cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" серпня 2012 р.Справа № 5017/1300/2012
За позовом : Заступника Одеського міжрайонного природоохоронного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації
До відповідачів : Балтської районної державної адміністрації Одеської області
Товариства з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА"
про визнання недійсним розпорядження
Суддя Д'яченко Т.Г.
Представники:
Від прокуратури: Ставська І.С., представник за посвідченням
Від позивача: не з'явився
Від відповідачів: не з'явились
Суть спору : Заступник Одеського міжрайонного природоохоронного прокурора Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації з позовною заявою до Балтської районної державної адміністрації Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА", у якій, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог просить суд визнати недійсним на момент його винесення розпорядження голови Балтської райдержадміністрації від 14.11.2011р. №1275/А-2011.
Відповідач - Балтська районна державної адміністрації Одеської області проти позовних вимог заперечував, що вбачається з письмових заперечень на позовну заяву, просив суд припинити провадження у справі, у зв'язку з відсутністю предмету спору, з урахуванням розпорядження голови Балтської райдержадміністрації №701А/-2012 від 05.04.2012р. „Про втрату чинності розпорядження від 14.11.2011р. №1275/А-2011".
Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА" був належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, що вбачається з наявних у матеріалах справи поштових повідомлень про вручення ухвал суду, але у судові засідання не з'явився, про поважність причин відсутності не повідомив, справа розглянута за наявними матеріалами згідно ст. 75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, суд встановив.
14.11.2011р. розпорядженням Балтської районної державної адміністрації №1275/А-2011 „Про надання дозволу на виготовлення проектно-технічної документації на землі лісового фонду" надано дозвіл на виготовлення проектно-технічної документації на землі лісового фонду директору ТОВ „Саржинка", доручено у шестимісячний термін замовити технічну документацію, надано дозвіл на виділення в користування під охорону, на умовах короткострокової оренди терміном на 11 місяців, землі лісового фонду директору ТОВ „Саражинка", для використання згідно цільового призначення на території Саражинської сільської ради Балтського району Одеської області загальною площею 121 га та рекомендовано директору ТОВ „Саржинка" укласти договір про використання земель під охорону та встановлено орендну плату в розмірі 1 грн.
14.11.2011р. між Балтською районною державною адміністрацією Одеської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА" (Орендар) було укладено Договір про використання земель, (надалі за текстом -Договір), згідно якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку лісового фонду, яка знаходиться на території Саражинської сільської ради. За умовами договору в оренду передано земельну ділянку загальною площею 121 га, у т.ч. із земель лісового фонду під охорону строком на 11 місяців (п.п. 2, 8 договору).
27.01.2012р. розпорядженням Балтської районної державної адміністрації №195/А-2012 визнано таким, що втратило чинність розпорядження Балтської районної державної адміністрації №1275/А-2011 від 14.11.2011р. „Про надання дозволу на виготовлення проектно-технічної документації на землі лісового фонду".
27.01.2012р. постановою Балтського районного суду Одеської області у справі №2а/1503/88/12 за результатами розгляду адміністративного позову Бабанської Л.Д. в інтересах ТОВ "САРАЖИНКА" визнано нечинним розпорядження Балтської районної державної адміністрації Одеської області №195/А-2012 від 27.01.2012р. про втрату чинності розпорядження від 14.11.2011р. №1275/А-2011.
09.02.2012р. розпорядженням Балтської районної державної адміністрації №273/А-2012 визнано таким, що втратило чинність розпорядження Балтської районної державної адміністрації від 27.01.2012р. № 195/А-2012 „Про втрату чинності розпорядження від 14.11.2011р. №1275/А-2011" на підставі постанови від 27.01.2012р. №2а/1503/88/12 Балтського районного суду Одеської області.
13.02.2012р. за результатами перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства відділом екологічного контролю за використанням та охороною природних ресурсів Північного регіону Одеської області Державної екологічної інспекції в Одеській області складено акт, яким зафіксовано факт знищення сироростущих дерев до ступеня припинення росту породи дуб та ясень у кількості 52 шт. представниками Товариства з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА" на території полезахисної лісової смуги лінійного типу, яка знаходиться на відстані 1000 метрів на північ від с. Саражинка Балтського району Одеської області та межує з північної сторони з плодовим садом, а з південної сторони орендні землі (паї) ТОВ "САРАЖИНКА".
Листом від 14.02.2012р. Товариство з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА" звернулось до Балтської районної державної адміністрації Одеської області, у якому просило розглянути питання про розірвання договору оренди земельної ділянки площею 121 га на території Саражинської сільської ради, так як договір тягне за собою значні фінансові витрати та зобов'язує ТОВ "САРАЖИНКА" виконувати неналежні йому функції.
Листом Балтської районної державної адміністрації Одеської області від 15.02.2012р. №01-17/499 повідомлено ТОВ "САРАЖИНКА" про надання згоди на розірвання договору.
06.04.2012р. між Балтською районною державною адміністрацією Одеської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА" (Орендар) було укладено додаткову угоду до Договору про використання земель від 14.11.2011р., відповідно до умов якої сторонами було вирішено припинити дію договору про використання земель від 14.11.2011р. за взаємною згодою сторін, сторонами також підтверджено відсутність неврегульованих спорів з приводу виконання договору, а також відсутність будь-яких не виконаних зобов'язань, в т.ч. по оплаті наданих послуг.
06.04.2012р. на підставі акту прийому-передачі земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА" було фактично передано, а Балтською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято земельну ділянку загальною площею 121 га, в т.ч. полезахисні лісові смуги.
15.04.2012р. розпорядженням Балтської районної державної адміністрації №701/А-2012 визнано таким, що втратило чинність розпорядження Балтської районної державної адміністрації від 14.11.2011р. №1275/А-2011 „Про надання дозволу на виготовлення проектно-технічної документації на землі лісового фонду".
Уточнені позовні вимоги у справі обґрунтовані порушенням Балтською районною державною адміністрацією Одеської області вимог чинного законодавства при наданні в оренду земель, прийняттям та дією оскаржуваного розпорядження Балтської районної державної адміністрації Одеської області від 14.11.2011р. №1275/А-2011 в порушенням вимог Земельного кодексу України, що суперечить інтересам держави та суспільства. Вимоги заступника Одеського міжрайонного природоохоронного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації направлені на визнання недійсним на момент його винесення розпорядження Балтської райдержадміністрації від 14.11.2011р. № 1275/А-2011.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.
Відповідно до п. 12 Прикінцевих положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Положення п. 2 ст. 22 Земельного кодексу України відносять до земель сільськогосподарського призначення, зокрема, несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування врегульовано положеннями ст. 123 Земельного кодексу України. Відповідно до вимог даної статті, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості) . Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк. Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності).
Положеннями ст. 124 Земельного кодексу України врегульовано, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Як було встановлено судом, без проведення земельних торгів, без розробки та попереднього погодження проекту землевідведення розпорядженням Балтської районної державної адміністрації від 14.11.2011р. №1275/А-2011 „Про надання дозволу на виготовлення проектно-технічної документації на землі лісового фонду" надано дозвіл на виділення в користування під охорону, на умовах короткострокової оренди терміном на 11 місяців землі лісового фонду ТОВ „Саражинка", чим порушено вимоги ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України.
У Постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що за змістом статей 13,14 Конституції України, статті 11 Цивільного кодексу України, статей 123,124,127,128 Земельного кодексу України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або у користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог Земельного кодексу України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності). Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.
Відповідно до п. 2 Роз'яснення Вищого арбітражного суду від 26.01.2000р. № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
За таких обставин, встановивши невідповідність оскаржуваного розпорядження Балтської районної державної адміністрації від 14.11.2011р. №1275/А-2011 „Про надання дозволу на виготовлення проектно-технічної документації на землі лісового фонду" вимогам закону, суд приходить до висновку щодо достатності правових підстав для задоволення позовних вимог у справі з визнанням оскаржуваного акту недійсним з моменту прийняття.
При цьому, судом відхиляються доводи Балтської районної державної адміністрації Одеської області про необхідність припинити провадження у справі, у зв'язку з відсутністю предмету спору, з урахуванням розпорядження голови Балтської райдержадміністрації №701А/-2012 від 05.04.2012р. „Про втрату чинності розпорядження від 14.11.2011р. №1275/А-2011" з огляду на те, що оскаржуване розпорядження від 14.11.2011р. №1275/А-2011 є ненормативним правовим актом місцевого органу виконавчої влади, є актом одноразового застосування, який вичерпує свою дію фактом його виконання, відповідно, породжує безповоротні наслідки (що було встановлено судом в ході розгляду справи), відповідно, вказане розпорядження не може бути скасоване чи змінене органом місцевої виконавчої влади після його виконання, у зв'язку з чим підстави для припинення провадження у справі - відсутні.
Наведена позиція суду підтверджується позицією Вищого господарського суду, викладеною у постанові від 12.06.2012р. по справі №3-25/124-04-3909.
На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору в сумі 1073 грн. покладаються судом на відповідачів.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити.
2.Визнати недійсним на момент його винесення розпорядження Балтської райдержадміністрації від 14.11.2011р. № 1275/А-2011.
3. Стягнути з Балтської районної державної адміністрації Одеської області (66100, Одеська область, м. Балта, вул. Котовського, 193) до Державного бюджету України на п/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, КБК 22030001, символ звітності банку 206 -судовий збір у сумі 536 (п'ятсот тридцять шість) грн. 50 коп.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "САРАЖИНКА" (66123, Одеська область, Балтський район, с. Саражинка, код 33258370) до Державного бюджету України на п/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, КБК 22030001, символ звітності банку 206 -судовий збір у сумі 536 (п'ятсот тридцять шість) грн. 50 коп.
Повний текст рішення складено та підписано 14.08.2012р.
Рішення набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Д'яченко Т.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2012 |
Оприлюднено | 15.08.2012 |
Номер документу | 25622270 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Д'яченко Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні