ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ГОСПОДАРСЬКИЙ
СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21.10.2008
Справа № 13/506-ПД-08
Господарський суд Херсонської області у складі судді
Закуріна М. К. при секретарі
Фінаровій О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Херсоні
справу
за позовом
Приватного підприємця ОСОБА_1
до
державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному
комітеті України по земельних ресурсах” в особі Херсонської філії
за участі представників сторін:
позивача -ОСОБА_2(представника за
дорученням),
відповідача -не з'явився,
про зобов'язання
Херсонської регіональної філії Державного підприємства „Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах”
здійснити державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки площею 0,04 га
для розміщення кафе на території Щасливцевської сільської ради Генічеського
району Херсонської області, укладеного 3 липня 2008 року між позивачем Щасливцевською сільською радою,
в
с т а н о в и в:
Позовні вимоги ґрунтуються на
безпідставній відмові відповідача від проведення державної реєстрації договору
оренди земельної ділянки, оскільки, на його думку, відповідачем помилково
трактуються норми Закону України „Про державний бюджет України на 2008 рік та
про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, відповідно до яких
набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або
комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних
ділянок, на яких розташовано об'єкти нерухомого майна , які перебувають у
власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що
належать державі. Зокрема, позивач вважає, що до набрання чинності Законом
України „Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до
деяких законодавчих актів України” процедура передачі в оренду земельних
ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, не передбачало
проведення аукціону, а здійснювалося у відповідності до статті 124 Земельного
кодексу України без розроблення проектів відведення, або за проектами
відведення у порядку, встановленому статтями 118, 123 ЗК України. До набрання
чинності вказаного Закону громадяни та юридичні особи при набутті права оренди
на земельну ділянку державної або комунальної власності керувалися положеннями
ЗК України і Закону України „Про оренду землі”, які діяли на той час, а тому
дія законодавчих норм в часі повинна узгоджуватись з частиною 1 статті 58 Конституції України, за
якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім
випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Крім
того, позивач вважає, що частиною 2 статті 5 Цивільного кодексу України визначено,
що акти цивільного законодавства не мають зворотної сили у часі. Надання
зворотної дії у часі нормативного акту може передбачатися шляхом прямої
вказівки про це у законі або іншому нормативно-правовому акті. Якщо цивільні
відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який
втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та
обов'язків, що виникли з моменту набрання ним чинності (ч. 3 ст. 5 ЦК України).
Відповідачем зазначені вимоги прямо
у поданому відзиві не визнаються, проте заперечень щодо їх задоволення ним не
висловлено. При цьому ним заявлено
клопотання про розгляд справи без його участі, а тому розгляд проведено без
присутності представника відповідача.
Поряд із зазначеним судом
встановлено, що 2 липня 2004 року рішенням Щасливцевської сільської ради № 235
(а.с. 16) позивачу надано дозвіл на збір матеріалів погодження місця
розташування земельної ділянки площею 0,04 га для розміщення кафе з вільних
земель населеного пункту АДРЕСА_1.
В подальшому рішенням тієї ж ради №
334 від 16 червня 2005 року позивачу погоджено місце розташування кафе на
вказаній вище земельній ділянці та надано дозвіл на розробку проекту відведення
земельної ділянки (а.с. 24).
Після виготовлення відповідного
проекту землеустрою його було затверджено рішенням сільської ради № 497 від 8
лютого 2008 року (а.с. 47), у зв'язку з чим 3 липня 2008 року між позивачем та
Щасливцевської сільською радою укладено договір оренди землі, за умовами якого
позивачу передається земельна ділянка площею 0,04 га для розміщення кафе за
вказаною адресою.
Водночас, з метою державної
реєстрації договору оренди позивач звернувся до відповідача, проте останнім
йому було відмовлено в цьому посилаючись на той факт, що земельна ділянка для
позивача надана поза аукціоном, що є порушенням положень Закону України „Про
державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України”, яким внесені зміни до статті 124 ЗК України і
статті 16 Закону України „Про оренду землі”, відповідно до яких набуття права
оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності,
здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовано
об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб
і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Безпосередній порядок передачі в
оренду земельних ділянок фізичним особам станом на час подачі позивачем заяви
про відведення земельної ділянки здійснювався за положеннями статей 124 та 123
ЗК України.
Зокрема, за статтею 124 (у вказаній
редакції) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або
комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу
виконавчої влади або місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди
земельної ділянки. Передача в оренду земельної ділянки із земель запасу під
забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями
118, 123 цього Кодексу.
Так, відповідно до частини 3 статті
123 ЗК України юридична особа, зацікавлена в одержані земельної ділянки,
звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та
Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної,
міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються
матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу,
документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. В
свою чергу, відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна,
міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення
проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки
погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах,
природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та
охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної
експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної
адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у
місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають
рішення про надання земельної ділянки.
Отже, надання земельної ділянки
позивачу в оренду під забудову узгоджується з приписами названих вище положень.
Поряд з цим, відповідно зі статті
126 ЗК України і статті 20 Закону України „Про оренду землі” укладений договір
оренди підлягає державній реєстрації у порядку, передбаченому діючим
законодавством України. При цьому державну реєстрацію договорів оренди землі
здійснює Херсонська регіональна філія Державного підприємства „Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах”, у
зв'язку з чим позивач та з-я особа в травні 2008 року звернулися до відповідача
із заявою щодо державної реєстрації названих вище договорів оренди земельних
ділянок.
Водночас, оскільки позивач
звернувся до суду з даним позовом 10 жовтня поточного року, суд зазначає, що
дійсно, за статтею 124 ЗК України в редакції Закону України „Про державний
бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів
України” від 28.12.2007 р. № 107-VI передача в оренду земельних ділянок, що
перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі
рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого
самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Набуття
права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній
власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких
розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і
юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі. Не
допускається проведення аукціонів щодо ділянок, які (або будівлі на яких)
орендують бюджетні установи, музеї, підприємства і громадські організації у
сферах культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки та їх члени
(під творчі майстерні).
Разом з тим, ці положення необхідно
розповсюджувати на майбутню процедуру передачі землі в оренду виходячи з
наступних правових позицій.
Так, згідно з частини 1 статті 58
Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної
дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують
відповідальність особи. Крім того, частина 2 статті 5 ЦК України передбачає, що
акти цивільного законодавства не мають зворотної сили у часі. Надання зворотної
дії у часі нормативного акту може передбачатися шляхом прямої вказівки про це у
законі або іншому нормативно-правовому акті. Якщо цивільні відносини виникли
раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність,
новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов'язків, що
виникли з моменту набрання ним чинності. (ч. 3 ст. 5 ЦК України).
Проте надання зворотної сили у часі
Земельному Кодексу України, Законам України „Про державний бюджет України на
2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” і „Про
оренду землі” не передбачено Законодавством України.
Крім того, пунктом 6 резолютивної
частини Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними
поданнями Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України
(конституційності) окремих положень статті 65 розділу I, пунктів 61, 62, 63, 66
розділу II, пункту 3 розділу III Закону України „Про Державний бюджет України
на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” і 101
народного депутата України щодо відповідності Конституції України
(конституційності) положень статті 67 розділу I, пунктів 1 - 4, 6 - 22, 24 - 100
розділу II Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про
внесення змін до деяких законодавчих актів України” (справа щодо предмета та
змісту закону про Державний бюджет України) від 22 травня 2008 року у справі №
1-28/2008 встановлено, що воно має преюдиціальне значення для судів загальної
юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли
внаслідок дії положень Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік
та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, визнаних
неконституційними.
Безпосередньо названим Рішенням
зміни, внесені підпунктом 5 пункту 2 розділу II Закону України від 28.12.2007
р. N 107-VI, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є
неконституційними).
В подальшому Законом України „Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 03.06.2008 р. вдруге
були внесені зміни до статті 124 ЗК України, згідно до яких передача в оренду
земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється
на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого
самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Набуття
права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній
власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких
розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і
юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі,
набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення,
будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для
розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до
отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями
(під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).
Разом з тим, станом на час розгляду
справи в суді з 14 жовтня поточного року набув чинності Закону України „Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву”,
яким внесено зміни до статей 123 та 124 ЗК України. А саме за статтею 123
Кодексу надання земельних ділянок державної або комунальної власності у
користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або
органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на
підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни
цільового призначення земельних ділянок; надання в користування земельних
ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у
користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості),
без зміни її цільового призначення, здійснюється на підставі технічної
документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право
користування земельною ділянкою. Особа, зацікавлена в одержанні у користування
земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її
відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної
ділянки до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради,
Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої
державної адміністрації. Розроблений проект відведення земельної ділянки
погоджується з територіальним органом виконавчої влади з питань земельних
ресурсів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини,
природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, а також з відповідним
територіальним органом виконавчої влади з питань лісового або водного
господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення
земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду). Погоджений
проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку
державної землевпорядної експертизи у випадках, передбачених законом, подається
разом з клопотанням про надання земельної ділянки до відповідної державної
адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або сільської,
селищної, міської, районної, обласної ради, які розглядають його в місячний
строк і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення
про надання земельної ділянки у користування. При наданні земельної ділянки у
користування Кабінетом Міністрів України клопотання разом з проектом відведення
земельної ділянки подається відповідно до Ради міністрів Автономної Республіки
Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
які розглядають його і в місячний строк подають свої пропозиції до Кабінету
Міністрів України. При наданні земельної ділянки у користування Верховною Радою
Автономної Республіки Крим клопотання разом із проектом відведення земельної
ділянки подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, яка розглядає
його і в місячний строк подає свої пропозиції до Верховної Ради Автономної
Республіки Крим. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за
проектом її відведення здійснюється: затвердження проекту відведення земельної
ділянки; вилучення (викуп) земельних ділянок у землекористувачів
(землевласників) із затвердженням умов вилучення (викупу) земельних ділянок (у
разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з
визначенням категорії земель та її використання і затвердженням умов надання, у
тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат
сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, встановлення
обґрунтованих граничних термінів забудови земельної ділянки. Відмову органів
місцевого самоврядування або органів державної влади в наданні земельної
ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду в установлений
законом строк може бути оскаржено в судовому порядку. Рішення про відмову в
наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з
посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої
містобудівної документації та документації із землеустрою.
В свою чергу у відповідності до
статті 124 ЗК України на даний час передача в оренду земельних ділянок, що
перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі
рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого
самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у
разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній
власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім
випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній
власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою
статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123
цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності
громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником
земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може
бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Судом також констатується, що
згідно до пункту 3 Прикінцевих положень Закону України „Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву” прийняті і не
виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів
виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця
розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення
земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання
чинності цим Законом.
Таким чином, з наведених вище
обставин та положень правових норм слідує, що позивачем до набрання чинності
Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін
до деяких законодавчих актів України”, Законом України „Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України” від 03.06.2008 р. та Законом України „Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву”
здійснено усі передбачені ЗК України і Законом України „Про оренду землі” дії
щодо отримання в оренду земельної ділянки, а тому Відповідач неправомірно
відмовив в реєстрації договору оренди.
Окрім того, діюче законодавство
України не надає повноважень відповідачу у відмові в реєстрації договору оренди
земельної ділянки.
За таких обставини позовні вимоги є
обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
На підставі зазначених правових норм і керуючись статтями
44, 49, 82-85 ГПК України,
в и р і ш и в :
1.Позовні вимоги задовольнити.
2.Зобов'язати державне підприємство „Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в
особі Херсонської філії здійснити державну реєстрацію договору оренди земельної
ділянки площею 0,04 га для розміщення
кафе на території Щасливцевської сільської ради, укладеного 3 липня 2008 року
між приватним підприємцем ОСОБА_1 та Щасливцевською сільскою радою.
Дата підпису рішення -22
жовтня 2008 року.
Суддя
М.К. Закурін
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2008 |
Оприлюднено | 19.12.2008 |
Номер документу | 2528975 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Закурін М.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні