cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
17.07.12 р. Справа № 5006/39/53пн/2012
Господарський суд Донецької області у складі судді Морщагіної Н.С.
при секретарі Гречух В.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора, м. Краматорськ в інтересах держави в особі Привільської сільської ради, Слов'янський район, Донецька область
до відповідача: Приватного підприємства «Меридіан», с. Привілля, Слов'янський район, Донецька область
про: відшкодування збитків в сумі 3074,02грн.
За участю:
прокурора: Голубнича О.А. - за посвідченням;
представників сторін
від позивача: не з'явився;
від відповідача Синицький С.В.- за довіреністю;
ВСТАНОВИВ
Позивач, Краматорський міжрайонний природоохоронний прокурор, м. Краматорськ в інтересах держави в особі Привільської сільської ради, Слов'янський район, Донецька область, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Приватного підприємства «Меридіан», с. Привілля, Слов'янський район, Донецька область, про відшкодування збитків в сумі 3074,02грн.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що в ході перевірки, проведеної Державною екологічною інспекцією в Донецькій області встановлено порушення відповідачем земельного законодавства України, в частині самовільного зайняття та використання земельних ділянок без оформлення правоустановчих документів на землю та їх державної реєстрації, чим заподіяно збитки державі в розмірі 3074,02грн. Факт порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства підтверджено Актом № 54 від 13.10.2011 р.
Позивач свого представника для участі в судовому засіданні не направив, пояснень не надав.
Відповідач в судовому засіданні заявив про визнання позовних вимог у повному обсязі, через канцелярію суду надав відповідне клопотання.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників відповідача, третьої особи, встановив наступне.
Відповідач здійснює господарську діяльність з переробки насіння соняшника, має промислову базу з переробки насіння соняшника в с. Привілля, Слов'янського району, де розташовані виробничі будівлі та споруди. Підприємство має державний акт на право власності на земельну ділянку 11-ДН № 007220 від 19.11.1999 р. на земельну ділянку площею 0,3053 га та договір оренди землі від 22.10.2002 р., укладений зі Слов'янською районною адміністрацією, на земельну ділянку площею 1,4877 га
13.10.2011 р. Державною екологічною інспекцією в Донецькій області проведено перевірку додержання ПП «Меридіан» норм природоохоронного законодавства.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки виконання природоохоронного законодавства № 54 від 13.10.2011 р.
Згідно з даним актом на момент перевірки державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме: забруднення території біля забору Підприємства промисловими відходами, металевими конструкціями, будівельними матеріалами, поряд з центральним в'їздом виконане будівництво автостоянки з твердим покриттям та металевим огородженням площею 20,0 м. х 40,0 м, поблизу розміщені різноматні металеві конструкції та інші будівельні матеріали на території площею 20,0 м х 15,0 м, яка знаходиться за межами земельних ділянок відведених у користування.
Керівництву Приватного підприємства «Меридіан» наданий припис, яким зобов'язано усунути виявлені порушення природоохоронного законодавства.
21.11.2011 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області був складений протокол про адміністративне правопорушення №003869 відносно відповідача, за ч. 1 ст. 53-1 КУпАП.
Як вбачається з матеріалів справи відповідачем порушення земельного законодавства не усунуті.
26.11.2011 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області у відношенні керівника Підприємства винесено постанову про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700,00 грн.
Згідно з Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963 фахівцями відділу екологічного контролю природних ресурсів Північного регіону проведено розрахунок розміру збитків, заподіяних державі в результаті самовільного зайняття земельних ділянок, який склав 3074,02 грн. Зазначені збитки відповідачем не відшкодовано до теперішнього часу.
Оцінивши в сукупності викладені прокурором, позивачем в позовній заяві обставини та представлені в їх обґрунтування докази, господарський суд дійшов висновку, що позов Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора, м. Краматорськ в інтересах держави в особі Привільської сільської ради, Слов'янський район, Донецька область підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Державна екологічна інспекція в Донецькій області є спеціальним підрозділом Мінприроди, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі води, атмосферне повітря, тваринний та рослинний світ).
Відповідно до п.4 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі" в редакції чинній на момент проведення перевірки) остання здійснює державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів, екологічну та в межах своєї компетенції радіаційну безпеку, у сфері поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органами виконавчої влади, суб'єктами господарювання, фізичними особами.
При здійсненні державного контролю, Інспекція має право обстежувати в установленому порядку підприємства, установи і організації, військові та оборонні об'єкти, об'єкти органів внутрішніх справ, Державного департаменту з питань виконання покарань, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби у місцях їх постійної дислокації, проведення військових навчань, маневрів, а також під час передислокації військ і військової техніки з використанням автомобільних, повітряних, залізничних та плавучих транспортних засобів з метою перевірки додержання ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки; складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом; давати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до її повноважень (п. 5 Положення).
Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси (ст. 5 Закону України «Про охорону земель»).
За приписами ст.35 Закону України «Про охорону земель» власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.
Стаття 48 означеного Закону встановлює, що розміщення і будівництво об'єктів житлово-комунального, промислового, транспортного, іншого призначення здійснюються відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об'єктів. Забудова земельних ділянок, що надаються для містобудівних потреб, здійснюється після виникнення права власності чи користування, у тому числі на умовах оренди, земельною ділянкою, у порядку, передбаченому законом.
Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, іншими законодавчими актами України.
Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно зі ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
За приписами ст. 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Визначення терміну „самовільне зайняття земельних ділянок" наведене в ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003р № 963-ІV.
За приписами цієї норми закону, самовільне зайняття земельних ділянок це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду).
Виходячи з матеріалів справи, відповідач не оформив право власності або право користування на спірну земельну ділянку загальною площею 20,0м х 40,0м та 20,0м. х 15,0 м. та не зареєстрував його у встановленому законом порядку, чим порушив приписи Земельного кодексу України.
Відповідальність за порушення земельного законодавства передбачена розділом 8 Земельного кодексу України. Зокрема, приписами ст. 211 ЗК України, встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Факт самовільного заняття та використання земельної ділянки під розміщення автомобільної стоянки з твердим покриттям та металевою огорожею загальною площею20,0*40,0 м., встановлений актом перевірки № 54 від 13.10.2011р. та відповідачем не спростовується.
Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі обов'язок підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Порядок визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу визначений Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963.
Згідно з п. 7 Методики розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Держсільгоспінспекцією та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держсільгоспінспекції на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 р. N 1619.
У відповідності до представленого суду розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки ПП «Меридіан», що складений спеціалістами відділу екологічного контролю природних ресурсів Північного регіону, розмір збитку заподіяного державі склав 3074,02грн. Представлений розрахунок відповідачем не оспорюється. Відповідач, згідно представленого клопотання в порядку ст. 78 ГПК України визнав позовні вимоги в повному обсязі.
За таких обставин, вимога щодо стягнення з відповідача збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в сумі 3074,02 грн. підлягає задоволенню.
Судові витрати підлягають віднесенню на відповідача в порядку, що передбачений ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 22, 32, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора, м. Краматорськ в інтересах держави в особі Привільської сільської ради, Слов'янський район, Донецька область - задовольнити.
Стягнути з Приватного підприємства «Меридіан» (84100, Донецька область, Слов'янський район, с. Привілля, вул. Залізнична, буд.7, код ЄДРПОУ 13512925, р/р 26004190456001 с Краматорській філії ПАТ КБ ПриватБанк», МФО 335548) збитки заподіяні державі, в сумі 3074,02 грн. на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Привільської сільської ради.
Стягнути з Приватного підприємства «Меридіан» (84100, Донецька область, Слов'янський район, с. Привілля, вул. Залізнична, буд.7, код ЄДРПОУ 13512925, р/р 26004190456001 с Краматорській філії ПАТ КБ ПриватБанк», МФО 335548) на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1609,50грн.
В судовому засіданні оголошено повний текст рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття і може бути оскаржене через господарський суд Донецької області в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня прийняття рішення.
Суддя Морщагіна Н.С.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2012 |
Оприлюднено | 17.09.2012 |
Номер документу | 25985908 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Морщагіна Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні