5019/1153/12 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А ІМЕНЕМ УКРАЇНИ РІШЕННЯ "23" липня 2012 р. Справа № 5019/1153/12 Суддя Войтюк В.Р. розглянувши матеріали справи за позовом Заступника прокурора м. Рівне Рівненської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Рівненській області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Газотрон-Люкс" про стягнення в сумі 925 грн. 95 коп. За участю представників: Від позивача: не з`явився; Від відповідача: не з`явився; Від прокуратури: пом.прок.Місько Н.В. посв. № 27 від 10.05.12 р. ОБСТАВИНИ СПРАВИ: Заступник прокурора м.Рівне звернувся до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави в особі державної екологічної інспекції у Рівненській області про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Газотрон-Люкс" 925 грн. 95 коп. збитків, завданих наднормативним викидом забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Представник прокуратури у судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, та наполягав на їх задоволенні. Представник позивача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином. Відповідач участі представника у судовому засіданні не забезпечив, 20 липня 2012 року надіслав відзив у якому зазначив, що позовні вимоги про стягнення 925 грн. 95 коп. збитків визнає, проте вказав на неможливість погашення даної суми боргу оскільки 17.01.2012 р. головним державним виконавцем підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби головного управління юстиції у Рівненській області відкрито виконавче провадження по виконанню наказу господарського суду м.Києва № 33/507 від 04.10.2011 р. 14.03.2012 р. головним державним виконавцем підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби головного управління юстиції у Рівненській області на підставі рішення суду накладено арешт на всі рахунки, які є у ТОВ "Газотрон-Люкс". Також у відзиві відповідач просить розглянути справу без участі представника ТОВ "Газотрон-Люкс". Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд ВСТАНОВИВ: 14.12.2011 р. державними інспекторами з охорони навколишнього природоохоронного середовища Державної екологічної інспекції у Рівненській області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у галузі охорони атмосферного повітря ТОВ "Газотрон-Люкс", в ході якої встановлено, що термін дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами за № 5610100000-17 виданого в держуправлінні охорони навколишнього природного середовища в Рівненській області 09.10.2006 р. закінчився 09.10.2011 р., і з 10.10.2011 року підприємство здійснювало виробничу діяльність без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст. 11 Закону України "Про атмосферне повітря". За результатами перевірки складено акт від 14.12.2011 р., в якому зафіксовано зазначене порушення природоохоронного законодавства (а.с. 10-11). Дозвіл № 5610100000-17 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами отримано ТОВ "Газотрон-Люкс" 27 лютого 2012 року (а.с.17). В період з 15 грудня 2011 року по 26 лютого 2012 року ТОВ "Газотрон-Люкс" викиди забруднюючих речовин здійснювались без дозволу на викиди. Згідно наданої відповідачем довідки № 90 від 13.03.2012 р. за період з 15 грудня 2011 року по 26 лютого 2012 року ним було використано 13,212 тис.м.куб природного газу (а.с.18). На підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 грудня 2008 року N 639 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21 січня 2009р. за N 48/16064, державним інспектором проведено розрахунок розміру збитків, які заподіяні державі внаслідок наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ "Газотрон-Люкс". Відповідно до вказаного розрахунку розмір збитків становить 925 грн. 95 коп. (а.с.16). 02 квітня 2012 р. Державною екологічною інспекцією у Рівненській області на адресу відповідача направлено претензію № 853/09 з вимогою в місячний термін суму збитків в розмірі 925 грн. 95 коп. перерахувати на спеціальний рахунок місцевого бюджету для зарахування коштів до місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища (а.с.15). У зв'язку із несплатою відповідачем вказаних збитків, прокурор звернувся до суду з позовом про їх стягнення в судовому порядку. Відносини у галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством. Відповідно до статті 6 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави. Відповідно до пункту "з" статті 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить подання позовів про відшкодування збитків заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Органом, який уповноважений державою здійснювати контроль за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища є, у т.ч. Державна екологічна інспекція у Рівненській області. Частиною 1 статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, серед іншого, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік. Частина 5 статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" закріплює, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я. Порядок проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Відповідний Порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002р. № 302 (надалі Порядок). Пунктом 2 цього Порядку визначено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам підприємцям експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб'єкту господарювання - власнику стаціонарного джерела викиду, з якого надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші. За нормами статті 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади віднесено до переліку видів порушень законодавства в галузі охорони атмосферного повітря. Згідно статей 33, 34 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" особи, винні, зокрема, у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону, несуть відповідальність згідно з законом. Шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом. Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) встановлюється Методикою, що затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 грудня 2008 р. N 639 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 21 січня 2009 р. за N 48/16064 (надалі - Методика). Названа Методика визначає, що наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються також викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства. Розрахунок розміру збитків здійснено у відповідності з розділом 4 Методики за формулою 12. Відповідачем визнаються встановлені перевіркою обставини порушення вимог природоохоронного законодавства та здійснений позивачем розрахунок збитків. Як передбачає стаття 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Згідно частин 4, 5 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Статтею 69 даного Закону передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів. Враховуючи вищенаведене, з огляду на порушення відповідачем норм природоохоронного законодавства та відсутність в матеріалах справи доказів відшкодування заподіяної шкоди або відсутності вини відповідача в спричиненні шкоди, господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з ТОВ "Газотрон-Люкс" 925 грн. 95 коп. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин без дозволу на викиди. Позовні вимоги являються обґрунтованими і підлягають задоволенню в повному обсязі. У відповідності до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача та стягується в доход бюджету. Керуючись ст.ст.49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, В И Р І Ш И В: 1. Позов задоволити. 2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газотрон-Люкс" (33003, м.Рівне, вул.Гагаріна, 39, код ЄДРПОУ 32745197) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Рівненській області (р/р 33113331700002 УДКСУ у м.Рівне, код ЄДРПОУ 38012714, МФО 833017, код платежу - 24062100) 925 грн. 95 коп. збитків. 3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газотрон-Люкс" (33003, м.Рівне, вул.Гагаріна, 39, код ЄДРПОУ 32745197) в доход державного бюджету 1 609 грн. 50 коп. судового збору. 4.Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили Повне рішення складено 27 липня 2012 року. Суддя В.Р. Войтюк
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2012 |
Оприлюднено | 01.08.2012 |
Номер документу | 25449135 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Войтюк В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні