Рішення
від 17.07.2012 по справі 5023/2338/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" липня 2012 р.Справа № 5023/2338/12 вх. № 2338/12

Суддя господарського суду Погорелова О.В.

при секретарі судового засідання Стешенко О.В.

за участю представників сторін:

позивача - Лук"янчук І.В.; 3-ї особи - не з"явився, відповідача - не з"явився,

розглянувши справу за позовом Харківської міської ради, м. Харків

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків та Головне управління Держкомзему у Харківській області, м. Харків

до Закритого акціонерного товариства "Ремхладомонтаж", м. Харків

про стягнення збитків у розмірі 482197,49 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до господарського суду з позовом, в якому просить суд стягнути з відповідача на свою користь збитки у розмірі 482197,49 грн. Позов обґрунтований ст.ст. 142, 145 Конституції України, ст.ст. 12, 83, 90, 152, 156, 157 Земельного кодексу України, ст.ст. 22, 1166 ЦК України та інш.

До початку судового засідання позивач звернувся до суду з заявою про фіксацію судового процесу за допомогою ведення протоколу судового засідання в паперовій формі. Вказана заява позивача розглянута та задоволена судом як така, що відповідає нормам чинного законодавства.

07.07.2012 року до господарського суду від Головного управління Держкомзему у Харківській області (третя особа) надійшов лист, в якому третя особа підтримує позов у повному обсязі, вважає його обґрунтованим та просить розглядати без участі представника в судовому засіданні.

Суд, дослідивши наданий лист, долучає його до матеріалів справи. Клопотання третьої особи щодо розгляду справи без участі представника в судовому засіданні суд задовольняє, як таке, що відповідає вимогам ст. 22 ГПК України.

Відповідач правом на участь представника у судовому засіданні не скористався, причину неявки не повідомив, витребуваних судом документів не надав. Про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить відмітка про направлення ухвали про призначення справи до розгляду за адресою, вказаною у позовній заяві та повідомлення про вручення відповідного поштового відправлення.

10.07.2012 року до господарського суду від представника відповідача надійшло клопотання, в якому він просить суд зупинити провадження у справі до розгляду Жовтневий районним судом м. Харкова справи № 2а-2012/223/2012 за позовом ЗАТ "Ремхладомонтаж" до виконавчого комітету Харківської міської ради про визнання рішення від 28.03.2012 року № 182 "Про затвердження акту про визначення збитків", яким був затверджений акт про визначення збитків в сумі 482197,49 грн. протиправним та його скасування.

Суд, дослідивши клопотання та додані до нього докази, долучає їх до матеріалів справи та відмовляє в його задоволенні, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 79 ГПК України, господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом, а також у разі звернення господарського суду із судовим дорученням про надання правової допомоги до іноземного суду або іншого компетентного органу іноземної держави.

Згідно п. 3.16 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.

Як вбачається з матеріалів справи, позов було подано до господарського суду 24.05.2012 року, а відповідно до ст. 69 ГПК України встановлено, що спір має бути вирішено господарським судом у строк не більше двох місяців від дня одержання позовної заяви.

Відповідач вказує на те, що Жовтневим районним судом м. Харкова відкрито провадження по справі про визнання рішення протиправним та в обґрунтування цього надав до господарського суду копію ухвали суду від 28.05.2012 року по справі № 2012/4639/2012 2А/2012/223/2012. Як вбачається з матеріалів справи та вказує сам відповідач у своєму клопотання оскаржуване ним рішення було прийняте 28.03.2012 року, тобто майже за два місяці до подання позову до господарського суду Харківської області.

Відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 року № 475/97-ВР "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів N 2, 4, 7 та 11 до Конвенції" визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру.

Суд зазначає, що підстави для зупинення розгляду справи відсутні, натомість вищевказані дії відповідача, спрямовані на перешкоджання розгляду справи по суті, не узгоджуються з приписами частини 3 статті 22 ГПК України щодо обов'язку сторін добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Згідно п. 10 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2012 року "Про судове рішення", результати розгляду господарським судом заяв (клопотань) учасників судового процесу повинні зазначатися в мотивувальній, а не в резолютивній частині рішення суду, прийнятого по суті справи, за винятком тих випадків, коли суд вирішує питання про вжиття заходів до забезпечення позову (статті 67, 68 ГПК), відстрочку або розстрочку виконання рішення (стаття 121 ГПК).

17.07.2012 року до господарського суду від позивача надійшов супровідний лист, в якому він просить суд долучити до матеріалів справи витребувані ухвалою суду докази.

Суд, дослідивши надані докази, долучає їх до матеріалів справи.

В судовому засіданні представник позивача підтримує позов у повному обсязі та просить суд його задовольнити.

Враховуючи те, що норми ст. 38 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне.

Згідно до статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно з пунктом б) ст. 80 ЗК України суб'єктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю (ч. 1 ст. 83 ЗК України).

У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності (ч. 2 ст. 83 ЗК України).

Однією з форм місцевого самоврядування є представництво спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи (ч. 2 ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Основного Закону України, ч. З ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Згідно з п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад відноситься регулювання земельних відносин.

Відповідно до п. б) п.п. 1) ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (ч. 1 ст. 142 Конституції України, ч. З ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Таким чином, органи місцевого самоврядування в особі міських рад та їх виконавчих органів поєднують в собі охоронні (контрольні) функції та функції суб'єкта права власності з усіма притаманними йому правомочностями щодо володіння, користування та розпорядження об'єктом права власності.

Контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства (ст. 187 ЗК України).

Статтею 188 ЗК України Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється уповноваженими органами виконавчої влади по земельних ресурсах, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - спеціально уповноваженими органами з питань екології та природних ресурсів.

У жовтні 2010 р. Державною інспекцією з контролю за використанням та охороною земель Харківської області проведено перевірку законності використання ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" земельної ділянки по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові. Встановлено, що ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" використовується земельна ділянка з порушенням вимог чинного законодавства для обслуговування нежитлових будівель. За результатами перевірки заступника директора товариства ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-3 КУпАП.

Статтею 189 ЗК України передбачено, що самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

З урахуванням наведених положень чинного законодавства рішенням 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004 р. № 87/04 утворено відділ самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Харкові.

Згідно з п. 1.4 рішення 14 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 04.07.2007 р. № 146/07 "Про внесення змін до рішення 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004 р. № 87/04 "Про затвердження Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Харкові" основними завданнями самоврядного контролю за використанням та охороною земель є запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне

виявлення таких порушень та вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Відповідно до розділу 3 Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Харкові, затвердженого рішенням 2 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004 р. № 87/04, посадові особи відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель мають право обстежувати земельні ділянки, передбачені пунктом 1.2 цього Положення, щодо дотримання умов їх використання та охорони відповідно до чинного законодавства України та укладених договорів оренди (тимчасового користування, тимчасового користування на умовах оренди), складати Акти обстеження стану та дотримання умов використання земельних ділянок, та за фактом виявлення порушень законодавства подавати матеріали до відповідних державних органів для вжиття необхідних заходів та притягнення винних осіб до відповідальності відповідно до закону.

Передбачені цим Положенням форми документів встановлюються управлінням земельних відносин Харківської міської ради. Типовий акт обстеження земельної ділянки затверджено наказом Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин № 377К від 23.10.2008 р.

У ході перевірки дотримання землекористувачем вимог чинного законодавства уповноваженими посадовими особами управління земельних відносин Харківської міської ради складено акт від 12.03.2012 р. за № 1104/12, яким визначено межі, площу та конфігурацію земельної ділянки, що використовується ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ".

Відповідно до вказаного акту обстеження земельна ділянка загальною площею 1,0329 га по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові використовується з 01.07.2009 р. по 13.10.2010 р. ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель (адміністративних та виробничих) і споруд, без оформлення документів, які посвідчують право власності або право користування землею, що є порушенням вимог ст.ст. 125, 126 ЗК України, тобто прав територіальної громади м. Харкова.

Під час обстеження велась фотозйомка та здійснювався контрольній замір площі земельної ділянки інженером - геодезистом за допомогою електронного тахеометру Мкоп МРК.-332 № 020366 з урахуванням вимог ст.ст. 1, 34 Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом (ч. 1), право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою (ч. 2), право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ч. 5).

Згідно зі ст. 145 Конституції України права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Одним із способів захисту прав територіальної громади у сфері земельних відносин є відшкодування заподіяних збитків.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування (ч. 1).

Частиною 2 цієї статті визначено, що збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Статтею 224 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ч. 2 ст. 157 ЗК України порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Порядок № 284/93).

Згідно з приміткою до п. З Порядку № 284/93 відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (ст. 144 Конституції України).

З метою посилення контролю за використанням земель, створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення розмірів збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю, рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 р. № 130/09 затверджено "Порядок визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю" (далі - Порядок № 130/09).

Зазначений Порядок прийнято з дотриманням процедури, визначеної Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Відповідно до ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначений Порядок є нормативним актом органу місцевого самоврядування та обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також

громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

З метою прийняття від громадськості та суб'єктів господарювання зауважень та пропозицій до Порядку в газеті "Харьковские известия" від 21.05.2009 р. було опубліковано аналіз регуляторного впливу та проект рішення про затвердження Порядку.

Постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 14.12.2009 р. по справі № 2-а-5392/09 в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 до Харківської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Харківської міської ради від 24.06.2009 р. № 130/09 "Про затвердження порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю" відмовлено повністю. Постанова набрала законної сили.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії (п. 2 Порядку № 284/93).

З метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення розмірів збитків, заподіяних внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельних ділянок у м. Харкові та порядку їх відшкодування землекористувачами та збільшення надходжень до бюджету від орендної плати за землю рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 05.11.2008 р. № 717 (зі змінами від 05.08.2009 р. № 331) затверджено склад комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

Результати роботи комісії оформляються відповідними актами.

Комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам Харківської міської ради проведено перевірку дотримання ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" вимог чинного земельного законодавства, за результатами якої встановлено наступне.

Частиною 1 ст. 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Рішенням виконавчого комітету Харківської міської Ради народних депутатів № 20-6 від 12.01.1983 р. Дослідно-експериментальному заводу Облспоживспілки відведено земельну ділянку орієнтовною площею 1,1 га по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові.

Згідно з актом передачі від 26.02.1999 р. Дослідно-експериментальний завод Облспоживспілки був переданий на баланс Спільного підприємства "Ново - Салтівський ринок". Рішенням зборів ради засновників спільних підприємств Харківської Облспоживспілки від 14.06.1999 р. № 9 основні засоби виробництва Спільного підприємства "Ново - Салтівський ринок" було передано на баланс підприємства Харківської Облспоживспілки "РЕМХЛАДОМОНТАЖ".

26.09.2001 р. Харківською обласною спілкою споживчих товариств та Закритим акціонерним товариством "ВК Світло шахтаря" було створено Закрите акціонерне товариство "РЕМХЛАДОМОНТАЖ", яке є правонаступником підприємства Облспоживспілки "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" (п. 1.3 Статуту ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" та п. 2 ст. 1 Установчого договору про створення ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" від 26.09.2001 р.).

У 2004 році на замовлення ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ"ТОВ ІКК "Проконсул" виконано Акт узгодження меж фактичного користування земельною ділянкою по вул. Чугуївській, 80 площею 1,0329 га (кадастровий № 6310138800:04:010:0023) для проведення грошової оцінки.

Згідно з інформацією КП "Харківське МБТІ" право власності на нежитлові будівлі літ. "А-1", літ. "Б-1", літ. "В-2", літ. "Г-1", літ. "Д-1", літ. "Е-1"та літ. "Ж-1"по вул. Чугуївській, 80 зареєстровано за Харківською обласною спілкою споживчих товариств на підставі рішення Господарського суду Харківської області від 15.09.2010 р. у справі № 29/272-10.

На підставі договору купівлі-продажу від 19.10.2010 р. № 2272, укладеного між ХАРКІКІВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ СПІЛКОЮ СПОЖИВЧИХ ТОВАРИСТВ та СПОЖИВЧИМ ТОВАРИСТВОМ "ЧИСТИЙ РИНОК", до останнього перейшло право власності на нежитлові будівлі літ. "А-1", літ. "Б-1", літ. "В-2", літ. "Г-1", літ. "Д-1", літ. "Е-1"та літ. "Ж-1"по вул. Чугуївській, 80.

Відповідно до договору купівлі-продажу від 22.10.2010 р. № 2315, укладеного між СПОЖИВЧИМ ТОВАРИСТВОМ "ЧИСТИЙ РИНОК" та ТОВ "ПЕИНТ", до останнього перейшло право власності на нежитлові будівлі літ. "А-1", літ. "Б-1", літ. "В-2", літ. "Г-1", літ. "Д-1", літ. "Е-1"та літ. "Ж-1"по вул. Чугуївській, 80.

На теперішній час право власності на вищезазначені будівлі зареєстровано за ТОВ "ШАГІЯ" на підставі свідоцтва про право власності, виданого виконавчим комітетом Харківської міської ради 01.12.2010 р.

На підставі рішення 12 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 23.12.2011 року № 555/11 ТОВ "ШАГІЯ" надано в оренду земельну ділянку по вул. Чугуївській, 80 площею 1,0333 га для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ. "А-1"(адміністративна будівля), літ. "Б-1"(адміністративна будівля), літ. "В-2"(виробнича будівля), літ. "Г-1"(адміністративно-виробнича будівля), літ. "Д-1"(гараж, склад), літ. "Е-1"(склад), літ. "Ж-1"(склад) строком до 01.12.2016 р.

На час прийняття вказаних рішень ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" право користування спірною земельною ділянкою у передбаченому чинним законодавством порядку не оформлено та не зареєстровано, чим підтверджується фактичне використання відповідачем земельної ділянки за вказаною адресою без правовстановлюючих документів.

Згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним.

Відповідно до ст. 269 Податкового кодексу України (далі - ПК України) платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Статтею 287 ПК України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (ст. 288 ПК України).

Згідно з листом Державної податкової інспекції у Червонозаводському районі м. Харкова від 13.01.2012 р. № 72/09/15-314 ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" знаходиться на обліку як платник земельного податку за земельну ділянку площею 10329,00 кв. м. відповідно до рішення Харківського виконавчого комітету від 12.01.1983 р. № 20-6 та Висновку управління містобудування та архітектури від 02.11.1999 р. № 4440 по інвентаризації земельної ділянки по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові.

Але, згідно зі ст. 92 ЗК України ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" не є суб'єктом сплати земельного податку, а повинно сплачувати орендну плату відповідно до вимог чинного законодавства.

Зазначене в свою чергу беззаперечно підтверджує той факт, що саме ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" тривалий час використовує спірну земельну ділянку за вказаною адресою з порушенням вимог земельного законодавства, тобто без правовстановлюючих документів на землю.

24.10.2008 р. управлінням земельних відносин направлено ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" листа № 10399 про необхідність у встановленому чинним законодавством порядку оформити право власності або право користування земельною ділянкою по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові.

Крім того, листами № 7256/0/84-10 від 26.07.2010 р, № 8133/0/84-10 від 31.08.2010 р. та № 11050/0/84-11 від 24.11.2011 р. управління земельних відносин спонукало ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" до оформлення правовстановлюючих документів на зазначену земельну ділянку відповідно до вимог чинного законодавства.

Ігноруючи пропозиції Харківської міської ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на землю ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" приміщення нежитлових будівель, розташованих на спірній земельній ділянці за плату здає в оренду фізичним та юридичним особам для здійснення господарської діяльності.

Отже, не оформлення документів на право власності або право користування спірною земельною ділянкою виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності. Це свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та майновою шкодою.

Згідно з п. 1 Порядку 284/93 власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Відповідно до розділу 5 Порядку № 130/09 у разі використання земельної ділянки без документів, що підтверджують право користування, збитки визначаються за фактичний період користування земельною ділянкою ( п. 5.1 Порядку). У випадку не оформлення документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою у строк, встановлений рішенням Харківської міської ради про надання або поновлення права оренди земельної ділянки, збитки визначаються після закінчення строку, встановленого в рішенні Харківської міської ради для оформлення документу, що підтверджує право користування земельною ділянкою (п. 5.2 Порядку).

Пунктом 5.4 Порядку № 130/09 визначено, що відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства у розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (міська рада) міг би отримати при належному виконанні (дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства.

Збитки визначаються за ставками орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків із застосуванням коефіцієнтів, які дорівнюють подвійній обліковій ставці Національного банку України на початок кожного звітного року згідно рішень Харківської міської ради.

З метою удосконалення порядку розрахунку розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди земельних ділянок, орендодавцем яких, згідно із земельним законодавством, виступає Харківська міська рада та збільшення надходжень до бюджету від орендної плати за землю, розроблено та рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. № 41/08 (зі змінами від 25.02.2009 р. та від 06.04.2011 р.) затверджено Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові (далі - Положення № 41/08).

Положенням передбачено, що базою для обчислення орендної плати є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надається в оренду. Нормативна грошова оцінка земель м. Харкова проводиться у відповідності з чинним законодавством України і підлягає затвердженню Харківською міською радою. Показники оцінки підлягають щорічному станом на 1 січня уточненню на коефіцієнт індексації відповідно до порядку, який затверджується Кабінетом Міністрів України.

Річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою: О=Ц*Б*К1*К2, де: Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.; Б - єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці); К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення; К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.

Застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (Кі) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації в галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об'єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).

Облікова ставка Національного банку України, подвійний коефіцієнт якої необхідний для розрахунку даних збитків, дорівнює 10,0 % річних.

Згідно з актом про визначення збитків від 16.03.2012 р. № 239, затвердженого рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 28.03.2012 р. № 182, неодержаний Харківською міською радою дохід за неправомірне використання ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" земельної ділянки площею 1,0329 га по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові без правовстановлюючих документів складає 482197,49 грн.

Відповідно до розрахунку розміру збитків за неправомірне використання ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" земельної ділянки загальною площею 1,0329 га по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові для експлуатації та обслуговування виробничих та адміністративних приміщень (землі промисловості) збитки нараховані за період з 01.07.2009 р. до 13.10.2010 р.

З метою врегулювання даного спору у досудовому порядку управлінням земельних відносин Харківської міської ради запропоновано ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" відшкодувати Харківській міській раді завдані збитки, що підтверджується наступним.

Так, листом - повідомленням управлянням земельних відносин Харківської міської ради від 03.03.2012 р. № 2538/0/84-12 запрошено ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" на засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

Крім того, листом - повідомленням від 04.04.2012 р. № 5071/0/84-12 управлінням земельних відносин Харківської міської ради запропоновано ЗАТ "РЕМХЛАДОМОНТАЖ" добровільно відшкодувати Харківській міській раді визначені збитки за використання земельної ділянки з порушенням норм земельного законодавства.

До теперішнього часу вимоги, викладені у листах повідомленнях, не виконані, спір у досудовому порядку не врегульовано.

У разі використання земель міста з порушеннями вимог ст.ст. 125, 206 ЗК України фізичні та юридичні особи повинні відшкодувати Харківській міській раді збитки, спричинені їх діями або бездіяльністю при використанні земельних ділянок без правовстановлюючих документів (договору оренди землі тощо).

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.

Розділом 3 Порядку про відшкодування збитків, затвердженого рішенням сесії Харківської міської ради від 24.06.2009 р. № 130/09, встановлено єдину процедуру відшкодування збитків, заподіяних Харківській міській раді внаслідок порушення вимог земельного законодавства при використанні земель.

Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначені ст. 1166 ЦК України відповідно до якої, майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Цивільно-правова відповідальність за завдання майнової шкоди наступає за наявності цивільного правопорушення, яке складається з наступних елементів: наявність майнової шкоди, протиправна поведінка (дія чи бездіяльність) заподіювана; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та майновою шкодою, вина.

Юридичною підставою позадоговірної відповідальності є склад правопорушення (ст. 1166 ЦК України). Необхідні елементи складу такі: шкода, протиправна поведінка, причинний зв'язок між шкодою і протиправною поведінкою, вина. Фактичною підставою є вчинення правопорушення. У цій формі виражена формула генерального делікту: хто зі своєї вини заподіяв іншому шкоду, зобов'язаний її відшкодовувати.

Встановлений ст. 1166 ЦК України склад правопорушення поширюється на всі норми, що входять до глави 82 ЦК України, тією мірою, в якій його не змінюють спеціальні правила, передбачені окремими статтями цієї глави.

Вказуючи на шкоду як елемент правопорушення, ст. 1166 ЦК України передбачає майнову шкоду, внаслідок якої до складу правопорушення входить лише майнова шкода. її відсутність виключає кваліфікацію поведінки як правопорушення.

Стаття 1166 ЦК України визначає зміст юридичного обов'язку встановленням заборони, що виражена в її диспозиції: не завдавати шкоди особі громадянина, його майну, майну організації. Юридичний обов'язок, який покладається у даному випадку на суб'єктів абсолютних правовідносин, є пасивним, виконання його здійснюється утриманням від вчинення заборонених дій.

Виражена у ст. 1166 ЦК України заборона є загальною, особливість .її полягає в тому, що вона не перелічує дій, які не можна вчиняти; вона лише

встановлює видову або родову характеристику, пов'язуючи її з негативним результатом. Ця стаття не може передбачити і перелічити дії, якими можна заподіяти шкоду, тому вона забороняє будь-яку подібну дію. Порушення заборони, тобто вчинення дії, що завдала шкоду іншій особі, є протиправною дією. Вчинення протиправної дії завжди призводить до порушення суб'єктивного права і блага (матеріального чи особистого), на яке існує суб'єктивне право.

Отже, підстава позадоговірної відповідальності - це правопорушення, структурними елементами якого є шкода, протиправність поведінки, причинний зв'язок та вина.

Згідно ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно зі ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Статтею 157 Земельного кодексу України встановлено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Відповідно до статті 623 ЦК України боржник, який порушив зобов'язання, має відшкодувати кредиторові завдані цим збитки.

Правова позиція Харківської міської ради підтверджується постановою Вищого господарського суду України від 06.04.2011 р. по справі № 66/285-10, постановою Вищого господарського суду України від 14.12.2010 р. по справі № 59/352-09, рішенням Господарського суду Харківської області, яке набрало законної сили, від 03.10.2011 р. по справі № 5023/6672/11.

Таким чином, інтереси Харківської міської ради як власника даної земельної ділянки по вул. Чугуївській, 80 у м. Харкові порушені відносно володіння, користування та розпорядження цією земельною ділянкою.

А відтак, порушуються вимоги Рішення Конституційного Суду від 01 грудня 2004р. про те, що тлумачення поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в господарському процесуальному кодексі України та законах України, треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

Відповідно до ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України передбачено обов'язок доказування кожною стороною тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень .

Відповідно ч. 1 ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Стаття 129 Конституції України встановлює, що судді при здійсненні правосуддя незалежні і підкоряються лише закону. Змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості - є однією із основних засад судочинства.

Таким чином, суд дійшов висновку, що вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 482197,49 грн. обґрунтовані, підтверджуються доданими до матеріалів справи доказами, не спростовані відповідачем, та суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 142, 145 Конституції України, ст. ст. 12, 83, 90, 152, 156, 157 Земельного кодексу України, ст. ст. 22, 1166 Цивільного кодексу України, постановою КМУ від 25.07.2007 р. № 963, Наказом Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 р. № 110, ст. ст. 1, 4, 12, 33, 43, 44-49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Закритого акціонерного товариства «РЕМХЛАДОМОНТАЖ», (код ЄДРПОУ 30427815; адреса: Профспілковий бульвар, буд. 64, м. Харків, 61064, відомості про відкриті поточні рахунки в матеріалах справи відсутні) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, р/р № 33213812800002 в УДК у Харківській обл. м. Харкова, МФО 851011, код оплати 1305020001, одержувач ВДК у м. Харкові) збитки у розмірі 482197,49 грн. та судовий збір у розмірі 9644,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 18 липня 2012 року.

Суддя Погорелова О.В.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення17.07.2012
Оприлюднено26.07.2012
Номер документу25364764
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5023/2338/12

Ухвала від 25.07.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 02.07.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Рішення від 17.07.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 25.05.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні