Постанова
від 01.08.2012 по справі 801/5005/2012
БЕРДЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 801/5005/2012

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2012 року Бердянський міськрайонний суд

Запорізької області

у складі головуючого-судді: Пахоменка О.Г.,

при секретарі: Димовій Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бердянськ справу за адміністративним позовом Приватного сільськогосподарського підприємства Агрофірма «Восток»до Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області, про визнання неправомірним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, -

ВСТАНОВИВ:

У травні 2012 року позивач звернувся до суду з вищезазначеним адміністративним позовом, в якому просив визнати неправомірним та скасувати рішення чотирнадцятої сесії шостого скликання Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області від 10.11.2011р. № 08 «Про підвищення ставки орендної плати під торговими об'єктами», а також стягнути з відповідача на свою користь витрати щодо сплати судового збору в сумі 32,19 грн.

Представник позивача за довіреністю Буюклинська Л.В. позовні вимоги підтримала та просила задовольнити.

Представник відповідача голова Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області Узунов А.М. просив у задоволенні позовних вимог відмовити з підстав зазначених у письмових запереченнях на позов (а.с.24).

Як вбачається з матеріалів справи, 05.12.2007р. між Андрівською сільською радою та Приватним сільськогосподарським підприємством Агрофірма «Восток», місце реєстрації с. Трояни Бердянського району Запорізької області (далі - ПСП АФ "Восток") укладено договір оренди землі, відповідно до якого Орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0591 га для розміщення та обслуговування магазину-кафетерію (а.с.8). Договір зареєстровано у Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.02.2008р. за № 040826500032. Договір укладено на 5 років (до грудня 2012 р.). Пунктом 9 вказаного договору встановлена орендна плата у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 356, 43 грн. (а.с.10).

У січні 2012 року ПСП АФ "Восток" стало відомо, що 10.11.2011р. на черговій чотирнадцятій сесії шостого скликання Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області прийнято рішення № 08 "Про підвищення ставки орендної плати під торговими об'єктами" (а.с.7).

Відповідно до вказаного рішення Андрівська сільська рада вирішила :

1) установити орендну плату під торговими об'єктами 10% від грошової оцінки

земельних ділянок, що перебувають в оренді ПСП АФ "Восток" за адресою с. Трояни, вул. Гагаріна, 99 та ПП Пейчева І.І. за адресою с. Трояни, вул. Гагаріна, 58;

2) власникам торгових об'єктів орендарям: ПСП АФ "Восток" ОСОБА_1 та Пейчеву І.І. укласти додаткові угоди щодо збільшення розміру орендної плати.

Вислухавши думку сторін, перевіривши матеріали справи, суд приходить до наступного.

Згідно вимог ч.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини першої статті 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Частиною другою цієї статті визначено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Позивач зазначив, що лише у січні 2012 року йому стало відомо про прийняття оскаржуваного по справі рішення відповідача за № 8 від 10.11.2011р., копію якого він отримав саме у січні 2012 року, що відповідач не спростував будь-якими доказами.

Відповідно до ст. 19 Конституції України - правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.3. ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»- Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Суд погоджується з позицією позивача та вважає рішення Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області № 08 "Про підвищення ставки орендної плати під торговими об'єктами" від 10.11.2011р. незаконним та таким, що прийнято не в межах наданих Андрівській сільській раді повноважень та не у спосіб , що передбачені Конституцією України та законами України, що підтверджується наступним.

Відповідно до п.9. ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення про скликання сесії ради доводиться до відома населення не пізніш як за 10 днів до сесії. Пунктом 11 ст. 59 цього ж Закону обумовлено, що акти органів місцевого самоврядування доводяться до відома населення.

Фактично, на черговій чотирнадцятій сесії шостого скликання Андрівської сільської ради вирішувалося питання, яке безпосередньо стосується ПСП АФ "Восток", але в порушення вимог зазначених норм закону, про скликання сесії ради не було доведено до відома позивача і дане твердження позивача не спростовано.

В преамбулі вказаного рішення відповідач посилається на правові норми, що стали підставою для його прийняття - ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 30 Закону України "Про оренду землі" .

Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлена виключна компетенція сільських рад. В тому числі визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської ради вирішуються такі питання:

встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України (п.24) та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.35). Суд згоден з позицією позивача, що орендна плата за користування земельною ділянкою не відноситься до місцевих податків і зборів, що підтверджується ст. 10 Податкового кодексу України, якою визначено, що до місцевих податків належать: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; єдиний податок; до місцевих зборів належать: збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності, збір за місця для пар кування транспортних засобів, туристичний збір.

Орендна плата за користування земельною ділянкою не є земельним податком, що підтверджується ст.14 пп. 14.1.72. Податкового кодексу України , якою визначено поняття земельного податку: земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XIII цього Кодексу).

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, жодна з правових норм, вказаних в преамбулі даного рішення, не надає Андрівській сільській раді повноважень щодо збільшення розміру орендної плати, а тим більше в односторонньому порядку.

Відповідно до пп. «а» п.1 ч.1. ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, в тому числі підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами...

Відповідно до ч. 2. ст. 52 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет ради попередньо розглядає проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради.

Як слідує із тексту оскаржуваного рішення, виконавчий орган Андрівської сільської ради , в рамках власних повноважень, не підготовлював та не вносив на розгляд ради пропозицій щодо встановлення розміру орендної плати для ПСП АФ "Восток", попередньо не розглядав проект оскаржуваного рішення.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі»орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 1 ст. 286 Господарського кодексу України орендна плата - визначена як фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Пунктом 36 договору оренди землі від 05.12.2007р. передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Таким чином, розмір орендної плати може бути змінений за взаємною згодою сторін , а не в односторонньому порядку.

Окрім того, стаття 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачає, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Таким чином, як слідує із вказаних правових норм, саме Андрівська сільська рада, як сторона договору, якщо вважає за необхідне змінити умови договору, повинна надіслати пропозиції про ие другій стороні за договором -позивачу ПСП АФ "Восток".

Суд погоджується з позивачем, що Андрівська сільська рада фактично змінила умови договору в односторонньому порядку. Зобов'язуючи в своєму рішенні ПСП АФ "Восток" укласти додаткову угоду, примушує робити ПСП АФ "Восток" те, що не передбачено законодавством, що є порушенням ст. 19 Конституції України,

В оскаржуваному рішенні вказано - установити орендну плату .... 10% грошової оцінки земельних ділянок... І в цій частині також не можна вважати рішення законним, оскільки ст. 201 Земельного кодексу України передбачає два види грошової оцінки : нормативну і експертну. Який саме вид грошової оцінки мала на увазі сільська рада, із прийнятого нею рішення не зрозуміло, і в ньому не вказано обґрунтування щодо встановлення розміру саме 10% і яким чином такий розмір ставки визначено. При цьому в рішенні вказано про зміни коефіцієнтів індексації, а відповідно до пояснень позивача обчислення розміру орендної плати ПСП АФ «Восток»й так здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації відповідно до п. 10 вказаного договору, що відповідач не спростував.

З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що рішення чотирнадцятої сесії шостого скликання Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області від 10.11.2011р. № 08 «Про підвищення ставки орендної плати під торговими об'єктами»прийнято не в межах повноважень і у спосіб, який не передбачений Конституцією України і законами України, не обґрунтовано, не прозоро і не об'єктивно. Крім того, оскільки це рішення погіршує становище ПСП АФ «Восток», позбавляючи його можливості належним чином реалізувати право оренди земельної ділянки, то воно підлягає скасуванню.

Аналізуючи докази у їх сукупності, суд вважає, що позивач довів ті обставини, на які він посилався як на підставу своїх позовних вимог, а отже його позовні вимоги є основаними на законі, обґрунтованими, дослідженими в судовому засіданні доказами та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 55 Конституції України, ст.ст. 18, 24-26, 33, 46, 52, 59, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 188, 286 Господарського кодексу України, ст.ст. 651 ЦК України, ст.ст. 2, 8, 11, 69-71, 94, 99, 158-164, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги Приватного сільськогосподарського підприємства Агрофірма «Восток»задовольнити в повному обсязі.

Визнати неправомірним та скасувати рішення чотирнадцятої сесії шостого скликання Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області від 10.11.2011р. № 08 «Про підвищення ставки орендної плати під торговими об'єктами».

Стягнути з Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області (71150, Запорізька область, Бердянський район, с. Андрівка, вул. Радянська, 51, код ЄДРПОУ 25481911) на користь Приватного сільськогосподарського підприємства Агрофірма «Восток»(71151, Запорізька область, Бердянський район, с. Трояни, вул. Гагаріна, 101, код ЄДРПОУ 03750492) витрати щодо сплати судового збору в сумі 32,19 грн.

Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Бердянський міськрайонний суд Запорізької області. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання рішення суду в повному обсязі.

Суддя: О.Г. Пахоменко

СудБердянський міськрайонний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення01.08.2012
Оприлюднено10.08.2012
Номер документу25566500
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/5005/2012

Постанова від 01.08.2012

Адміністративне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Пахоменко О. Г.

Постанова від 01.08.2012

Адміністративне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Пахоменко О. Г.

Ухвала від 14.05.2012

Адміністративне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Пахоменко О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні