Рішення
від 28.08.2012 по справі 2186-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28.08.2012Справа №5002-4/2186-2012

За позовом Судацької міської ради, м. Судак

до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг», м. Судак

про зміну умов договору оренди земельної ділянки.

Суддя І.К. Бєлоглазова

Представники:

Від позивача - Ніколаєнко К.М., дов. № 02.1-16/6 від 03.01.2012 у справі; гол. спец. юр. від.

Від відповідача - не з'явився.

Суть спору:

Судацька міська рада, м. Судак, звернулася до Господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Варяг-ЮГ», м. Судак, про зміну умов договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами 17.05.2004, виклавши п. 2.2.1, 2.2.2 та 2.2.4 у новій редакції: «2.2.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою загальною площею 0,0265 га встановлюється в трикратному розмірі земельного податку, який встановлюється Податковим кодексом України»; «2.2.2 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на розрахунковий рахунок місцевого бюджету м. Судака щомісячно рівними частками впродовж 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного податкового місяця»; «2.2.4 Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з врахуванням його цільового призначення і коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами».

Позовні вимоги мотивовані тим, що вищевказаним договором встановлено, що Судацька міська рада на підставі рішення 25 сесії 24-го скликання Судацької міської ради № 170/25-04 від 20.04.2004 надає, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг» приймає у довгострокову оренду (25 років) земельну ділянку, розташовану на Курортній алеї м. Судака, площею 0,0265 га для роздрібної торгівлі та комерційних послуг (під тимчасовий торгівельний кіоск з літнім майданчиком «Аллегро»). Орендна плата за земельну ділянку встановлена договором у розмірі 1,25 до земельного податку і не може бути меншою податку за землю та вноситься щомісячно. Індексація орендної плати передбачається чинним Законом України «Про плату за землю» станом на дату виплати. У зв'язку з введенням в дію з 01.01.2011 Податкового кодексу України, Закон України «Про плату за землю» втратив чинність, питання сплати податку на землю та оплати оренди за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 регулюється виключно Податковим кодексом. Отже, на теперішній час умови спірного договору оренди в частині визначення розміру орендної плати не відповідають вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим позивачем на адресу відповідача було направлено лист від 20.03.2012 про необхідність укласти та зареєструвати додаткову угоду до договору оренди землі, проте станом на цей час жодної відповіді від відповідача не надходило, що і стало підставою для звернення із позовною заявою до суду.

Позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідач у судове засідання не з'явився; надіслав відзив, в якому позовні вимоги визнав у повному обсязі та просить розглядати справи без присутності представника.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд

В С Т А Н О В И В :

На підставі рішення 25-ої сесії 24-ого скликання Судацької міської ради від 20.04.2004 №170/25-04 «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг» в оренду земельної ділянки з літнім майданчиком «Аллегро» на Курортній алеї в м. Судак» між Судацькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг» 17.05.2004 було укладено договір оренди земельної ділянки

Зазначений договір було зареєстровано у Судацькому міському відділі Кримської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» при Держкомземі України, про що 26.05.2004 в державному реєстрі землі зроблено запис за №000094-СУД (а.с. 8-9).

Згідно пунктам 1.1, 1.2 договору Судацька міська рада надала, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг» прийняло в довгострокову оренду на 25 років земельну ділянку площею 0,0265 га на Курортній алеї м. Судака, кадастровий номер 0111700000:01:002:0001, для роздрібної торгівлі та комерційних послуг (тимчасовий торгівельний кіоск із літнім майданчиком «Аллегро»), угіддя - забудовані землі, що використовуються в комерційних цілях, згідно плану земельної ділянки, що додається.

Пунктом 2.2.1 договору передбачено, що орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 1,25% до земельного податку та не може бути меншою податку на землю.

Відповідно до п. 2.2.2 орендна плата вноситься щомісячно на розрахунковий рахунок №33212812800031 місцевого бюджету міста Судака УДК в АРК (м. Сімферополь, МФО 824026, ОКПО 24041995, код податку - 13050200, код платежу - 101), з розрахунку 2 256,14 грн. на рік.

Пунктом 2.2.4 договору встановлено, що індексація орендної плати передбачається відповідно до чинного законодавства України «Про плату за землю» станом на дату виплати.

У пункті 2.2.3 договору сторони передбачили, що орендна плата може бути збільшена: при зміні законодавства України та Автономної Республіки Крим «Про плату за землю» чи про оплату за оренду землі; при прийнятті рішення сесії Судацької міської ради, яке збільшує ставки плати за землю або орендної плати за землю (у тому числі про застосування коефіцієнтів). Збільшення орендної плати за землю оформлюється додатковою угодою.

Строк дії договору становить 25 років (п. 5.1 договору).

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 в Закон України «Про оренду землі» буди внесені зміни, зокрема частина 4 статті 21 викладена в наступній редакції: «Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають в державній або в комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землі»; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині». Вказаний закон набрав чинності з моменту його опублікування - з 04.06.2008.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 Закон України «Про плату за землю» втратив чинність згідно частини 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 регулюється виключно Податковим кодексом України.

Відповідно до статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Податкового кодексу України; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Податкового кодексу України.

Відповідно до статті 287.3 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Статтею 289.2 Податкового кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Отже на теперішній час умови спірного договору оренди в частині визначення розміру орендної плати та порядку її внесення не відповідають вимогам чинного законодавства.

З метою приведення діючого договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства 20.03.2012 Судацькою міською радою на адресу відповідача було направлено лист (вих.. 02.1-11/345) про необхідність укласти та зареєструвати додаткову угоду до договору оренди землі.

До листа було додано проект додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 26.05.2004 №000094-СУД, пункти 2.2.1, 2.2.2 та 2.2.4 договору було запропоновано викласти в наступній редакції:

«2.2.1 Річна орендна плата за користування земельною ділянкою загальною площею 0,0265 га встановлюється у трикратному розмірі земельного податку, який встановлюється Податковим кодексу України».

«2.2.2 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на розрахунковий рахунок місцевого бюджету м. Судака щомісячно рівними частками впродовж 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця».

«2.2.4 Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з врахуванням його цільового призначення і коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами».

Вказані пропозиції були отримані відповідачем 02.04.2012, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, копія якого долучена до матеріалів справи (а.с. 13).

Відповідач у порушення вимог статті 188 Господарського кодексу України у встановлений законом строк відповіді на лист не надав, додаткову угоду не підписав.

Зазначені обставини стали підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до пункту 288.4. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди.

Пунктом 2.2.3 договору, зареєстрованого в державному реєстрі земель 26.05.2004 за №000094-СУД, передбачена можливість збільшення орендної плати у разі внесення змін до законодавства України та Автономної Республіки Крим.

Згідно зі статтею 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Відповідно до частини 2 вищенаведеної статті, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Обставини справи свідчать, що на момент укладення договору сторони виходили з того, що зміна обставин не настане. Зміна цих обставин обумовлена причинами, які не залежать від орендодавця та які він не міг усунути. Виконання договору на колишніх умовах порушує співвідношення майнових інтересів сторін та позбавляє орендодавця того, що він розраховував при укладенні договору - отримання орендної плати у розмірі, який не нижче встановленого мінімального розміру орендної плати. Договором не визначено, що ризик зміни обставин несе орендодавець.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

Враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати, про що орендар був повідомлений, є підставою для перегляду розміру орендної плати, передбаченої умовами договору.

Частиною 4 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати суд відносить на відповідача за правилами статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

У судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частини рішення відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України. Повне рішення складено 29.08.2012.

З урахуванням викладеного, керуючись статтями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Судацької міської Ради, м. Судак, до Товариства з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг», м. Судак, задовольнити.

2. Внести зміни в умови договору оренди землі від 17 травня 2004 року, укладений між Судацькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг», зареєстрований Судацькою міською радою за №000094-СУД 26 травня 2004 року, виклавши пункти договору в наступній редакції:

«2.2.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою загальною площею 0,0265 га встановлюється в трикратному розмірі земельного податку, який встановлюється Податковим кодексом України».

«2.2.2 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на розрахунковий рахунок місцевого бюджету м. Судака щомісячно рівними частками впродовж 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного податкового місяця».

«2.2.4 Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з врахуванням його цільового призначення і коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами».

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Варяг-Юг», м. Судак на користь Судацької міської ради, м. Судак, 1 073,00 грн. витрат, пов'язаних зі сплатою судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя І.К. Бєлоглазова

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення28.08.2012
Оприлюднено31.08.2012
Номер документу25789770
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2186-2012

Рішення від 28.08.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

І.К. Бєлоглазова

Ухвала від 04.07.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

І.К. Бєлоглазова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні