Справа № 2-1846/12
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2012 року Ленінський районний суд м. Луганська
в складі: головуючого-судді: Женеску Е.В.
при секретарі: Тарасенко А.Т.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Луганська
справу за позовом Виконавчого комітету Луганської міської ради і Луганської міської ради до ОСОБА_1, третя особа -Управління Держкомзему м. Луганська в Луганській області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, -
ВСТАНОВИВ:
28 березня 2012 року Виконавчий комітет Луганської міської ради і Луганська міська рада звернулися до Ленінського районного суду м. Луганська із позовом до ОСОБА_1, третя особа -Управління Держкомзему м. Луганська в Луганській області.
В обґрунтування позивачі зазначили, що рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 23.01.1998 №37/8 гр. ОСОБА_1 була передана в довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 років земельна ділянка площею 0,15 га за адресою: АДРЕСА_1, під організацію окремого зовнішнього входу. Між виконавчим комітетом Луганської міської ради та гр. ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки від 11.06.1999, державна реєстрація від 13.07.99 №3082 (далі - Договір). Згідно з п. 2.1. розділу «Орендна плата»Договору з урахуванням Додатку №2 встановлений договірний коефіцієнт 2,5. Пунктом 4.2 Договору встановлено, що умови договору оренди земельної ділянки діють у випадку, коли після набрання договором чинності законами України встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені договором, крім випадків, визначених ст. 21 Закону України «Про оренду землі». Статтею 21 Закону України «Про оренду землі»було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель під об'єктами енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, та земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". На даний час вказані норми закріплені в ст. 288 Податкового кодексу України. З метою приведення Договору у відповідність до вимог діючого законодавства, Луганською міською радою листом від 11.07.2011 №01/03-13/4002/0/2-11 направлена пропозиція щодо внесення змін до Договору з проектом договору про внесення таких змін. В проекті договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 11.06.1999, державна реєстрація від 13.07.1999 №3082, Відповідачу було запропоновано: 1) абзац перший п. 2.1. розділу . Плата за землю»викласти в новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3. Річна орендна плата сплачується Орендарем до 01 вересня за поточний рік. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця, або уповноваженого їм органу ». Це обґрунтовано тим, що прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-УІ від 03.06.2008 та ст. 288 Податкового кодексу України, направлені саме на підвищення ціни договору -розміру річної орендної плати. Розмір орендної плати за земельну ділянку розраховується за формулою залежно від: а) нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за допомогою якої встановлюється земельний податок; б) договірного коефіцієнту; в) площі земельної ділянки. Таким чином, зміна розміру договірного коефіцієнту призведе до зміни ціни договору, тобто наявні підстави для внесення змін у договір, визначені ст. 632 Цивільного кодексу України. Також, відповідно до п. 286.5 ст. 286 Податкового кодексу України, нарахування фізичним особам сум податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу. А частина 287.5 статті 287 Податкового кодексу вказує, що податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. 2) в п 6.4 розділу . Інші умови»абзац 3 викласти в новій редакції: «У разі яке внесення орендної плати у термін, визначений цим договором, Орендар повинен сплати пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу». Це обґрунтовано тим, що відповідно до п. п. 1.1 ст. 129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня. Згідно п. 4 ст. 129 Податкового кодексу України, пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті. Тобто, законодавством встановлені інші правила нарахування пені, а Закон України від 21.12.2000 № 2181-III «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», на який посилається п. 2.5 діючої редакції Договору, втратив чинність 01.01.2011 у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України. Відповіддю на лист від 15.08.2011 №01/03-13/4002/0/2-11 відповідач відмовився на внесення змін до договору. Таким чином, відповідні зміни підлягають державній реєстрації відповідно до вимог чинного законодавства.
Враховуючи викладене, позивачі просили суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 11.06.1999 року, державна реєстрація від 13.07.99 №3082, який укладений з громадянкою ОСОБА_1, відносно земельної ділянки площею 0,15 га терміном 49 років за адресою: АДРЕСА_1, під організацію зовнішнього входу, а саме: 1-1. абзац перший п. 2.1. розділу . Плата за землю»викласти в новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3. Річна орендна плата сплачується Орендарем до 01 вересня за поточний рік. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця, або уповноваженого їм органу», 1-2. в п 6.4 розділу . Інші умови»абзац 3 викласти в новій редакції: «У разі не внесення орендної плати у термін, визначений цим договором, Орендар повинен сплати пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу», а також просив суд в судове засідання викликати представників сторін, датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду, стягнути з Відповідача витрати за сплату державного мита та ІТЗ та перерахувати їх на р/р 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКС у м. Луганськ ГУДКСУ у Луганській області.
В наступному представник позивача уточнив вимоги позову і просив суд судовий збір і витрати на ІТЗ стягнути з відповідача на користь Луганської міської ради на р/р 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКС у м. Луганськ ГУДКСУ у Луганській області.
В судове засідання представник позивачів не з'явився, надав суду письмову заяву про розгляд справи за його відсутності, вимоги позову підтримали.
Відповідачка в судове засідання також не з'явилася, подала суду письмову заяву, в якій вимоги позову визнала, просила розглянути справу у її відсутність.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги позову підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні селищні, міські ради, а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.
В силу ч. 1 п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин являється виключною компетенцією міської ради. Враховуючи те, що спірний договір оренди земельної ділянки укладений між відповідачем та Виконавчим комітетом Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин являється виключною компетенцією міської ради, позивачами є виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.
Як вбачається з матеріалів справи рішенням Луганської міської ради від 23.01.1998 № 37/8, гр. ОСОБА_1 була передана в оренду земельна ділянка загальною площею 0,15 га терміном на 49 років за адресою: АДРЕСА_1, під організацію окремого зовнішнього входу (а.с.11).
З урахуванням наявного рішення між сторонами у справі було укладено договір оренди землі від 11.06.1999 року, державна реєстрація від 13.07.1999 №3082 (а.с. 7-8).
Згідно з п. 2.1. розділу «Орендна плата»Договору, річна орендна плата вноситься Орендарем до 15 січня поточного року шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Орендодавця: ГОРФО 254293000165 в ЛОД АППБ «Аваль», МФО 304007, ід. код 02311909 і складає 57,47 грн. Розрахунок орендної плати (додаток N 2) є невід'ємною частиною цього договору. За перший рік дії цього договору орендна плата сплачується одноразово не пізніше 15 числа наступного після державної реєстрації договору місяця за період з моменту державної реєстрації договору до 1 січня наступного року. Розмір орендної плати за перший рік розраховується Орендарем самостійно. У разі зміни земельного податку»ціни земельної ділянки пропорційно змінюється й розмір орендної плати,про що Орендодавець письмово повідомляє Орендаря. Орендна плата за кожний наступний рік сплачується Орендарем з урахуванням індексу інфляції за попередній рік (а.с. 7).
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 03.06.2008 № 309-VI були внесені зміни до Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі», згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Статтею 21 Закону України «Про оренду землі»було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель під об'єктами енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, та земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". На даний час вказані норми закріплені в ст. 288 Податкового кодексу України.
Згідно п. 1 ч. 5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до п. 286.5 ст. 286 Податкового кодексу, нарахування фізичним особам сум податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Таким чином, вимоги позивача щодо застосування коефіцієнту 3 для розрахунку орендної плати є обґрунтованими, адже визначення орендної плати на рівні не нижчому трикратного розміру земельного податку встановлено нормами чинного Податкового кодексу України.
Прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-УІ від 03.06.2008 та ст. 288 Податкового кодексу України, направлені саме на підвищення ціни договору -розміру річної орендної плати. Розмір орендної плати за земельну ділянку розраховується за формулою залежно від: а) нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за допомогою якої встановлюється земельний податок; б) договірного коефіцієнту; в) площі земельної ділянки.
Таким чином, зміна розміру договірного коефіцієнту призведе до зміни ціни договору, тобто наявні підстави для внесення змін у договір, визначені ст. 632 Цивільного кодексу України.
Згідно пп. 129.1.1 п. 129.1. ст. 129 Податкового кодексу, пеня нараховується: після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня. Нарахування пені розпочинається: а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов'язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного цим Кодексом; б) при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні згідно із цим Кодексом;
Відповідно до п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу, пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Пунктом 4.2 Договору встановлено, що зміна договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни договору оренди і спори вирішуються у судовому порядку.
Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
11.07.2011 року Луганською міською радою на адресу відповідача було спрямовано лист в якому зазначено на необхідність внесення змін до договору оренди, з урахуванням змін діючого законодавства, а також проект договору про внесення змін до договору оренди землі (а.с. 24-25), проте отримали відмову (а.с. 14).
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації. Згідно ст. 20 Закону України «Про оренду землі»державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленим законом. За ст. 654 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Вказана позиція підтверджується судовою практикою, зокрема постановою Верховного суду України від 06.12.2010 по справі №2-1/10068-2008.
Вимоги позивача стосовно внесення змін до існуючого договору оренди землі є обґрунтованими і знайшли своє підтвердження протягом судового засідання, похов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст. 88 ЦПК України, стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. Якщо позов задоволено частково, судові витрати присуджуються позивачеві пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а відповідачеві - пропорційно до тієї частини позовних вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від оплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог. Якщо обидві сторони звільнені від оплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо позивача, на користь якого ухвалено рішення, звільнено від сплати судового збору, він стягується з відповідача в дохід держави пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог. У разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від оплати судових витрат, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок держави.
При зверненні до суду із даним позовом Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів за даним позовом було сплачено судовий збір у розмірі 107,30 грн., які підлягають стягненню з ОСОБА_1.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 632, 651 ЦК України, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст.21, 30 Закону України "Про оренду землі", суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов Виконавчого комітету Луганської міської ради і Луганської міської ради до ОСОБА_1, третя особа -Управління Держкомзему м. Луганська в Луганській області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, -задовольнити.
Внести зміни до договору оренди землі від 13.07.99 №3082, який укладений з громадянкою ОСОБА_1, відносно земельної ділянки площею 0,15 га терміном 49 років за адресою: АДРЕСА_1, під організацію зовнішнього входу, а саме:
1-1. абзац перший п. 2.1. розділу . Плата за землю»викласти в новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3. Річна орендна плата сплачується Орендарем до 01 вересня за поточний рік. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця, або уповноваженого їм органу»,
1-2. в п 6.4 розділу . Інші умови»абзац 3 викласти в новій редакції: «У разі не внесення орендної плати у термін, визначений цим договором, Орендар повинен сплати пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу».
Датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Луганської міської ради витрати за сплату судового збору у розмірі 107 (сто сім) гривень 30 копійок та перерахувати їх на р/р 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКС у м. Луганськ ГУДКСУ у Луганській області.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду Луганської області протягом десяти днів з дня проголошення рішення, а особами, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення рішення -з дня отримання копії рішення, через Ленінський районний суд м. Луганська.
Головуючий -суддя:
Суд | Ленінський районний суд м. Луганськ |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2012 |
Оприлюднено | 17.09.2012 |
Номер документу | 25954532 |
Судочинство | Цивільне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні