Постанова
від 20.09.2012 по справі 27пд/5014/1474/2012
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

18.09.2012 р. справа №27пд/5014/1474/2012

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:Манжур В.В. суддівБудко Н.В., Москальової І.В. при секретарі Прожеріна О.О. за участю представників сторін: від позивача: не з'явився від відповідача (скаржника): від третьої особи: не з'явився не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум», м.Луганськ на рішення господарського суду Луганської області від 07.08.2012р. (повний текст підписано 09.08.2012р.) по справі№ 27пд/5014/1474/2012 (суддя Лазненко Л.Л.) за позовомЛуганської міської ради, м.Луганськ до за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум», м.Луганськ Управління Держкомзему м.Луганськ в Луганській області, м.Луганськ провнесення змін до договору оренди землі від 03.11.2005р., державна реєстрація від 08.11.2005р. № 040540200185, В С Т А Н О В И В:

Позивач, Луганська міська рада, звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум»про внесення змін до договору оренди землі від 03.11.2005р., державна реєстрація від 08.11.2005р. № 040540200185.

Рішенням господарського суду Луганської області від 07.08.2012р. позовні вимоги Луганської міської ради задоволені в повному обсязі, посилаючись на їх обґрунтованість та виходячи з приписів земельного законодавства.

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум»звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Луганської області від 07.08.2012р. скасувати у частині щодо внесення змін у п.8 та п.14 договору оренди землі від 03.11.2005р., державна реєстрація від 08.11.2005р. № 040540200185.

Скаржник вважає рішення незаконним та необґрунтованим в частині зміни умов договору стосовно збільшення договірного коефіцієнту та, відповідно, орендної плати (п.8 та п.14 договору), про чому зазначає, що ні умовами укладеного договору оренди земельної ділянки, ані приписами діючого земельного законодавства не передбачено підстав для зміни розміру орендної плати за землю.

Луганська міська рада у запереченнях, що надійшли до Донецького апеляційного господарського суду 18.09.2012р. зазначила, що вважає рішення господарського суду Луганської області від 07.08.2012р. законним та обґрунтованим, а апеляційну скаргу безпідставною та необґрунтованою, при цьому, зауважує, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Представники скаржника, Луганської міська рада та Управління Держкомзему м.Луганськ в Луганській області у судове засідання не з'явилися, причину неявки до суду не повідомили, незважаючи на те, що про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином.

Зважаючи на те, що явка представників сторін не визнавалась обов'язковою та неявка їх представників у судове засідання не тягне за собою перенесення розгляду справи на інші строки, справу розглянуто за наявними в ній матеріалами, а повний текст постанови направляється учасникам процесу в установленому порядку.

Відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі розгляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Луганської міської ради від 27.09.2005р. № 36/185 Товариству з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум»в оренду терміном на 49 років були передані земельні ділянки, які за своїм цільовим призначенням (категорією) відносяться до земель житлової та громадської забудови:

- площею 0,7164га за адресою: вул.Оборонна, 26, під будівництво та розміщення торгово-побутового комплексу в межах, визначених актом відведення земельної ділянки від 21.11.2002р., який є складовою частиною технічного звіту про відведення земельної ділянки,

- площею 0,1684га за адресою: вул.Оборонна (біля будинку № 26), під розміщення скверу та благоустрій прилеглої території (без права здійснення будівельних робіт) в межах, визначених актом відведення земельної ділянки від 29.04.2005р.

На виконання вказаного рішення, 03.11.2005р. між Луганською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум»(орендар) був укладений договір оренди землі (далі за текстом -договір).

Договір зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землею Ленінського району м.Луганська 08.11.2005р. за № 040540200185.

В пункті 8 договору сторони погодили, що річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5.

Згідно пункту 14 договору, на момент укладання розмір орендної плати згідно визначеної мети використання складає 4883,85грн.

В пункті 12 договору визначені випадки перегляду розміру орендної плати, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

Відповідно до рішення Луганської міської ради від 29.04.2010р. № 65/150 (а.с.18), Управлінню нерухомим майном Луганської міської ради було доручено провести ряд дій, направлених на приведення діючих договорів, що посвідчують право оренди земельних ділянок, які розташовані на території м.Луганська, у відповідність до діючого законодавства.

В листі від 03.05.2012р. № И01/03-13/2861/0/2-12 (а.с.21-22) Луганська міська рада, посилаючись на п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, повідомила Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум»про необхідність внесення змін до договору оренди землі та направила проект відповідного договору.

Проте, орендар в листі від 23.05.2012р. № 195 (а.с.23) зазначив про відсутність підстав перегляду розмірів орендної плати, посилаючись на приписи ст.651 Цивільного кодексу України, ч.2 ст.21, ч.1 ст.30 Закону України «Про оренду землі», у зв'язку з чим Луганська міська рада звернулась до суду з відповідним позовом.

Як вірно зазначив місцевий господарський суд, відповідно до статті 2 Закону України «Про оренду землі», відносини, пов'язані з орендною землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України «Про оренду землі»передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Тотожні положення закріплені і в договорі оренди землі в пункті 30, згідно якого зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Аналогічні норми передбачені в ч.4 ст.188 Господарського кодексу України, в якій визначено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст.652 ЦК України).

Згідно ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати (п.12 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Суд першої інстанції вірно визначив, що з 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України).

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до ст.274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.

Згідно п. 1 ч. 5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Статтею 18 Закону України „Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Виходячи з вищевикладеного, зважаючи на те, що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначений в пункті 4 договору (із змінами, внесеними згідно судового рішення у даній справі), орендарем не оспорюється, колегія суддів дійшла висновку, що місцевий господарський суд дійшов правомірного висновку про обгрунтованість вимог Луганської міської ради щодо внесення змін до пунктів 8 та 14 договору оренди землі щодо визначення договірного коефіцієнту 3 та розміру річної орендної плати в сумі 11342,25грн.

Посилання скаржника на те, що ні умовами укладеного договору оренди земельної ділянки, ані приписами діючого земельного законодавства не передбачено підстав для зміни розміру орендної плати за землю спростовуються вищезазначеним, а тому не приймаються колегією суддів.

Таким чином, рішення господарського суду першої інстанції, яким внесено зміни в договір оренди землі, є правомірним.

За таких обставин, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду визначила, що доводи, викладені в апеляційній скарзі, не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами, в розумінні ст.33, ст.34 Господарського процесуального кодексу України, та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.

З урахуванням вищевикладеного, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що місцевим господарським судом повно встановлені обставини, що мають значення для справи, правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, внаслідок чого висновки суду, викладені в оспорюваному рішенні, відповідають обставинам справи, у зв'язку чим рішення господарського суду Луганської області від 07.08.2012р. у справі № 27пд/5014/1474/2012 не підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Бонум», м.Луганськ -залишити без задоволення, рішення господарського суду Луганської області від 07.08.2012р. у справі № 27пд/5014/1474/2012 -без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня прийняття постанови.

Головуючий В.В.Манжур

Судді: Н.В.Будко

І.В.Москальова

Надруковано 6 примірників:

1 -позивачу

1 -відповідачу (скаржнику)

1 -третій особі

1 -у справу

1 -ГСЛО

1 -ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.09.2012
Оприлюднено24.09.2012
Номер документу26078232
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —27пд/5014/1474/2012

Постанова від 20.09.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Ухвала від 30.08.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Рішення від 07.08.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лазненко Л.Л.

Ухвала від 03.07.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лазненко Л.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні