельного законодавства.
Враховуючи вищенаведене, підстави для припинення провадження у справі в частині позовних вимог про визнання недійсними та скасування спірних розпоряджень органу виконавчої влади відсутні.
Представники Великояблунівської сільської ради та фізичної особи -підприємця ОСОБА_12 в судовому засіданні проти позову заперечували, однак письмових відзивів на позов суду не надали.
Представники другого позивача, другого відповідача та Малосмілянської сільської ради в судове засідання не з'явилися.
Фермерське господарство "ІНФОРМАЦІЯ_1" та Малосмілянська сільська рада про причини неявки суд не повідомили.
Від Національної академії аграрних наук України надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності її представника.
Головуючим суддею встановлено, що фермерське господарство "ІНФОРМАЦІЯ_1" та Малосмілянська сільська рада були належним чином повідомлені про час та місце проведення судового засідання, що підтверджується реєстром поштових відправлень господарського суду Черкаської області.
В судовому засіданні, яке відбулося 06 липня 2012 року згідно ст. 85 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №18/5026/643/2012.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх в судовому засіданні учасників судового процесу, а також дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного:
Звертаючись до суду з відповідним позовом прокурор зазначав, що спірні розпорядження Смілянської районної державної адміністрації від 20 жовтня 2010 року за №318, від 22 грудня 2010 року за №423, від 01 квітня 2011 року за №159 та від 15 липня 2011 року за №296 і укладені на їх підставі договори оренди землі не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки в порушення вимог ст. 116 Земельного кодексу України не відбулося вилучення спірних земельних ділянок в порядку визначеному цим Кодексом. Під час вилучення першим відповідачем спірних земельних ділянок, було порушено вимоги ст. ст. 149 та 150 Земельного кодексу України щодо повноважень та процедури вилучення особливо цінних земель, що перебувають у державній власності.
Вилучені спірні земельні ділянки були передані в оренду одній юридичній особі, однак ініціюючи питання про надання згоди на вилучення земельних ділянок перед Президією Української академії аграрних наук України райдержадміністрація обґрунтовувала необхідністю передачі їх громадянам України для ведення особистого селянського господарства. При наданні Смілянською районною державною адміністрацією в оренду спірних земельних ділянок громадянину ОСОБА_10 було порушено вимоги Закону України "Про фермерське господартво", зокрема не встановлювалися межі спірних земельних ділянок в натурі (на місцевості), рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та про затвердження такого проекту не приймалось.
З часу створення фермерського господарства "ІНФОРМАЦІЯ_1" будь -яких рішень про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, продаж права на оренду спірних земельних ділянок райдержадміністрацією не приймалося, а земельні торги (аукціон) не проводилися, що є порушенням вимог ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", ст. ст. 123, 127, 128 Земельного кодексу України.
У спірних договорах відсутні такі невід'ємні їх частини, як акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), кадастровий номер, проект відведення земельної ділянки. Відсутність у спірних договорах оренди земельних ділянок однієї з істотних умов, передбачених ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним.
Оскільки право тимчасового користування (оренди) спірних земельних ділянок до фермерського господарства "ІНФОРМАЦІЯ_1" перейшло за недійсними правочинами, то здійснена міськрайонним управлінням Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області державна реєстрація прав на спірні земельні ділянки підлягає скасуванню.
Крім того, на підставі ст. ст. 1212, 1213 ЦК України прокурором заявлено вимогу про повернення у користування спірних земельних ділянок державному підприємству "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України.
Як вбачається з матеріалів справи, та було встановлено господарським судом під час розгляду справи, постановою Ради Міністрів України від 22 вересня 1990 року №279 "Про заснування Української академії аграрних наук" було засновано Українську академію аграрних наук.
Постановою Президії Верховної Ради Української РСР від 29 липня 1991 року №1370-ХІІ "Про статус Української академії аграрних наук" за Українською академією аграрних наук було закріплено землю, всі основні фонди та інше державне майно, що знаходяться в розпорядженні її установ і встановлено, що порядок володіння та використання їх визначається виключно Президією Академії.
Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність" із змінами та доповненнями встановлено, що земельні ділянки надаються академіям у постійне користування або в оренду відповідно до земельного законодавства України. Академії здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України та своїх статутів, які приймаються загальними зборами академій та затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Статут Української академії аграрних наук було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 1999 року №1488, яким передбачено, що використання земельних ділянок та майна, переданих державою у безстрокове безоплатне користування Академії, здійснюється відповідно до законодавства України і цього Статуту. Порядок володіння та користування земельними ділянками і майном та питання, пов'язані з вилученням землі, погоджуються виключно Президією Академії. Президія Академії розглядає питання про надання згоди на вилучення земель, закріплених за науковими установами, підприємствами та організаціями Академії.
На момент утворення Української академії аграрних наук в її мережу управління в Смілянському районі входила Черкаська державна сільськогосподарська дослідна станція, в якої в постійному користуванні перебувала земельна ділянка загальною площею 2677,4 га, що підтверджується копією державного акту серії ЧР 13-21 виданого 07 липня 1994 року (а.с. 90 -91, т. 2).
На виконання постанови Президії Української академії аграрних наук від 11 грудня 1997 року "Про створення Черкаського інституту агропромислового виробництва УААН" та наказу Президента Української академії аграрних наук від 02 лютого 1998 року №18 створено Черкаський інститут агропромислового виробництва Української академії аграрних наук на базі Черкаського філіалу Інституту розведення і генетики тварин; Черкаської державної сільськогосподарської дослідної станції (з дослідним господарством); Драбівської дослідної станції Інституту землеробства (з дослідним господарством) - що ліквідуються.
Новостворений Черкаський інститут агропромислового виробництва Української академії аграрних наук було визначено правонаступником ліквідованих установ.
При цьому, на базі земель і державного майна ліквідованої Черкаської державної сільськогосподарської дослідної станції на виконання постанови Президії Української академії аграрних наук від 05 лютого 1998 року "Про створення експериментальної бази Черкаського інституту агропромислового виробництва УААН" та наказу Президента Української академії аграрних наук від 25 лютого 1998 року №28 утворено дослідне господарство "Еліта" з самостійним балансом і правами юридичної особи, підпорядковане Черкаському інституту агропромислового виробництва УААН.
Відповідно до п. 3 статті 27 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року у редакції, яка була чинною в 1998 році, право користування земельною ділянкою чи її частиною припиняється у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства;
З ліквідацією в 1998 році Черкаської державної сільськогосподарської дослідної станції, як юридичної особи, її право постійного користування земельною ділянкою площею 2677,4 га припинилося.
В матеріалах справи міститься копія державного акту на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ №340195, згідно якого державному підприємству "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 436,07 га, з яких 138, 25 га є спірними (а.с. 67 т.2).
Крім того, з копій державних актів (а.с. 68-73 т.2) вбачається, що в постійному користуванні державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук та державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України перебувають земельні ділянки загальною площею 422,74 га та 1 298,6008 га відповідно.
Однак, судом під час розгляду справи встановлено, що вищевказані земельні ділянки не є предметом розгляду даного спору.
Відповідно до абз.1 п.1 Розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України рішення про надання в користування земельних ділянок, а також про вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення у дію цього Кодексу, підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу.
У п.7 Розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України зазначено, що громадяни та юридичні особи, які одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, передбачених раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки .
Пленум Верховного Суду України у п.п. "г" п. 18 постанови "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" від 16 квітня 2004 року № 7 роз'яснив, що громадяни та юридичні особи зберігають право на земельні ділянки (п. 7 розд. X "Перехідні положення" Земельного кодексу України) одержані ними до 1 січня 2002 року у власність, у тимчасове користування або на умовах оренди в розмірах, що були раніше передбачені чинним законодавством.
Пунктом 10 ст. 15 Закону України "Про наукову і науково -технічну діяльність" передбачено, що держава передає академіям у безстрокове безоплатне користування без права зміни форми власності основні фонди, а також обігові кошти. Використання майна, переданого академіям, здійснюється ними відповідно до законодавства та статутів академій. Земельні ділянки надаються академіям у постійне користування або в оренду відповідно до земельного законодавства України.
Частиною 5 статті 116 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року, який набрав чинності з 01 січня 2002 року встановлено, що надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.
Враховуючи, що Черкаська державна сільськогосподарська дослідна станція перебувала у віданні Української академії аграрних наук, тому, відповідно до Постанови Президії Верховної Ради Української РСР від 29 липня 1991 року №1370-ХІІ, за Українською академією аграрних наук збереглось право на визначення подальшого порядку використання вказаної земельної ділянки.
22 лютого 2001 року на базі землі і майна Смілянського та Драбівського дослідних полів створено нове державне дослідне сільськогосподарське підприємство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук.
18 квітня 2007 року наказом №35 Української академії аграрних наук державне дослідне сільськогосподарське підприємство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук було перейменовано на державне підприємство "Дослідне господарство" "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук.
В подальшому згідно постанови Президії Національної академії аграрних наук України від 22 грудня 2010 року було припинено як юридичну особу державне підприємство "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України шляхом приєднання до державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України.
Згідно наказу Національної академії аграрних наук України від 20 грудня 2011 року за №361 "Про перейменування ДП "ДГ "Черкаське" та затвердження статуту у новій редакції" державне підприємство "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" було перейменовано на державне підприємство "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаської державної сільськогосподарської дослідної станції Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України".
Постановою Президії Української академії аграрних наук від 15 вересня 2010 року (а.с. 95 т.1) (правонаступником якої є Національна академія аграрних наук України, про що вказано в пункті 2 Статуту Національної академії аграрних наук України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2012 року за №315) надано згоду на вилучення із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельної ділянки загальною площею 138,25 га (рілля) та передачу до земель запасу Малосмілянської сільської ради Смілянського району Черкаської області.
Іншою постановою Президії академії від 15 вересня 2010 року (а.с. 96 т.1) надано згоду на вилучення із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельних ділянок загальною площею 455,71 га, в тому числі: 361,70 га (рілля) і 2,01 га (водойма) та передачу до земель запасу Малосмілянської сільської ради Смілянського району Черкаської області, а також 92 га (рілля) та передачу до земель запасу Великояблунівської сільської ради Смілянського району Черкаської області.
В подальшому спірним розпорядженням Смілянської районної державної адміністрації від 20 жовтня 2010 року за №318 (а.с. 26 т. 1) вилучено із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельні ділянки загальною площею 138,25 га земель сільськогосподарського призначення (рілля) та з землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельні ділянки загальною площею 329,5 га з них: 237,5 га земель сільськогосподарського призначення (рілля) в адміністративних межах Малосмілянської сільської ради та 92 га земель сільськогосподарського призначення (рілля) в адміністративних межах Великояблунівської сільської ради. Зазначені земельні ділянки загальною площею 467,75 га переведено до земель запасу відповідно Малосмілянської та Великояблунівської сільських рад, для подальшого їх розподілу між працівниками підприємств в мережі управління Української академії аграрних наук Смілянського району та працівників соціальної сфери Малосмілянської сільської ради.
22 грудня 2010 року спірним розпорядженням Смілянської районної державної адміністрації №423 (а.с. 27 т. 1) було вилучено із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельну ділянку загальною площею 2,01 га (водойма) в адміністративних межах Малосмілянської сільської ради та переведно вказану земельну ділянку до земель запасу Малосмілянської сільської ради.
Також 01 квітня 2011 року Смілянською районною державною адміністрацією було прийнято спірне розпорядження за №159 (а.с. 28 т. 1), яким вилучено із землекористування державного підприємства "Дослідне господарство "Еліта" Черкаського інституту агропромислового виробництва Української академії аграрних наук земельну ділянку загальною площею 124,2 га земель сільськогосподарського призначення (рілля) в адміністративних межах Малосмілянської сільської ради та переведено її до земель запасу відповідної сільської ради.
16 травня 2011 року розпорядженням Смілянської районної державної адміністрації №214 (а.с. 29 т. 1) було надано громадянину ОСОБА_10 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельними ділянками на умовах оренди строком на 1 рік, загальною площею 593,3 га за рахунок земель державної власності, з них 593,3 га землі сільськогосподарського призначення, в тому числі: 570,3 рілля та 23,00 га під багаторічними насадженнями в адміністративних межах Малосмілянської сільської ради для створення фермерського господарства.
16 червня 2011 року розпорядженням Смілянської районної державної адміністрації №265 (а.с. 31 т. 1) було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельними ділянками та надано в оренду, строком на 5 років громадянину ОСОБА_10 земельні ділянки площею 500,7916 га сільськогосподарських угідь, сільськогосподарського призначення, з них 482,4117 га ріллі та 18,3799 під багаторічними насадженнями в адміністративних межах Малосмілянської сільської ради та 81,5544 га сільськогосподарських угідь, сільськогосподарського призначення (ріллі) в адміністративних межах Великояблунівської сільської ради для створення фермерського господарства, при умові дострокового розірвання договору оренди за погодженням орендаря в разі передачі в приватну власність даних земельних ділянок громадянам.
На підставі вищевказаного розпорядження між Смілянською районною державною адміністрацією та громадянином ОСОБА_10 було укладено договори оренди землі.
В подальшому 15 липня 2011 року Смілянською районною державною адміністрацією було прийнято спірне розпорядження за №296 (а.с. 32 т. 1), яким припинено право користування громадянина ОСОБА_10 земельними ділянками, які надані йому для створення фермерського господарства та припинено дію договорів оренди землі, укладених між райдержадміністрацією та громадянином.
Водночас вищевказаним розпорядженням надано в оренду фермерському господарству "ІНФОРМАЦІЯ_1" земельні ділянки строком на 5 років площею 500,7916 га сільськогосподарських угідь, сільськогосподарського призначення, з них 482,4117 га ріллі та 18,3799 під багаторічними насадженнями в адміністративних межах Малосмілянської сільської ради та 81,5544 га сільськогосподарських угідь, сільськогосподарського призначення (ріллі) в адміністративних межах Великояблунівської сільської ради для ведення фермерського господарства, при умові дострокового розірвання договору оренди за погодженням орендаря в разі передачі в приватну власність даних земельних ділянок громадянам.
При цьому слід вказати, що відповідно до п. "е" ч.4 ст. 84 Земельного кодексу України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук.
На підставі вищезазначеного розпорядження 20 липня 2011 року між Смілянською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "ІНФОРМАЦІЯ_1" були укладені спірні договори оренди землі (а.с.33-77 т.1), а саме:
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 36,3429 га (рілля);
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 45,2115 га (рілля);
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 32,3676 га (рілля);
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 83,6306 га (рілля);
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 116,7508 га (рілля);
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 158,4133 га (рілля);
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 76,8470 га (рілля);
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 23,4620 га, з яких: 5,0821 га ріллі та 18,3799 га багаторічних насаджень;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року згідно умов якого було передано в оренду земельну ділянку площею 9,3203 га (рілля).
Згідно ст. ст. 6, 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вже зазначалося вище, надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому ЗК України.
Загальний порядок вилучення земельних ділянок регулюється нормами ст. 149 Земельного кодексу України.
Так, частинами 1, 2, 5 вищенаведеної статті визначено, що земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.
Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності (крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті), які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів зокрема, для сільськогосподарського використання.
Частиною 9 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент прийняття спірних розпоряджень) Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси площею понад 1 гектар для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п'ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.
Земельні ділянки Національної академії аграрних наук України мають особливий правовий статус, який визначений Законом України "Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу" та Земельним кодексом України.
Згідно ст. 5 Закону України "Про особливості правового режиму діяльності НАН України галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу" Національна академія наук України, галузеві академії наук та організації, що віднесені до їх відання, мають право використовувати належне їм майно для участі у цивільних відносинах, у тому числі для ведення фінансово-господарської діяльності, відповідно до цілей їх утворення та в межах їх цивільної правоздатності. Вилучення земельних ділянок Національної академії наук України та галузевих академій наук може здійснюватися лише за згодою Президії Національної академії наук України та президій галузевих академій наук відповідно до Земельного кодексу України.
02 березня 2012 року на виконання протесту Генеральної прокуратури України від 22 лютого 2012 року постановою президії Національної академії аграрних наук України (а.с. 74 т. 2) постанови Президії Української академії аграрних наук від 15 вересня 2010 року скасовано.
На момент розгляду справи в суді постанова Президії Національної академії аграрних наук України є чинною і в установленому законом порядку не скасована.
Таким чином слід дійти висновку, що встановлений земельним законодавством та спеціальним законом, що регулює особливості правового режиму діяльності НАН України галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу, порядок вилучення землі першим відповідачем не був дотриманий.
Враховуючи, що Президією академії було скасовано відповідні постанови про надання згоди на вилучення з її користування спірних земельних ділянок, то розпорядження від 20 жовтня 2010 року за №318, від 22 грудня 2010 року за №423, від 01 квітня 2011 року за №159 підлягають визнанню недійсними в судовому порядку.
Водночас, оскільки судом визнані недійсними розпорядження, на підставі яких були вилучені спірні земельні ділянки, суд вважає за необхідне визнати також недійсним розпорядження від 15 липня 2011 року за №296, яким було надано спірні земельні ділянки в оренду фермерському господарству "ІНФОРМАЦІЯ_1".
Крім того слід зазначити, що згідно ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;
надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Водночас відповідно до ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", згідно з якого для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються із заявою до відповідної районної державної адміністрації, у якій зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додається рішення професійної комісії з питань створення фермерських господарств щодо наявності у громадянина достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації.
У разі задоволення заяви громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки, який розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств, а в подальшому погоджується та затверджується відповідно до закону.
Вказані вимоги законодавства виконані не були, межі спірних земельних ділянок в натурі (на місцевості) не встановлювались, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та про затвердження такого проекту не приймалось.
Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Статтею 134 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, зокрема, у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Проте, спірним розпорядженням за №296 від 15 липня 2011 року було надано землю юридичній особі -другому відповідачу не на конкурентних засадах.
Як вже зазначалося вище , будь -яких рішень про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок Смілянською районною державною адміністрацією не приймалося, а земельні торги (аукціон) не проводилися, що є порушенням вимог ст. ст. 123, 124, 128 Земельного кодексу України.
Таким чином, розпорядження від 15 липня 2011 року за №296 прийнято Смілянською районною державною адміністрацією з порушенням порядку передачі земельних ділянок в оренду, встановленого Земельним кодексом України, що є також самостійною підставою для визнання його недійсним.
Посилання прокурора на те, що відбулося порушення вимог ст. ст. 149 та 150 Земельного кодексу України щодо повноважень та процедури вилучення особливо цінних земель, що перебувають у державній власності є безпідставними, оскільки згідно ст. 150 Земельного кодексу України не допускається вилучення особливо цінних земель лише для несільськогосподарських потреб , крім випадків визначених частиною другою ст.150 названого кодексу, однак спірними розпорядженнями райдержадміністрації від 20 жовтня 2010 року №318 та від 01 квітня 2011 року №159 вилучались саме земельні ділянки сільськогосподарського призначення, та не для будівництва.
При зверненні до суду з відповідним позовом прокурор просив суд одночасно визнати недійсними та скасувати розпорядження органу виконавчої влади.
Способи захисту прав на земельні ділянки регулюють норми ст. 152 Земельного кодексу України.
Так згідно п. "г" ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України визначено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Отже, суд дійшов висновку, що є некоректним застосування терміну недійсність і одночасне скасування до оскаржуваних прокурором розпоряджень.
Що стосується позовних вимог про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок судом враховано наступне:
Згідно ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
У частині першій статті 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено перелік істотних умов договору оренди землі, відсутність однієї з яких згідно з частиною другою цієї статті є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним.
Водночас згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України "Про оренду землі" невід'ємними частинами договору оренди землі є: 1) план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; 2) кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; 3) акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); 4) акт приймання-передачі об'єкта оренди; 5) проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
Як вбачається з матеріалів справи невід'ємним частинами спірних договорів оренди є лише викопіювання із земель в адміністративних межах Малосмілянської сільської ради, акт приймання -передачі об'єкта оренди, технічна документація із землеустрою та розрахунок розміру орендної плати.
Тобто спірні договори суперечать вимогам ст.15 Закону України "Про оренду землі".
Акти визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що містяться в матеріалах справи (а.с. 51 -зворот, 52, 63 - зворот, 64 - 66 - зворот т.3) датовані 25 липня 2011 року.
Отже, вказані документи були складені після укладання спірних договорів оренди та їх державної реєстрації.
В пункті 2.26 постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17 травня 2011 року, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у вирішенні спорів про визнання недійсними договорів оренди земельної ділянки суди мають з'ясовувати наявність на момент укладення оспорюваного договору оренди рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, оскільки його відсутність суперечить вимогам пункту 5 частини четвертої статті 15 Закону України "Про оренду землі" та пункту 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року N 677.
Також, розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з'ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.
Як зазначалося вище, рішення про надання дозволу фермерському господарству "ІНФОРМАЦІЯ_1" на розроблення проекту відведення спірних земельних ділянок не приймалося, в зв'язку з чим було визнано недійсним розпорядження райдержадміністрації від 15 липня 2011 року за №296 про надання господарству в оренду земельних ділянок.
Оскільки розпорядження від 15 липня 2011 року за №296 на підставі якого було укладено спірні договори оренди землі від 20 липня 2011 року визнано недійсним, то як наслідок це є підставою для визнання недійсними вказаних договорів оренди.
Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч. 1 ст. 215 ЦК Ураїни).
Згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Оскільки повернути вже здійснене за договорами оренди землі від 20 липня 2011 року укладених між Смілянською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "ІНФОРМАЦІЯ_1" неможливо, суд вважає за необхідне визнати недійсними спірні договори на майбутнє.
Відповідний висновок зазначено також в п. 2.29 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".
Що стосується вимоги щодо скасування державної реєстрації спірних договорів оренди землі від 20 липня 2011 року загальною площею 582,346 га укладених між Смілянською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "ІНФОРМАЦІЯ_1", слід зазначити наступне:
В листі Вищого господарського суду України від 01 січня 2010 року, "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами" вказано, що до спорів, які повинні вирішуватися адміністративними судами, слід віднести спори з правовідносин, які можна окреслити розділом VII ЗК, це, зокрема: встановлення та зміна меж, зонування земель, питання землеустрою, моніторингу земель, бонітування ґрунтів, державної реєстрації земельних ділянок, та спори, пов'язані з виконанням таких функцій державних органів , завданням яких є забезпечення охорони земель та державної реєстрації власників і землекористувачів земельних ділянок .
Також в пункті 1.4. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вказано, що господарським судам не підвідомчі справи у спорах, що виникають з публічно-правових відносин, у яких держава та територіальні громади через свої органи беруть участь з метою реалізації владних повноважень, а також справи, пов'язані з оскарженням правових актів, спрямованих на здійснення повноважень управління у земельних відносинах.
В розділі VII Земельного кодексу України розміщена глава 34 під назвою "Державний земельний кадастр".
В названій главі ст.202 ЗК України встановлює, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель.
Державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Як вбачається з положення про міськрайонне управління Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області (т.3 а.с 41-43), однією з функцій даного державного органу є організація і забезпечення ведення державного земельного кадастру та реєстрація в його складі земельних ділянок і прав на них.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
Отже, враховуючи вищенаведене, суд вважає за необхідне провадження у справі в частині позовних вимог про скасування державної реєстрації договорів оренди землі від 20 липня 2011 року слід припинити, оскільки даний спір є публічно-правовим і підвідомчий адміністративним судам України.
Позов в частині вимог про зобов'язання другого відповідача повернути спірні земельні ділянки загальною площею 582,346 га державному підприємству "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України задоволенню не підлягає виходячи з наступного:
Оскільки договори оренди землі визнані судом недійсними на майбутнє, то з урахуванням положень ч.2 ст.236 ЦК України зобов'язання сторін таких правочинів припиняються на майбутнє з моменту набрання рішенням суду законної сили.
Таким чином, другий відповідач зобов'язаний повернути орендовані земельні ділянки лише після набрання рішення суду першої інстанції законної сили, а тому позов в цій частині заявлено прокурором передчасно.
Крім того, частиною 1 ст. 34 Закону України "Про оренду землі" визначено, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
Нормою ст. 4 Закону України "Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу" та п. 7 Статуту Національної академії аграрних наук України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2012 року за №315 визначено, що саме академія здійснює повноваження з управління державним майном, забезпечує його ефективне використання та розпоряджається ним у межах, визначених законодавством.
Тобто лише Національна академія аграрних наук України має право розпоряджатися спірними земельними ділянками, а тому позовні вимоги в частині зобов'язання фермерського господарства "ІНФОРМАЦІЯ_1" повернути земельні ділянки загальною площею 582,346 га саме державному підприємству "Дослідне господарство "Черкаське" Черкаського інституту агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України в судовому порядку задоволенню не підлягають.
Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 49 ГПК України.
Так, ч. 2 вищевказаної статті визначено, що якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.
Оскільки першим відповідачем було прийнято спірні розпорядження з порушенням вимог земельного законодавства, то судовий збір в розмірі 1 073 грн. 00 коп. за розгляд спору немайнового характеру (визнання недійсними розпоряджень) слід покласти на Смілянську районну державну адміністрацію.
Крім того, за розгляд позовних вимог в частині визнання недійсними договорів оренди судовий збір суд вважає за необхідне покласти на обидві сторони договорів оренди порівну.
На підставі викладеного, та керуючись ст. 49, п. 1 ч. 1 ст. 80, ст. ст. 82 - 85 ГПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати недійсними розпорядження Смілянської районної державної адміністрації від 20 жовтня 2010 року за №318, від 22 грудня 2010 року за №423, від 01 квітня 2011 року за №159 та від 15 липня 2011 року за №296.
3. Визнати недійсними на майбутнє договори оренди земельних ділянок від 20 липня 2011 року загальною площею 582,346 га укладених між Смілянською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "ІНФОРМАЦІЯ_1", зокрема:
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 36,3429 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000568 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 45,2115 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000567 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 32,3676 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000566 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 83,6306 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000565 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 116,7508 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000564 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 158,4133 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000563 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 76,8470 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000562 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 23,4620 га, з яких: 5,0821 га ріллі та 18,3799 га багаторічних насаджень, зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000561 від 22 липня 2011 року;
- договір оренди землі від 20 липня 2011 року площею 9,3203 га (рілля), зареєстрованого у міськрайонному управлінню Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області №712370004000560 від 22 липня 2011 року.
4. Провадження у справі в частині позовних вимог заступника Генерального прокурора України до міськрайонного управління Держкомзему у м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області про скасування державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок від 20 липня 2011 року загальною площею 582,346 га укладених між Смілянською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "ІНФОРМАЦІЯ_1" припинити.
5. В решті вимог -в позові відмовити.
6. Стягнути з Смілянської районної державної адміністрації, вул. Леніна, 37, м. Сміла, Черкаська область, ідентифікаційний код 04061276 - 1 609 грн. 50 коп. судового збору в доход Державного бюджету України через Смілянську об'єднану державну податкову інспекцію (вул. Леніна,76, м. Сміла, Черкаська область) для зарахування на реєстраційний рахунок №31213206783002, отримувач -УДКСУ у м. Черкасах Черкаської області, код - 38031150, банк -ГУДКСУ у Черкаській області, МФО -854018, код бюджетної класифікації -22030001 за розгляд справи в господарському суді Черкаської області.
7. Стягнути з фермерського господарства "ІНФОРМАЦІЯ_1", вул. Молодіжна, 3, с. Ташлик, Смілянський район, Черкаська область, ідентифікаційний код 36746215 - 536 грн. 50 коп. судового збору в доход Державного бюджету України через Смілянську об'єднану державну податкову інспекцію (вул. Леніна,76, м. Сміла, Черкаська область) для зарахування на реєстраційний рахунок №31213206783002, отримувач -УДКСУ у м. Черкасах Черкаської області, код - 38031150, банк -ГУДКСУ у Черкаській області, МФО -854018, код бюджетної класифікації -22030001 за розгляд справи в господарському суді Черкаської області.
Видати відповідні накази після набрання рішення законної сили
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ХІІ ГПК України.
Повне рішення складено 11 липня 2012 року.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2012 |
Оприлюднено | 16.08.2012 |
Номер документу | 25182727 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні