Рішення
від 20.07.2012 по справі 1644-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20.07.2012Справа №5002-5/1644-2012

За позовом Заступника прокурора міста Сімферополя в інтересах держави в особі Сімферопольської міської ради

до відповідача Приватного підприємства «Виробничо-комерційна фірма «Віза»

про внесення змін до договору оренди землі.

Суддя М.П.Гаврилюк

Представники:

Від позивача - Давлад О.С. - спеціаліст 1 категорії юридичного відділу, довіреність №24/10-55/2827 від 19.10.11

Від відповідача - Резніченко О.О., представник за довіреністю б/н від 20 травня 2012 року; Сіротенко В.І., виконавчий директор, наказ №44-к від 06 жовтня 2009 року.

За участю прокурора Аледінова Н.Е., помічник прокурора м. Сімферополя, посвідчення №12031.

СУТЬ СПОРУ:

Заступник прокурора міста Сімферополя звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим в інтересах держави в особі Сімферопольської міської ради із позовною заявою до Приватного підприємства «Виробничо-комерційна фірма «Віза» в який просить суд змінити умови договору оренди землі від 26.09.2005, укладеного між Сімферопольською міською радою та Приватним підприємством «Виробничо-комерційна фірма «Віза», виклавши пункти договору у редакції позивача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач відмовляється від підписання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, якою зокрема, на підставі рішення міської ради, було змінено розмір орендної плати.

Відповідач проти позовних вимог заперечує за мотивами викладеними у відзиві та доповненнях до відзиву (а.с. 23-28, 81-84), зокрема вказує, що прокурором та позивачем не доведено правомірність зазначених у позові вимог, оскільки відповідачем було отримано супровідний лист та примірник додаткової угоди без підпису уповноваженої особи та печатки, як того вимагає чинне законодавство. Крім того, підвищення орендної плати до розміру запропонованому позивачем - 149 533,28 грн. суперечить п. 288.5 Податкового кодексу України, так як перевищує встановлений законодавством максимальний поріг у 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У судовому засіданні, що відбулося 17 липня 2012 року у відповідності з частиною 2 статті 77 Господарського процесуального кодексу України оголошена перерва до 20 липня 2012 року о 12:00.

У судовому засіданні 20 липня 2012 року прокурор та позивач підтримали позовні вимоги та просили суд задовольнити їх у повному обсязі.

Відповідач заперечував, просив суд відмовити у задоволені позову.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представника відповідача, суд

ВСТАНОВИВ:

На підставі рішення 21-ої сесії ХХІV скликання Сімферопольської міської ради від 15 липня 2004 року № 303, між Сімферопольською міською радою та виробнично - комерційною фірмою «Віза» укладений договір оренди земельної ділянки від 29 вересня 2005 року, зареєстрований у Кримській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 16 травня 2006 року за № 040600100051 (а.с.59-64).

Відповідно до пункту 1 договору Сімферопольська міська рада (орендодавець за договором) надає, а виробнично - комерційна фірма «Віза» (орендар за договором) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для експлуатації адміністративних та складських приміщень, яка знаходиться за адресою м.Сімферополь, вул. Будьоного, 24, кадастровий номер 0110100000:02:019:0015.

Відповідно до пункту 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2479 га, з ціллю несільськогосподарського використання згідно ст.. 19 п. «б» Земельного кодексу України, а саме: для експлуатації адміністративних та складських приміщень.

Грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду згідно довідки виданої Сімферопольським міським управлінням земельних ресурсів складає 559138,00 грн. (п. 2.2. договору).

Пунктом 3.1. визначено, що договір укладений на довгострокову оренду терміном на 49 років, початок дії якого обчислюється згідно чинного законодавства

У відповідності з пунктом 4.1 договору орендна плата встановлюється та вноситься орендарем в розмірі 547834,21 грн. за 49 років та обчислюється наступним чином: щомісяця до 15 числа звітного місяця - 931,69 грн.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 4.2. договору).

Розмір орендної плати за домовленістю сторін належить зміні відповідно змінам, які вносяться в чинне законодавство. Розмір орендної плати може бути переглянутий за згодою сторін та у випадках зміни умов господарювання, погіршення стану земельної ділянки не звини орендодавця та орендаря, в інших випадках, що передбачені чинним законодавством. Всі зміни, які вносяться і цей договір, повинні бути оформлені нотаріально додатковою угодою (п.п. 4.3., 4.4. договору)

Рішенням 8-ої сесії VI скликання Сімферопольської міської ради від 21 січня 2011 року №61 «Про орендну плату за землю по м. Сімферополю» встановлені коефіцієнти (кратність) до ставок земельного податку для розрахунку розмірів орендної плати за землю по м. Сімферополю.

Рішенням 19-ої сесії VI скликання Сімферопольської міської ради від 30 червня 2011 року № 177 «Про нормативну грошову оцінку земель м. Сімферополь Автономної Республіки Крим» затверджена технічна документація по нормативній грошовій оцінки земель м. Сімферополь Автономної Республіки Крим, виконану ТОВ «Проектінвестбуд»; затверджена вартість одного квадратного метру земельної ділянки визначеного функціонального використання по земельно-оціночним районам м. Сімферополя.

Пунктом 3 вказаного рішення зазначено, що нормативна грошова оцінка земель м. Сімферополь підлягає застосуванню в порядку, встановленому Податковим кодексом України (а.с. 19).

Позивач просить суд змінити умови договору оренди землі від 26.09.2005, укладеного між Сімферопольською міською радою та Приватним підприємством «Виробничо-комерційна фірма «Віза», виклавши пункти договору у наступній редакції:

пункт 2.2. договору викласти в новій редакції: «2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2077005,36 грн.»

«4.1. Орендна плата встановлюється в розмірі 149533,28 грн. на рік і вноситься в грошовій формі наступним чином: до 30 числа, місяця наступного за розрахунковим - 12461,11 грн. Розрахунок орендної плати, підписаний сторонами, є невід'ємним додатком договору (Додаток №1)»

Пункт 3.2. викласти в нової редакції: «3.2. Після закінчення терміну дії договору орендарі, належним чином виконують обов'язки відповідно до умов договору, мають переважне право на поновлення договору оренди на новий строк у встановленому порядку».

Доповнити розділ 3 договору пунктами 3.3., 3.4., 3.5. в наступній редакції:

«3.3. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди земельної ділянки на новий термін, зобов'язаний повідомити про це Орендодавця в установленому порядку, але не пізніше, ніж за один місяць до закінчення терміну дії Договору (але не раніше ніж за два місяці до закінчення терміну Договору)».

«3.4. У разі відсутності повідомлення про відновлення Договору, поданого в установленому порядку і не відновлення Договору відповідно до вимог законодавства та цього Договору, Договір припиняє свою дію у зв'язку із закінченням строку, на який він укладений. З моменту закінчення терміну дії Договору припиняються всі права та обов'язки по ньому, і ділянка підлягає поверненню в установленому законом порядку. У випадку, якщо термін дії Договору закінчився з підстав, зазначених вище, а Орендар продовжує вносити орендну плату, це не тягне за собою автоматичне відновлення Договору. В цьому випадку, сума орендної плати, внесена Орендарем, поверненню не підлягає».

«3.5. При поновленні договору оренди земельної ділянки у встановленому законом порядку, а також відповідно до п.3.3 Договору, його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості щодо розміру орендної плати та інших істотних умов Договору, переважне право Орендаря на укладення договору оренди земельної ділянки припиняється ».

Пункт 4.4. Договору викласти в новій редакції: «4.4. У випадках зміни умов господарювання, передбачених Договором, зміни розмірів земельного податку, зміни елементів податку, орендної плати, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану земельної ділянки не з вини Орендаря, підтверджені документами, в інших випадках, передбачених чинним законодавством, розмір орендної плати підлягає обов'язковому перегляду протягом 30 днів з моменту виникнення відповідних обставин, шляхом внесення відповідних змін до Договору. Приведення в даному випадку умов Договору у відповідність до встановлених вимог здійснюється шляхом підписання додаткової угоди до Договору ».

Пункт 8.3. Договору викласти в новій редакції: «8.3. Передача в заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки не допускається ».

Суд вважає що позовні вимоги задоволенню не підлягають з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи спірні відносини між сторонами виникли у зв'язку з недосягненням згоди щодо зміни умов договору оренди землі.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. зі змінами та доповненнями відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з частинами першою та третьою статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частинами 1, 2 ст. 652 Цивільного кодексу встановлено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України» № 2756- VІ від 02.12.2010 р. внесено зміни до статті 21 Закону України «Про оренду землі», у зв'язку з чим частина 2 цієї статті викладена у такій редакції: «Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України)».

Пунктом 288.5. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до частини 1 статті 30 Закону України «Про оренду землі» зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін.

Згідно з частиною 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Рішенням 8-ої сесії VI скликання Сімферопольської міської ради від 21 січня 2011 року №61 «Про орендну плату за землю по м. Сімферополю» встановлені коефіцієнти (кратність) до ставок земельного податку для розрахунку розмірів орендної плати за землю по м. Сімферополю.

Так, рішенням 19-ої сесії VI скликання Сімферопольської міської ради від 30 червня 2011 року № 177 «Про нормативну грошову оцінку земель м. Сімферополь Автономної Республіки Крим» затверджена вартість одного квадратного метру земельної ділянки визначеного функціонального використання по земельно-оціночним районам м. Сімферополя.

Одночасно, як вже зазначалося, цим рішенням було затверджено технічну документацію по нормативній грошовій оцінки земель м. Сімферополь Автономної Республіки Крим.

Пунктом 3 вказаного рішення зазначено, що нормативна грошова оцінка земель м. Сімферополь підлягає застосуванню в порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Згідно з частиною другою статті 18 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 року, змінами та доповненнями, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Тому здійснення нормативної грошової оцінки землі, внаслідок якої змінився її розмір, відповідає вимогам діючого законодавства.

Відповідно до частини другої статті 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Проте вказаного витягу ані прокурором ані позивачем суду надано не було.

Матеріали справи містять розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Будьонного,24, м. Сімферополь складає 2 077 005,36 грн. (арк.спр.14), але суд не може прийняти вказаний розрахунок як належний доказ, оскільки на документі відсутня дата, номер, підпис уповноваженої особи, у зв'язку з чим він не відповідає вимогам чинного законодавства, а саме ч.2 ст.207 Цивільного кодексу України.

Порядок зміни та розірвання господарських договорів врегульовано статтею 188 Господарського кодексу України. Згідно із приписами частин 2, 3, 4 вказаної статті сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

У пункті 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. зазначено, що оскільки відповідно до частини 1 статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею.

Статтею 654 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Зі змісту вимог ст. 188 Господарського кодексу України вбачається, що суб'єктивне матеріальне право, а саме право змінити договір, можна вважати порушеним лише у випадку відмови іншої сторони від пропозиції розірвати господарський договір або не направлення відповіді у встановлений ст. 188 ГК України строк.

Відповідно до ч.2 ст.207 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо він підписаний його стороною (сторонами).

Правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства, та скріплюється печаткою.

З матеріалів справи вбачається, що 06.02.2012 за вих. 24/01-54/211 на адресу відповідача було направлений примірник додаткової угоди, яку відповідач відмовився підписувати.

З вказаної додаткової угоди вбачається, що вона не була підписана з боку ініціюючої сторони та скріплена печаткою, як того вимагає законодавство, а тому суд не може прийняти вказану додаткову угоду, як належний доказ, у зв'язку з чим дійшов висновку, що позивачем не було дотримано порядку, визначеного ст. 188 Господарського кодексу України, а тому правові підстави для задоволення позову відсутні.

Лист від 17.04.2012 за вих. №24/01-54/24 року який був надісланий на адресу відповідача також не можна вважати пропозицією, оскільки він не відповідає формі договору, та до нього не додані документи, які б підтверджували повноваження щодо вчинення відповідних дій С.Ю. Ткачева.

Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Зважаючи на встановлені факти та вимоги вищезазначених правових норм, враховуючи те, що позивачем не надано суду належних доказів дотримання ним порядку, визначеного ст.188 ГК України, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Повне рішення складено 25 липня 2012 року.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст.82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.В позові відмовити.

Суддя М.П. Гаврилюк

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення20.07.2012
Оприлюднено30.07.2012
Номер документу25404933
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1644-2012

Рішення від 20.07.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

М.П. Гаврилюк

Ухвала від 22.05.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Гаврилюк М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні