cpg1251
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.09.2012 № 5028/4/8б/2012
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Доманської М.Л.
суддів: Пантелієнка В.О.
Разіної Т.І.
при cекретарі судового засідання- Шинкарук Н.В.,
за участю представників (згідно з протоколом судового засідання від 19.09.2012 по справі
№ 5028/4/8б/2012):
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Міністерства юстиції України
на постанову Господарського суду Чернігівської області від 14.06.2012
у справі № 5028/4/8б/2012 (суддя: Тимченко М.Г.)
за заявою боржника Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії «Хліб України «Менське хлібоприймальне підприємство»
про визнання банкрутом
ВСТАНОВИВ :
Постановою господарського суду Чернігівської області від 14.06.2012 у справі № 5028/4/8б/2012 визнано банкрутом Дочірнє підприємство Державної акціонерної компанії «Хліб України «Менське хлібоприймальне підприємство» (далі за текстом - ДП ДАК „Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство»), відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором голову ліквідаційної комісії боржника Минця О.В., зобов'язано ліквідатора подати до офіційних друкованих органів оголошення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури та надати суду ліквідаційний баланс та звіт про проведену роботу.
Не погоджуючись з вказаною постановою суду першої інстанції від 14.06.2012, Міністерство юстиції України звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою від 03.07.2012 № 12-2-20/2552, в якій просить скасувати вказану постанову господарського суду Чернігівської області від 14.06.2012, справу направити для подальшого розгляду до господарського суду Чернігівської області на стадію розпорядження майном.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 23.07.2012 у справі № 5028/4/8б/2012 вказану апеляційну скаргу прийнято до провадження та призначено її розгляд на 01.08.2012.
Розпорядженням голови Київського апеляційного господарського суду Ємельянова А.С. від 01.08.2012 у зв'язку з великою завантаженістю судді Разіна Т.І., керуючись ст.ст.46, 69 Господарського процесуального кодексу України, п.3.1.12. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010р. №30, згідно п.2.2. рішення зборів суддів Київського апеляційного господарського суду від 11.07.2012р., здійснено розгляд справи №5028/4/8б/2012 у складі: головуючий суддя: Доманська М.Л., судді: Л.Л. Гарник, В.О. Пантелієнко.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 01.08.2012 у справі № 5028/4/8б/2012 розгляд вказаної апеляційної скарги відкладено на 15.08.2012.
Розпорядженням заступника голови Київського апеляційного господарського суду Верховця А.А. від 13.08.2012 у зв'язку з перебуванням суддів Доманської М.Л., судді: Гарник Л.Л. у відпустці, керуючись ст.ст.46, 69 Господарського процесуального кодексу України, п.3.1.12. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010р. №30, згідно п.2.2. рішення зборів суддів Київського апеляційного господарського суду від 11.07.2012р., здійснено розгляд справи №5028/4/8б/2012 у складі: головуючий суддя: Верховець А.А., судді: В.О. Пантелієнко, Т.І. Разіна.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 15.08.2012 у справі № 5028/4/8б/2012 розгляд вказаної апеляційної скарги відкладено на 03.09.2012.
Розпорядженням в.о. голови Київського апеляційного господарського суду Верховця А.А. від 31.08.2012 у зв'язку з виходом судді Доманської М.Л. з відпустки, керуючись ст.ст.46, 69 Господарського процесуального кодексу України, п.3.1.12. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010р. №30, згідно п.2.2. рішення зборів суддів Київського апеляційного господарського суду від 11.07.2012р., здійснено розгляд справи №5028/4/8б/2012 у складі: головуючий суддя: Доманська М.Л., судді: В.О. Пантелієнко, Т.І. Разіна.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 03.09.2012 відкладено розгляд даної справи на 19.09.2012.
У запереченнях на апеляційну скаргу від 31.08.2012 № 2-1-09/2539 засновник боржника у справі - ДАК „Хліб України" просить суд в задоволенні апеляційної скарги відмовити, оскаржувану постанову залишити без змін.
В судовому засіданні апеляційної інстанції 19.09.2012 представники від Міністерства юстиції України, ліквідатора та заявника не з'явилися. Про день розгляду справи повідомлені належним чином, причини неявки суду не повідомили.
Судова колегія обговоривши на місці вказані обставини, вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності вказаних представників, їх неявка в судове засідання не перешкоджає розгляду скарги. Подальше відкладення призведе до затягування розгляду скарги, а тому постанова приймається за наявними в справі матеріалами.
Згідно з частиною першою статті 99 ГПК України, в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
У відповідності до вимог ч. 2 ст. 101 ГПК України, апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши наявні матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, Київський апеляційний господарський суд вважає, що скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на судовий захист, апеляційне та касаційне оскарження.
Відповідно до статті 4-1 Господарського процесуального кодексу України (далі за текстом - ГПК України) господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі за текстом - Закон).
Відповідно до статті 5 Закону, провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
У відповідності до Указів Президента України від 06.04.2011 № 395/2011 „Про затвердження положення про Міністерство юстиції України" та від 30.05.2012 № 368/2012 „Про внесення змін до Положення про Міністерство юстиції України", Міністерство юстиції України є головним державним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики з питань банкрутства.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1135-р Міністерство юстиції України розпочало здійснення ним повноважень державного органу з питань банкрутства, визначених Указом Президента України від 06.04.2011 № 395/2011.
Наведене дозволяє зробити висновок про право Міністерства юстиції України на оскарження постанови про визнання боржника банкрутом.
Дана справа порушена судом за процедурою, передбаченою ст. 51 Закону.
Як вбачається з матеріалів справи, ДП ДАК «Хліб України «Менське хлібоприймальне підприємство» створене шляхом реорганізації Державного підприємства «Менське хлібоприймальне підприємство» (далі за текстом - ДП «Менське хлібоприймальне підприємство») на виконання постанови Кабінету Міністрів України "Про прискорення приватизації хлібоприймальних і хлібозаготівельних підприємств" від 15.11.1997 № 1218, та зареєстроване Менською райдержадміністрацією Чернігівської області за юридичною адресою: 15600, Чернігівська обл., Менський район, м. Мена, вул. Садова, 5, з ідентифікаційним кодом 00956974.
Відповідно до ст. ст. 104, 111 Цивільного кодексу України (далі за текстом - ЦК України) юридична особа є припиненою або ліквідованою з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення або ліквідацію.
Як встановлено, записи до єдиного державного реєстру про припинення або ліквідацію ДП «Менське хлібоприймальне підприємство" не вносились, оскільки ДП „Менське хлібоприймальне підприємство" реорганізоване у ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство» із збереженням ідентифікаційного коду, який відповідно до п. 7 ст. 58 ЦК України є обов'язковим елементом печатки та штампів юридичної особи, тобто обов'язковим атрибутом, який ідентифікує юридичну особу.
Матеріали справи, у тому числі статутні та реєстраційні документи підприємства боржника, підтверджують, що включене до Переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, ДП «Менське хлібоприймальне підприємство" (ідентифікаційний код 00956974, місцезнаходження Чернігівська область, м. Мена, вул. Садова, 5) було реорганізоване у ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство», яке має той же ідентифікаційний код і місцезнаходження. Докази існування у м. Мена, Чернігівської області двох таких підприємств в матеріалах справи відсутні, ідентифікаційний код, місцезнаходження активів ДП «Менське хлібоприймальне підприємство" та ДП ДАК "Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство» повністю співпадають, все майно ДП «Менське хлібоприймальне підприємство" передано ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство».
Відповідно до п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про прискорення приватизації хлібоприймальних і хлібозаготівельних підприємств" від 05.11.1997 р. № 1218 на Міністерство агропромислового комплексу було покладено обов'язок передати у двомісячний термін до статутного фонду Державної акціонерної компанії "Хліб України" державне майно підприємств, зазначених у додатку № 3, перетворивши їх у дочірні підприємства Компанії.
Частиною 2 цієї ж норми визначено обов'язок Державної акціонерної компанії "Хліб України" у зазначений термін розробити і подати Кабінетові Міністрів України пропозиції про внесення змін до статуту Компанії і в тримісячний термін після затвердження цих змін зареєструвати в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку випуск акцій Компанії.
В додатку № 3 серед інших підприємств, державне майно яких необхідно було передати до статутного фонду ДАК "Хліб України", визначений ДП «Менське хлібоприймальне підприємство".
Як вбачається з п. 1.1 Статуту ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство», підприємство було створене шляхом реорганізації ДП «Менське хлібоприймальне підприємство" на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.1997 № 1218 "Про прискорення приватизації хлібоприймальних і хлібозаготівельних підприємств", про що зазначалось вище.
Державна реєстрація юридичної особи ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство», згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців відбулась 19.05.1998, як вже зазначалось, місцезнаходженням підприємства є Чернігівська область, Менський район, м. Мена, вул. Садова, 5, ідентифікаційний код: 00956974.
Відповідно до ст. 37 ЦК Української РСР, який був чинним на час реорганізації ДП «Менське хлібоприймальне підприємство" та державної реєстрації ДП ДАК «Хліб України «Менське хлібоприймальне підприємство», юридична особа припиняється шляхом ліквідації або реорганізації (злиття, поділу або приєднання).
При злитті і поділі юридичних осіб майно (права і обов'язки) переходить до нововиниклих юридичних осіб. При приєднанні юридичної особи до іншої юридичної особи її майно (права і обов'язки) переходить до останньої. Майно переходить в день підписання передаточного балансу, якщо інше не передбачене законом або постановою про реорганізацію.
Порядок ліквідації і реорганізації юридичних осіб визначається законодавством Союзу РСР і постановами Ради Міністрів Української РСР.
Порядок ліквідації і реорганізації кооперативних та інших громадських організацій може бути визначений їх статутами (положеннями).
Згідно з ч. 7 ст. 34 Закону України "Про підприємства в Україні" від 27.03.1991 № 887-XII який був чинним на час реорганізації ДП «Менське хлібоприймальне підприємство") при перетворенні одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства.
Відповідно до ч. 2 п. 15 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996 № 118, у разі перереєстрації (створення) суб'єкта господарської діяльності, що є правонаступником прав і майнових зобов'язань свого попередника, за ним зберігається ідентифікаційний код попередника.
Хоча статут ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство» не містить положень про правонаступництво підприємством прав та обов'язків ДП «Менське хлібоприймальне підприємство", проте в цьому питанні суд апеляційної інстанції виходить з положень ч. 7 ст. 34 Закону України "Про підприємства в Україні" та ч. 2 п. 15 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України щодо правонаступництва, оскільки за новоствореним дочірнім підприємством був збережений код ЄДРПОУ реорганізованого державного підприємства.
Законом України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" від 07.07.1999 № 847-XIV, затверджений перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації. Серед таких об'єктів значиться «Менське хлібоприймальне підприємство" з ідентифікаційним кодом 00956974.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" положення цього Закону застосовуються до юридичних осіб - підприємств, що є об'єктами права державної власності, які не підлягають приватизації, в частині санації чи ліквідації після виключення їх у встановленому порядку з переліку таких об'єктів.
Згідно з ч. 3 ст. 214 Господарського кодексу України (далі за текстом - ГК України), до державних підприємств, які відповідно до закону не підлягають приватизації, процедури санації чи ліквідації застосовуються лише після виключення їх у встановленому порядку з переліку об'єктів, що не підлягають приватизації.
Особливість здійснення провадження у справі в порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" полягає в тому, що визнання боржника банкрутом, який ліквідується власником, та перехід до ліквідаційної процедури здійснюються господарським судом одразу (без застосування процедури розпорядження майном) за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство.
Таким чином, і положення ч. 3 ст. 214 Господарського кодексу України, і Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", і ч. 5 ст. 5 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" встановлюють обмеження в застосуванні норм Закону щодо процедур санації чи ліквідації до юридичних осіб - підприємств, що є об'єктами права державної власності, та які включені до переліку таких об'єктів, що не підлягають приватизації.
Отже, навіть за наявності прийнятого власником в порядку норм ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" рішення про ліквідацію юридичної особи - підприємства, що є об'єктом права державної власності, та включено до переліку підприємств, які не підлягають приватизації, здійснення провадження у справі із застосуванням до такої юридичної особи процедури банкрутства, передбаченої нормами ст. 51 цього Закону, не допускається, тому що протиричіть вищенаведеним вимогам Закону.
Таким чином, судом апеляційної інстанції встановлено, що станом на 07.07.1999 (на дату прийняття Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації") до ЄДРПОУ було включене ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство» з кодом ЄДРПОУ 00956974, в матеріалах справи відсутні підтвердження існування на той час іншого підприємства державної форми власності з назвою «Менське хлібоприймальне підприємство», кодом ЄДРПОУ 00956974 та місцем розташування у Чернігівському районі, м. Мена.
За таких обставин, колегія суддів дійшла до висновку про те, що до переліку об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації на теперішній час, включене саме ДП ДАК «Хліб України «Менське хлібоприймальне підприємство», незважаючи на відсутність вказівки на організаційно -правову форму підприємства у Законі України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації".
Тому колегія суддів апеляційної інстанції, зазначає, що на ДП ДАК «Хліб України «Менське хлібоприймальне підприємство» положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в частині санації та ліквідації не поширюються, тобто боржник не є суб'єктом банкрутства і щодо нього не може бути відкрито ліквідаційну процедуру, у зв'язку з цим є необхідність припинення провадження по даній справі.
Відповідно до положень статті 4-1 ГПК України законодавець допускає субсидіарне застосування процесуальних норм права (зокрема, чинного ГПК України) у випадках відсутності відповідного регулювання спеціальними нормами Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Статтею 5 Закону виключається можливість подальшого провадження у справах про банкрутство з переходом до процедур санації та ліквідації щодо суб'єктів, які перебувають в переліку підприємств, що не підлягають приватизації. Однак, зазначена підстава відсутня у переліку підстав, за якими припиняється провадження у справі відповідно до статті 40 Закону. За таких обставин припинення провадження у справі щодо боржника, як щодо суб'єкту, по відношенню якого чинним законодавством не передбачено можливості здійснення подальшої процедури банкрутства, а відтак, його справа не підлягає розгляду в господарських судах України, є обґрунтованим відповідно до частини 1 статті 80 ГПК України та узгоджується з положеннями статті 4-1 ГПК України, статті 5 Закону.
З огляду на зазначене суд апеляційної інстанції дійшов висновку про неможливість переходу до ліквідаційної процедури у даній справі та приймає судове рішення про припинення провадження у цій справі.
Згідно з ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу свої вимог і заперечень.
У відповідності до ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом..
Враховуючи вищевикладене судова колегія вважає необґрунтованою оскаржувану постанову суду першої інстанції про визнання банкрутом ДП ДАК «Хліб України" «Менське хлібоприймальне підприємство» та відкриття ліквідаційної процедури.
Викладене свідчить про те, що місцевим господарським судом неповно з'ясовано обставини справи та порушено норми Закону, що є підставою для скасування оскаржуваної постанови господарського суду Чернігівської області від 14.06.2012 у даній справі, для припинення провадження у даній справі про банкрутство ДП ДАК «Хліб України» «Менське хлібоприймальне підприємство» та відповідно для задоволення апеляційної скарги частково.
Колегія суддів Київського апеляційного господарського суду зазначає, що відповідно до ст. 8 Закону України „Про судовий збір", Міністерство юстиції України в апеляційній скарзі просить звільнити його від сплати судового збору за подання даної апеляційної скарги.
Враховуючи викладені в апеляційній скарзі обставини щодо майнового (фінансового) стану апелянта, щодо особливостей здійснення його діяльності виключно за рахунок бюджетного фінансування відповідно до норм чинного законодавства України, судова колегія вважає за можливе, як виключний випадок, звільнити апелянта від сплати судового збору на підставі ст. 8 Закону України „ Про судовий збір", задовольнивши заявлене щодо цього в апеляційній скарзі клопотання.
Керуючись ст.ст. 80, 99, 101-106 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Міністерства юстиції України на постанову господарського суду Чернігівської області від 14.06.2012 у справі № 5028/4/8б/2012 задовольнити частково.
2. Постанову господарського суду Чернігівської області від 14.06.2012 у справі № 5028/4/8б/2012 скасувати.
3. Провадження у справі № 5028/4/8б/2012 припинити.
4. Звільнити Міністерство юстиції України від сплати судового збору за подання даної апеляційної скарги на постанову господарського суду Чернігівської області від 14.06.2012 у справі № 5028/4/8б/2012.
5. Справу № 5028/4/8б/2012 повернути до господарського суду Чернігівської області.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня її прийняття.
Головуючий суддя Доманська М.Л.
Судді Пантелієнко В.О.
Разіна Т.І.
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2012 |
Оприлюднено | 25.09.2012 |
Номер документу | 26106626 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Доманська М.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні