Постанова
від 14.09.2012 по справі 2а/2570/2581/2012
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2а/2570/2581/2012

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 серпня 2012 р. м. Чернігів

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючої судді - Бородавкіної С.В.

при секретарі - Андрушко І.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігів-Петрол" до Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ,-

В С Т А Н О В И В :

14.08.2012 року позивач звернувся з позовом до Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області і просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби №0000261500 від 08.06.2012 року та скасувати суму податкового боргу, визначеного податковою вимогою ДПІ у Корюківському районі №10 від 03.08.2012 р.

В судовому засіданні позивач зменшив позовні вимоги та просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби №0000261500 від 08.06.2012 року.

Представник позивача позовні вимоги просив задовольнити в повному обсязі та пояснив, що 26.06.2006р. між ТОВ «Чернігів-Петрол» та Корюківською міською радою, на підставі рішення 23 сесії 4 скликання міської ради від 03.03.2006р., було укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення для комерційної діяльності загальною площею 4770 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Корюківка, вул. Нова, 17. Рішенням 31 сесії 5 скликання Корюківської міської ради від 17.09.2010р. було встановлено орендну плату для ТОВ «Чернігів-Петрол» в розмірі 10 % нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки.

Відповідно до статті 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Пунктом 17 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 «Про затвердження порядку державної реєстрації договорів оренди землі», передбачено, що у разі внесення змін до договору оренди землі він підлягає перереєстрації. Перереєстрація, а також поновлення договорів оренди проводиться у порядку, встановленому для їх державної реєстрації. Отже, додаткова угода, що змінює вже зареєстрований договір оренди землі повністю або частково має укладатись у такій самій формі, що й договір, який змінюється, а тому підлягає державній реєстрації.

Крім того, додаткова угода до Договору оренди земельної ділянки від 26 червня 2006р., якою Корюківська міська рада вносила зміни до пунктів 4, 8 договору не зареєстрована, як це передбачено Законом. ТОВ «Чернігів-Петрол» і по сьогоднішній день сплачує орендну плату на умовах та у розмірі визначеному договором оренди від 26 червня 2006 р. з врахуванням пільги, наданої на підставі рішення 4 сесії п'ятого скликання Корюківської міської ради «Про внесення змін до рішення двадцять першої сесії четвертого скликання Корюківської міської ради від 03.09.2006р. «Про вилучення, надання земельних ділянок в оренду» від 15 вересня 2006 року, якою встановлено орендну плату у розмірі 5% нормативної грошової оцінки землі. Вважають також, що податковим органом достовірно не встановлено розмір нормативної грошової оцінки переданої в оренду ТОВ «Чернігів-Петрол» земельної ділянки, у зв'язку з чим розмір грошового зобов'язання, нарахований до сплати податковим повідомленням-рішення №0000191500 від 03.04.2012р., не ґрунтуються на достовірних даних.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав та зазначив, що відповідно до п.8 договору розмір орендної плати встановлений у розмірі 10 відсотків нормативної грошової оцінки землі. Додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 26.06.2006 р., укладеної 26.09.2006 р. орендну плату встановлено в розмірі 5 відсотків нормативної грошової оцінки землі з наступною індексацією. Розмір орендної плати за землю переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (пункт 11 Договору). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності. Тому, якщо у населеному пункті рішенням ради запроваджено нову нормативну грошову оцінку землі та в установленому порядку її оприлюднено, платники самостійно повинні звернутися до відповідного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів для отримання довідки (витягу) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, перерахувати суму податкового зобов'язання із земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та подати зазначену довідку з податковою звітністю до податкового органу ДПС за місцезнаходженням земельної ділянки.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав:

19.03.2012 року працівниками Корюківської МДПІ було проведено невиїзну документальну перевірку правильності нарахування орендної плати за землю за 2011 р. Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігів-Петрол". За результатами виїзної планової перевірки було складено акт №9/15/32284656 від 19.03.2012 р. (а.с.12-13).

Перевіркою було встановлено порушення п.271.1 ст.271, п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України, а саме: розмір податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2011 рік ТОВ "Чернігів-Петрол" повинен становити 37545,10 грн., що на 24992,26 грн. більше ніж задекларовано

На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.04.2012 р. за № 0000191500 за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 27339,01 грн., з них: +24992,26 грн. - за основним платежем, 2346,75 грн. - за штрафними санкціями (а.с.14).

Позивач не погодившись з прийнятим Корюківською МДПІ податковим повідомленням-рішенням 12.04.2012 року звернувся зі скаргою до Державної податкової служби у Чернігівській області, в якій просив скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.04.2012 р. за № 0000191500 (а.с.56-60).

За результатами розгляду скарги ДПС у Чернігівській області прийнято рішення від 08.06.2012 р. №765/10/10-215, яким частково задоволено скаргу позивача, скасовано податкове повідомлення-рішення Корюківської МДПІ від 03.04.2012 р. за № 0000191500 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій по орендній платі з юридичних осіб в сумі 5,00 грн., в іншій частині на суму 27334,01 грн. податкове повідомлення-рішення від 03.04.2012 р. за № 0000191500 залишено без змін (а.с.18-19).

08.06.2012 року Корюківською МДПІ було винесено податкове повідомлення-рішення №0000261500 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 27334,01 грн., у тому числі за основним платежем - 24992,26 грн., за штрафними санкціями - 2341,75 грн. (а.с.16).

26.06.2006 р. між Корюківською міською радою (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернігів-Петрол" (орендарем) було укладено договір оренди землі (а.с.39-41), відповідно до п.1 якого орендодавець на підставі рішення 23 сесії міської ради 4 скликання від 03.03.2006 р. надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для комерційної діяльності, яка знаходиться у м.Корюківка по вул. Нова, 17.

Відповідно до п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4770 кв.м., у тому числі: під будівлями - 223 кв.м., під твердим покриттям - 2719 кв.м., під ГСМ - 301 кв.м., під двором - 1065 кв.м, під зеленою зоною - 462 кв.м.

Відповідно до п.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 193414,65 грн. (40,55 грн. за 1 кв.м.).

Відповідно до п.11 договору розмір орендної плати переглядається 1 раз у два роки у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законодавством.

Додатковою угодою до договору від 26.06.2006 р. передбачено, що орендодавець на підставі рішення четвертої сесії п'ятого скликання Корюківської міської ради «Про внесення змін до рішення двадцять першої сесії четвертого скликання Корюківської міської ради від 3 березня 2006 р. «Про вилучення, надання земельних ділянок в оренду» від 15 вересня 2006 року встановив орендну плату в розмірі п'яти відсотків нормативної грошової оцінки землі з наступною індексацією з дня підписання угоди (а.с.42).

Рішенням 28 сесії 5 скликання Корюківської міської ради від 24.02.2010р. було затверджено нову грошову оцінку земель м.Корюківка, розроблену "Українським Державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто». Згідно з витягом з технічної документації по нормативній грошовій оцінці №01/01-37/1686 від 14 червня 2010р., нормативна грошова оцінка, переданої в оренду ТОВ «Чернігів-Петрол» земельної ділянки складає 479957,40 грн.

Рішенням 31 сесії 5 скликання Корюківської міської ради від 17.09.2010р. було встановлено орендну плату для ТОВ «Чернігів-Петрол» в розмірі 10 % нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки.

В подальшому Корюківською міською радою було надіслано ТОВ «Чернігів- Петрол» додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 26 червня 2006р., укладеного між ТОВ «Чернігів-Петрол» та Корюківською міською радою. Даною додатковою угодою Корюківська міська рада вносила зміни щодо встановлення орендної плати у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, замість раніше діючої - 5%. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 479957,40 грн.

Позивач не погодився з умовами даної додаткової угоди і не підписав її.Подав до Корюківської МДПІ податкову декларацію з плати за землю, відповідно до якої було задекларовано на 2011 р. орендну плату за земельні ділянки в сумі 12552,84 грн., виходячи з розміру п'яти відсотків нормативної грошової оцінки землі з наступною індексацією на підставі договору земельної ділянки від 26.06.2006 р.(а.с.56-61).

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (частина 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ст. ст. 2, 3 Закону України «Про плату за землю» використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом; об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди; суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни договору зобов'язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.

Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, підприємство зобов'язане буде сплачувати більший розмір орендної плати з настанням дати:

- набрання чинності додатковою угодою про внесення змін до договору (в разі досягнення сторонами взаємної згоди щодо збільшення розміру орендної плати);

- набрання законної сили рішенням суду про зміну договору (в разі вирішення спору щодо зміни розміру орендної плати в судовому порядку).

Відповідно до статті 654 Цивільного кодексу України, зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно із статтею 18 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Враховуючи вимоги статті 654 Цивільного кодексу України та статті 18 Закону України "Про оренду землі", зміни до договору оренди землі набувають чинності після їх державної реєстрації.

Державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється відповідно до Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 р. N 174, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 25.07.2003 р. за N 641/7962.

Згідно відповіді відділу Держкомзему у Корюківському районі від 07.09.2012 р. за №01/01-12/2736 в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди внесено запис про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки між Корюківською міською радою та ТОВ "Чернігів-Петрол". Договір оренди земельної ділянки зареєстровано 13 жовтня 2006 року за реєстраційним №040684100019 на 5 років. Площа земельної ділянки становить 0,4770 га для комерційного використання. Додаткові угоди до вищевказаного договору оренди земельної ділянки станом на сьогоднішній день не реєструвались (а.с.71).

Відповідачем не надано доказів, що існуючі додаткові угоди про внесення відповідних змін до істотних умов договору оренди землі, зокрема в частині збільшення розміру орендної плати, набрали чинності, а тому у позивача було відсутнє зобов'язання сплачувати більший розмір орендної плати, ніж ним задекларовано на 2011 рік.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірності прийнятого ним податкового повідомлення-рішення №0000261500 від 08.06.2012 року, а тому позовні вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби №0000261500 від 08.06.2012 року підлягають задоволенню.

Враховуючи наведене, керуючись ст.160-163 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби №0000261500 від 08.06.2012 року.

Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, код 38054398, отримувач: Державний бюджет м.Чернігова, банк отримувача: ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігів-Петрол" (код ЄДРПОУ 32284656) судові витрати в сумі 273,35 грн.

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Бородавкіна С.В.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2012
Оприлюднено18.09.2012
Номер документу26000564
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2570/2581/2012

Постанова від 10.09.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 15.08.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 17.08.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Постанова від 25.09.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Постанова від 14.09.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні