ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17.07.12 Справа № 28пд/5014/1506/2012
Суддя Семендяєва І.В., при секретарі судового засідання Мартинцевій Н.М., розглянувши матеріали за позовом
Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі 1-го позивача Виконавчого комітету Луганської міської ради, м. Луганськ
2-го позивача Луганської міської ради, м. Луганськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин «Побутові товари», м. Луганськ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області, м. Луганськ
про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 26.06.1997, реєстрація від 26.06.1997 № 2104
за участю представників сторін:
від заявника: Трофименко П.В., посвідчення № 103 від 06.04.2011, помічник прокурора міста Луганська;
від 1-го позивача: Шинкарьова О.А., довіреність № 01/03-30./5448/0/2-10 від 24.11.2010, головний спеціаліст-юрисконсульт відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;
від 2-го позивача: Шинкарьова О.А., довіреність № 01/03-31/1781/0/2-12 від 19.03.2012, головний спеціаліст-юрисконсульт відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;
від відповідача: представник не прибув;
від третьої особи: представник не прибув
в с т а н о в и в:
Прокурор м. Луганська в інтересах держави в особі 1-го позивача Виконавчого комітету Луганської міської ради, 2-го позивача Луганської міської ради звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин «Побутові товари»про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 26.06.1997, реєстрація від 26.06.1997 № 2104, а саме:
- викласти пункт 2.1 розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3»;
- викласти п. 2.2. розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.2. Річна орендна плата сплачується орендарем у грошовій безготівковій формі за базовий (податковий) звітний період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого орендар уточнює у орендодавця або уповноваженого ним органу»;
- в абзаці 4 п.п. а) пункту 3.1 розділу «3. Права та обов'язки сторін»слова «економічної оцінки земель»змінити на слова «нормативно грошової оцінки земель м. Луганська»;
- викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2 розділу «3. Права та обов'язки сторін»в новій редакції: «У разі невнесення орендної плати в термін, визначений цим договором, орендар повинен сплатити пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу».
Ухвалою господарського суду Луганської області від 20.06.2012 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області.
Третя особа у клопотанні № 346/4-5-14 від 02.07.2012 просить справу розглянути без участі свого представника. У відзиві на позовну заяву третя особа позовні вимоги підтримала у повному обсязі.
Відповідач до судового засідання не прибув, відзив на позовну заяву не надав, заявою від 16.07.2012 № 17 просить розглянути справу без участі свого представника.
Суд, враховуючи думки позивача та прокурора, вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників відповідача та третьої особи за наявними у неї матеріалами. Неподання відповідачем відзиву на позов не є перешкодою для розгляду справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача та прокурора встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.
Підставою свого позову прокурор зазначає наступне.
Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 22.11.1995 № 605 зі змінами ТОВ «Магазин «Побутові товари»була надана у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди терміном на 49 років земельна ділянка загальною площею 0,0703 га за адресою: м. Луганськ, кв. Зарічний, 18, для розміщення будівлі магазину № 33 «Хозяюшка».
Між виконавчим комітетом Луганської міської ради та ТОВ "Магазин «Побутові товари" укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 26.06.1997, реєстрація від 26.06.1997 № 2104.
Згідно з п. 2.1 договору плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 2 щоквартально рівними частками з моменту прийняття рішення.
Абзацом 4 п.п. «а»п. 3.1. розділу «3. Права та обов'язки сторін»договору передбачена можливість змінювати розмір орендної плати у зв'язку зі зміною ставки земельного податку.
Відповідно до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Прокурор зазначає, що у зв'язку з законодавчою зміною річного розміру орендної плати за землю усі договори оренди землі, повинні відповідати вимогам чинного законодавства, і річний розмір орендної плати за землю не повинен бути меншим трикратного розміру земельного податку.
З метою приведення договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 26.06.1997, реєстрація від 26.06.1997 № 2104 у відповідність згідно з вимогами чинного законодавства, Луганською міською радою листом від 22.08.2011 № 01/03-13/5153/0/2-11 направлена пропозиція щодо внесення змін до договору з проектом договору про внесення таких змін:
- викласти пункт 2.1 розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».
Дана вимога обґрунтована приписами ст. 288 Податкового кодексу України, якою передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
- викласти п. 2.2. розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.2. Річна орендна плата сплачується орендарем у грошовій безготівковій формі за базовий (податковий) звітний період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого орендар уточнює у орендодавця або уповноваженого ним органу».
Даний пункт обґрунтовано вимогами п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України, який встановлює такий порядок сплати орендної плати. Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця;
- в абзаці 4 п.п. а) пункту 3.1 розділу «3. Права та обов'язки сторін»слова «економічної оцінки земель»змінити на слова «нормативно грошової оцінки земель м. Луганська»;
Даний пункт спрямований на приведення термінології, що зазначена у договорі у відповідність з чинним законодавством, оскільки термін «економічна оцінка земель»законодавством не визначений, необхідно використовувати термін «нормативно грошова оцінка земель», який визначений Законом України «Про оцінку земель»;
- викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2 розділу «3. Права та обов'язки сторін»в новій редакції: «У разі невнесення орендної плати в термін, визначений цим договором, орендар повинен сплатити пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу».
Даний пункт обґрунтований приписами п. 129.4 статті 129 Податкового кодексу України, яким передбачено, що пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Відповіді на дану пропозицію позивача внести змін відповідач не надав, що стало підставою для звернення з даним позовом.
Оцінивши обставини справи у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.
Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України „Про прокуратуру" прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України „Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.
Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач виявив намір внести зміни до укладеного договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 26.06.1997, які розглядаються судом. Відповідна пропозиція позивачем було направлена відповідачу 22.08.2011 /а.с. 18-21/.
Відповіді на пропозицію внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідачем надано не було.
Розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати за договором оренди земельної ділянки, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, визначається у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.
Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Прокурор обґрунтовано посилається на положення статті 288 Податкового кодексу України, якою врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме: розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Також є обґрунтованими посилання прокурора на ст. ст. 129, 287 Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті. Пеня, визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження. Пеня, визначена підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виплати (нарахування) доходів на користь платників податків - фізичних осіб.
Стаття 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість внесення змін до договору на право тимчасового використання землею (в тому числі на умовах оренди).
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.
Згідно ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, які передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки в порядку, встановленому законом або договором оренди.
Відповідно до змісту статей 759, 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Суд враховує про те, що позивач зробив належну пропозицію відповідачу про внесення змін у діючий спірний договір.
З метою приведення спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність з вимогами чинного законодавства України та чинних нормативно-правових актів Луганської міської ради, за підписом Луганського міського голови було надіслано відповідачу цю пропозицію про внесення змін до договору № 01/03-13/5153/0/2-11 від 22.08.2011, а також проект договору про внесення змін.
Судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської області.
Згідно з постановою КМУ від 09.09.2009 № 1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі" повноваження ведення книги записів відкривається та ведеться у паперовому вигляді - територіальним органом Держкомзему.
Отже, підлягають державній реєстрації третьою особою зміни, які вносяться до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди).
З підстав викладених вище, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір стягується з відповідача в дохід Державного бюджету України, оскільки прокурор звільнений від його сплати відповідно до Закону України «Про судовий збір».
У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області
В И Р І Ш И В:
1. Позов Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі 1-го позивача Виконавчого комітету Луганської міської ради, 2-го позивача Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин «Побутові товари»про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 26.06.1997, реєстрація від 26.06.1997 № 2104 задовольнити повністю.
2. Викласти пункт 2.1 розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».
3. Викласти п. 2.2. розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.2. Річна орендна плата сплачується орендарем у грошовій безготівковій формі за базовий (податковий) звітний період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого орендар уточнює у орендодавця або уповноваженого ним органу».
4. В абзаці 4 п.п. а) пункту 3.1 розділу «3. Права та обов'язки сторін»слова «економічної оцінки земель» змінити на слова «нормативно грошової оцінки земель м. Луганська».
5. Викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2 розділу «3. Права та обов'язки сторін»в новій редакції: «У разі невнесення орендної плати в термін, визначений цим договором, орендар повинен сплатити пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу».
6. Датою внесення змін до договору вважати дату набрання чинності рішення суду.
7. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин «Побутові товари», м. Луганськ, вул. Демьохіна, 18, ідентифікаційний код 13406554, в доход Державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, МФО 804013, код отримувача 37991503, одержувач -УДКСУ у м. Луганську, банк -ГУ ДКСУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22030001, символ 206, судовий збір у сумі 1073 грн. 00 коп., видати наказ ДПІ у Ленінському районі м. Луганськ.
Дане рішення є підставою для реєстрації змін до договору оренди землі відповідними органами.
Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання рішення: 19.07.2012.
Суддя І.В. Семендяєва
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2012 |
Оприлюднено | 26.07.2012 |
Номер документу | 25302352 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Семендяєва І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні