cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" вересня 2012 р.Справа № 5023/3726/12 вх. № 3726/12
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Лавровой Л.С.
при секретарі судового засідання Васильєва Л.О.
за участю
позивача -Слюсар С.С. відповідача -Сухобрусов О.С.
розглянувши справу за позовом ТОВ "Транспорт-експедиційне підприємство "Транспорт-експедиція" Київської області
до ТОВ "Саттеліт Енд Нетворкінг", м. Харків
про стягнення коштів в сумі 10991,20 грн.
ВСТАНОВИВ:
В серпні 2012 року ТОВ "Транспортно-Експедиційне підприємство "Транспорт-Експедиція" ( позивач) звернулося до суду та просить стягнути з ТОВ" Саттеліт Енд Нетворкінг" ( відповідача) суму основного боргу 10 570 грн., пеню- 351,05 грн., 3 % річних- 70,15 грн. Судові витрати покласти на відповідача в повному обсязі.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем умов договору № 23/04/12 КА 1 від 23.04.2012 року про надання транспортних послуг при організації перевезень вантажів автомобільним транспортом на митній території України та іноземних держав.
Відповідач проти основного боргу не заперечує. В судовому засіданні заявлене клопотання щодо зменшення розміру пені на 90 %.
В судовому засіданні оголошувалася перерва з 04.09.2012 року до 11.09.2012 року до 9 год. 30 хв.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлено наступне, що 23.04.2012 року між позивачем та відповідачем було укладено договір № 23/04/12 КА 1 від 23.04.2012 року про надання транспортних послуг при організації перевезень вантажів автомобільним транспортом на митній території України та іноземних держав. Даним договором регулюються взаємовідносини, що виникають між відповідачем та позивачем під час планування, здійснення та оплати транспортно-експедиційних послуг під час організації перевезень вантажів на території України та інших держав. ( п.1.1 договору).
У межах даного договору позивач взяв на себе зобв*язання доставити ввірений уповноваженою особою вантаж до пункту призначення та передати його особі уповноваженій на отримання вантажу у відповідності з умовами даного договору та поданих заявок, котрі є невід*ємною частиною даного договора., а відповідач- сплатити встановлену за перевезення плату ( п.1.2 договору).
Взаємовідносини позивача та відповідача грунтуються на нормах "Правил здійснення транспортно-екпедиційної діяльності під час перевезень внутрішніх, зовнішньоторгових та транзитних вантажів". ( п. 2.2. договору).
В окремих випадках, застосовуються положення Конвенції про договір шляхового перевезення вантажів (КДПВ) та Протоколу до Конвенції КДПВ. Митної Конвенції про міжнародне перевезення вантажів з використанням книги МДП (Конвенція МДП) ( п.2.2 договору).
На кожне окреме завантаження, сторони домовились оформлювати транспортне замовлення (Заявку), що має перелік умов та особливостей конкретного перевезення та є додатком до даного договору і являється його невід*ємною частиною. Заявка вважається прийнятою до виконання, якщо вона підтверджена підписами уповноважених осіб та скріплена печатками обох сторін. Факс-копія заявки має юридичну силу оригіналу до моменту отримання оригіналів по пошті ( п.2.3. договору).
Відповідач у відповідності до умов п. 3.1. та 4.1.2. зобов*язався надавати заявку на перевезення вантажу. Заявка повинна містити в собі наступу інформацію : маршрут, точні адреси місць завантаження та розвантаження; найменування, вагу та вид вантажу; адреси відправника та одержувача вантажу з вказаними конкретними телефонами; адреси проведення митних формальностей під час завантаження та розвантаження вантажу; термін доставки вантажу одержувачу; сума фрахту, форма , розміри та строки оплати за перевезення; курс валюти встановлений НБУ на день укладення договору ( під час міжнародних перевезень), на день сплати вартості послуг змінюється пропорційно до зміни курсу валюти, встановленого НБУ на той день.
Розрахунок з позивачем за виконану роботу здійснюється на підставі отриманих від позивача - оригіналу СМR( ТТН)(екземпляр вантажовідправника), оригіналу рахунку, податкової накладної, акту виконаних робіт, лізензії, свідоцтва про реєстрацію, квитанцію про оплату прибуткового або єдиного податку завірених мокрою печаткою, а також договір експедиції або оренди при залученні автотранспорту інших перевізників ( п. 5.4 договору).
Робота вважається виконаною , якщо позивач, згідно заявки відповідача, виконав роботу в повному обсязі, вантаж доставив до місця призначення, сторони не мають претензій, що підтверджується актом виконаних робіт ( п.5.5 договору).
Розрахунки здійснюються на підставі виставлених рахунків на суму та в строки, вказані в замовленні ( п.5.7 договору).
Термін оплати за фактично виконану роботу складає 10 банківських днів з моменту отримання від позивача документів, що вказані в п. 5.4 договору, якщо інше не обумовлене в транспортному замовленні ( п.5.8 договору).
У випадках прострочення оплати вартості за надані послуги відповідач сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який сплачується пеня за кожень день прострчоення платежу ( п.6.7 договору).
Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно зі ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст.11 цього Кодексу. Зобов'язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Положення ст. 909 цього Кодексу встановлюють, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).
Суд встановив, що відповідач свій обов'язок не виконав, за перевезення не розрахувався на підставі, чого сума основного боргу в розмірі 10 570 грн. підлягає стягненню з відповідача.
Щодо стягнення з відповідача суми 3% річних - 70,15 грн., нарахування 3% річних по грошових розрахунках є визначеною законом платою боржника за користування грошовими коштами кредитора. При цьому, передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Враховуючи, що претензія про несвоєчасну сплату виконаних робіт по доставці вантажу та направлення документів датована 21.06.12 року, а отримана відповідачем 02.07.2012 року ( а.с.12-14) строк нарахування слід рахувати з 02.07.2012 року + 7 днів, тобто з 10.07.2012 року по 14.08.2012 року з писиланням на ст, 530 ЦК України. Інших доказів виконання вимог умов договору , а саме п.5.4 позивачем не надано.
На підставі викладеного сума 3 % річних грн. підлягає частковому стягненню в розмірі 18,19 грн.
Статтею 549 ЦК України встановлено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума, яку боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.
Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
Умовами договору передбачена сплата пені в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України за кожен день прострочення. Позивачем пеня розраховувалась з дотриманням вимог Закону України „Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань".
Нарахування штрафних санкцій, якщо інше не встановлено договором або законом, обмежено шестимісячним терміном від дня, коли зобов'язання мало бути виконано (частина 6 статті 232 Господарського кодексу України).
Згідно з п.1 ч.2 ст.258 ЦК України до вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені) застосовується позовна давність в один рік. Позивач нарахував пеню за період з 26.05.2012 року по 14.08.2012 року, претензія про несвоєчасну сплату виконаних робіт по доставці вантажу та направлення документів датована 21.06.12 року а отримана відповідачем 02.07.2012 року.строк нарахування слід рахувати з 02.07.2012 року + 7 днів, тобто з 10.07.2012 рокупо 14.08.2012 року з писиланням на ст. 530 ЦК України, що становить до стягнення 182,01 грн.
Статтею 233 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Вирішуючи питання про зменшення розміру пені, яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання (пункт 3 статті 83 Господарського процесуального кодексу України), господарський суд повинен об'єктивно оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу, ступеня виконання зобов'язань, причини неналежного виконання або невиконання зобов'язання, незначності прострочення у виконанні зобов'язання, невідповідності розміру пені наслідкам порушення, негайного добровільного усунення винною стороною порушення та його наслідків.
Розглянувши клопотання відповідача що зменшення пені, суд задовільняє його частково на 50 %, що становить 182,01 грн.- 50 %= 91.005 грн.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав державне мито покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката, витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином судові витрати у даній справі покладаються на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.1,2,33,44,82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовільнити частково.
Стягнути з ТОВ"ТОВ Саттеліт Енд Нетворкінг" ( м.Харків, пр.Московський,199, офіс 403, код ЄДРПОУ 37876279 п/р 26008060384798 в ХГРУ "Приват Банк" МФО 351533) на користь "Транспортно-Експедиційного підприємства "Транспорт-Експедиція" ( смтБородянка, Київська обл, вул.Індустріальна, 3/6, код ЄДРПОУ 30684447, п/р 26003012130 в ПАТ "Банк"Український капітал" м.Київ, МФО 320371, свідоцтво 13594547) суму основного боргу 10570грн., пеню 91,005 грн., 3 % річних- 18,19 грн., судовий збір 1609,50 грн.
В частині стягнення пені 169,04 грн. та 3 % річних- 51,96 грн.- відмовити.
Клопотання відповідача щодо зменшення розміру пені задовільнити частково та стягнути 91,005 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 12.09.2012 р.
Суддя Лаврова Л.С.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2012 |
Оприлюднено | 20.09.2012 |
Номер документу | 26046972 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Лаврова Л.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні