Рішення
від 31.07.2012 по справі 30/5014/1592/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

31.07.12 Справа № 30/5014/1592/2012

За позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця" в особі Криворізької дирекції залізничних перевезень, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірничо-збагачувальна фабрика "Антрацит", смт. Ясенівський Луганської області

про стягнення 33 530 грн. 00 коп.

Суддя Голенко І.П.

за участю представників сторін:

від позивача -Федусова Р.М., юрисконсульт, довіреність № 43 від 01.01.2012;

від відповідача -не прибув,

в с т а н о в и в:

Суть спору: позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача на користь позивача штрафу у розмірі 33530 грн. 00 коп.

Позов мотивований фактом неправильного зазначення відповідачем маси вантажу у залізничній накладній № 49499106 під час здійснення перевезення вантажу у вагонах №№ 67342931, 60696978, відправником яких є відповідач у справі. За вказане порушення позивачем у справі заявлено до стягнення з відповідача штраф у розмірі п 'ятикратної вартості провізної плати за всю відстань перевезення, а саме у сумі 33530 грн. 00 коп.

Відповідач 17.07.2012 у судовому засіданні подав клопотання б/н від 16.07.2012, в якому просив суд відкласти розгляд справи на іншу дату у зв'язку з підготовкою відзиву на позов та надання витребуваних судом документів. Дане клопотання судом було задоволено.

Однак, 31.07.2012 відповідач у судове засідання не прибув, явку повноважного та компетентного представника не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про час та місце проведення, про що свідчать відповідні штампи суду з відміткою про відправку документу на звороті примірника всіх ухвал суду, який містить вихідний реєстраційний номер, загальну кількість відправлених примірників ухвали, дату відправки, підпис працівника суду, яким вона здійснена, а також запис про відкладення розгляду справи на 31.07.2012, у якому міститься підпис повноважного представника відповідача (а. с. 39).

Як зазначив Вищий господарський суд України у п. 19 Інформаційного листа від 13.08.2008 № 01-8/482 «Про деякі питання застосування норм Господарського процесуального кодексу України»(зі змінами та доповненнями), … дана відмітка , за умови, що її оформлено відповідно до вимог п. 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом ВГСУ від 10.12.2002 № 75 (з подальшими змінами), є підтвердженням належного надсилання копій процесуального документа сторонам та іншим учасникам судового процесу.

Ухвали господарського суду Луганської області у даній справі направлялися відповідачу за юридичною адресою, що міститься у наявної у справі довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, наданої державним реєстратором Виконавчого комітету Луганської міської ради на вимогу суду (а. с. 26-27).

Крім того, відповідач так і не надав до матеріалів справи відзиву на позовну заяву та інші витребувані судом документи, що не є перешкодою для розгляду справи за наявними в ній матеріалами згідно ст. 75 Господарського процесуального кодексу України.

Враховуючи викладене, суд розглядає дану справу за наявними в ній матеріалами.

31.07.2012 клопотань про відкладення розгляду справи від відповідача не надходило.

Представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Дослідивши обставини справи, надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.

23.03.2012 зі станції відправлення Ровеньки Донецької залізниці на станцію Кривий Ріг Придніпровської залізниці за накладною № 49499106 Товариство з обмеженою відповідальністю «Гірничо-збагачувальна фабрика «Антрацит»(далі за текстом - відповідач) відправило вантаж у вагонах №№ 60696978, 67342931, 64238207, одержувачем за накладною відповідачем був зазначений ПАО «АрселорМіттал Кривий Ріг», вантаж маркований вапном.

На станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці на підставі письмової заявки вантажоодержувача від 28.03.2012 було проведено контрольне переваження вищезазначених вагонів на 150-тонних тензометричних вагах. За результатами такого переваження встановлено, що у вагонах №№ 67342931, 60696978 в накладній № 49499106 вказана маса вантажу, відповідно, 68900 кг та 68950 кг, фактично ж встановлено 61600 кг та 63250 кг, тобто на 7300 кг та на 5700 кг менше, ніж вказано у накладній № 49499106.

По даному факту складено комерційний акт серії АА № 044569/262 від 28.03.2012 (а. с. 7).

В комерційному акті містяться відомості про те, що двері люка зачинені, ознак втрати та крадіжки вантажу немає, завантаження рівномірне, нижче рівня бортів в вагоні № 67342931 на 40 см та в вагоні № 60696978 на 30 см., захисне маркування вапном не порушено, з моменту прибуття та до зважування вагони з вантажем знаходились під охороною згідно п. 4.6 розділу 12 Правил перевезення. Результати зважування також засвідчені випискою з Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах.

Належність відповідачеві вантажу у вагонах №№ 67342931, 60696978 на момент відправлення вагону відповідачем не оспорюється.

У зв'язку з викладеним позивач звернувся до відповідача з претензією на суму 33530 грн. 00 коп., яку відповідач відхилив відповіддю на претензію № 112 від 06.06.2012 (а. с. 30-32).

За невірно зазначену в накладній масу вантажу позивач на підставі ст. ст. 118, 112 Статуту залізниць України нарахував штраф на суму 33530 грн. 00 коп., який просить стягнути з відповідача на свою користь.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані сторонами докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, виходячи з наступних підстав.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 908 Цивільного кодексу України передбачено, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Згідно ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України (далі за текстом -Статут) накладна -це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи -одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме п. 1.1. розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138) та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503 (далі за текстом - Правила № 765/19503), а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Накладна згідно з Правилами № 765/19503 може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Відповідно п. 2.1 та п. 2.2 Правил 765/19503 відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил. Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082 (далі за текстом -Правила № 861/5082), визначається відправником.

У накладній № 49499106 (вагони №№ 67342931, 60696978) вантажовідправником вказана маса вантажу 68900 кг та 68950 кг, спосіб визначення маси -на вагонних 150-тонних вагонних вагах, у графі «Відправник»вказано найменування відправника -ТОВ «ГЗФ «Антрацит», тобто відповідача у справі, та вказано спосіб маркування вантажу -маркування вапном.

Представник відправника своїм підписом підтвердив правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п 2.3 Правил № 765/19503.

Згідно п. 28 Правил № 861/5082 вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до статті 24 Статуту залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Наведена норма свідчить про те, що залізниця не зобов'язана перевіряти дані, зазначені у накладних, фактичним даним при прийнятті вантажу до перевезення.

Пунктом 22 Правил видачі вантажів (зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083) передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Як свідчать матеріали справи, контрольне переваження маси вантажу проводилось на 150-тонних тензометричних вагах, державна повірка яких була проведена згідно технічного паспорту ваг, де зазначено про їх придатність до переваження, тобто таким же самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Згідно ст. 122 Статуту підставою для покладання на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст. 129 Статуту.

Статтею 129 Статуту передбачено, що акти загальної форми та комерційні акти складаються для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності сторін.

Матеріалами справи, її фактичними обставинами підтверджено невідповідність маси вантажу у вагонах №№ 67342931, 60696978, що була зазначена відповідачем у перевізних документах, відповідно, 68900 кг та 68950 кг, фактичній масі вантажу -61600 кг та 63250 кг.

Факт неправильного зазначення відправником вищевказаних відомостей засвідчено комерційним актом серії АА № 044569/262 від 28.03.2012, який складений з дотриманням вимог чинного законодавства та підписаний уповноваженими на це посадовими особами (а. с. 7). Викладене також засвідчено випискою з Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах.

Відповідно до ст. 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.

Якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту (п. 5.5 розділу 5 Правил № 765/19503).

У п. 3.15 Роз'яснень Президії Вищого господарського суду України від 29.05.02 № 04-5/601 (із змінами і доповненнями) зазначено, що при застосуванні статті 118 Статуту штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Згідно ст. ст. 118, 122 Статуту за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Провізна плата згідно залізничної накладної № 49499106 за вагони №№ 67342931, 60696978 становить 6706 грн. 00 коп. З її розміру позивачем у справі визначений розмір штрафу за неправильне зазначення у залізничній накладній маси вантажу, що складає 33530 грн. 00 коп.

Відповідно до ст. 921 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов 'язань, що виникають з договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

У відповідності зі ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, зокрема, відповідно до договору.

Відповідачем ніяким чином не спростовано доводи позову, відповідних документів до матеріалів справи не надано.

На підставі викладеного, суд доходить висновку, що позов є обґрунтованим, підтвердженим обставинами справи, її матеріалами та підлягає задоволенню у повному обсязі з віднесенням на відповідача судових витрат на підставі приписів ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

У судовому засіданні 31.07.2012 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст. ст. 43, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірничо-збагачувальна фабрика "Антрацит" смт. Ясенівський м. Ровеньки Луганської області, вул. Леніна, 7а, ідентифікаційний код 37953321, на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця", пр. Карла Маркса, буд. 108, м. Дніпропетровськ, ідентифікаційний код 01073828, штраф у розмірі 33530 грн. 00 коп., витрати зі сплати судового збору у сумі 1609 грн. 50 коп., видати наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

Дата підписання рішення - 03.08.2012

Суддя І.П. Голенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення31.07.2012
Оприлюднено06.08.2012
Номер документу25500028
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —30/5014/1592/2012

Рішення від 31.07.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Голенко І.П.

Ухвала від 17.07.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Голенко І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні