ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
УХВАЛА
16.07.2012№02-22 /2289-2012
Суддя С.О. Лукачов, розглянувши матеріали
за позовом Алуштинської міської ради, м. Алушта
до Відділу Держкомзему у м. Алушта Автономної Республіки Крим, м. Алушта
про скасування державної реєстрації угоди.
встановив:
Алуштинська міська рада звернулась до Господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом до Відділу Держкомзему у м. Алушта Автономної Республіки Крим про скасування державної реєстрації додаткової угоди від 02.03.2012р. (в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі № 01103000290001 від 05.04.2012р. за № 01 103 0004000184) до договору оренди 31.05.2001 року, реєстр. № 2007 (дата державної реєстрації 25.06.2001р. запис № 285) земельної ділянки (кадастровий номер 01 103 00 000:01:004:0131) площею 0,1150 га за адресою: м. Алушта, по вул. Леніна, біля морпункту, укладену між Алуштинською міською радою і ТОВ «Центр розваг «Алушта» для розміщення атракціонів.
Відповідно до ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, господарським судам підвідомчі, зокрема, справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
Положеннями п.п. 1-3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам» від 24.10.2011 р. № 10 визначено, що підвідомчість - це визначена законом сукупність повноважень господарських судів щодо розгляду справ, віднесених до їх компетенції (ст. 12 ГПК України).
Місцеві господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають з господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені процесуальним законом до їх підсудності. Господарські суди розглядають справи в порядку позовного провадження, коли склад учасників спору відповідає приписам статті 1 ГПК, а правовідносини, з яких виник спір, мають господарський характер.
Господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов: участь у спорі суб'єкта господарювання; наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин; наявність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення спору господарським судом; відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.
При цьому, п. 17 вищезазначеної постанови Пленуму Вищого господарського суду України встановлено, що до компетенції господарських судів не відноситься розгляд справ у спорах:
- про оскарження рішень (нормативно-правових актів чи актів індивідуальної дії), ухвалених суб'єктом владних повноважень, яким останній зобов'язує суб'єкта господарювання вчинити певні дії, утриматись від вчинення певних дій або нести відповідальність;
- про оскарження суб'єктом господарювання дій (бездіяльності) органу державної влади, органу місцевого самоврядування, іншого суб'єкта владних повноважень, їхньої посадової чи службової особи, що випливають з наданих їм владних управлінських функцій, якщо ці дії (бездіяльність) не пов'язані з відносинами, врегульованими господарським договором;
- між суб'єктами владних повноважень з приводу їхньої компетенції у сфері управління;
- з приводу укладання та виконання адміністративних договорів;
- за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
Інші справи за участю господарюючих суб'єктів та суб'єктів владних повноважень не мають ознак справ адміністративної юрисдикції і повинні розглядатися господарськими судами на загальних підставах. До таких справ належать усі справи у спорах про право, що виникають з відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 КАС України, справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією із сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
Суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
Необхідною ознакою суб'єкта владних повноважень є здійснення останнім владних управлінських функцій, які повинні здійснюватися відповідним суб'єктом саме у тих правовідносинах, у яких виник спір.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Таким чином, від справ господарської юрисдикції за участю суб'єктів господарської діяльності і суб'єктів владних повноважень адміністративні справи відрізняються особливим змістом правовідносин між сторонами та предметом позовних вимог.
Пунктом 19 постанови Пленуму № 10 передбачено, що у вирішенні питань, пов'язаних з підвідомчістю справ у спорах, що виникають із земельних відносин, господарським судам слід враховувати викладене в п. 1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», відповідно до якого встановлено, що питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 ГПК України.
З цією метою господарським судам слід аналізувати предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог.
Пунктом 1.2 постанови № 6 від 17.05.2011 передбачено, що господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.
Господарським судам не підвідомчі справи у спорах, що виникають з публічно-правових відносин, у яких держава та територіальні громади через свої органи беруть участь з метою реалізації владних повноважень, а також справи, пов'язані з оскарженням правових актів, спрямованих на здійснення повноважень управління у земельних відносинах.
Владні повноваження державних органів та органів місцевого самоврядування реалізуються у відносинах, пов'язаних з управлінням у галузі використання, охорони земель і врегульованих розділом VII ЗК України, зокрема, із встановленням та зміною меж адміністративно-територіальних утворень, плануванням використання земель, землеустроєм, веденням державного земельного кадастру, моніторингом земель, а також у відносинах охорони земель та контролю за їх використанням, врегульованих розділом VI ЗК України. Рішення або інший індивідуальний акт державного органу чи органу місцевого самоврядування, пов'язаний із здійсненням повноважень управління у відповідних галузях, є правовим актом, спрямованим на реалізацію владних повноважень. Відповідні акти мають обов'язковий характер з ознаками, притаманними публічно-правовим відносинам.
Судом встановлено, що характер позовних вимог Алуштинської міської ради стосується зобов'язання вчинити дії зі скасування Відділом Держкомзему у м. Алушта Автономної Республіки Крим державної реєстрації додаткової угоди, для чого відповідач має застосувати владні управлінські функції, покладені на нього у відповідності до законодавства.
Враховуючи вищевикладене, позовна заява Алуштинської міської ради не підлягає розгляду у господарських судах України та повинна розглядатися адміністративним судом в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 62 Господарського процесуального кодексу України, суддя відмовляє у прийнятті позовної заяви, якщо заява не підлягає розгляду в господарських судах України.
Таким чином, керуючись п. 1 ч. 1 ст. 62 ГПК України, суд відмовляє у прийнятті зазначеної позовної заяви.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України від 08.07.2011р. № 3674-VI «Про судовий збір», сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду в разі, зокрема, відмови у відкритті провадження у справі (пункт 3).
При цьому, Вищий господарський суд України у листі від 25.08.2011р. № 01-06/1175/2011 «Щодо судового збору», у п. 11 зазначив наступне: статтею 7 Закону врегульовано загальні питання повернення сплачених сум судового збору, в тому числі визначено підстави такого повернення, яке здійснюється за ухвалою суду. Зокрема, сума судового збору підлягає поверненню у випадках, зазначених у таких нормах ГПК, як, зокрема, частині першій статті 62 (відмова у прийнятті позовної заяви).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність повернення Алуштинській міській раді суми сплаченого судового збору у розмірі 1094,00 грн. за платіжним дорученням № 605 від 19.06.2012р. на підставі Закону України «Про судовий збір».
Враховуючи викладене, керуючись п. 1 ч. 1 ст. 62, ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Відмовити в прийнятті позовної заяви Алуштинської міської ради до Відділу Держкомзему у м. Алушта Автономної Республіки Крим про скасування державної реєстрації угоди.
2. Повернути Алуштинській міській раді (98500, м. Алушта, пл. Советська, б. 1, код ЄДРПО України 34496494) з державного бюджету України (р/р 31211206783002, код отримувача 38040558, МФО 824026 в ГУ ДКСУ в АРК м. Сімферополь) суму судового збору у розмірі 1094,00 грн., сплачену за платіжним дорученням № 605 від 19.06.2012р.
Додаток: позовні матеріали на 32 аркушах та конверт.
Суддя С.О. Лукачов
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2012 |
Оприлюднено | 26.07.2012 |
Номер документу | 25301426 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
С.О. Лукачов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні