Постанова
від 31.07.2012 по справі 2а-3637/12/1070
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 липня 2012 року 2а-3637/12/1070

31 липня 2012 р . 17 годин 45 хвилин

Київський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Брагіної О.Є.;

при секретарі судового засідання -Євжик Г.А.,

за участю представника позивача- Васильєва С.В. (довіреність від 30.07.2012 р. №1);

представника відповідача -не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом:

Рокитнянської селищної ради Київської області

до Рокитнянського районного осередку ВГО «Всеукраїнського об'єднання ветеранів Чорнобиля»

про обмеження права на мирні зібрання ,

в с т а н о в и в:

30.07.2012 р., о 15 год. 00 хв., Рокитнянська селищна рада Київської області звернулася до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Рокитнянського районного осередку ВГО «Всеукраїнського об'єднання ветеранів Чорнобиля»(далі про тексту -відповідач, ВГО ВОВЧ) про заборону пікетування Рокитнянської районної державної адміністрації в рамках проведення всеукраїнської акції «Україна проти Януковича»Рокитнянським районним осередком ВГО «Всеукраїнського об'єднання ветеранів Чорнобиля», що відбудеться з 01.08.2012 р. по 03.08.2012 р. з 10.00 до 12.00 годин по вул.Першотравневій у смт.Рокитне Київської області.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.07.2012 р. було відкрито провадження у справі, справу призначено до судового розгляду на 30.07.2012 р. 18.00 годину. Справа неодноразово відкладалася у зв'язку з неналежним повідомленням представника відповідача про дату та місце розгляду справи на 30.07.12 р. на 18.00 годину та у зв'язку із неявкою представника позивача у судове засідання без поважних причин.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що проведення вказаної акції є неможливим, оскільки з 26.07.2012 р. на вказаній території розпочата реконструкція центральної алеї селища з метою підготовки святкування 21 річниці Дня Незалежності України. Біля Рокитнянської РДА проводяться роботи по зняттю бетонних тротуарних плит та підрізка дерев, вказав, що до селищної ради надходять звернення про проведення масових заходів та атракціонів для відпочинку дітей, тому проведення акцій, зборів, мітингів, розміщення палаток зі скупченням великої кількості людей створюватиме загрозу життю та здоров?ю самих учасників акцій.

Уповноважений представник відповідача у судове засідання не з?явився, про день, час та місце розгялду справи, з урахуванням невідкладного розгляду справи, визначеного частиною 4 статті 182 КАСУ, повідомлявся належним чином -телефонограмами. В усній розмові заявив про відмову прийняти участь у судовому засіданні та розгляді даної справи. Згідно інформації, одержаної від представника відповідача- ВГО «Всеукраїнське об?єднання ветеранів Чорнобиля»(далі по тексту ВГО «ВОВЧ») Червака Ю.В. зазначена у позовній заяві акція представниками організації не запланова, про її проведення керівництво ВГО ВОВЧ до відома не поставлено, з приводу повноважень Голіка П.С. на проведення таких заходів масового характеру не обізнаний.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав заявлені вимоги та просив позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні у справі матеріали та докази, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог з огляду на наступне:

19.07.2012 р., на адресу Рокитнянської селищної ради Київської області керівником Рокитнянського районного осередку ВГО ВОВЧ Голіком П. було надане повідомлення про пікетування Рокитнянської РДА Київської області (вул. Першотравнева, смт.Рокитне) у період з 01.08.2012 р. по 03.08.2012 р., у зв'язку з проведенням всеукраїнської акції «Україна проти Януковича». Вказане повідомлення одержане, згідно відмітки Рокитнянської селищної ради Київської області о 9 год 10 хв. 19.07.2012 р. за вх.№2-42-515.

30.07.2012 р., о 15:00, Рокитнянська селищна рада Київської області звернулася до суду з позовом щодо обмеження права на мирні зібрання. На підтвердження заявлених вимог представником позивача були надані наступні документи: рішення виконавчого комітету Рокитнянської селищної ради Київської області від 10.02.2011 р. №37 про проведення благоустрою центральної алеї селища Рокитне Київської області; розпорядження Рокитнянської селищної ради від 20.07.2012 р. за №152 про проведення робіт по реконструкції та благоустрою центральної алеї в с.Рокитне по вул. Першотравневій, а саме проведення демонтажу залізобетонних дорожніх плит та відновлення покриття шляхом укладання тротуарної плитки; наказ в.о. директора КП «Рокитнеблагоустрій» №62 від 20.07.12 р. про початок реконструкції центральної алеї смт.Рокитне Київської області, по вул. Першотравневій для чого виділити бригаду дорожніх працівників; лист КП «Рокитнеблагоустрій»на адресу голови Рокитнянської селищної ради за вих.№53 від 18.07.2012 р. про необхідність проведення реконструкції центальної алеї селища Рокитне по вул. Першотравневій з метою підготовки святкування 21-річниці Дня незалежності України, а також рішення Рокитнянської селищної ради Київської області 21 сесії VI скликання за №680 про затвердження Положення про порядок розгляду питань щодо організації та проведення зборів митингів, походів та демонстрацій, концертів та інших культурних та спортивних заходів у смт.Рокитне», відповідно до пунктів 4.2 та 4.5 якого місцями проведення загальноміських демонстрацій та мітингів, походів є вул.Леніна, вздовж парку на території парку селища. При цьому виконавчий комітет Рокитнянської селищної ради, в окремих випадках, може визначити інші місця проведення масових заходів.

Судом також встановлено, що відповідно до Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців від 30.07.2012 р. до Єдиної бази даних внесено Всеукраїнське громадське об'єднання «Всеукраїнське об?єднання ветеранів Чорнобиля», ідентифікаційний код 38000761. Місцезнаходженням вказаної організації є м.Харків, вул. Полтавський шлях, буд.148/2, кв.306. Керівник організації -Проскурін В.С. (згідно статуту). Відповідно до даних пошуку у базі даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців така організація як Рокитнянський осередок ВГО «Всеукраїнського об?єднання ветеранів Чорнобиля»в Єдиному державному реєстрі відсутня. Згідно інформації, одержаної від члена активу ВГО «Всеукраїнського об?єднання ветеранів Чорнобиля»Червака Ю.В. ВГО «Всеукраїнське об?єднання ветеранів Чорнобиля»з приводу проведення пікетування активістами вказаної організації Рокитнянської РДА Київської області не обізнані, проведення вказаної акції не планували.

У судовому засіданні досліджено надані представником позивача документи.

Надаючи правової оцінки відносинам, що виникли між сторонами суд виходить з наступного:згідно статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Право громадян збиратися мирно, без зброї, проводити мітинги, збори, походи і демонстрації, про які завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування, гарантується статтею 39 Конституції України. Проведення вказаних акцій не повинно порушувати громадський порядок, права і свободи інших людей, створювати небезпеку заворушень чи злочинів, загрожувати здоров'ю населення.

При здійсненні громадянами права на свободу думки і слова на вільне поширення своїх поглядів і переконань не повинно бути посягань на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Стаття 11 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод містить два пов'язаних між собою права: право на свободу зібрань та право на свободу об'єднань, так, зокрема, передбачено, що: кожен має право на свободу мирних зібрань та на свободу об'єднання з іншими, включаючи право створювати профспілки і вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, які встановлені законом в інтересах національної або громадської безпеки, для охорони порядку або запобігання злочинам, для охорони здоров'я або моралі чи з метою захисту прав і свобод інших осіб і є необхідними в демократичному суспільстві. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особам, що входять до складу збройних сил, поліції або органів державного управління.

Статтею 1 Закону України "Про основи національної безпеки України" визначено, що національна безпека -це захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечуються сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання і нейтралізація реальних та потенційних загроз національним інтересам; національні інтереси - життєво важливі матеріальні, інтелектуальні і духовні цінності Українського народу як носія суверенітету і єдиного джерела влади в Україні, визначальні потреби суспільства і держави, реалізація яких гарантує державний суверенітет України та її прогресивний розвиток. Об'єктом національної безпеки є людина і громадянин - їхні конституційні права і свободи, тобто як тих, які беруть участь у зборах, мітингах, походах і демонстраціях, так і тих, які не беруть участі у мирних зборах- стаття 3 вищезгаданого Закону.

Згідно із статтями 27, 34, 49 та 50 Конституції України кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань; держава забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя; кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля.

Стаття 140 Конституції України визначає, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - мешканців села, селища, міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в рамках Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою у порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх органи.

Відповідно до статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади і здійснюють від їх імені та у їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, іншими законами.

Статтею 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено право вирішення відповідно до закону питань про проведення зборів, мітингів, маніфестацій і демонстрацій, спортивних, видовищних та інших масових заходів, здійснення контролю за забезпеченням при їх проведенні громадського порядку. Разом з тим, Конституція України та Кодекс адміністративного судочинства України наділяє орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування повноваженнями щодо звернення до суду з позовною заявою про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання.

За таких обставин суд вважає, що позивач наділений правом вирішувати питання щодо порядку та місця проведення зборів, мітингів, маніфістацій, інших заходів масового характеру з урахуванням інтересів членів певної територіальної громади.

Суд зазначає, що поняття "збору" визначено в наказі МВС України №404 від 28.07.1994 "Про затвердження Статуту патрульно-постової служби міліції України", відповідно до якого збори - це спільна, спеціально організована невелика присутність громадян в громадському або іншому місці, викликана необхідністю обговорення різних політичних, соціальних, економічних, культурних та інших проблем.

Під громадським правопорядком слід розуміти зумовлену закономірностями соціального розвитку систему правил та інститутів, що забезпечують упорядкованість суспільних відносин і надають їм певну організаційну форму.

Тобто, умовою можливого обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання є створення реальної небезпеки заворушень чи злочинів, загрози здоров'ю населення або правам і свободам інших людей через проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань та в інтересах національної безпеки та громадського порядку.

Статтею 1 Конституції України проголошено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава, а це в поєднанні з запровадженим ст.8 Конституції України принципом верховенства права означає, що при вирішенні питання, пов'язаного з проведенням масових заходів, суд повинен брати до уваги і те, яким чином реалізація прав і свобод однієї групи громадян вплине на можливість реалізації прав та свобод іншої частини суспільства.

Суд зважає на докази, надані представником позивача з приводу наявності реальної загрози як життю і здоров'ю учасників акції, так і населенню смт.Рокитне у разі проведення заходу масового характеру по вул.Першотравневій у смт.Рокитне Київської області в період, коли там проводять будівельні роботи та роботи з реконструкції алеї під час яких підлягає зняттю бетонна тротуарна плитка, укладання тротуарної плитки, підрізка дерев, з огляду на велике скупчення людей на вказаній території під час проведення пікетування.

Оцінивши та проаналізувавши наявні у справі докази та обставини, суд дійшов висновку, що проведення відповідачем заявлених дій створює реальну небезпеку порушення громадського порядку, небезку життю та здоров'ю як самих учасників акції, так і інших людей.

Відповідно частини п'ятої статті 182 Кодексу адміністративного судочинства України суд задовольняє позов про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання в інтересах національної безпеки та громадського порядку в разі, якщо визнає, що проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань може створити реальну небезпеку заворушень чи злочинів, загрозу здоров'ю населення або правам і свободам інших людей. У постанові суду зазначається спосіб обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

Статтею 182 КАС України передбачено право на звернення суб'єктів владних повноважень до суду із позовами про обмеження щодо реалізації права на ті мирні зібрання, про проведення яких ними були одержані повідомлення.

Крім того, при вирішенні даної справи суд звертає увагу на таке: відповідно до статті 9 Закону України «Про об'єднання громадян», об'єднання громадян України утворюються і діють зі всеукраїнським, місцевим та міжнародним статусом. Таким чином, всеукраїнська громадська організація зобов'язана мати місцеві осередки в більшості областей. Громадські організації із місцевим та міжнародним статусом також мають право мати місцеві (міські, районні тощо) осередки, однак це не є обов'язковою вимогою до них. При цьому чинне законодавство не містить однозначної відповіді на питання: яким чином повинні реєструватися місцеві осередки громадських організацій, у чому полягає їх особливий статус як відокремлених структурних підрозділів юридичних осіб і чи можуть вони бути самостійними юридичними особами. Проте, відповідно до статті 11 Закону України «Про об'єднання громадян»засновниками об'єднань громадян можуть бути громадяни України. Засновниками спілок об'єднань громадян є об'єднання громадян. Відповідно до статті 12 вищевказаного Закону у діяльності громадських організацій у випадках, передбачених їх статутами, можуть брати участь колективні члени. Таким чином, засновниками об'єднань громадян можуть бути виключно громадяни, а не юридичні особи. Засновниками спілок об'єднань громадян можуть бути об'єднання громадян. У діяльності будь-яких об'єднань громадян можуть брати участь колективні члени. При цьому закон розрізняє поняття «місцевий осередок»і «колективний член».

Згідно зі статті 14 Закону України «Про об'єднання громадян»легалізація (офіційне визнання) об'єднань громадян є обов'язковою і здійснюється шляхом їх реєстрації або повідомлення про заснування. Діяльність об'єднань громадян, які не легалізовані або примусово розпущені за рішенням суду, є протизаконною. У разі реєстрації об'єднання громадян набуває статусу юридичної особи. Політичні партії та міжнародні громадські організації підлягають обов'язковій реєстрації Міністерством юстиції України. Легалізація громадської організації здійснюється, відповідно, Міністерством юстиції України, місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів. Закон України «Про об'єднання громадян»передбачає два види узаконення діяльності об'єднань громадян -легалізація та державна реєстрація. У випадку державної реєстрації об'єднання громадян набуває статусу юридичної особи і на неї поширюються всі відповідні правові норми з урахуванням особливостей, встановлених законодавством для об'єднань громадян.

Місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчим комітетом сільської, селищної, міської Ради народних депутатів реєструються в обов'язковому порядку місцеві осередки зареєстрованих всеукраїнських і міжнародних об'єднань громадян, якщо така реєстрація передбачена статутними документами цих об'єднань. Отже, у випадку, якщо статутом об'єднання громадян передбачена реєстрація його місцевих осередків, така реєстрація повинна здійснюватися місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчим комітетом сільської, селищної, міської Ради народних депутатів.

Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців»поширює свою дію на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб -підприємців. Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців»об'єднання громадян, благодійні організації, політичні партії, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом. Відповідно до статті 4 цього Закону державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців -це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру. Відокремлені підрозділи юридичної особи не підлягають державній реєстрації. Стаття 95 Цивільного кодексу (далі -ЦК) України передбачає, що філії та представництва юридичної особи не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до Єдиного державного реєстру.

Оскільки судом встановлено, що Рокитнянський районний осередок ВГО «Всеукраїнське об'єднання ветеранів Чорнобиля»не внесено до бази даних Єдиного державного реєстру, тобто наявність зазначеної організації судом не встановлена, суд вважає, що такий тимчасовий захід попередження захисту прав та інтересів громадян, як обмеження права на мирні зібрання вказаній організації не спричинить порушення прав, свобод та інтересів членів, в тому числі колективних ВГО «Всеукраїнське об'єднання ветеранів Чорнобиля».

Статтею 11 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно зі статтею 71 цього Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім розгляду справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень. Суб'єкт владних повноважень повинен надати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Суд вважає, що з метою забезпечення правопорядку, запобігання вчиненню злочинів, правопорушень, для охорони здоров'я населення, захисту прав і свобод як учасників акції, так і мешканців та відвідувачів смт.Рокитне Київської області необхідно вирішити питання про обмеження реалізації права на мирні зібрання шляхом заборони відповідачу проведення пікетування Рокитнянської РДА в період з 01.08.2012 р. по 03.08..2012 р.

Суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до вимог ч.4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159 - 163, 167, 182, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Обмежити право на мирне зібрання Рокитнянському районному осередку Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнське об'єднання ветеранів Чорнобиля» шляхом заборони проведення пікетування Рокитнянської районної державної адміністрації Київської області за адресою: смт.Рокитне, вул.Першотравнева у період з 01.08.2012 р. по 03.08.2012 р. з 10.00 до 12.00 годин, біля будинку Рокитнянської районної ради.

Постанова підлягає негайному виконанню.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Брагіна О.Є.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 31 липня 2012 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2012
Оприлюднено17.08.2012
Номер документу25456914
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3637/12/1070

Постанова від 31.07.2012

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 30.07.2012

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні