ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.08.2012 року Справа № 38/5005/1489/2012
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді: Науменка І.М. (доповідач)
суддів: Голяшкіна О.В., Стрелець Т.Г.,
(зміна судової колегії відбулась на підставі розпорядження в.о. голови суду від 03.08.2012р. Паруснікова Ю.Б.)
при секретарі судового засідання: Єрьоміній К.В.
від ліквідатора: Дубовик С.В., довіреність №б/н від 12.06.12, представник;
інші учасники процесу у судове засідання не з"явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Криворізької південної міжрайонної державної податкової інспекції Дніпропетровської області на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 01.03.2012р. у справі №38/5005/1489/2012
за заявою голови ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю
"Скіфія Імпекс", м.Кривий Ріг Дніпропетровської області
до боржника товариства з обмеженою відповідальністю "Скіфія Імпекс",
м.Кривий Ріг Дніпропетровської області
про визнання банкрутом,
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 01.03.2012 року (суддя Бондарєв Е.М.) ТОВ "Скіфія Імпекс" визнано банкрутом; відкрито ліквідаційну процедуру строком на один рік, до 01.03.2013 року; ліквідатором призначено арбітражного керуючого Дубовик Сергія Миколайовича, ліцензія АВ №547882, якого зобов'язано вчинити певні дії, зокрема, у п'ятиденний строк з дня прийняття даної постанови опублікувати за рахунок боржника в офіційному друкованому органі відомості про визнання ТОВ "Скіфія Імпекс" банкрутом, докази публікації надати до матеріалів справи; у строк до 11.06.2012р. подати для залучення до матеріалів справи реєстр вимог кредиторів; у строк до 01.03.2013р. подати для затвердження до господарського суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс.
Не погодившись із вказаною постановою, до суду з апеляційною скаргою звернулась Криворізька південна МДПІ Дніпропетровської області, яка просить дану постанову скасувати, як неправомірну, з наведених нижче підстав.
Зокрема, при прийнятті оскаржуваної постанови порушення вимог чинного законодавства України, на думку податкового органу, полягає в тому, що проведення процедури банкрутства, у тому числі за ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", без участі державної податкової служби дає можливість недобросовісним платникам не сплачувати до державного бюджету податки і збори. Окрім того, Криворізька південна МДПІ наполягає на недотриманні місцевим господарським судом вимог ст.87 ГПК України стосовно надіслання оскаржуваної постанови рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу податкового органу.
У відзиві на апеляційну скаргу ліквідатор Дубовик С.М. викладені в апеляційній скарзі заперечення щодо порушення прав податкового органу повністю відхиляє, вважає оскаржувану постанову обґрунтованою, у зв'язку з чим просить залишити останню без змін, а апеляційну скаргу -без задоволення.
Враховуючи, що уповноважений представник ліквідатора був присутній у судовому засіданні, а апелянт звернувся з письмовим клопотанням про розгляд апеляційної скарги за його відсутністю, та з огляду на той факт, що наявних у справі доказів достатньо для повного та об'єктивного вирішення спору, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу по суті (ст.ст.75, 99 ГПК України).и, що уповноважений представник ліквідатора був прису
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови господарського суду, дослідивши та проаналізувавши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає викладені в останній доводи -неспроможними та безпідставними, тоді як оскаржувану постанову такою, що повністю відповідає вимогам чинного законодавства України та підлягає залишенню без змін, виходячи з наступних підстав.
Згідно з ч.1 ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
Відповідне правило передбачено ч.3 ст.110 ЦК України, яка містить загальні положення про ліквідацію юридичної особи.
Особлива процедура банкрутства боржника, що ліквідується власником, яка передбачена ст.51 Закону України про банкрутство, випливає із процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.
Таким чином, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку ст.51 Закону про банкрутство є дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, закріплених у нормах ст.ст.105, 110 ЦК України, ч.5 ст.60 ГК України, а саме, прийняття рішення власником майна (або органом, уповноваженим управляти майном) боржника про звернення боржника до господарського суду із заявою; проведення аналізу активів боржника у вигляді проведення інвентаризації наявного майна (у тому числі заставленого майна), його належної оцінки та оцінки грошових коштів на рахунках боржника; аналіз пасивів боржника шляхом публікації оголошення згідно з вимогами ч.ч.2,5 ст.105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, у тому числі по податках, зборах (обов'язкових платежах); проведення аналізу активів та пасивів боржника є підставою складення проміжного ліквідаційного балансу, який додається до заяви боржника відповідно до п.3 ст.7 Закону про банкрутство; повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу. Крім того, звернення до суду з такою заявою можливе лише після закінчення наведеного вище строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.
Дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій із доданням доказів їх проведення є підставою для звернення ліквідатора (ліквідаційної комісії) із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст.51 Закону про банкрутство та складає предмет спору у справі про банкрутство за особливою процедурою, що порушується в порядку норм означеної статті.
Відповідної правової позиції дотримується Верховний Суд України, зокрема у своїй постанові від 10 червня 2008 року у справі № 15/682-б.
Отже, як вірно встановлено місцевим господарським судом та підтверджено наявними у справі матеріалами, 20.10.2011р. протоколом №20-10/11 зборів учасників ТОВ "Скіфія Імпекс" було прийнято рішення про ліквідацію даного підприємства та призначено ліквідаційну комісію з припинення юридичної особи у складі голови - Дубовик С.М. та члена комісії Дубовик С.В. Копію рішення про ліквідацію надано Державному реєстратору для проведення реєстраційних дій.
Відповідно до вимог ст.105 Цивільного кодексу України, інформація щодо ліквідації ТОВ "Скіфія Імпекс" була надрукована у Бюлетені державної реєстрації №194 (29) від 27.10.2011р.
Згідно вимог ч.1 ст.111 Цивільного кодексу України, за спливом двомісячного строку для пред'явлення вимог кредиторів, ліквідаційною комісією ТОВ "Скіфія Імпекс" складено та 25.01.2012р. затверджено проміжний ліквідаційний баланс, що містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результати розгляду останніх.
З аналізу згаданого вище проміжного балансу вбачається, що станом на 25.01.2012р. загальна сума кредиторської заборгованості ТОВ "Скіфія Імпекс", що не оспорюється боржником, складається з кредиторських вимог Південної МДПІ Дніпропетровської області у розмірі 3 636,49 грн. (в матеріалах справи наявна заява апелянта за вих.№96708/10/240 від 12.12.2011р. про визнання грошових вимог у розмірі 3 636,49 грн. з доданими до неї, зокрема, копіями довідки розрахунків
боржника з бюджетом станом на 19.12.2011р., податкової декларації з податку на прибуток №21721 від 29.04.2010р. та актів невиїзних документальних перевірок даного підприємства (а.с.24)).
Таким чином, ліквідаційною комісією було встановлено, що загальна сума зобов'язань підприємства-боржника у розмірі 3 636,49 грн. перевищує розмір його активів, вартість яких, в свою чергу, дорівнює 0,00 грн. В той же час, кредиторська заборгованість із заробітної плати, заборгованість, що виникла внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров'ю громадян, зобов'язання з виплати авторської винагороди, зобов'язання перед засновниками товариства -відсутні.
Наведене підтверджено відповідними довідками голови ліквідаційної комісії від 14.02.2012р. (а.с.20-23).
Окрім того, на вимогу апеляційного господарського суду щодо підтвердження наявності підстав для визнання боржника банкрутом за ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ініціюючим кредитором надано оригінал інвентаризаційного опису активів ТОВ "Скіфія Імпекс" станом на 26.10.2011р., оригінал акту інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами та кредиторами станом на 26.10.2011р., оригінал акту інвентаризації наявності грошових коштів станом на 26.10.2011р. та Витяг з ЄДРЮО та ФОП станом на 07.06.2012р., з якого вбачається, що ТОВ "Скіфія Імпекс" знаходиться в стадії припинення підприємницької діяльності.
Отже, зважаючи на викладені вище обставини справи, внаслідок недостатності вартості майнових активів боржника для задоволення вимог кредиторів, та за умов дотримання головою ліквідаційної комісії ТОВ "Скіфія Імпекс" всіх необхідних умов для звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство в порядку ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", місцевим господарським судом обґрунтовано прийнято постанову про визнання останнього банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури строком на 1 рік з покладанням обов'язків ліквідатора на арбітражного керуючого Дубовик С.М.
В той же час, викладені в апеляційній скарзі заперечення податкового органу колегією суддів до уваги не приймаються, з огляду на викладене нижче:
Так, дійсно, статтею 2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" передбачено, що завданнями органів державної податкової служби є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством (далі - податки, інші платежі).
Відповідно до пункту 11.1 Порядку обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів), юридичній особі, крім військових частин, у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові комісії з припинення (ліквідатору, ліквідаційній комісії тощо) чи особі, відповідальній за погашення податкових зобов'язань або податкового боргу платника податків у разі ліквідації платника податків, слід у 3-денний термін від дати внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення подати в орган державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, заяву про припинення платника податків за формою №8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за формою № 6-ОПП.
Тобто, на платника податків покладено обов'язок повідомити податкові органи про реорганізацію (ліквідацію) підприємства, шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП, а податкові органи наділені правом проводити позапланові перевірки своєчасності, достовірності і повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) у випадку реорганізації (ліквідації) підприємств відповідно до пункту 6 частини 6 статті 111 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" до внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Проте, заперечення податкового органу щодо проведення місцевим господарським судом процедури банкрутства без участі державної податкової служби та за відсутності даних про проведення перевірки боржника спростовуються наявними у справі доказами.
Як вже зазначалось вище, відповідно до вимог ст.105 Цивільного кодексу України, інформація щодо ліквідації ТОВ "Скіфія Імпекс" була надрукована у Бюлетені державної реєстрації №194 (29) від 27.10.2011р. Запит голови ліквідаційної комісії до Криворізької південної МДПІ Дніпропетровської області за вих.№б/н від 21.11.2011р. про надання довідки щодо відсутності заборгованості ТОВ "Скіфія Імпекс" перед бюджетом або надіслання кредиторських вимог отримана податковим органом 21.11.2011р., про що свідчить штамп останнього в правому нижньому куті документу. (а.а.91).
Окрім того, належне повідомлення податкового органу про наявність в провадженні господарського суду Дніпропетровської області справи про банкрутство ТОВ "Скіфія Імпекс" підтверджується наявною в матеріалах справи заявою Криворізької південної МДПІ за вих.№96708/10/240 від 12.12.2011р. про визнання грошових вимог у розмірі 3 636,49 грн. з доданими до неї, зокрема, копіями довідки розрахунків боржника з бюджетом станом на 19.12.2011р., податкової декларації з податку на прибуток №21721 від 29.04.2010р. та актів невиїзних документальних перевірок даного підприємства (а.с.24)).
Більш того, постанова господарського суду Дніпропетровської області від 01.03.2012р. про визнання ТОВ "Скіфія Імпекс" банкрутом отримана податковим органом 13.03.2012р. (а.с.48), що, зокрема, спростовує твердження останнього про недотримання місцевим господарським судом вимог ст.87 ГПК України стосовно надіслання оскаржуваної постанови рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу податкового органу.
Відповідно до приписів п.1.3. Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011р. №1588, документальна перевірка платника податків, відносно якого порушено провадження у справі про банкрутство, призначається та розпочинається протягом місяця після одержання того документу, що надійшов до органу державної податкової служби першим.
Таким чином, на думку судової колегії, податковий орган принаймні з 21.11.2011р. (дата запиту голови ліквідаційної комісії до МДПІ щодо наявності заборгованості перед бюджетом) був проінформований щодо ліквідації підприємства та мав можливість здійснити документальну позапланову перевірку останнього. Тривалість проведення такої перевірки, відповідно до приписів п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України, не повинна перевищувати 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб'єктів малого підприємництва - 5 робочих днів, інших платників податків -10 робочих днів. Продовження встановлених строків перевірки можливе не більше як на 10 робочих днів. Проте, на час прийняття оскаржуваної постанови (01.03.2012р.) доказів наявності наказу керівництва податкового органу щодо проведення документальної позапланової перевірки банкрута або самі результати такої перевірки суду не надано.
Отже, аналізуючи викладені вище обставини справи, колегія суддів прийшла до висновку, що у скаржника часу для проведення перевірки підприємства-боржника було достатньо. При цьому, судова колегія зауважує на тому, що податковий орган не позбавлений права провести відповідну перевірку банкрута в рамках ліквідаційної процедури та за результатами такої перевірки заявити до банкрута кредиторські вимоги.
Враховуючи вищевикладене, апеляційна інстанція вважає, що господарським судом під час провадження у справі було повно та всебічно досліджено фактичні обставини справи, надано належну правову оцінку наявним у справі доказам в їх сукупності, тому передбачені статтею 104 ГПК України правові підстави щодо зміни або скасування оскаржуваної постанови - відсутні.
Керуючись ст.101-103, 105-106 Господарського процесуального кодексу України, суд-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Криворізької південної міжрайонної державної податкової інспекції Дніпропетровської області - залишити без задоволення.
Постанову господарського суду Дніпропетровської області від 01.03.2012р. у справі №38/5005/1489/2012 - залишити без змін.
Постанова може бути оскаржена до Вищого господарського суду України через Дніпропетровській апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя І.М. Науменко
Суддя О.В. Голяшкін
Суддя Т.Г. Стрелець
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2012 |
Оприлюднено | 23.08.2012 |
Номер документу | 25690074 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Науменко Іван Мефодійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Науменко Іван Мефодійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні