Рішення
від 20.08.2012 по справі 11/5005/2733/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20.08.12р. Справа № 11/5005/2733/2012

За позовом Прокурора Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Приватного підприємства "Проспект", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Рудовська І.А.

Представники:

від прокурора: Лобода Н.М.- довіреність № 2384 вих. № 12 від 06.08.2012 р.

від позивача: представник не з'явився

від відповідача: представник не з'явився

Суть спору:

Прокурор Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради (далі-позивач) звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до приватного підприємства "Проспект" (далі-відповідач) та урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (а.с. 43-45) просить змінити п.4.1. Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2007 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Приватним підприємством "Проспект", посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за №1135 зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040710400382 від 30.07.2007 року, виклавши його в такій редакції: "4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір річної орендної на момент винесення рішення становить 47916,56 грн., не є сталим та може змінюватися у разі зміни нормативно грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом та відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8.

Додати п.4.1.1.

"4.1.1. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до даного договору. Зазначені зміни відображаються лише у витягу із технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розрахунку орендної плати, що є невід'ємними додатками даного договору."

Прокурор в судовому засіданні наполягає на задоволені позовних вимог.

В свою чергу, представник відповідача в судове засідання не з'явився, до суду надав клопотання (вхідний №21115/12 від 10.04.2012р.) згідно якого з позовними вимогами прокурора щодо зміни п. 4.1. Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2007 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Приватним підприємством "Проспект", посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за №1135 зареєстрованого в книгі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040710400382 від 30.07.2007 року, виклавши його в такій редакції:

"4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України."

Ухвалою господарського суду від 02.07.2012 р. розгляд справи відкладено на 20.08.2012 р., згідно ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні 20.08.2012 р. оголошено рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

16 лютого 2007 року між Позивачем (Орендодавець) та Відповідачем (Орендар) укладений договір оренди землі (далі-Договір), відповідно до п.1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: по пров. Білостоцького, 20-А (Амур-Нижньодніпровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:022:0046. Зазначений договір оренди земельної ділянки зареєстрований 16.02.2007 року за № 1135.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.3 (роздрібна торгівля та комерційні послуги) (п. 1.2 Договору).

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 06.12.06р. №106/8 (п. 1.3 Договору).

Згідно п.2.1 Договору в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,0693 га.

Відповідно до п.2.3 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 591 648 грн. 28 коп.

Договір укладено на п'ятнадцять років (п.3.1 Договору).

Відповідно до п.4.4 Договору орендна плата вноситься орендарем незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі однієї двадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок Орендавця.

Згідно з п. 4.7 Договору розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; змін у цільовому використанні земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Умовами п.п. 12.1, 12.2 Договору встановлено, що зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

18.05.2007 р. до Договору було укладено додатковий договір до договору оренди земельної ділянки , який був 18.05.2007 р. посвідчений нотаріусом ДМНО Літаш І.П. та зареєстрований в реєстрі за № 3244.

Відповідно до п.4.1 Договору (в редакції викладеній в додатковому договорі) річна орендна плата за земельну ділянку встановлювалася у грошовій формі ( у гривнях) у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1,3.

З 01.01.2011 року набрав чиності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; (ст. 288.5).

Згідно статті 290 Податкового кодексу України, плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

З метою приведень рішень Дніпропетровської міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення від 02.02.2011 №216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства " вирішено до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України , незалежно від мети використання.

Відповідачем не надано доказів скасування вищевказаного рішення Дніпропетровської міської ради.

Міський голова 18.02.2011 р. звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську (лист від 18.02.2011 № 7/22-185 "Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства") з пропозицією привести договір оренди землі , укладений з відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 р. № 26(3306) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижений строк, з моменту опублікування повідомлення до 08.03.2011 р. звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору, але у визначений строк відповідач відповіді на вказну вимогу не надав, додатковий договір сторонами не підписано.

Позивач вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, вказане вище рішення Дніпропетровської міської ради, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 16.02.2007 року, що і стало причиною спору.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. (ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Розглянувши позовні вимоги прокурора господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно до вимог статті 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

В матеріалах справи міститься лист з вих. № 7/22-185 від 18.02.2011 р., який позивачем направлявся на адресу відповідача, докази направлення якого містяться в матеріалах справи. Цим листом позивач інформував відповідача про необхідність переукладення договору у зв'язку зі зміною законодавства та зазначав, які дії необхідно для цього зробити відповідачу, а в свою чергу відповідач по невідомим причинам не здійснив жодної дії спрямованої на переукладення даного договору.

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею та вказане вище рішення Дніпропетровської міської ради, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до пункту 4.1. Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2007 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Приватним підприємством "Проспект", посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за №1135 зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040710400382 від 30.07.2007 року, виклавши його в такій редакції: "4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір річної орендної на момент винесення рішення становить 47916,56 грн., не є сталим та може змінюватися у разі зміни нормативно грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом та відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8.

Додати п.4.1.1.

"4.1.1. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до даного договору. Зазначені зміни відображаються лише у витягу із технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розрахунку орендної плати, що є невід'ємними додатками даного договору".

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ч.2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Аналогічна правова позиція узгоджується з позицією Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 06.12.2010 року по справі № 2-1/10068-2008, та постановою Вищого господарського суду України від 25.01.2011 року по справі № 14/240-10.

Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі № 27/15-10, та яка прийнята за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.

У відповідності до норм ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги прокурора такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору слід віднести на відповідача згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 33, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги прокурора задовольнити.

Внести зміни до п.4.1. Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2007 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, буд. 75) та Приватним підприємством "Проспект" (49000, м. Дніпропетровськ, пров. Білостоцького, 20-а, код ЄДРПОУ 32816414) посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за №1135 зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040710400382 від 30.07.2007 року, виклавши його в такій редакції: "4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір річної орендної на момент винесення рішення становить 47916,56 грн., не є сталим та може змінюватися у разі зміни нормативно грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом та відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8.

Додати п.4.1.1.

"4.1.1. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до даного договору. Зазначені зміни відображаються лише у витягу із технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розрахунку орендної плати, що є невід'ємними додатками даного договору."

Стягнути з Приватного підприємства "Проспект" (49000, м. Дніпропетровськ, пров. Білостоцького, 20-а, код ЄДРПОУ 32816414) в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, р/р 31214206783005 у відділенні банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012) суму 1 073 грн. 00 коп. -судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Суддя І.А. Рудовська

Дата ухвалення рішення20.08.2012
Оприлюднено29.08.2012
Номер документу25744687
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін до договору оренди земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —11/5005/2733/2012

Ухвала від 23.03.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Рішення від 20.08.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудовська Інна Анатоліївна с

Ухвала від 02.07.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудовська Інна Анатоліївна с

Ухвала від 22.06.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудовська Інна Анатоліївна с

Ухвала від 11.05.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Єременко Анна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні