ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 вересня 2012 року м. Київ К/9991/42479/12
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого: судді-доповідача Бухтіярової І.О., суддів: Муравйова О.В., Приходько І.В.
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби
на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 18.04.2012 р.
та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.06.2012 р.
у справі № 2а/1270/1561/2012
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НВА»
до Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби
про визнання незаконним наказу, визнання протиправними дій та визнання незаконними податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «НВА»(далі -ТОВ «НВА») звернулось у лютому 2012 року до суду з адміністративним позовом до Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби (далі Ленінська МДПІ у м. Луганську) про визнання незаконним наказу, визнання протиправними дій та визнання незаконними податкових повідомлень-рішень.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 18.04.2012 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду 01.06.2012 року адміністративний позов задоволено частково: визнані протиправними дії Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «НВА» (код за ЄДРПОУ 30516731), оформленої актом від 02.12.2011 року № 899/23/30516731: визнані незаконними податкові повідомлення-рішення від 08.02.2012 року № 0000192310 та № 0000182310, винесені Ленінською міжрайонною державною податковою інспекцією у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби на підставі акту перевірки № 899/23/30516731 від 02.12.2011 року. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено за необґрунтованістю. Стягнуто з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НВА»витрати по сплаті судового збору в сумі 16,10 грн., сплачені відповідачем згідно квитанції № 2300601 від 20.02.2012 року.
Вважаючи, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій були прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів
першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення вимог та прийняти нове рішення, яким повністю відмовити у задоволені позовних вимог.
Позивач заперечень на касаційну скаргу відповідача не надав.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України .
Відповідно до частини першої статті 220 Кодексу адміністративного судочинство України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому засіданні та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до частини другої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судами попередніх інстанцій ТОВ «НВА»зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Луганської міської ради 15.09.1999 року, ідентифікаційний код 30516731.
01.12.2011 року Ленінською МДПІ у м. Луганську прийнято наказ № 2097 про призначення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «НВА»(код за ЄДРПОУ 30516731) з питань правильності визначення, повноти нарахування та своєчасності сплати податку на прибуток, податку на додану вартість по взаємовідносинам з ТОВ «Луг-Економ-Сервіс»(код за ЄДРПОУ 35487779), ПП «ЛТФ «Такт»(код за ЄДРПОУ 35555157), ПП «ТФ Сенда»(код за ЄДРПОУ 34871016), ТОВ «Консалтингова фірма «Евроторгпрогресс»(код за ЄДРПОУ 36828182), ТОВ «Компанія «Тімкор»(код за ЄДРПОУ 36902020), ТОВ «Проминвестсервис»(код за ЄДРПОУ 36901267) за період з 01.01.2008 року по 31.12.2010 року.
При прийнятті даного наказу податковий орган керувався п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І, п.п. 78.1.11 п. 78.1. ст. 78 , ст. 79 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ, згідно Постанови слідчого від 30.11.2011 року.
Колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те що, вимоги ТОВ «НВА»стосовно визнання незаконним наказу № 2097 від 01.12.2011 року про призначення перевірки ТОВ «НВА»є необґрунтованими та не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до п. 20.1.4. п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до п. 75.1. ст. 75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до п. 75.1.2. ст. 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також отримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Відповідно до п. 79.1. ст. 79 Податкового кодексу України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу державної податкової служби рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу . Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.
Відповідно до п. 79.2. ст. 79 Податкового кодексу України документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Відповідно до п.п. 78.1.11. п. 78.1. ст. 78 Податкового кодексу України документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється, зокрема, у випадку отримання постанови суду (ухвалу суду) про призначення перевірки або постанову органу дізнання, слідчого, прокурора, винесеної ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні.
Тобто, Ленінська МДПІ у м. Луганську мала законні підстави для прийняття наказу від 01.12.2011 року за № 2097 про призначення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «НВА»(код за ЄДРПОУ 30516731) з питань правильності визначення, повноти нарахування та своєчасності сплати податку на прибуток, податку на додану вартість по взаємовідносинам з ТОВ «Луг-Економ-Сервіс»(код за ЄДРПОУ 35487779), ПП «ЛТФ «Такт»(код за ЄДРПОУ 35555157), ПП «ТФ Сенда»(код за ЄДРПОУ 34871016), ТОВ «Консалтингова фірма «Евроторгпрогресс»(код за ЄДРПОУ 36828182), ТОВ «Компанія «Тімкор»(код за ЄДРПОУ 36902020), ТОВ «Проминвестсервис»(код за ЄДРПОУ 36901267) за період з 01.01.2008 року по 31.12.2010 року.
На підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І, п.п. 78.1.11 п. 78.1. ст. 78 , ст. 79 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ, згідно Постанови слідчого від 30.11.2011 року та наказу Ленінської МДПІ у м. Луганську від 01.12.2011 року № 2097 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «НВА»(код за ЄДРПОУ 30516731) з питань правильності визначення, повноти нарахування та своєчасності сплати податку на прибуток, податку на додану вартість по взаємовідносинам з ТОВ «Луг-Економ-Сервіс»(код за ЄДРПОУ 35487779), ПП «ЛТФ «Такт»(код за ЄДРПОУ 35555157), ПП «ТФ Сенда»(код за ЄДРПОУ 34871016), ТОВ «Консалтингова фірма «Евроторгпрогресс»(код за ЄДРПОУ 36828182), ТОВ «Компанія «Тімкор»(код за ЄДРПОУ 36902020), ТОВ «Проминвестсервис»(код за ЄДРПОУ 36901267) за період з 01.01.2008 року по 31.12.2010 року.
За результатами перевірки 02 грудня 2011 року Ленінською МДПІ у м. Луганську складено Акт за № 899/23/30516731, у висновках до якого зазначено, що перевіркою ТОВ «НВА»встановлено порушення:
1) п. 5.1, п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5, п.п. 11.2.1 п. 11.2 ст. 11 Закону України від 28.12.1994 року № 334/94-ВР із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено податок на прибуток всього в сумі 799 463 грн., у т.ч. за 1 квартал 2008 року в сумі 55 099 грн., за 2 квартал 2008 року в сумі 138 605 грн., з 3 квартал 2008 року в сумі 124 299 грн., за 4 квартал 2008 року в сумі 33 284 грн., за 1 квартал 2009 року в сумі 15 892 грн., за 2 квартал 2009 року в сумі 71 955 грн., за 3 квартал 2009 року в сумі 90 711 грн., за 1 квартал 2010 року в сумі 108 513 грн., за 2 квартал 2010 року в в сумі 87 594 грн., за 3 квартал 2010 року в сумі 73511 грн.;
2) п.п. 7.2.6 п. 7.2, п.п. 7.4.1 п. 7.4, п.п. 7.5.1 п. 7.5 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість»від 03.04.1997 року №168/97-ВР із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено податок на додану вартість всього в сумі 639 571 грн., в тому числі за березень 2008 року в сумі 44 079 грн., квітень 2009 року в сумі 38 153 грн., травень 2008 року в сумі 31 252 грн., червень 2008 року в сумі 41 479 грн., липень 2008 року в сумі 48 341 грн., серпень 2008 року в сумі 46 404 грн., вересень 2008 року в сумі 4694 грн., за жовтень 2008 року в сумі 12 483 грн., листопад 2008 року в сумі 1706 грн., грудень 2008 року в сумі 12 438 грн., за лютий 2009 року в сумі 2636 грн., за березень 2009 року в сумі 10 078 грн., за квітень 2009 року в сумі 1716 грн., за травень 2009 року в сумі 28 150 грн., за червень 2009 року в сумі 27 697 грн., за липень 2009 року в сумі 33 666 грн., за серпень 2009 року в сумі 26 815 грн., за вересень 2009 року в сумі 12 088 грн., за січень 2010 року в сумі 6660 грн., за лютий 2010 року в сумі 44 922 грн., за березень 2010 року в сумі 35 229 грн., за квітень 2010 року в сумі 23 951 грн., за травень 2010 року в сумі 26 346 грн., за червень 2010 року в сумі 19 778 грн., за липень 2010 року в сумі 34 697 грн., за серпень 2010 року в сумі 4791 грн. за вересень 2010 року в сумі 16 477 за листопад 2010 року в сумі 2845 грн.;
3) за результатом перевірки згідно ст. 3, ч. 1, ч. 2, ч. 3, ч. 4 ст. 65 , ч. 1 ст. 207, Господарського кодексу України , ст. 80, ст. 93, ст. 203, п. 1, п. 2 ст. 215, ст. 216, ст. 228 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року № 435ІУ (зі змінами та доповненнями) та ст. 1 Закону України від 15.05.2003 року № 755ІУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 червня 1995 року за № 168/704. Статтею 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року № 996ХІУ (із змінами та доповненнями) встановлено нікчемні правочини між ТОВ «НВА»та ТОВ «Луг-Економ-Сервіс»(код за ЄДРПОУ 35487779), ПП «ЛТФ «Такт»(код ЄДРПОУ 35555157), ПП «ТФ «Сенда»(код ЄДРПОУ 34871016), ТОВ «Консалтингова фірма «Евроторгпрогресс»(код за ЄДРПОУ 36828182), ТОВ «Компанія «Тімкор»(код за ЄДРПОУ 36902020), ТОВ «Проминвестсервис»(код за ЄДРПОУ 36901267) по операціям з придбання товарів.
На підставі вищевказаного акту перевірки винесено наступні податкові повідомлення-рішення:
№ 0000182310 від 08.02.2012 року, яким ТОВ «НВА» було збільшено грошове зобов'язання за платежем: Податок на прибуток у сумі 601 825 грн., в тому числі за основним платежем 481 460 грн., за штрафними санкціями 120 365 грн.;
№ 0000192310 від 08.02.2012 року, яким ТОВ «НВА» було збільшено грошове зобов'язання за платежем: Податок на додану вартість у сумі 448 177,50 грн., в тому числі за основним платежем 358 542 грн., за штрафними санкціями 89 635,50 грн.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Ленінською МДПІ у м. Луганську проведено перевірку ТОВ «НВА»згідно постанови про призначення невиїзної документальної перевірки від 30.11.2011 року, прийнятої старшим слідчим по ОВС СВ ПМ ДПА в Луганській області майором податкової міліції Верещагою Д.А.
Згідно даної постанови, СВ ПМ Ленінської МДПІ у м. Луганську порушено кримінальну справу № 02/11/8045-02 відносно директора ТОВ «НВА»ОСОБА_3 за фактом зловживання службовим становищем, яке потягло за собою тяжкі наслідки, за ст. 364 ч. 2 КК України .
Відповідно до п. 86.9 ст. 86 Податкового кодексу України у разі якщо грошове зобов'язання розраховується органом державної податкової служби за результатами перевірки, призначеної відповідно до кримінально-процесуального закону або закону про оперативно-розшукову діяльність, податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки не приймається до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду. Матеріали перевірки разом з висновками органу державної податкової служби передаються правоохоронному органу, що призначив перевірку. Статус таких матеріалів перевірки та висновків органу державної податкової служби визначається кримінально-процесуальним законом або законом про оперативно-розшукову діяльність.
Колегія судів касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, які зазначили що згідно з вищевказаною нормою ПК України податковий орган не мав права на винесення податкових повідомлень-рішень на підставі акту перевірки від 02.12.2011 року № 899/23/30516731 до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду у кримінальній справі за обвинуваченням ОСОБА_3
Також, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з доводами суду першої інстанції про те що, вимоги ТОВ «НВА»стосовно визнання протиправними дій щодо складання акту перевірки від 02.12.2011 року № 899/23/30516731 є необґрунтованими, але суди дійшли помилкового висновку про те, що у позові в цій частині треба відмовляти.
Акти перевірки не є рішеннями суб'єкта владних повноважень, не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків осіб чи суб'єктів владних повноважень, а отже не породжують правовідносини, що можуть бути предметом спору.
Суди розглядають виключно спори, які виникають між учасниками певних правовідносин. Виходячи з викладеного, відсутність правовідносин виключає право звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.
Акт перевірки органу державної податкової служби не є рішенням (актом індивідуальної дії) в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України , він не є обов'язковим до виконання та сам по собі не тягне для позивача ніяких правових наслідків.
Дії податкового органу зі складання акту перевірки є способом реалізації наданих суб'єкту владних повноважень компетенції. Самі по собі дії зі складання акту не тягнуть для особи будь-яких правових наслідків.
За наведених підстав, колегія суддів касаційної інстанції вважає за необхідне закрити провадження по справі в цій частині позовних вимог на підставі пункту 1 частини 1 ст. 157 КАС України .
Стосовно вимоги позивача про визнання протиправними дій податкового органу щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, оформленої актом від 02.12.2011 року № 899/23/30516731, колегія суддів касаційної інстанції скасовує в цій частині рішення попередніх інстанцій та відмовляє в задоволенні позову в цій частині, оскільки позивач допустив службових осіб контролюючого органу до проведення перевірки згідно з наказом, підписаним начальником Ленінської МДПІ у м. Луганську, надав відповідні документи та дозволив здійснити перевірку. Позивач мав право не допустити посадових осіб податкового органу до проведення перевірки, однак наданим йому правом не скористався, визнавши проведення перевірки правомірним.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 17, 157, 210, 214, 215, 220, 222-224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби -задовольнити частково.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 18.04.2012 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.06.2012 року у справі № 2а/1270/1561/2012 в частині задоволення позову про визнання протиправними дій Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби щодо проведення документальної позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «НВА»(код ЄДРПОУ), оформленої актом від 02.12.2011 року № 899/23/516731 -скасувати та відмовити у задоволені позову в цій частині.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 18.04.2012 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.06.2012 року у справі № 2а/1270/1561/2012 в частині відмови у задоволені позову щодо дій по складанню акту перевірки -скасувати, у цій частині позовних вимог провадження у справі закрити.
В решті постанову Луганського окружного адміністративного суду від 18.04.2012 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.06.2012 року -залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути переглянута з підстав, у порядку та в строки, встановлені статтями 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя: І.О. Бухтіярова
Судді: О.В. Муравйов
І.В. Приходько
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2012 |
Оприлюднено | 10.09.2012 |
Номер документу | 25897962 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Бухтіярова І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні