Рішення
від 25.11.2008 по справі 10/371-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

10/371-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

25.11.2008                                                                Справа №  10/371-08

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Александрової Л.І. при секретарі Решетніковій В.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу  

за позовом Прокурора Білозерського району Херсонської області в інтересах держави в особі Білозерської районної державної адміністрації  

до Агрофірми-радгоспу "Білозерський"  

про стягнення 42611 грн. 90 коп.  

за участю прокурора відділу прокуратури Херсонської області Павленко І.В.;

представників сторін:

від позивача - Урсал В.В. - заступник голови;

від відповідача - Іванова О.В. - юрисконсульт (дов. № 1697 від 24.11.08р.); Краснова Л.П. - представник (дов. № 1696 від 24.11.08р.);

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення після закінчення розгляду справи.

Прокурор звернувся з позовом в інтересах держави в особі Білозерської районної державної адміністрації про стягнення з відповідача 42611 грн. 90 коп. шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись, що Розпорядженням голови Білозерської районної державної адміністрації йому надано дозвіл на передачу земельної ділянки в оренду.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд   

в с т а н о в и в:

Прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі Білозерської районної державної адміністрації про стягнення з відповідача 42611 грн. 90 коп. шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 18 га. Вказана земельна ділянка розташована в полі контур №41 на території Широкобалківської сільської ради.  

В підтвердження факту самовільного використання спірної земельної ділянки прокурор посилається на акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 27.08.07, складеного управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Херсонській області.

У вказаному акті йдеться про порушення відповідачем норм земельного законодавства, а саме ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України самовільне зайняття земельної ділянки площею 18 га, а також здійснення оранки вказаної земельної ділянки.

Розрахунок розміру заподіяних збитків зроблено відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок <…>, затвердженої Постановою КМУ від 25.07.2007р. №963.

Як вбачається з матеріалів справи Розпорядженням голови Білозерської районної державної адміністрації №741 від 08.08.2008 р. дано згоду агрофірмі радгоспу "Білозерський" на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 18,0 га (контур №41, рілля) під посадку багаторічних насаджень із земель державної власності на території Широкобалківської сільської ради.    

Відповідно до п. 2 Розпорядження голови Білозерської районної державної адміністрації №922 від 09.10.2007 р. відповідачу надано в оренду земельну ділянку площею 18,0 га (контур №41, рілля) для сільськогосподарського використання (під посадку багаторічних насаджень) із земель державної власності, що знаходяться на території Широкобалківської сільської ради терміном на 49 років із втсановленням орендної плати у розмірі 200 гривень за 1 га на рік.

11 жовтня 2007 року згідно розпорядження №922 від 09.10.2007 р. між Білозерською районною державною адміністрацією та Агрофірмою радгоспом "Білозерський" укладено Договір оренди землі, відповідно до умов якого позивач передав відповідачу в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Широкобалківської сільської ради (контур №41), Білозерського району Херсонської області.

Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються      Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.

Статтею 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що самовільне зайняття земельних ділянок - це будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації.

У відповідності з п. 3.1 Наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007р. №110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне провадження, які підтверджують факт вчинення правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Необхідно також зазначити, що при проведенні перевірок контролюючі органи керуються Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом держкомзему 12.12.2003р. №312 (надалі - Порядок).

Так, відповідно до п. 4.1 Порядку державні інспектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за наявності двох свідків.

4.3. При виявленні порушення земельного законодавства державний інспектор:

- з'ясовує обставини та суть скоєного порушення земельного законодавства;

-  установлює особу, яка здійснила порушення земельного законодавства;

- установлює, чи є в діях чи бездіяльності особи, яка вчинила порушення земельного  законодавства, ознаки адміністративного правопорушення або склад злочину;

- обстежує земельну ділянку і встановлює, чи завдана юридичними чи фізичними  особами шкода земельним ресурсам унаслідок їхньої господарської та іншої діяльності.

Згідно з п.п. 6.1-6.7 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом держкомзему 12.12.2003 р. №312, у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.

З метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. Термін усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку.

Припис складається у двох примірниках. Перший примірник припису залишається у державного інспектора, другий - вручається або надсилається поштою керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які порушили земельне законодавство.

У разі невиконання особою, яка допустила порушення земельного законодавства, припису протягом указаного в ньому строку, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення (за невиконання припису) за статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення. З метою усунення наслідків  правопорушення державний інспектор повторно видає припис про припинення  правопорушення чи усунення його наслідків та встановлює строк його виконання, але не більше 30-денного строку.

При повторній відмові особи виконати припис (припинити порушення земельного законодавства чи усунути його наслідки) та при вжитті до неї усіх можливих заходів адміністративного впливу інспекційний орган Держкомзему інформує про це відповідний орган прокуратури, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.

Інспекційний орган Держкомзему, керуючись вимогами статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", має право звернутись до відповідного органу прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Прокурором та позивачем не надані до суду докази притягнення відповідача до адміністративної відповідальності за самовільне зайняття спірної земельної ділянки.

Таким чином, правові підстави для задоволення позовної вимоги про стягнення з відповідача суми шкоди відсутні.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. В задоволені позову відмовити.

2. Копії даного рішення надіслати учасникам судового процесу.

         Суддя                                                              Л.І. Александрова

Дата підписання

рішення 03.12.2008 р.                     

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення25.11.2008
Оприлюднено23.12.2008
Номер документу2556386
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/371-08

Рішення від 25.11.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Ухвала від 04.12.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Тищенко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні