Постанова
від 12.06.2012 по справі 2а-16047/11/0170/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

2а-16047/11/0170/14 ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ вул. Севастопольська, 43,  м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна,  95013          ПОСТАНОВА Іменем України 12 червня 2012 р. 15:15 Справа №2а-16047/11/0170/14    Окружний  адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кірєєва Д.В., за участю секретаря Бордуленко М.Ю. за участю представників сторін: від позивача – не з'явився; від відповідача – не з'явився; розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Закритого акціонерного товариства "Кримсько-Американська Торговельно-промислова компанія"до Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим, про визнання протиправною бездіяльність та спонукання до виконання певних дій, Суть спору: Закрите акціонерне товариство "Кримсько-Американська Торговельно-промислова компанія" (далі – позивач) звернулося до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовом до Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим ( далі – відповідач) про визнання протиправною бездіяльність з не прийняття рішення та не списання безнадійного податкового боргу, який виник в наслідок прийняття Кримською регіональною митницею податкових повідомлень-рішень № 04-16/2292 від 10.03.2005 року та № 04-16/2293 від 10.03.2005 року, зобов'язання відповідача прийняти рішення та здійснити списання безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок прийняття Кримською регіональною митницею податкових повідомлень-рішень № 04-16/2292 від 10.03.2005 року та № 04-16/2293 від 10.03.2005 року. Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим  від 07.12.2012 року відкрито провадження по справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду. Представник позивача у судове засідання 12.06.2012 року  не з'явився, надіслав на адресу суду клопотання про розгляд справи за його відсутністю. Позовні вимоги підтримав  у повному обсязі. Представник відповідача у  судове засідання 12.06.2012 року  не з'явився, про день час та місце слухання справи був сповіщений належним чином. Враховуючи, що матеріали справи містять достатньо доказів для з'ясування обставин у справі, суд, керуючись ст. 128 КАС України, вважає можливим розглянути справу у відсутність сторін. Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд                                                      ВСТАНОВИВ: Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Відповідно до п. 1 ч.2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Пунктом 7 ч. 1 ст. 3 КАС України визначено поняття суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Пунктом 1 ч. 1 ст. 3 КАС України визначено поняття  справи адміністративної юрисдикції, - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Відповідно до ст.ст. 1, 4 Закону України “Про державну податкову службу в Україні”(в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах входять до складу органів державної податкової служби і є органами виконавчої влади. Основним завданням органів державної податкової служби є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством (ст. 2 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин). Враховуючи зазначене, відповідач, здійснюючи свої повноваження у спірних відносинах є суб'єктом владних повноважень, спір що виник між сторонами пов'язаний із захистом прав позивача у сфері публічно-правових відносин і є справою адміністративної юрисдикції, його належить розглядати в порядку, встановленому КАС України. Закрите акціонерне товариство "Кримсько-Американська Торговельно-промислова компанія"  зареєстровано у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради 13.07.1993 року, ідентифікаційний код юридичної особи 13779769, місцезнаходження: 95048, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Балаклавська, б. 107, к. 144, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи Серія А00 № 438764 (а.с.38). Згідно матеріалів на підставі вантажної митної декларації № 600000001/4/009218 від 23 грудня 2004 року на виконання угоди про емісію акцій № 2/3 від 04.10.2004 року на адресу Закритого акціонерного товариства "Кримсько-Американська Торговельно-промислова компанія" надійшли матеріальні активи на загальну суму 43 323,66 доларів США (229 615,39 грн.), які були призначені для внеску в статутний фонд позивача. Кримською регіональною митницею, на підставі ст. 4.2.2 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» № 2181 від 21.12.2000 року (далі – Закон № 2181),  були прийняті податкові повідомлення – рішення № 04-16/2292 від 10.03.2005 року та № 04-16/2293 від 10.03.2005 року. Не погодившись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями позивач оскаржив їх до суду. Рішенням Господарського суд Автономної Республіки Крим від. 06-19.12.2005 року по справі № 2-4/12012-2005 року у позові Закритому акціонерному товариству «Кримсько-американська торгово-промислова компанія» та Товариству з обмеженою відповідальністю «ДжіЕлБі Іст-Вест Трейдінг компані» до Кримської митниці та Державної податкової інспекції у м. Сімферополі Автономної Республіки Крим про визнання недійсним податкових повідомлень-рішень  відмовлено. Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 21 березня 2006 року по справі « 2-4/12012-2005 апеляційна скарга Закритого акціонерного товариства «Кримсько-американська торгово-промислова компанія» залишена без задоволення. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 06-19.12.2005 року у справі № 2-4/12012-2005 залишити без змін. Відповідно до ст. 5  Закону № 2181 день закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження податкового зобов'язання платника податків. При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу податкове зобов'язання вважається неузгодженим до розгляду судом справи по суті та прийняття відповідного рішення. Тобто податковий борг є узгодженим з 21 березня 2006 року (день вступу в законну силу рішення по справі № 2-4/12012-2005). 14 жовтня 2011 року Закрите акціонерне товариство "Кримсько-Американська Торговельно-промислова компанія" за вих. № 5/83 звернулося до Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим з заявою про прийняття рішення про списання безнадійного податкового боргу за податковими повідомленнями рішеннями від 10.03.2005 року на загальну суму 83 537,47 грн., згідно із п 2.1.3, 4.4., 4.5 Порядку списання безнадійного податкового боргу, який затверджено Наказом Державної податкової адміністрації України № 1034 від 24.12.2011 року. 27 жовтня 2011 року Державною податковою інспекцією в м. Сімферополь АР Крим на ім'я позивача було надіслано відповідь з відмовою виконувати вимоги п.4.4 Положення, у зв'язку з відсутністю довідки відповідного контролюючого органу.   Досліджуючи оскаржене рішення відповідача, викладене у вищеназваному листі, суд виходив з того, що з 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. До 31.12.2010 року спірні правовідносини регулювались положеннями Закону України від 21.12.2000 року № 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", який був спеціальним законом з питань оподаткування, що встановлював порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначав процедуру оскарження дій органів стягнення. З положень пп. 14.1.175. п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг - сума грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання. Приписами пп. 14.1.11. п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що безнадійна заборгованість - заборгованість, що відповідає одній з таких ознак: а) заборгованість за зобов'язаннями, щодо яких минув строк позовної давності; б) прострочена заборгованість, що не погашена внаслідок недостатності майна фізичної особи, за умови, що дії кредитора, спрямовані на примусове стягнення майна боржника, не призвели до повного погашення заборгованості; в) заборгованість, що не погашена внаслідок недостатності майна: - суб'єктів господарювання, оголошених банкрутами у встановленому законом порядку або знятих з реєстрації як суб'єкти господарювання у зв'язку з їх ліквідацією; г) заборгованість, що не погашена внаслідок недостатності коштів, отриманих від продажу на відкритих аукціонах (публічних торгах) та в інший спосіб, передбачений умовами договору застави, майна позичальника, переданого у заставу як забезпечення зазначеної заборгованості за умови, що інші юридичні дії кредитора щодо примусового стягнення іншого майна позичальника не призвели до погашення заборгованості в повному обсязі; ґ) заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв'язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством; д) прострочена заборгованість померлих фізичних осіб, а також осіб, які у судовому порядку визнані безвісно відсутніми, недієздатними або оголошені померлими, а також прострочена заборгованість фізичних осіб, засуджених до позбавлення волі. Підпунктом 20.1.32. пункту  20.1. статті 20 Податкового кодексу України, положення якої визначають права органів державної податкової служби, органам державної податкової служби надано  право: надавання відстрочення та розстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу, а також прийняття рішення про списання безнадійного боргу в порядку, передбаченому законом. За приписами статті 101 Податкового кодексу України, положеннями якої передбачають списання безнадійного податкового боргу, встановлено, що списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг (п. 101.1.) Зокрема з положень пп. 101.2.3. п. 101.2. ст. 101 ПК України під терміном "безнадійний" розуміється податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом Відповідно пп. 102.4, ст. 102 ПК України  у разі якщо грошове зобов'язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов'язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним. Натомість, з положень п. 101.5. ст. 101 Податкового кодексу України органи державної податкової служби щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом державної податкової служби, а саме Наказ Державної податкової служби України 24.12.2010 року № 1034 "Про затвердження Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 грудня 2010 року за № 1429/18724, розроблений та затверджений відповідно до статті 101 розділу II Податкового кодексу України та статті 8 Закону України "Про державну податкову службу в Україні". З положень п. 1.2 вказаного Порядку його дія поширюється на фізичних осіб (резидентів і нерезидентів), юридичних осіб (резидентів і нерезидентів) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з Кодексом. Розділом IV Порядку врегульовано прийняття рішення про списання безнадійного податкового боргу. Так, пунктом 4.1. Порядку у випадках, передбачених підпунктом 2.1.4 пункту 2.1 розділу II Порядку, платник податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника (якщо контролюючим є орган державної податкової служби) з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. До заяви обов'язково додаються документи, зазначені у підпункті 2.1.4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним. Відповідно до пункту 4.3. Порядку за результатами розгляду документів, наданих контролюючим органом та/або безпосередньо платником податків, керівник (його заступник) органу державної податкової служби за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 2. За приписами пунктів 4.5., 4.6 Порядку списання безнадійного податкового боргу здійснюється структурними підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал. Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до АІС не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення. Вказаний Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків, затверджений Наказом Державної податкової служби України від 24.12.2010 року № 1034, врегульовано питання випадків визначення податкового боргу "безнадійним", визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню, прийняття рішення про списання безнадійного податкового боргу, проте не визначено обмежень щодо списання податкового боргу за інших видів податків, крім фіксованого сільськогосподарського податку, плати за землю, на виключність яких посилається відповідач. Відповідно до п.п. 4.4 Положення передбачених підпунктами 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, орган державної податкової служби здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пунктів 4.2, 4.3 розділу IV цього Порядку. Рішення про списання безнадійного податкового боргу складається в двох примірниках: перший - для органу державної податкової служби, другий - для іншого контролюючого органу. Згідно п.п.4.1 Положення у випадках, передбачених підпунктом 2.1.4 пункту 2.1 розділу II Порядку, платник податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника (якщо контролюючим є орган державної податкової служби) з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. До заяви обов'язково додаються документи, зазначені у підпункті 2.1.4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним. Якщо до органу державної податкової служби не надходило звернення від іншого контролюючого органу, рішення про списання безнадійного податкового боргу приймається за результатами розгляду документів, визначених підпунктами 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, та складається в одному примірнику. В інших випадках, передбачених підпунктами 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, орган державної податкової служби здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пунктів 4.2, 4.3 розділу IV цього Порядку. Рішення про списання безнадійного податкового боргу складається в двох примірниках: перший - для органу державної податкової служби, другий - для іншого контролюючого органу. Позивач відмовився виконувати вимоги п. 4.4. Положення та послався на відсутність  у нього довідки відповідного контролюючого органу. Але згідно до п. 2.1.3 Положення під терміном "безнадійний" податковий борг слід розуміти податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 Кодексу. Згідно ч. 1 п. 4.3 Положення за результатами розгляду документів, наданих контролюючим органом та/або безпосередньо платником податків, керівник (його заступник) органу державної податкової служби за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 2. В інших випадках, передбачених підпунктами 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, орган державної податкової служби здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пунктів 4.2, 4.3 розділу IV цього Порядку. Рішення про списання безнадійного податкового боргу складається в двох примірниках: перший - для органу державної податкової служби, другий - для іншого контролюючого органу. Якщо до органу державної податкової служби не надходило звернення від іншого контролюючого органу, рішення про списання безнадійного податкового боргу приймається за результатами розгляду документів, визначених підпунктами 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, та складається в одному примірнику. Списання безнадійного податкового боргу здійснюється структурними підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал. З огляду на обсяг доданих до заяви платником податків про списання безнадійного податкового боргу документів суд робить висновок, що відповідач був учасником спірних правовідносин у судовому рішенні по справі № 2-4/12012-2005 та йому було надано картку обліку боргів платника податків. Тобто сума податкового боргу визначено в судовому рішенні про визнання протиправними податкових повідомлень-рішень та є встановленими для відповідача фактами, а тому законних підстав для відмови у списанні безнадійного податкового боргу, який виник в наслідок прийняття Кримською регіональною митницею податкових повідомлень-рішень № 04-16/2292 та № 04-16/2293 від 10.03.2005 року. податковий орган не мав, що вказує на звуження прав позивача наданих йому положеннями Податкового кодексу України. Суд зазначає, що звуження права на списання безнадійного податкового боргу встановлених Законом, нормативно-правовим актом, на який посилається відповідач, не допускається. Податковим кодексом України визначено конкретні форми і способи реалізації відповідачем своїх повноважень у сфері забезпечення державної податкової політики, які в силу ст. 19 Конституції України є вичерпними і дотримання яких є безумовним обов'язком відповідача. З огляду на наведене позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі. Відповідно до частини першої статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України. Керуючись ст.ст. 94, 159, 158- 163, 167 КАС України, суд -                                                          ПОСТАНОВИВ: 1.          Адміністративний позов задовольнити. 2.          Визнати протиправною бездіяльність з не прийняття рішення та не списання безнадійного податкового боргу, який виник в наслідок прийняття Кримською регіональною митницею податкових повідомлень-рішень № 04-16/2292 від 10.03.2005 року та № 04-16/2293 від 10.03.2005 року. 3.          Зобов'язати Державну податкову інспекцію в м. Сімферополі АР Крим здійснити дії щодо списання безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок прийняття Кримською регіональною митницею податкових повідомлень-рішень № 04-16/2292 від 10.03.2005 року та № 04-16/2293 від 10.03.2005 року. 4.          Стягнути з Державного бюджету України, на користь  Закритого акціонерного товариства "Кримсько-Американська Торговельно-промислова компанія" (ЄДРПОУ 13779769) судовий збір у сумі 28,33 грн. Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового  провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.     Суддя                                                                          Кірєєв Д.В.            

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення12.06.2012
Оприлюднено23.08.2012
Номер документу25364986
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-16047/11/0170/14

Постанова від 12.06.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кірєєв Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні