Постанова
від 28.08.2012 по справі 2а/2370/2801/2012
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 серпня 2012 року Справа № 2а/2370/2801/2012

Черкаський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Чалої А.С.,

при секретарі судового засідання Журавлі В.В.,

за участю: представника позивача Литвина А.В., представника відповідача Левенець А.М. - за довіреностями,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Бімар»до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби про визнання дій протиправними,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Бімар»звернулось до суду з адміністративним позовом до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби про визнання дій відповідача, що полягають у проведенні зустрічної звірки ТОВ «Бімар»та ТОВ «Торгбудкомплекс ЛТД», результати якої зафіксовані в актах перевірки від 17.07.2012 року № 483/22-14/37715371 та від 19.07.2012 року № 493/22-14/37715371, протиправними.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та в обґрунтування позову зазначив, що відповідачем було порушено законодавчо встановлений порядок організації та проведення зустрічної звірки позивача, що призвело до складання актів від 17.07.2012 року № 483/22-14/37715371 та від 19.07.2012 року № 493/22-14/37715371, які, на думку позивача, є неправомірними та такими, що порушують його законні права та інтереси. Крім того, представник позивача зазначив, що висновки вищевказаних актів не відповідають фактичним обставинам справи та вимогам чинного законодавства. Відповідачем складено акти про неможливість проведення зустрічної звірки, які не можуть містити в собі висновки, зроблені податковим органом щодо того, чи підтверджено реальність здійснення господарських операцій чи ні, оскільки, такі висновки можуть бути зроблені тільки в тому випадку, коли зустрічну звірку було проведено та складено відповідний документ про її проведення.

З огляду на викладене, представник позивача просив позов задовольнити в повному обсязі з підстав, зазначених в позовній заяві.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечив та зазначив, що при складанні актів про неможливість проведення зустрічної звірки податковий орган діяв в межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством, керуючись Конституцією України, Податковим кодексом та іншими підзаконними актами, які визначають порядок організації та проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання. В своїх запереченнях представник відповідача наголосив, що податковим органом у відповідності до вимог чинного законодавства направлялись позивачеві запити про надання пояснень та їх документального підтвердження щодо взаємовідносин з ТОВ «Торгбудкомплекс ЛТД». Оскільки, документів які б підтверджували здійснення господарських операцій з вищевказаним товариством позивачем не надано та беручи до уваги той факт, що згідно актів податкового органу встановлено відсутність позивача за місцем реєстрації, відповідно до Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, податковим органом складено акти, які, на думку відповідача, відповідають вимогам чинного законодавства.

У судовому засіданні представник відповідача просив відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю.

Вислухавши доводи сторін по справі, розглянувши матеріали та дослідивши докази, суд прийшов до висновку про відмову в задоволенні позову з наступних підстав.

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «Бімар»зареєстровано як суб'єкт підприємницької діяльності та юридична особа 20.06.2011 року виконавчим комітетом Черкаської міської ради, ідентифікаційний код 37715371.

З матеріалів справи вбачається, що 02 квітня 2012 року за № 17577/23-215 відповідач направив керівнику ТОВ «Бімар»запит про надання пояснень та їх документального підтвердження при взаємовідносинах з постачальником ТОВ «Торгбудкомплекс ЛТД»у січні 2012 року.

19 квітня 2012 року ДПІ у Печерському районі м. Києва листом № 3426/7/23-311, на виконання наказу ДПА України від 18.04.2008 року № 266 «Про організацію взаємодії органів податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів» та з метою відпрацювання наказу ДПС України від 08.08.2011 року № 475/ДСК «Про впровадження комплексної системи запобігання та протидії процесам тінізації економіки», направлено ДПІ у м. Черкасах акт документальної невиїзної перевірки ТОВ «Торгбудкомплекс ЛТД»щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період жовтень 2011 року.

08 травня 2012 року за № 4982/22-2119 відповідачем рекомендованим листом з повідомленням про вручення направлено позивачеві запит про надання пояснень та їх документального підтвердження при взаємовідносинах з постачальником ТОВ «Торгбудкомплекс ЛТД»у жовтні 2011 року.

Судом встановлено, а сторонами у справі не заперечується, що позивач витребувану інформацію податковому органу не надав і на час розгляду даної справи.

З метою проведення зустрічної звірки працівниками податкового органу неодноразово здійснювались виходи за податковою адресою позивача: м. Черкаси, вул. Смілянська, 44, кім. 312.

За результатами даних виходів складені акти встановлення місцезнаходження юридичної особи від 07.03.2012 року № 253/15-2, від 16.05.2012 року № 173/15-3 та від 06.07.2012 року № 361/15-3.

Згідно висновків вищевказаних актів за адресою: м. Черкаси вул. Смілянська, 44, кім. 312, ТОВ «Бімар»відсутнє. За зазначеною адресою знаходиться інтернет-магазин «Інтертоп».

Згідно довідки про встановлення фактичного місцезнаходження (місця проживання) платника податків від 06.07.2012 року № 738, фактичне місцезнаходження ТОВ «Бімар»не встановлено.

21.06.2012 року та 04.07.2012 року працівниками податкового органу складені акти про неможливість розпочати перевірку, в якому викладені пояснення адміністратора будинку, згідно яких директор ТОВ «Бімар»з'являється на робочому місці дуже рідко, приблизно раз на місяць.

Суд зазначає, що дані акти складені в зв'язку з намаганням податкового органу провести фактичну перевірку позивача на виконання постанови слідчого про призначення документальної позапланової перевірки, а не зустрічну звірку , дії щодо якої оскаржує позивач в даній адміністративній справі.

17 липня 2012 року ДПІ у м. Черкасах складено акт № 483/22-14/37715371 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання - ТОВ «Бімар»щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ «Торгбудкомплекс ЛТД»за період з 01.01.2012 року по 31.01.2012 року (а.с 42-50).

19 липня 2012 року відповідачем складено акт № 493/22-14/37715371 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання -ТОВ «Бімар»щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ «Торгбудкомплекс ЛТД»за жовтень, грудень 2011 року (а.с. 29-41).

Оцінюючи фактичні обставини справи, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI.

Відповідно до статті 72 Податкового кодексу України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла від платників податків та податкових агентів, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України, банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків, від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів, від підрозділів податкової служби та митних органів - за результатами податкового контролю.

Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана органу державної податкової служби в установленому законом порядку.

Згідно з пунктом 73.1 статті 73 Податкового кодексу України інформація, визначена у статті 72 цього Кодексу, безоплатно надається органам державної податкової служби періодично або на окремий письмовий запит органу державної податкової служби.

Пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України встановлено, що з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Відповідно до пункту 73.3. органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності, зокрема, у разі проведення зустрічної звірки. Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі. Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Механізм проведення зустрічних звірок регламентований Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, що затверджений постановою КМУ від 27.12.2010 № 1232, (далі - Порядок) та Методичними рекомендаціями щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженими Наказом ДПА України від 22.04.2011 № 236 (далі - Методичні рекомендації).

Згідно з пунктом 1 Порядку зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Згідно з пунктом 3 Порядку з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

Пунктами 4 та 6 Порядку визначено, що орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку. У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.

Відповідно до пункту 2.1 Методичних рекомендацій, для проведення зустрічних звірок відбираються суб'єкти господарювання (контрагенти платника податків), щодо яких виникла необхідність у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків, в тому числі відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Відповідно до пункту 4.4, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.

За результатами складання актів від 17.07.2012 року та від 19.07.2012 року відповідачем зроблено висновок, що зустрічними звірками ТОВ «Бімар»документально не підтверджено реальність здійснення господарських операцій з платниками податків.

Проте, слід зазначити, що відповідачем складено акти про неможливість проведення зустрічної звірки, а тому вказані акти не можуть містити в собі висновки такого роду, оскільки дані висновки можуть бути зроблені тільки в тому випадку, коли зустрічну звірку буде фактично проведено.

Отже, викладення висновку про документальне не підтвердження реальності господарських операцій в актах про неможливість проведення зустрічної звірки є некоректним з боку податкового органу, проте сам по собі такий висновок не породжує для позивача певних правових наслідків, не створює та не припиняє його права чи обов'язки.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кодексом адміністративного судочинства України (частина третя статті 2) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Перевіряючи дії податкового органу на предмет допущення порушень при складанні актів про неможливість проведення зустрічної звірки, суд приходить до висновку, що відповідач правомірно склав акти про неможливість проведення зустрічної звірки відповідно до пункту 4.4. Методичних рекомендацій, встановивши відсутність суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), що підтверджується численними актами про відсутність позивача за місцезнаходженням, зазначеними судом вище.

Суд зазначає, що складені відповідачем акти про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання від 17.07.2012 року № 483/22-14/37715371 та від 19.07.2012 року № 493/22-14/37715371 є різновидом податкової інформації, необхідної для виконання органами державної податкової служби покладених на них функцій та завдань, право на збір якої передбачено статтею 72 Податкового кодексу України.

Суд також звертає увагу, що зустрічні звірки не є перевірками і за їх результатами не може бути прийняте податкове повідомлення-рішення про визначення грошових зобов'язань. Крім того, в матеріалах справи відсутні докази, що складені відповідачем акти, за результатами їх опрацювання відповідними посадовими особами органів державної податкової служби, були використані останніми, внаслідок чого були порушені права та інтереси позивача.

Таким чином, судом встановлено, що дії відповідача по складанню актів про неможливість проведення зустрічної звірки не вплинули на права та свободи позивача, тому суд приходить до висновку про відсутність порушеного права та, як наслідок, відсутність підстав для задоволення позову.

На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд за правилами, встановленими ст.ст.185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя А.С. Чала

Повний текст постанови виготовлений 03.09.2012 року.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2012
Оприлюднено25.09.2012
Номер документу26087250
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2370/2801/2012

Ухвала від 22.10.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Постанова від 28.08.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.С. Чала

Ухвала від 02.08.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.С. Чала

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні