Постанова
від 06.08.2012 по справі 2а-3125/12/1070
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

2а-3125/12/1070    КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И            06 серпня 2012 року                           18:54                2а-3125/12/1070            м. Київ Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючий суддя Журавель В.О., при секретарі судового засідання Горбунова К.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Київського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю «Сучасна агенція нерухомості» про стягнення адміністративно-господарських санкцій, в с т а н о в и в: До Київського окружного адміністративного суду звернулось Київське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі-позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Сучасна агенція нерухомості»   (далі-відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в розмірі 5625,21 грн. Позивач обґрунтував позовні вимоги тим, що відповідач порушив вимоги статті 19 Закону України від 21.03.1991 № 875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»(далі - Закон України № 875-ХІІ) і не виконав встановленого нормативу по створенню робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, тому зобов'язаний сплатити до Фонду соціального захисту інвалідів передбачені законом адміністративно-господарські санкції та пеню. Оскільки суму адміністративно-господарських санкцій та пені відповідач добровільно не сплатив, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення сум вказаної заборгованості. Про дату, час та місце судового розгляду сторони були повідомлені належним чином. Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Відповідач до суду не прибув, надав письмові заперечення, в яких пояснив, що ним вживалися заходи щодо недопущення порушення закону. Зокрема, ним розклеювалися оголошення про пошук агентів з нерухомості на дошках оголошень біля під'їздів, на транспортних зупинках, але жодного випадку звернення інвалідів до товариства не було. Зазначив, що обов'язок підприємства відносно створення робочих місць для інвалідів, який було виконано, не супроводжується обов'язком їх пошуку, а пропозицій щодо працевлаштування інвалідів від Фонду соціально захисту інвалідів та від Ірпінського міського центру зайнятості не було. Відповідач наголошує на тому, що робота агента з нерухомості складна, вимагає активності та постійного руху, пов'язана з тривалою ходьбою та емоційним навантаженням. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Дослідивши матеріали справи, надавши оцінку доказам, суд встановив наступні обставини справи та правовідносини, які склалися між сторонами. Товариство з обмеженою відповідальністю "Сучасна агенція нерухомості" є юридичною особою, ідентифікаційний код 35423301, зареєстровано у Виконавчому комітеті Ірпінської міської ради Київської області. У зв'язку з цим відповідач згідно з вимогами статті 18 Закону України № 875-ХІІ є працедавцем, який зобов'язаний виділяти та створювати  робочі місця для працевлаштування інвалідів. Відповідно до звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2011 рік за формою №10-ПІ, поданого відповідачем до Київського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) на підприємстві фактично за рік - 12; з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 0; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" -1. У цьому звіті відповідачем самостійно визначено розмір адміністративно-господарських санкцій, що підлягають добровільній сплаті, в сумі 5554 грн. Згідно з розрахунком, наданим позивачем, за порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідач зобов'язаний сплатити на користь Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції в сумі 5554 грн. 17 коп. та пеню в сумі 71 грн. 04 коп., що разом становить 5625 грн. 21 коп. Листом від 23.05.2012 за № 230/05/01-13 Ірпінський міський центр зайнятості повідомив Київське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Сучасна агенція нерухомості" статистичний звіт по формі 3-ПН не подавало. Ірпінським міським центром зайнятості інваліди для працевлаштування до відповідача не направлялись. Суму адміністративно-господарських санкцій та пені відповідач добровільно не сплатив. Судом досліджено надані відповідачем на підтвердження заперечень посадову інструкцію агента з нерухомості та оголошення про запрошення на роботу. Суд зазначає, що у цьому оголошенні не міститься жодних відомостей про запрошення на роботу саме інвалідів.   Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне. Відповідно до статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту. Правові засади соціальної захищеності інвалідів в Україні, що гарантують їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, визначаються Законом України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні». Відповідно до частини першої статті 17 Закону України №875-ХІІ з метою реалізації творчих і виробничих здібностей інвалідів та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом. Право інвалідів на працю, їх працевлаштування реалізується шляхом створення спеціального робочого місця, адаптацією основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей інваліда. Статтею 18 Закону України №875-ХІІ встановлено обов'язок для підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону України №875-ХІІ, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При цьому, згідно зі статтею 20 Закону України №875-ХІІ підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно від форми власності і господарювання, де кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим частиною першою статті 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Частиною другою статті 20 Закону України №875-ХІІ передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрі України від 31.01.2007 №70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за місцем їх реєстрації як юридичних осіб до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, а порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки національного банку України за кожний календарний день прострочення. Відповідно до Наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 19.12.2005 року № 420 «Про затвердження форм звітності та інструкцій щодо їх заповнення»формою звітності про наявність вакантних місць на підприємстві є форма № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», яка подається підприємствами щомісячно до державної служби зайнятості.   Відповідно до статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Оскільки відповідач не дотримався вимог, встановлених частиною першою статті 19 Закону України №875-ХІІ, то він зобов'язаний відповідно до закону сплатити до Фонду соціального захисту інвалідів штрафні санкції в розмірі середньої річної заробітної плати за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами. Положенням про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 №1434, передбачено, що Фонд соціального захисту інвалідів є урядовим органом державного управління, який діє у складі Мінпраці та підпорядковується йому, здійснює контроль за виконанням підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами і організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, установленого Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», а отже, –є суб'єктом владних повноважень, спори за зверненнями якого в силу пункту 4 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України розглядаються адміністративними судами. Докази, що підтверджують компетенцію позивача на звернення до суду з позовом, наявність у відповідача заборгованості, позивачем надано суду та долучено до матеріалів справи. Надаючи правової оцінки запереченням відповідача щодо вжиття ним усіх заходів для виконання вимог вищевказаного законодавства та щодо складності роботи на підприємстві суд бере до уваги таке. Частиною 3 ст. 18 Закону України №875-ХІІ чітко визначено обов'язки підприємства, що використовує найману працю, у тому числі й наступні: виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів; надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для працевлаштування інвалідів. Суд визнає, що в наданих відповідачем оголошеннях не міститься жодних відомостей про запрошення на роботу саме інвалідів. Крім того, відповідачем не надано доказів  виділення та створення ним робочих місць для працевлаштування інвалідів. При цьому суд погоджується з доводами відповідача про відсутність у нього обов'язку по самостійному пошуку інвалідів для працевлаштування, оскільки такий обов'язок покладено на інші органи. Проте, ураховуючи ту обставину, що відповідач протягом 2011 року не повідомляв державну службу зайнятості про потребу в працевлаштуванні інвалідів, суд дійшов висновку, що відповідачем не виконано покладених на нього обов'язків та не вжито всіх заходів для недопущення порушення норм законодавства про соціальний захист інвалідів. Твердження відповідача про складність роботи, яка виконується працівниками підприємства відповідача суд відкидає, оскільки вимогами Закону України №875-ХІІ не передбачено цієї обставини як підстави для звільнення від виконання визначених цим Законом обов'язків. За таких обставин, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню. Відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються. Керуючись статтями 11-14, 69-71, 79, 86, 94, 122, 159-163, 167, 185-186, 254  Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - п о с т а н о в и в: Адміністративний позов задовольнити повністю. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Сучасна агенція нерухомості» (08200, Київська область, м. Ірпінь, вул. Грибоєдова, буд. 20, ідентифікаційний код 35423301) на користь Київського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції та пеню в сумі 5625 (п'ять тисяч шістсот двадцять п'ять) грн. 21 коп. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Суддя                                                                                                          Журавель В.О.                     Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови -  10 серпня 2012 р.

Дата ухвалення рішення06.08.2012
Оприлюднено30.08.2012
Номер документу25739653
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3125/12/1070

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Постанова від 06.08.2012

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 19.07.2012

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 06.07.2012

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні